Sparen voor je huis met geleend geld van de DUO

Gisteren las ik dat sommige studenten het geld van hun studielening gebruiken om te sparen voor later. Ze zetten het opzij en gebruiken het als startkapitaaltje voor als ze een huis willen kopen. Dat is financieel gunstig, aangezien de rente op een studielening altijd veel lager is dan de rente op een hypotheeklening. De studielening telt wel mee bij de aanvraag van een hypothecaire lening.

Bovenstaande blijkt uit een onderzoek van het Nibud. 33% van de studenten aan HBO en Universiteit leent geld bij het DUO. Maar 1/3 van de leners gebruikt dit geld dus om de spaarrekening te spekken, zo maakte het Nibud gisteren bekend. De verwachting is dat met ingang van het nieuwe studiejaar,  door het afschaffen van de basisbeurs meer mensen meer geld zullen gaan lenen.

Het Nibud vindt het lenen van geld om te sparen voor een huis een riskante ontwikkeling. Genoemde bezwaren zijn:

  • ook een studielening is een langlopende verplichting. In 35 jaar tijd kan er veel veranderen. De rente kan stijgen of het eigen inkomen, waardoor de aflosverplichting stijgt.
  • je moet natuurlijk een ijzeren discipline hebben om niet aan het geleende geld te komen. De verleiding zal groot zijn het tussentijds toch ergens anders voor te gebruiken.
  • de studieschuld heeft een negatief effect op wat je kunt lenen voor een huis. Hoe hoger de schuld, hoe minder je mag lenen.

Het is interessant om te kijken wat de belangrijkste reden is dat zo veel studenten lenen. Ook dat onderzocht het Nibud: omdat het kan. En dát is volgens mij nu precies de oorzaak van veel toekomstige ellende. Mensen lenen omdat het kan. En dus lenen ze om redenen die nog ver in de toekomst liggen. En ook studenten lenen wat maximaal mag, omdat het kan. Niet gebaseerd op wat ze nodig hebben, maar op basis van wat er geleend kan worden. Net als met de huizenmarkt waar kopers jaren lang het maximale leenden omdat het kon, niet gebaseerd op wat kon volgens hun huishoudboekje.

Ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die dit doen. De rente op een studielening is zó laag dat dit natuurlijk een handige achterdeurconstructie is. Het geeft ook wel aan dat veel studenten onzeker zijn over hun toekomst. Niet alleen wij willen graag een eigen huis maar ook de nieuwe generatie. De regels zijn aangescherpt en mensen moeten een zak geld meenemen bij aankoop van een huis. Maar of dit de goede manier is betwijfel ik. Ik zou zelf niet zo’n lang lopende financiële verplichting willen aangaan voor een huis terwijl ik nog aan het studeren was. Zeg ik nu, met alle kennis, wijsheid en levenservaring van een huizeneigenaar met een te hoge hypotheek. Buiten dat is het geld van de studielening natuurlijk eigenlijk heel ergens anders voor bedoeld.

Wat vind jij hiervan? Zou jij je kind aanmoedigen tijdens de studie geld tegen gunstige voorwaarden te lenen, als spaarkapitaal voor later? Ken jij studenten die dit doen? Ben je zelf student en wat vind je van het onderzoek van het Nibud?

33 gedachtes over “Sparen voor je huis met geleend geld van de DUO

  1. Probleem: studenten krijgen voorberekend dat ze met hun eerste baan al zoveel gaan verdienen dat ze niet meer in aanmerking komen voor een sociale huurwoning. Ze zullen dus of een koopwoning moeten hebben of in de vrije sector moeten huren. Ze krijgen te horen dat ze een zak geld mee moeten nemen voor een eigen woning. Dus ik snap de gang van zaken wel. Ook de studentenwoning moet een half jaar na afstuderen verlaten worden. (Ik ga er even van uit dat blijven inwonen bij de ouders tot je 30e geen optie is. Lijkt me ook niet gezond. En het veroorzaakt weer andere problemen: hier in een buitenwijk van de hoofdstad is het nog kosteloos parkeren. Maar de parkeerdruk is enorm en gruwelijk irritant, vanwege jongvolwassenen die bij de ouders blijven inwonen. Huishoudens met 3 of 4 auto's, 1 voor pa, 1 voor ma en 1 of 2 voor inwonende kinderen zijn hier niet uitzonderlijk).

