Gezondheid

In maart begon ik met een behandeling bij een acupuncturist. In het begin ging ik wekelijks, na een tijdje tweewekelijks en nu inmiddels één keer per maand. De behandeling heeft vrij veel effect, al speelt zich alles letterlijk onderhuids af.

Alles gaat wat rustiger nu. Ik slaap beter en bouw de slaapmedicatie af. Ik voel me redelijk maar bouw niet mijn acitviteiten uit. En dat is eigenlijk het grootste verschil met daar voor. Voorheen dacht ik erg in uitbouwen. Dus extra energie werd meteen gebruikt om conditie op te bouwen. Alle dagen lopen, ook al is het een klein rondje. Gewoon, omdat ik denk dat het goed is om te blijven bewegen.

Het is ook goed om te blijven bewegen, maar niet voor mij en niet nu. Elke keer weer val ik terug als ik alle dagen of om de dag probeer te lopen. Eerst dacht ik dat het aan het moment van lopen lag. Dat ik te vroeg op de dag liep, als mijn lijf nog in de ‘pijn,stijf & stram’-stand staat. Of dat ik te laat op de dag liep en dat ik al te veel had gedaan.

Pas recent viel het kwartje. Ik kan best alle dagen lopen. Maar dan kan ik niet ook een boodschap doen, of douchen en koken of een was in de machine stoppen en ophangen. Het is nog steeds of-of.  Regelmatig lopen vraagt meer van mij dan ik nu in huis heb. En daarom is het soms ook zo’n gedoe. Want kies ik voor dagelijks lopen dan gaat het in rap tempo ten koste van een was in de machine kunnen doen, de huiskamer even vegen of iets anders dat soms echt wel nodig is om te doen.

Ik wist dat al wel, maar het duurde ook heel lang voordat ik dit echt wist en ook voelde en dus het lopen kon laten voor wat het was. Soms is vooruitgang het besef dat je gewoon even op je plek moet blijven staan. Dat is wat het geprik met de naalden met me doet.

Dus ga ik de zomervakantie nu in zonder plannen en zonder een dagelijkse loopje. En dat voelt heel fijn. Na de vakantie wil ik dan eens voorzichtig gaan kijken of ik inmiddels voldoende energie heb verzameld en vooruitgang heb geboekt om wel weer regelmatig te kunnen lopen of weer te beginnen met een revalidatietraject met de fysiotherapeut.

25 gedachtes over “Gezondheid

  1. My, my. Zo vlot als je schrijft, doet me bijna vergeten dat je moet kiezen tussen je gezin en jezelf. Maar bewegen en dingen in huis doen is ook bewegen. Zelfs mijn appje geeft dagelijks 1-2 km aan (geschat) beweging in huis. Ga zo door en blijf op jezelf letten.

    Like

  2. Soms als ik jou blog lees de laatste tijd en je schrijft over je ziekte, dan krijg ik het benauwd. In je beschrijvingen herken ik meer dan me lief is. Ben nu op vakantie met manlief en de camper en ik loop keihard tegen allerlei fysieke grenzen op. Mentaal ook trouwens; er zijn al een paar huilbuien langs gekomen. Als ik terugkom moet ik echt langs de huisarts, want ik spaar al heel lang alle klachten op om in één keer met een briefje langs te gaan. Maar dat gaat nu in de richting van een A4-tje… Anna

    Like

  3. Op zich is het eigenlijk een gigantische stap voorwaarts dat je nu van je lichaam door krijgt dat het tijd is voor rust én dat je daar dan ook rustig aan toe kunt geven.
    Ik ben benieuwd wat de vakantie je brengt, zelf ben ik het meest gebaad bij regelmaat en is de zomervakantie juist funest. Want als Gert thuis is neem ik minder makkelijk mijn rust, dat voelt zo ongezellig:-( Ik wens jou uiteraard een vakantie die je wel de energie brengt die je wenst.

