Zaterdag

Wat een heerlijke week was dit. Kind had een keer een bijeenkomst met zijn mentor en was met school een dag op stap naar de Efteling. Verder was het dus vooral al het vrije leven, met veel uitslapen, ook voor mij dus.

Vorig weekend is het er niet van gekomen om naar de Stadsfeesten te gaan helaas. Ik wilde dit graag nu eens een keer meemaken maar voelde me op het moment zelf niet goed genoeg om het risico van een terugslag te nemen. Ik word daar overigens steeds makkelijker in. Lukt iets, helemaal geweldig. Lukt iets niet, schouders ophalen en niet te lang bij stil staan.

S. moest dinsdag naar de tandarts om weer 2 kiezen te laten trekken. Dit keer viel het wat tegen en in de uren na het trekken lag hij wat zielig op de bank. Pijnstillers hielpen niet echt. Wat wel hielp was een washandje met ijsklontjes tegen zijn wang aanhouden. Daarna nam de pijn af en de volgende ochtend was al het ongemak al weer vergeten. Wat ook goed hielp natuurlijk, was de aanwezigheid van de mantelzorgers die ervoor zorgden dat liggen op de bank toch wel erg gezellig werd.

Woensdag werd ik behandeld door de acupuncturist en had daar een flinke reactie op. Eigenlijk kwam ik in maart bij hem naar binnen lopen voor mijn schouder. Ik heb al jaren een steeds terugkerende schouderblessure waarvan de fysio ook niet meer wist wat ze ermee aan moest. De acupuncturist wilde me wel behandelen maar constateerde dat er in mij te weinig reserves en energie aanwezig waren om een schouderblessure met naalden aan te pakken. Dus werkten we aan de energie. Die is inmiddels iets meer aanwezig dus was nu de schouder aan de beurt. Volgens mij heb ik liggen gillen op de tafel, het deed echt pijn! En ook daarna, alle spieren in de behandelde arm voelden de dagen erna alsof ik met zware halters in de weer ben geweest. Helaas doet de schouder zelf ook weer flink pijn, dus ik twijfel of dit een succes was. Er moet in ieder geval denk ik wel meer dan één keer worden geprikt…

Dank allemaal voor de boekentips voor pubers. Ik heb alles vlijtig opgeschreven en denk dat ik er zelf nog het meeste lol van ga beleven, ik ben inmiddels in het 3e deel van de Grijze Jagerserie begonnen en geniet er echt van. De regel dat er hier tijdens de zomervakantie eerst een uur moet worden gelezen voordat er gecomputerd mag worden, pas ik natuurlijk ook op mezelf toe, dat vind ik wel zo fair. Dus ik vlieg door de boeken heen.

Ook bedankt voor de computertips, leuk om te lezen hoe meer ervaren ouders van pubers hiermee omgaan. Ik vind het interessant om te lezen dat het merendeel van de ouders een laptop inmiddels als hetzelfde ziet als schoolboeken of een fiets: iets wat noodzakelijk is, niet kan ontbreken én niet door het kind zelf hoeft te worden betaald. Daar ben ik het op zich wel mee eens, alleen het gaat hier natuurlijk ook voor een deel om de fun factor: het gamen. Immie merkte heel terecht op of het eerlijk is wel een bijdrage te verwachten als we tegelijkertijd ons kind nog te jong vinden om het geld te verdienen. Dat is natuurlijk wel iets om op te letten. In dit geval is de bijdrage van €150 die we hebben afgesproken gebaseerd op wat hij zelf voorstelde bij te dragen. Onze ervaring is bovendien dat hij iets zuiniger is op apparatuur waaraan hij zelf heeft meebetaald. Wel hebben we besloten naar aanleiding van de reacties te gaan voor iets goeds dat wat langer mee kan en ons dus niet te houden aan het oorspronkelijke bedrag van €500.

Een aantal mensen schreef over de mogelijkheid van werken voor de laptop. Ik denk dat het inderdaad niet vreemd is als een kind een bijbaantje heeft. Maar ik persoonlijk vind 13 best jong voor een bijbaantje. Er is toch meer dan werken in het leven? Een puber moet naar mijn mening naast school en sport ook tijd over houden om te lanterfanten, om puber te zijn, werken kan zijn hele leven nog. Ik zal hem niet tegenhouden als hij zegt dat hij per se een krantenwijk wil nemen maar ik zal hem ook niet aanmoedigen. Liever zie ik hem op iets latere leeftijd gaan werken. Ik ben zelf op mijn 15e gaan werken om het geld voor een zomervakantie bij elkaar te krijgen, een kampeertrektocht door Nederland met 3 vriendinnen. En wie weet, misschien bedenkt hij wel iets dat heel ludiek is, zoals die twee jongens uit Amsterdam die laatst in de krant stonden omdat ze op zondagochtend croissants en vers sinaasappelsap rondbrengen.