    Like

  2. Of het een goede gang van zaken is weet ik niet maar ik begrijp het als (als 25jarige) heel goed. Je studentenhuis moet je en je wil/kan/mag niet meer bij je ouders wonen. Je komt óf qua inkomen wel inmerkingen voor een socialemhuurwoning maar de wachtlijst is nog een paar jaar. Óf je verdient gelijk te veel voorneen socialenhuurwoning en je moet een peperdure vrije sectorwoning huren, die je in je eentje niet kunt betalen. Blijft over: kopen of een huis delen met je partner (als je hebt) of anderen (die dan qua levensstijl enigszins bij je moeten passen.) Heel veel andere opties heb je eigenlijk niet als je nu studeert.
    Lara

    Like

  3. Nee absoluut niet. Ten eerste vind ik het oneigenlijk gebruik van voorzieningen en ten tweede ben ik van mening dat je pas een lang lopende lening moet aangaan als je een beetje kan overzien of dat verantwoord is.
    Laat de studenten nu maar eerst proberen om hun studie af te ronden met zo weinig mogelijk schuld aan het eind.
    Het kopen van een huis is helemaal geen vanzelfsprekendheid. Ik heb van dichtbij gezien dat studenten die dat wel gedaan hebben daar achteraf veel spijt van kregen. Het eventuele werk of het promoveren kan een afgestudeerde nog alle kanten in binnen of buitenland op sturen. Een huis kan dan een blok aan het been zijn. En voor een wereldreis o.i.d. vind ik het al helemaal te gek voor woorden.

    Like

  4. Lenen is vooral verleidelijk omdat je het alleen moet terugbetalen als je genoeg verdiend. Dus je raakt niet nog verder in de problemen als je aan lager wal raakt.
    Maar waarom maken we dan niet de studies goedkoper (of gratis), de leningen lager, en doen we gewoon een schepje op de bovenste belastingschaal? Heeft ongeveer hetzelfde effect, maar voorkomt excessen.

    Like

  5. Als ik de mogelijk had zou ik het ook doen,, het rijk bied de mogelijkheid en zo'n goedkope hypotheek krijg je nooit meer.
    Voor een wereld reis vind ik weer heel wat anders, maar een huis, ….
    Ondanks de waarde dalingen van de afgelopen jaren blijf ik een huis een goede investering vinden
    Anders betaal je veel aan huur, op zo'n manier minder voor je hypotheek.
    Het is wel oneigenlijk gebruik van algemene middelen , dus ik vind wel dat er van overheidswege wat aan gedaan moet worden ( en ik vind de terugbetaal tijd echt absurd lang)maar zolang de mogelijkheid bestaat, waarom niet?

    Like

  6. Mijn kinderen lenen maximaal en zetten het volledig op een spaarrekening of kortlopende deposito. Het plan is terugbetalen als dat aan de orde is (en dan gelijk het hele bedrag). Het bedrag aan ontvangen rente is ondanks de lage rente nog best een leuk extraatje voor hen. Berekenend? Ja zeker, maar zo springt de overheid ook met ons om, dus ik heb er geen moeite mee. Uiteraard is dit alleen handig als je goed met geld kunt omgaan, maar dat is hier geen probleem.

    Like

  7. Mijn kinderen hebben/hadden allebei een basisbeurs, ze hebben niets bijgeleend want dat was niet nodig. Met lenen is niets mis als het echt niet anders kan is mijn visie. Aardig wat medestudenten van mijn kinderen denken daar anders over en lenen veel bij, omdat de rente zo laag is, en omdat het kan. Dit brengt mijn dochter, en mij soms ook, aan het twijfelen, wie is er hier nu het slimst bezig. Ik ben er nog steeds niet uit.