    Like

  4. De ervaring leert dat ik meestal aan het eind van de vakantie blij ben dat het weer bijna voorbij is ;-). Ook ik functioneer beter op meer regelmaat.
    Maar het kunnen blijven liggen zonder dat de wekker gaat doet wel veel goed. Ook heb ik in de afgelopen 8 jaar toch wel meer geleerd toch mijn rust te pakken. De mannen gaan vaak ook zonder mij op stap.

    Like

  5. Ja, het is zo'n ingebakken mechanisme, hè, om altijd te streven naar vooruitgang en verbetering.
    'Lineair denken', noemen ze dat. Ik citeer (een van mijn lievelingscitaten):

    'De groei, die tegenwoordig in de psychologie en in het leven in het algemeen zo automatisch tot doel wordt gemaakt, kan een sentimentele norm worden die voorbijgaat aan de noodzaak van dingen als stagneren en uitglijden.' (Thomas Moore, in 'Zorg voor de ziel')

    De laatste tijd lukt het me vaker om tijd als een cirkel te zien in plaats van lijn die altijd maar omhoog moet gaan.
    (Weet je wat, ik doe gewoon nóg een citaat, en dan hou ik op:)

    'Nu de beek een rivier geworden was, holde en spatte hij niet meer, maar bewoog zich langzamer. Want hij wist waar hij heen ging en zei: Er is geen haast bij, we zullen er wel eens komen op een dag' (B. Hoff- De Tao van Poeh)

    Like

  6. Als ik jouw stukjes lees geeft mij dat altijd een enorm gevoel van dankbaarheid voor mijn lichaam en energie, ik hoop dat alle gezonde bloglezers dit zelfde gevoel ervaren, want gezondheid is echt niet vanzelfsprekend en ook niet altijd blijvend, het kan zo maar anders worden. Dank je wel Martine voor je blogjes. Het geeft mij inzicht in en compassie voor medemensen die worstelen met lijf en leven. Bieke

    Like

  7. Goed dat je het nu voelt. Weer een stapje gezet. Je site is trouwens weer prachtig met al die paarse lavendel. Hoe heb je dat gedaan? Ik ben al een paar keer aan het prutsen geweest maar het resultaat was niet naar mijn zin.

    Like

  8. He kom helemaal in de zomerstemming, ziet er gezellig uit en ook een leuke foto. Wat super dat de naalden je dusdanig prikkelen dat je lijf nu zijn grenzen en wensen aangeeft. Wat super dat deze verbetering zichtbaar en voelbaar is. Neem lekker je rust en geniet van het niets hoeven en niets moeten gevoel. xxx

    Like

  9. He, na de groene “look” mijn favoriete kleur en bloem lavendel. Mooi. Ik lees je blog ook vanwege alle interessante informatie. Maar dit viel me nu als eerste op. Mooi. Inderdaad, ik kom ook in zomerstemming.

    Like

  10. Oh wauw, wat is je blog mooi zo met de lavendel!!! En ook een mooie foto van jezelf trouwens.

    En wat super dat de acupunctuur zo goed werkt voor je.

    Ik zie dat je denkt aan eventueel een revalidatietraject via de fysio. Mijn huisarts had het er 2 weken geleden met mij over om dat volgend jaar te proberen.

    Like

  11. Dank je Marga. Ik heb al een paar keer een revalidatietraject opgestart met de fysio, alleen ik loop tot nu toe telkens aan tegen het feit dat het niet lukt. Ik krijg elke keer na een paar keer vrij heftige spierklachten. Ik ben benieuwd wat het jou brengt. Eerst maar eens je andere traject verder afmaken?

    Like

  12. Nou, dat laatste is wat ik zelf ook dacht toen ze het zei. Ik vraag me eerlijk gezegd af of ik dat volgend jaar al wel aan kan omdat ik dan ook therapie heb nog. Dus als ik op mezelf af ga wordt het nog 'n jaartje later.

    Like

  13. Hoewel ik veel minder online ben en dus ook minder vaak blogjes lees 'wandel' ik natuurlijk nog wel altijd even bij jou binnen. Zo te lezen gaat het goed, is de rust uiteindelijk ook in jouw hoofd geland. Fijn om te lezen! En wat een mooie frisse lay-out. En ook je nieuwe foto is erg mooi.

    Like

Zeg het maar!

