Lezend de vakantie door

Mijn jeugd heb ik lezend door gebracht. Ik las (nog steeds trouwens) gewoon alles wat ik te pakken kreeg. Mezelf vervelen deed ik dus nooit want met een boek heb je altijd wat te doen. Hooguit was er wel eens paniek als we op vakantie waren en ik alle 15 boeken die mee waren, uit had. Maar ik begon overigens meestal gewoon zonder al te veel stampij te trappen weer in het eerste boek te lezen. Kind is niet zo’n lettervreter. We hebben hem wel altijd met heel veel plezier voorgelezen maar dat is dus geen garantie dat je kind een boekenwurm wordt.

Nu de grote vakantie voor de deur staat en al half is aangebroken (er wordt al geen les meer gegeven), is er veel vrije tijd. De tijd van buiten spelen is hier wel voorbij. En gametijd wordt hier beperkt (flauw hè). Vorige vakantie had ik een tactiek die erg goed beviel: computertijd kan worden verdiend met leestijd. Een uur lezen levert een uur gamen op. S. werkte zich in 6 weken tijd door de hele Potter-serie heen en merkte zo op een hele relaxte manier dat lezen dus heel leuk kan zijn

Harry Potter viel dus in goede aarde. Ook tijdens zijn eerste jaar op de middelbare school bleef hij lezen, maar dan van een boekenlijst. Was iets minder leuk maar ook dan zijn er behoorlijke leuke boeken te verslinden. Zo was hij zo enthousiast over Boy 7 van Mirjam Mous dat ik het ook ging lezen.

Omdat de tactiek van vorig jaar zo goed werkte maar Harry Potter al uit is, bedacht ik dat het handig is als we op zoek gingen naar iets anders. Hij houdt duidelijk van science fiction-achtige boeken, of boeken met iets occults en mysterieus er in. Jenny Greenteeth schreef laatst over haar favoriete jeugdboeken en in haar lijstje stond ook Meester van de Zwarte Molen. Een geweldig boek en zo spannend! Dus dat reserveerde ik bij de bieb om S. daarmee kennis te laten maken. Ook haalde ik het eerste deel van de Grijze Jager serie van John Flanagan. Grappig genoeg schreef Flanagan deze serie in eerste instantie als verhalen voor zijn toen 12-jarige zoon om hem aan het lezen te krijgen. Inmiddels zijn er geloof ik 12 delen verschenen, dus als het aanslaat bij S, kunnen we even vooruit!

S. leest nu de meester van de Zwarte Molen en zelf ben ik begonnen in De ruïnes van Gorlan, het eerste deel van deze Grijze Jagerserie. Leuk! Zo ben je nooit te oud om te beginnen met lezen en nooit te oud om een goed kinderboek te lezen. Ik denk dat we ons lekker door de hele serie gaan werken deze zomer.

Ben jij een boekenwurm?

36 gedachtes over “Lezend de vakantie door

  1. Ook ik lees graag. Via jou kwam ik bij Elly's choice terecht maar die boeken heb ik meestal te snel uit zodat ik echt zit te wachten op de nieuwe maand.

    Like

  2. Ja ik lees graag, maar nu wordt tussendoor even kwartiertje lezen vaak vervangen door blogs lezen etc. Ga er wel beter op letten dat ik dat niet elke pauze doe maar afwissel en ook nog eens haak of brei..

    Ik en ex-man lazen ook de hele serie van Thea Beckman toen dochter die leeftijd had.

    Like

  3. Heel leuk, de Grijze Jager serie. Heb die afgelopen zomer gelezen. Daarna was er nog een serie over de vikingen, die in boek 4 (?) ten tonele verschijnen. Ook leuk voor je zoon (denk ik) zijn de Kronieken van Belgarion. Een volwassenenboek, maar heel goed te doen voor 13 – 14 jaar.

    Like

  4. Meester van de zwarte molen is mijn lievelingsboek! Ik lees het elk jaar weer als de herfst aanbreekt. Vroeger leende ik het uit de bieb maar een paar jaar geleden heb ik het voor mijn verjaardag gekregen. Mooiste kado in jaren!