    Like

  8. Ik ben een student (Msc) en sinds september bestaat het grootste deel van mijn inkomen uit stufi + lening (niet maximaal, maar wel ertegenaan). Ik lees altijd mee, maar ik reageer nooit, en ik dacht dat jullie misschien wel mijn kant van het verhaal interessant vinden.

    Voor mijn huidige opleiding deed ik een HBO opleiding, waar ik alleen stufi voor kreeg en niet leende. De opleiding was niet zo ver weg van waar ik woonde, dus ik bleef gewoon thuis wonen. De stufi was een prestatiebeurs en is kwijtgescholden toen ik mijn diploma haalde. Het is heerlijk om daar geen schuld van te hebben, aangezien ik van meerdere mensen verhalen hebt gehoord dat ze een studie begonnen, realiseerde dat het toch niet voor hun was weggelegd of ze het gewoon domweg niet interesseerde. Zonde is het, omdat ze dan of een jaar stufi verspeeld hebben, of een paar maanden/jaar extra schuld hebben.

    Sinds september is dat veranderd. Ik ben op kamers gaan wonen, omdat het +/- 3 uur kost voor een enkele reis (met de auto 1 uur en een kwartier voor een enkele reis). Sindsdien ben ik gaan bijlenen. Dit heb ik voornamelijk gedaan om de huur van mijn kamer (360) en collegegeld (ook iets in die richting) te kunnen betalen. Ook heb ik een auto, wat ook voor extra kosten zorgt, maar die had ik al, en omdat het ov voor mij geen optie is, heb ik besloten om die te houden.

    Dat gezegd hebbende probeer ik mijn schuld wel te minimaal te houden, ik werk hiernaast nog 7 uur in de week in de plaatselijk super, wat ook geen vetpot is, maar ik kan geen extra uren krijgen, noch is het moeilijk om in de studenten”stad” waar ik woon, een bijbaan te vinden. Ik heb het geprobeerd, maar op het moment ben ik ziek (psygisch, helaas) en besloot ik om extra rust te nemen en dus te gaan bijlenen in plaats van een extra baantje te nemen.

    De eerste maand op mezelf was rot. Ik had nauwelijks genoeg geld voor mijn dagelijkse boodschappen enzo. Dat komt omdat het merendeel van mijn spaargeld toen (rond de 300 euro) is opgegaan aan meubels en de eerste huur (halve maand). Omdat mijn ouders absoluut geen consuminderaars zijn, zijn we gewoon naar de ikea geweest en daar nieuwe meubels gekocht. Als ik het over zou moeten doen, zou ik eerst naar de kringloper zijn gegaan. Maar ja, ik was jonger, niet gewend om voor mezelf te zorgen (althans, in de mate waar ik nu voor mezelf moet zorgen) en dan weet je niet beter.

    En daar wringt de schoen naar mijn mening. De meeste studenten die ik tegenkom, komen ook maar vanuit een modaal gezin, consuminderen komt niet voor in hun woordenboek, ze zijn gewend om alles nieuw te krijgen, en weten niet goed om te gaan met geld. Ik heb, met moeite, geprobeerd om mijn uitgaven onder controle te krijgen, en het is mij sinds kort gelukt. Ik begin nu langzaam met consuminderen.

    Ook na een tijdje van geen buffer (slechts 22 euro), is het mij nu gelukt om extra inkomsten op mijn spaarrekening te zetten en daardoor heb ik nu een buffer van ongeveer 300 euro. Ik ben daar best trots op, aangezien ik tot voor kort nog gewoon te veel uitgaf en niet wist om mijn gedrag te veranderen.

