De boodschappen van juni

In juni vloog ik gierend uit de bocht en gaf te veel uit aan de boodschappen. Maar dat was een redelijk bewuste keus. Ik koos deze maand meer voor gemak dan voor budget. Energie ging boven geld. Met 3 keer een gang naar een tandarts waarbij er kiezen werden getrokken bij S. en mij koos ik voor makkelijk te eten gerechten en makkelijk te maken gerechten. Op zich had ik met wat moeite nog wel kunnen uitkomen ook, als ik tactisch boodschappen had gedaan. Mijn budget loopt van de 23e tot en met de 22e. Op donderdag doen we altijd de boodschappen. Normaal zou ik als het budget bijna op was, hebben gepland dat ik op donderdag de 18e boodschappen zou doen voor de dagen tot en met maandag de 22e. En dan op de 23e de rest halen. Met een beetje slimme planning zou me dat wel zijn gelukt. Maar dat deed ik dus niet en dat was ook prima. Niet altijd hoeft het te gaan om het goedkoopste alternatief. Soms is het beste alternatief die keuze waar ik de meeste energie bij  over houd.

Nou, hier zijn dan de cijfers, voor 3 personen en 4 katten:

maand
bs
katten
totaal
budget dec/jan/feb
480
70
550
budget vanaf maart
450
50
500
jan
467,60
33,43
501,03
feb
519,84
117,06
636,90
maart
487,45
34,56
522,01
april
460,10
36,71
496,81
mei
413,36
56,00
469,36
juni
575,05
12,20
587,25
totaal
2.923,40
289,96
3.213,36
gemiddeld
487,23
48,33
535,56

 
Oei, oei, flink boven budget. Nu ging ik voorheen dan altijd heel erg mijn best doen om te zorgen dat ik aan het eind van het jaar toch op een correct gemiddelde uitkwam, maar dat ga ik nu niet doen. Gewoon omdat ik er geen zin in heb. Er gebeurt namelijk niets ergs als ik de budgetten overschrijd, er is geen rekening die daardoor onbetaald blijft en er vallen geen dooien of klappen, dat is natuurlijk een heel fijn uitgangspunt. Dus laat ik het zo. De ene maand geef je meer uit dan de andere maand, klaar.

Deze nieuwe maand deed ik al meteen een grotere kattenvoerbestelling. Ik ben erg zoekende naar kattenvoer dat door alle vier de katers gewaardeerd word, maar kan dat niet echt vinden. Vooral Moos doet eet erg moeilijk. Ik kocht de afgelopen tijd veel verschillende merken maar waar de katten dol op zijn bevalt mij weer niet zo. Ik geef ze liever voer dat relatief veel eiwitten bevat en minder troep/conserveringsmiddelen/zout. Ook verdraagt Gerrie niet elk merk, hij heeft een hele gevoelige maag en moet erg snel overgeven. Maar nu heb ik een merk gevonden (Carny Animonda) dat in ieder geval door 3 van de 4 katers gewaardeerd wordt, wat kwalitatief goed lijkt en ook door Gerrie goed  wordt binnengehouden. Voor Moos koop ik ander voer, hij krijgt nu afwisselend de restvoorraad Whiskas en Felix, niet echt mijn keus maar iets anders blieft hij niet. Wellicht dat ik hierna dan weer eens royal canin probeer, dat wil hij ook wel eens waarderen. Bij Moos is het zaak veel af te wisselen. Ik wissel sowieso voor alle katten het blikvoer af met vis die ik zelf afkook voor ze. Zo krijgen ze de ene dag vis, de andere dag blik en tussendoor brokken.

Dus, nieuwe ronde, nieuwe kansen in de nieuwe boodschappenmaand…

7 gedachtes over “De boodschappen van juni

  1. Is het een idee om het blikvoer langzaamaan te mengen? Eerstt 90% whiskas 10% animonda en dan langszaam de whiskas afbouwen ennde animonda op te voeren? Dan kunnen zn smaakpapillen en maag rustig wennen. Oh en vis voor katten hoef je niet perse te koken. De meesten kunnen het rauw prima aan en dan gaan er ook geen voedingsstoffen verloren. Alleen bij moos moet je misschien even oppassen. Wat veel katten trouwens ook erg lekker vinden: kippenhartjes en kippenlevertjes. Zijn hier gewoon bij de (bio)winkel te koop.
    Lara

    Like

  2. Leuk dit te zien, wij zitten heel iets boven jullie budget maar wij hebben er nog een eter en regelmatig nog aanwaaiende eter bij. Sinds ik de boodschappen online doe, zijn wij enorm gezakt in uitgaven. Ik heb er een veel beter zicht op.

    Like

  3. Hier bevalt Acana zonder granen erg goed en is gelukkig ook wat voordeliger dan Orijen wat we eerst hadden en nog beter is.Beide merken bevatten geen troep maar wel veel vlees, erg fijn.
    Bestel het altijd bij Z.ooplus, bij een bestelling boven de €100,- krijg je korting

    Like

Zeg het maar!