    Like

  5. Onze zoon is dol op lezen, vol enthousiasme bezig aan de grijze jager serie. Die kun je als lid van de bieb lenen als ebook. De laatste 7 delen moet ie van mij bewaren voor de vakantie, scheelt bagage��

    Like

  6. Vroeger las ik alles wat los en vast zat. De laatste jaren kon ik er het geduld niet altijd meer voor opbrengen, hoewel ik dan toch steeds merkte dat als ik las, ik er zoveel aan had. Dus af en toe probeer ik het toch weer wat meer op te pakken.

    Like

  7. Ja ik lees veel en een aantal van mijn kinderen ook. Ik lees nu de boeken van Laurie King (over Mary Russel ) en tegelijk die van Fay Kellerman .
    Successeries waren oa. Artemis Fowl, de klifkronieken en de boeken van Weis/ Hickman

    Like

  8. Dan heb ik ook nog een tip: de trilogie van Ogen van Tijgers van Tonke Dragt (Ogen van Tijgers, Torenhoog en Mijlenbreed en de Torens van Februari).
    Het speelt zich af in de toekomst (maar is geschreven in de jaren 80, dat is dus echt heel grappig met de technologie van nu).
    Mariska

    Like

  9. Wat een leuke tip ik ga ook even in de bieb op zoek naar de boeken van John Flanagan. Ik heb 2 zoons die ook liever gamen dan lezen alhoewel de serie van de Warrior Cats van Erin Hunter (weet niet of je die kent als kattenliefhebber, echt geweldige boeken voor 12-15 jarigen) echt verslonden wordt hier en ik ook bijna de hele serie al met veel plezier gelezen heb.
    Hinke

    Like

  10. Ik wou nog zeggen, laat je niet afschrikken door de wazige beschrijving of teksten op de cover. Het is echt een vermakelijke, makkelijk weglezende serie met in de hoofdrol een jongen in de leeftijd van Sem 🙂

    Like

  11. Hier een boekenwurm, die een boekenwurm aan de muur heeft hangen, en een boekenwurmzoon heeft. Ik heb mijn zoon laten lezen in “Enders Game” toen hij 12 was (begin brugklas). Zijn engels was goed genoeg voor dit boek, al is er een vertaling beschikbaar.
    Totale hit!
    Hij heeft dit boek gelezen, en de opvolgers (diverse verhaallijnen). En herlezen. En…
    Het is een coming-of -age boek, dus geschikt voor (intelligente) tieners die van actie houden, met een vleug filosofie verstopt. Maar als volwassenen heb ik het al tig keer herlezen en ik zie nog af en toe nieuwe zaken er in…
    En voor de meer dromerigen en sociaal voelende onder ons: de tillerman serie. Origineel in engels geschreven, behoorlijk vertaald.
    Tonke Dragt is ook perfect (zelfs voor m'n lijst gelezen). Als hij voor z'n lijst moet gaan lezen, onthoud dan even de naam: Lydia Rood. Wel even kijken of je haar onderwerpkeuze OK vindt, ze schrijft ook echte volwassenenboeken.

    Like

  12. Door jouw blog een abonnement op elly 's choice genomen en lees nu weer veel meer! Gelijk maar een nieuwe e – reader gekocht. Mijn dochter is aan her laatste deel van de Grijze Jager begonnen en wordt al net zo'n boekenwurm als ik…

    Like

  13. Zelf een boekenwurm en de jongens hier ook veel voorgelezen. Helaas lazen ze daarna alleen nog leeslijstboeken…….totdat het ineens weer toesloeg: mijn oudste verslind vanaf zijn 19e weer boeken. En de jongste (19) was laatst ook een hele serie aan het lezen voilá wat in een goed vat zit verzuurt niet en komt toch weer bovendrijven, ofzo 😉

    Like

  14. Ja Artemis Fowl, erg grappig. Voor de volwassenen die geen moeite met engels hebben: de audiobook versie voorgelezen door Nathaniel Parker (inspector Lynley oa) is echt geweldig, heerlijk iers accent kan hij oa.