    Terugkomend op het lenen voor een huis. Natuurlijk geeft de duo een ontzettend lage rente, waardoor het misschien aantrekkelijk is om maximaal te lenen en dan dat te sparen. Dat gezegd hebbende, als maar 1/3 van 1/3 het doet, is het nog ongeveer 11% van alle studenten. Dit is (in mijn optiek) vrij weinig. Ik heb zelf nog niets gehoord van een mede-student dat hij of zij maximaal leent om hiervan later een huis te kopen. Wel wordt er vaak geleend voor de huur, collegegeld en om af en toe wat extra's te doen. Dat gezegd, mede-studenten met andere doelen (zoals twee vriendinnen van mij van de scouting, die naar de wereld jamboree in Japan willen deze zomer), sparen het gewoon door extra te werken, zoals door kranten rond te brengen en verjaardagsgeld oppotten.

    Like

  9. Ik denk dat je dochter het slimste is. Voor mijn eerste opleiding (zie hieronder) heb ik ook alleen stufi gehad, en na de opleiding is alles kwijtgescholden. Mocht lenen niet nodig zijn, dan vooral niet doen. Ik leen nu om in mijn dagelijks onderhoud te voorzien, en niet om eens leuk te gaan leven.

    Like

  10. Zelf heb ik het 20 jaar geleden ook zo gedaan, de renteloze lening vastgezet tegen een goede rente. Na afstuderen moest je rente gaan betalen en toen heb ik hele bedrag teruggestort. Oneigenlijk gebruik?? Tja, mijn studiegenoten gingen er de kroeg van in, of van op vakantie. Ik vind slim gebruik maken van mogelijkheden alleen maar aan te raden, alleen lenen voor lolletjes is dat niet. Vindt de overheid dit niet wenselijk, dan moeten ze de regels maar aanpassen. Julia

    Like

  11. In het artikel in de krant (trouw) dat ik las over dit verschijnsel, besteedde de geinterviewde student de lening als buffer voor het eerste jaar na het afronden van de studie: werk vinden gaat niet vanzelf en na afstuderen zit je dus zonder inkomen. Maar de huur moet ergens van betaald worden. Het geleende geld werd zo een buffertje om het eerste jaar zonder werk te overleven, in de hoop een baan te vinden. Ik vind dit niet oneigenlijk gebruik van de lening. Het is voor velen gewoon moeilijk om werk te vinden.
    Het geld gebruiken voor een huis, tsja, het kan. Je kunt ook beleggen met je geleende geld en er (wellicht) veel aan verdienen. Het is maar net bij welke mate van risico je je prettig voelt. Alhoewel je in het laatste geval toch wel oneigenlijk gebruik maakt van een sociale voorziening: als je je billen brandt, hoef je maar beperkt op blaren te zitten (lening wordt na een x aantal jaar kwijtgescholden). Groet, meelezer

    Like

  12. Lening als noodvoorziening; ja inderdaad! Ik en veel van mijn jaargenoten hebben hier (helaas) wel gebruik van moeten maken ja. Als je jonger dan 27 bent als je afstudeert, wordt door de overheid verwacht dat je geld vraagt van papa/mama, bijstand wordt niet gegeven. Voor veel studenten is dit geen optie en inwonen kan ook niet altijd. Dus zit je met een gat, daarom lenen veel mensen in hun laatste jaar als appeltje voor de dorst. Zie het als een wens om toch in ieder geval een beetje zelfstandig te zijn, en ja daar moeten we later voor betalen. Het zij zo.

    Like

  13. Dymphy wat goed van je! Onze oudste heeft het HBO niet afgemaakt. Ze heeft er keihard voor gewerkt, maar omdat ze het niet binnen de gestelde tijd heeft gehaald werd ze een “bezemstudent”(alleen het woord al) en heeft ze twee jaar lang lopen te vechten op de HU om begeleiding te krijgen etc. maat steeds vervielen er vakken, wisten de docenten van niets..een vreselijke tijd. Ze werd er bijna overspannen van. Ze heeft nu dan ook een restschuld terwijl ze niets bij leende, alleen de normale stufi kreeg ze en wij betaalden haar school en boeken tot haar 25ste.
    Onze jongste heeft twee studies gestart en weer gestopt en zit nu eindelijk op haar plek. Ook zij leent niet bij, alleen de stufi en wij betalen de rest. De dochters betalen allebei hun eigen huur van de stufi en hebben ernaast gewerkt/werken nog. de oudste is inmiddels gesetteld maar de jongste loopt nu toch tegen het probleem aan dat het wel een jaar of 8 kan gaan duren voor dat ze een woning heeft. Destijds hebben wij de oudste kunnen helpen met het kopen van haar eerste flatje. Hopelijk kunnen we dat voor de jongste ook doen. Ze gaan allebei heel verstandig om met geld. lenen niet, maar het wordt er voor studenten niet makkelijker op. Wij kunnen gelukkig nog helpen, maar er zijn er zoveel die geen steun kunnen krijgen. Triest vind ik dat.