Maar vooralsnog komt hij goed uit met zijn zakgeld,  zo veel eisen heeft hij overigens ook weer niet tot nu toe gehad. Hij heeft zakgeld dat – als ik het zo zie – keurig overeenkomt met de door het Nibud genoemde adviesbedragen voor pubers (waarbij het wel zo is dat of dat bedrag toereikend is natuurlijk geheel afhankelijk is van wat je kind er van moet betalen, maar dat is voer voor een ander blogje). Daarnaast haalt hij cash behoorlijk wat op met verjaardagen en rapporten en familiebijeenkomsten. Er zijn nogal wat gulle (over)grootmoeders en ooms en tantes van M. die nogal eens met geld wapperen.

Niet verwacht maar toch gebeurd is dat ik van een aantal lezers een mail kreeg met het aanbod om een donatie te doen aan de laptop van S. Lieve mensen, dat is niet de bedoeling! Daarom schrijf ik er niet over! Ik schrijf om onze overwegingen te delen op financieel gebied. De ene keer gaat dat over uitkomen met het boodschappenbudget, de andere keer over een puberkind en zijn laptop. Als ouder maak je telkens de afweging: wat hoort erbij, wat moet hij zelf betalen, wat is de manier om hem goed om te laten gaan met geld, wat betalen wij en wat moet hij betalen. Dat wij iets kunnen betalen wil niet zeggen dat wij iets ook daadwerkelijk betalen. Soms vind ik het beter als hij zelf een bijdrage doet en soms ook niet. Dat hangt elke keer van de situatie af. Dat vind ik gewoon leuk om te delen op het blog. Maar ik schrijf nooit in de hoop op gulle bijdragen, dus houd je geld lekker voor jezelf!

Zo, dan kom ik nu maar eens mijn bed uit. S. en M. staan al een uur op het voetbalveld voor een oefenwedstrijd. Ik kies er vandaag voor mijn spieren een langzame start te gunnen zodat er later op de dag wat meer mogelijk is. We gaan vanavond eten halen bij de toko, om te vieren dat de vakantie is begonnen. Iets wat zeer uitbundig gevierd wordt, want gisteren waren S. en ik in de stad en toen vond ik dat we ergens moesten lunchen, om te vieren dat de vakantie is begonnen. Zo kun je dag in dag uit hetzelfde heugelijke feit vieren denk ik. Ik heb wat geld opzij gezet om de komende weken vaker dit soort dingen te kunnen doen en daar gaan we even volop van genieten.

Fijn weekend allemaal!

20 gedachtes over “Zaterdag

  1. Ach gossie, zulke mantelzorgers wil iedereen wel!

    Wat vervelend dat de laatste behandeling zoveel pijn geeft nu ook nog. Hopelijk trekt het snel weer bij.

    Fijn weekend!

    Like

  2. Wat een SUPER leuke foto van je zoon met Dibbes en Gerrie (of heb ik de verkeerde katten voor me??).
    Je ziet 3 gelukkige wezentjes op 1 vierkante meter.

    Like

  3. Onze dochter heeft van ons een laptop gekregen toen ze naar de middelbare school ging. Deze kostte destijds 700,00 euro en wordt dagelijks zeer intensief gebruikt. Buiten 1x de accu vervangen heeft ze er nog nooit reparaties aan gehad. Goed vergelijken en je door diverse mensen laten voorlichten. Succes met de aankoop!! Onze zoons talen niet naar een laptop maar wel naar een playstation 4 (ze hebben een playstation 3) waar ze alleen Fifa 15 op spelen, in andere games zijn ze niet geintereseerd. Ze worden hier verbaal behoorlijk agressief van…en ze wensen ook absoluut niet gestoord te worden tijdens het spelen…De PS 3 staat in de woonkamer zodat we er zicht op hebben…De PS 4 wordt door henzelf bij elkaar gespaard. Ze hebben geen bijbaantje omdat dit met school VWO (+) en sport niet valt te combineren. Ze gaan nu in de vakantie werken om het nog benodigde bedrag bij elkaar te sparen. Een aantal lln die zij kennen krijgen dit als worst voor gehouden zodat ze in ieder geval dit jaar dus overgaan…een Iphone, PS 4, laptop etc. Onder het motto: Als ze later gaan werken worden ze ook beloond met een salaris…Ik heb hier een dubbel gevoel bij. Wij kiezen hier niet voor. Ik denk dat ze trotser en blijer zijn met hun PS 4 als ze er zelf voor gewerkt hebben en ze zullen er ook zuiniger op zijn!! WMT

    Like

  4. Klopt @modernmonk, hij is ook echt altijd vrolijk, echt onvoorstelbaar en natuurlijk als ouder heerlijk om mee te mogen maken en mee samen te leven. Ik ga er wel van uit dat vandaag of morgen de puberteit een streep haalt door het altijd vrolijk zijn maar wie weet is hij de grote uitzondering en blijft hij zo blij 😉