    Like

  15. Als kind las ik ook alles wat ik in mijn handen kreeg. Volgens mij mocht ik toen maar 2 boeken per keer lenen van de bieb. En die had ik dan in 2 dagen uit. Op gegeven moment ben ik de studieboeken gaan lezen, omdat ik alle b-boeken uit had. En toen ook nog een stapel streekromans van mijn vader.
    Nu lees ik veel minder, omdat ik soms te moe of rusteloos ben. Wel jammer hoor. Sinds een paar jaar schrijf ik op wat ik heb gelezen, en dan lees ik toch gemiddeld nog 3 boeken in de maand. Ben nu al met mijn vierde boek bezig (vakantie gehad). Een paar jaar geleden las ik een boek van Lauren Destefano (teenerboek). En daarna kwam er elk jaar een nieuwe uit, welke ik ook gelezen heb. Dit is de Chemical garden trilogie. Denk dat het meer voor meisjes is.
    Verder lees ik heel divers. Eén van mijn favoriete schrijfsters van dit moment is Jodi Picoult.
    Hierboven zijn al veel tips gegeven. Bedankt daarvoor.
    Ben lid van de bieb en deel boeken met vriendinnen. Daarnaast koop ik ook nieuwe of tweedehands, of een bookazine. Heb ook veel e-books, maar daar kom ik nog niet aan toe, zoveel papieren boeken liggen/staan hier nog te wachten.
    Aafke

    Like

  16. Allemaal mooie en bekende boeken(series) en schrijvers komen hier langs. Daarnaast nog aan te raden: De Harpij (geen kinderboek, wel voor de leeslijst), boeken van Floortje Zwigtman en boeken van Pullman – Noorderlicht trilogie meen ik. Ook voor jezelf, ga je van smullen! Hartelijke groet, Loonlijstmama

    Like

  17. Sinds een paar maanden leest ik veel, met name over banken en economie vind ik erg interessant.
    Bijvoorbeeld : Deflatie in aantocht, rijke pa arme pa & hypotheek aflossen.
    En natuurlijk jouw blog elke dag, met name hoe jullie het financieel aanpakken en de tips van de reacties.

    Like

  18. Grappig dat jij d grijze jager ook leest! Hier gaf mijn vader mijn oudste dochter het eerste boek uit deze serie kado voor haar dertiende verjaardag. Zij was er niet weg van, maar ik las het in haar plaats en was verkocht. Toen bleek dat mijn vader het ook leuk vond en lazen we de serie met zijn twee. Bijzonder hoor, een opa van begin zeventig en moeder van midden dertig die samen een jeugdserie lezen. Hij heeft m nu helemaal uit, ik heb het laatste deel bewaard. Kan er nog geen afscheid van nemen… Dochter vind de warrior cats dan wel weer leuk, dus ik denk erover die nu maar op te pakken. Aaah.. Bijna zomervakantie… Lezen!!

    Like

  19. Herkenbaar! Ik heb mijn jeugd ook lezend doorgebracht! Ik was zó ongelooflijk blij met mijn bibliotheekabonnement vanaf mijn 9e jaar! Ik heb vrijwel de hele jeugdbibliotheek gelezen en ben daarna begonnen met de afdeling voor volwassenen. Ik las wel 3 à 4 boeken per week! Niet zo raar dat ik na de havo naar de bibliotheekacademie ging! Toen ik daar de opleiding volgde, las ik nóg meer boeken per week!
    Gek genoeg heb ik daarna minder gelezen.
    Ik kwam in een andere fase, met man en stiefdochters en later een andere man en eigen dochters.
    De laatste tijd begin ik weer wat op gang te komen en lees ik iedere dag.

    Like

  20. De Grijze jager vond ik ook fantastisch. Jeugdserie of niet, het blijft leuk om te lezen. De Harry Potter serie of Lord of the rings waren ook bedoeld als kinderboek, maar volwassenen hebben de serie net zo goed verslonden. Als een boek goed is geschreven maakt het voor mij niet uit of het nu voor volwassenen is of voor kinderen. Wegdromen en in een andere wereld terecht komen is gewoon heerlijk. We hebben net een week vakantie gehad en ik heb gewoon een stuk of 5 boeken gelezen. Voor de kinderen van mijn man hebben we tablets gekocht voor de zomervakantie. Ik heb zelf een ereader en had vorig jaar een cd gekregen met boeken van een collega. Daar staan ook heel wat kinderboeken op. Ik wil wel weten wat ze te lezen krijgen, dus zit ik nu ook meer in de puberboeken te lezen. Ik zie in de commentaren een aantal schrijvers die ik nog niet ken en daar ga ik nu toch eens naar zoeken. Hoewel je een zoon hebt, wil ik voor degenen die dochters hebben, of voor jezelf de serie van Kiera Cass aanraden, de Selectie. Bedankt weer voor je leuke blog en de tips die er weer uit voort komen..

    Like

Zeg het maar!