    Like

  14. Ik zou mijn kind echt voorhouden dat dit niet kan. Hebben we dan niets geleerd van de afgelopen jaren? Wanneer je niet kunt kopen, dan huur je. Niets mis mee. En wanneer je een wereldreis wilt maken dan spaar je of je gaat met weinig geld en verdient het onderweg. Daar leer je van. Niet zoals ik een studente hoorde zeggen die het geld leende, dat haar reis zo belangrijk is voor haar studie. Lekker gemakkelijk. En wat gebeurt er wanneer ze geen werk vindt? Huilen en zich zielig voelen? Ik vind het allemaal zo hebberig.

    Like

  15. Kan je het niet net zien als een hypotheek? zou ik wel doen, maar dan 1 met weinig rente 😉

    je schrijft “wanneer je niet kan kopen dan huur je”betekend dat je ook niet een hypotheek zou nemen?

    Like

  16. Onze zoon doet een HBO opleiding journalistiek. Dat financieren wij volledig. Deze HBO opleiding ziet hij als een vakopleiding. En daarna wil hij voor de inhoud een universitaire studie doen. Die gaan wij echter niet financieren. Hij krijgt van ons 1 opleiding. Om straks de universitaire studie te financieren lenen wij het maximale van DUO en zetten dit op een aparte spaarrekening. Na de HBO zou hij nl. niet meer in aanmerking komen voor het lenen bij DUO voor nog eens vier jaar. Mocht het toch niet lukken op de universiteit, dan is er geen man overboord en betalen we in 1 keer de studieschuld af.

    Groetjes Jacq.

    Like

  17. Huren is echt zo.makkelijk nog niet hoor. Jarenlange wachttijden voor sociale huur en torenhoge prijzen voor vrijensector. Als je je kamer uit.moet en je kunt niet bij je ouders terecht, heb je gewoon een groot probleem.
    Lara

    Like

  18. Dit wist ik niet…dus als mijn dochter afstudeert en ze vindt geen baan dan krijgt ze tot haar 27ste geen uitkering en is dus financieel gedwongen om weer thuis te gaan wonen? Ik kan me dit niet voorstellen…WMT

    Like

  19. Voor je 27ste wordt je geacht een opleiding te volgen voordat je bijstand aanvraagt. Dus het is niet zo dat je per definitie helemaal niks krijgt, maar men kan van je verwachten dat je je laat “omscholen” als je niet binnen 4 weken werk vindt. Althans, zo heb ik het begrepen. Wellicht dat daar inmiddels iets soepeler mee wordt omgesprongen hoor. Maar voor mijn gemoedsrust vond ik het gewoon prettiger om geld achter de hand te hebben.

    Like

  20. Tjonge, wat een harde oordelen. Net zoals mensen hierboven ben ik het ermee eens dat je (tegenwoordig?) niet zomaar aan een huurwoning komt. Niet alleen zijn huren in de vrije sector erg duur, ook zijn daar inkomenseisen voor die soms nog strenger zijn dan voor een hypotheek. Een grote groep starters valt tussen wal en schip.
    Ik zie er geen probleem in als mensen lenen bij de staat in plaats van bij de bank. Het wordt een probleem als mensen een duurder huis kopen dan noodzakelijk, omdat ze toch wel spaargeld van DUO hebben. Maar dat is niet aan de orde want dit geleende bedrag wordt in mindering gebracht op de hypotheek. Sterker nog, een groter bedrag dan het geleende wordt afgetrokken van het hypotheekbedrag. Met DUO geld kun je dus in principe een minder duur huis kopen, met een hypotheek die veel betere voorwaarden heeft dan een bank hypotheek. Ik zie daarin geen gevaar voor huizenmarkt nog ex-student.