    Like

  5. Hallo Martine ik ben net begonnen met opnieuw een blog.
    De vorige heb ik toen verwijderd omdat het niet goed met mij ging.
    ik ben nog niet helemaal de oude maar werk er aan.
    ik heb nu dus een andere naam.
    Mijn vorige naam was het moet kunnen.
    ik lees graag bij jou en leer veel van je.
    Hopelijk wil je mijn blog ook lezen

    Like

  6. Een leuk feest ipv de Stadsfeesten: Vorig jaar waren wij in Oosterleek (ligt vlgs mij vlakbij Hoorn)en daar was op een zondagmiddag een muzikale wandeling. In heel veel tuinen van de mensen werd muziek gemaakt; van middeleeuws tot folk, tot big band en rock. Zo leuk! En overal kon je in de tuinen van de mensen gaan zitten. Het was er wel druk, maar je kunt de wandeling zo lang maken als je wilt. Dit jaar is het op zondag 27 september, je kunt het op google opzoeken.
    Zomaar een tip omdat ik het zo leuk vond.
    groet, Joanne

    Like

  7. Mijn vriendje, die verstand heeft van computers, zegt het volgende: een draagbare laptop en computerkracht (nodig voor gamen) gaan moeilijk samen. Je krijgt dan al snel een bakbeest van een ding dat je niet graag meeneemt naar school (geen idee of dat nodig is trouwens). Hij raadt aan een desktop: die kan je later uitbreiden met een betere videokaart of extra geheugen, en dit uitbreiden is eigenlijk niet mogelijk met een laptop. Wel moet je dan voor een goede desktop tussen de 800-1000 euro uittrekken. Maar zo'n desktop gaat dus wel veel langer mee dan een laptop vanwege de uitbreidbaarheid. Als S. toch een laptop nodig heeft voor school (om op school op te werken), raadt mijn vriendje een Chromebook aan (met SkyDrive voor de Windows applicaties voor Word, Excel en Powerpoint) naast een desktop. Maar, voor een Chromebook moet je je wel eerst even inlezen in de mogelijkheden/beperkingen ervan. Geen idee dus of dat nodig is. Misschien is alleen een desktop ook voldoende voor schoolwerk.
    Voor de videokaart en extra kracht moet S. sowieso eerst uitzoeken wat hij nodig heeft voor de games die hij graag speelt (voor Minecraft heb je bijv niet zoveel nodig, voor games als Call of Duty veel meer).
    Succes met de keuze! Wel leuk hoor, voor S., om een nieuwe computer uit te zoeken 🙂
    Mariska

    Like

  8. Wat een prachtige foto. Ze zien er alledrie tevreden uit, ondanks de pijn bij s. Heerlijk hoe jullie het begin van de vakantie vieren. Geniet er maar flink van. Wij moeten nog 5 dagen, maar het zalige weer en de ontspannen sfeer thuis maakt dat ik nu al in de vakantiestemming verkeer. Heel veel sterkte met je schouder. Ik hoop dat je snel verbetering voelt. Fijne zondag.

    Like

  9. Ach wat lief, de poezels en S die toch kan lachen met pijn. Dappere knul…

    Ik vind 13 ook veel te jong om te werken. Zeker met zo'n vol programma. Ben het met je eens, hoor!

    Fijn weekend en ik hoop dat het vandaag al beter gaat met S.

    Like

  10. als 13jarige mag hij trouwens enkel een krantenwijk, dat deden onze kids ook vanaf hun 13de, officieel mag je als 15jarige als vakkenvuller aan de slag maar de meeste supermarkten nemen liever 16 jarigen omdat zij later mogen werken( en schoppen ze er vervolgens uit als ze te oud worden, maar da's een ander verhaal). Gamen en laptops, da's inderdaad een combi waarbij het vaak verstandiger is een desktop te kopen naast een laptop. desktops kun je ook zelf opbouwen, dat hebben mijn zoons gedaan, dan hebben ze wat beters staan dan de kant en klaar versie. Laptops zijn leuk alleen zie je steeds meer versies zonder dvd-speler en die heb je soms echt nodig, dus voor je koopt vraag eerst wat er van school uit op moet kunnen draaien. Nog zo'n ding, sommige scholen bieden “goedkope” laptops aan vanwege gezamelijk inkopen. Zelfde laptops kun je vaak meer dan 100 euro goedkoper kopen als je even rondsurft. Hier ben ik ondertussen druk met het verkopen van de boeken van de opleiding van de jongste, dat bleek niet zijn ding, voor de volgende opleiding heeft hij gelukkig minder dure boeken nodig alleen met een opleiding als game artist heb je aan een standaard laptop niks, groetjes Geke

    Like

Zeg het maar!