    Like

  21. Ik hoorde van iemand die maximaal leent en alles op een spaarrekening heeft vastgezet. Hij wil het opgespaarde potje gaan gebruiken om een eigen bedrijf te starten na zijjn studie. Zo hoedt hij straks geen startersleningen af te sluiten.

    Like

  22. Hier even een tegengeluid van een ex-student met spijt.
    Ik kom uit een conservatief gezin en mijn ouders vonden het maar niks dat ik op kamers ging wonen in de grote enge stad. Ze hebben lenen altijd ontmoedigd en bijbaantjes aangemoedigd.
    Kortom ik heb niks geleend. Als ik het over kon doen had ik dat wel gedaan, puur als investering.
    Waarom ?
    Mijn huisgenoten leenden allemaal maximaal en genoten allemaal maximaal ( ff een weekendje naar istanbul met het dispuut etc)
    Ik zat niet bij een dispuut ( want duur, studievertraging en andere bangmakerij)
    Mijn studententijd was wel oke maar niet super, het is niet leuk als je telkens nee moet zeggen
    Ik heb in 4 jaar mijn studie afgerond.
    Mijn huisgenoten deden er 2 jaar langer over ( met maximale lening) en haalden slechtere cijfers als ik
    Toch zijn zij ondanks een studieschuld van 60.000 euro pp beter af.
    Ze hebben nu allemaal namelijk een superbaan en ik maar een okebaan.
    Hoe komt dat ? Al die “vrindjes”van het dispuut geven elkaar de leukste baantjes met supersalaris. Ons kent ons
    Terwijl ik gewoon moet solliciteren op gewone banen met gewoon salaris.
    Ze lossen nu ongeveer 100 tot 200 euro per maand af. ( gemiddeld 170) het restant bedrag wat na 15 jaar niet is afgelost wordt kwijtgescholden.
    Die 170 euro is voor hun peanuts omdat ze 2 x zo veel verdienen als ik waardoor ze netto nog steeds beter af zijn.
    Kortom ze hebben maximaal genoten van hun studietijd en zijn nu netto beter af.
    Als ik dit van te voren had geweten …………………..had ik het heel anders gedaan.
    sorry pap en mam

    Like

  23. Het gras is altijd groener bij de buren? Wees trots op jezelf, je hebt heel wat bereikt en dat zonder lenen! Hun maandbedrag zal elke keer hoger worden naar mate de einddatum in zicht komt. Ik heb ook zulke ouders als de jouwe, en ben trots op mezelf dat ik het punt waar ik nu sta (12 jaar later) helemaal zelf bereikt heb zonder vriendjespolitiek.

    Like

  24. Ik wilde hier ook nog op reageren, al is het berichtje alweer een dag oud.

    Ik vind het niet netjes als men gaat lenen van de staat als dat niet nodig is voor het levensonderhoud. Voor mij voelt dat toch als misbruik maken. Want je leent eigenlijk van de maatschappij, niet van de staat. We betalen allemaal mee aan dit soort regelingen en dat is prima, maar net als bij de WW of andere voorzieningen vind ik wel dat er goed moet worden gecontroleerd of er geen misbruik van wordt gemaakt.

    Overigens is hypotheek aanvragen met een studielening helemaal niet zo makkelijk als veel mensen denken! Ik schreef dit erover een jaar geleden: http://positiefbesparen.nl/hypotheek/hypotheek-aanvragen-met-een-studieschuld/

    Like

  25. Sorry anoniem, maar wat een negatief huilverhaal…..je ouders conservatief? Omdat ze graag wilden dat je snel zou afstuderen met zo weinig mogelijk schuld?
    Ik denk dat heel veel jongeren graag zulke ouders zouden hebben gehad.
    Huilen omdat de “vrindjes” elkaar baantjes toespelen? Had je daar graag bijgehoord dan?
    Get over it en je schouders eronder. Wees je ouders dankbaar voor een degelijke opvoeding.

    Like

  26. Hier anoniem nog een keer. Ja het stukje is wat zuur van toon. Maar het geeft wel echt mijn gevoel weer. Wat ik probeerde te zeggen is dat het soms wel raadzaam is om tijd en geld te investeren in netwerken. Hard werken en goede cijfers worden niet altijd beloond. En ja dat is soms frustrerend, ook zoveel jaar later. Ik studeerde Bestuurskunde en mijn huisgenoten hebben nu een topbaan in den haag, ondanks hun cijferlijst met allemaal krappe zesjes. Ik werk bij een maatschappelijke organisatie en ben best tevreden met mijn leven. Toch zou ik mijn kinderen adviseren meer te genieten in hun studententijd. Hard werken kunnen ze daarna nog lang genoeg.
    Bovendien is het niet alleen een gevoelsmatige kwestie maar ook een rekenkundige. Ik verdien nu 2500 bruto. Zij allemaal tussen de 6000 en 9000 bruto. Risico nemen loont dus soms wel.

    Like

  27. Hoi Anoniem. Ik vind het helemaal geen huilverhaal hoor. Ik vind het eerlijk en goed verwoord. Ik weet nog goed hoe twintig! Jaar geleden een jurist bij de vakbond waar ik als secretaresse werkte, mij hetzelde vertelde. Ook hij had liever een wat spannender baan dan de overvloed aan ontslagdossiers. En waar hij het meeste spijt van had was de tijd die hij had gestoken in slecht betaalde bijbaantjes. Kostte heel veel tijd, leverde wei ig op en weinig tijd voor studentenleven. Ik heb altijd zijn gezicht onthouden toen hij mij dat vertelde, en het speelt nu zeker een rol in hoe ik mijn zoon financieel steun en vast veel teveel verwen. Maar het is ook heel erg leuk om hem zorgeloos te zien genieten. Wat je zegt, werken kan hij straks nog zijn hele leven.
    Groetjes Jacq.

    Like

  28. Miisschien was mijn eerste reactie erg “vanuit het hart” en had ik het van meer kanten moeten bekijken. Sorry daarvoor.
    Maar wat me vooral in het verkeerde keelgat schoot was het bedekte verwijt richting ouders.
    Ik hoor en zie dat vaak bij dertigers van tegenwoordig. Alles wat in het leven niet zo goed uitpakt is met terugwerkende kracht de schuld van de ouders.
    Ik heb zelf altijd verantwoording genomen voor mijn eigen keuzes. Ik had na de middelbare school kunnen doorstuderen, mijn cijfers waren daar hoog genoeg voor. Ik heb zelf gekozen dat ik wilde gaan werken omdat ik geld wilde verdienen. Ik ben door mijn ouders op geen enkele manier gestimuleerd om toch verder te leren. Jammer misschien maar….eigen keuze.
    Ouders bedoelen het vaak heel goed, hebben ook geen glazen bol en hadden in jouw geval waarschijnlijk geen idee hoe het werkt bij de “vrindjes onder elkaar”. Maar om nu het snel afstuderen met zo weinig mogeljjk schuld een conservatieve houding te noemen vond ik niet leuk.

    Like

  29. Mensen beslissen wel makkelijk erover. De politiek zelf heeft er meer dan 8 jaar over gedaana om hun opleiding te halen. Dan boos worden op ons als we een jaar langer over een studie doen omdat we bestuurfuncties hebben. Dan gaan studenten maximaal lenen voor meer rente dan de boete wordt. Ik snap het wel. Heb je de kamerhuur prijs wel eens gezien? 20 m2 is bijna even duur als een 3 kamer appartement.

    Like

Zeg het maar!

