Pubers en geld

Vanaf dat S. een jaar of 4,5 was, kreeg hij zakgeld. We hebben er vanaf het begin voor gekozen hem op een vast moment in de week zakgeld te geven, zodat hij wist waar hij aan toe was. Ook ging het samen met een zakgeldcontract vanaf dat hij wat ouder werd. In dat contract werd afgesproken wat we hem betalen en wat we in ruil retour verwachten. Je kunt dan denken aan zaken als dat we niet willen dat hij geld leent van anderen en dat hij een paar dagen nadenkt over een grote aankoop en het met ons overlegt. Eens in de zoveel tijd moedigen we hem aan zakgeldonderhandelingen te openen en ons te overtuigen waarom er meer geld nodig is. Ook wordt er met het verhogen van het zakgeld meer van hem verwacht wat zelf betalen betreft.  Niet alleen dus dingen voor hemzelf maar ook cadeaus voor partijtjes en jarige ouders/opa’s en oma’s.  Een eventuele volgende zakgeldverhoging zal dan misschien betekenen dat hij zelf de kosten voor zijn mobiel moet gaan dragen. Zo krijgt hij steeds meer, maar moet hij ook steeds meer zelf betalen, net als in het echte leven.

Het zakgeld kreeg hij eerst cash en later vanaf zijn 11e toen we een rekening voor hem openden, kreeg hij een deel cash en een deel op zijn rekening gestort. Inmiddels wordt alles gestort op zijn verzoek. Hij verdeelt het geld tussen zijn betaalrekening en spaarrekening. 3/4 wordt gespaard en de rest is om uit te geven, maar hij pint bijna nooit. Hij krijgt af en toe geld van opa’s en oma’s voor een rapport en meestal weet hij het daarmee wel uit te zingen.

Hij is erg zuinig. Of dit nu door onze opvoeding komt of dat dit zijn karakter is weet ik niet. Het valt me op dat klasgenoten ook zuinig zijn. Ik was natuurlijk benieuwd hoe het geldgedrag zou zijn nu hij naar de middelbare school gaat. Daar staat immers een snoepautomaat en in de kantine worden tosti’s en croissants en zo verkocht. Hij kiest er meestal voor om als hij trek in iets heeft, dit in een winkel te kopen en niet uit de snoepautomaat op school te halen. Vanwege de kosten. Daar staat hij niet alleen in, veel vrienden van hem doen dit. Op schoolreisje naar Cambridge hebben ze zich verlekkerd in een prachtige ingerichte snoepwinkel à la Harry Potter (Zacharinus Zoetwarenhuis voor de Potterfans onder jullie) maar daar werd niets gekocht vanwege ‘belachelijk hoge prijzen’. Het lekkers werd in een supermarkt gekocht en onderling gedeeld.

Ik weet natuurlijk niet hoe die andere kinderen financieel worden opgevoed en of er bij klasgenoten thuis over geld wordt gepraat. Wij delen wel vrij makkelijk onze motivatie over het aflossen en waarom we bepaalde geldkeuzes maken. Wellicht heeft dit invloed op hem gehad maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet. Ik vind het wel heel prettig om te zien dat hij in een klas is terecht gekomen waar veel kinderen ook gewend zijn om prijzen in de gaten te houden en te vergelijken. Ik kan me nog goed herinneren dat ik eens een interview las met een middelbare scholiere uit Amsterdam die voor bijna €20 per week koffie bij Starbucks kocht, terwijl ze niet eens van koffie hield maar ‘iedereen haalde koffie bij Starbucks’. Net zoals wij als volwassenen soms merken dat ons geld ongewenst gaat naar vrijgezellenfeestjes of naar cadeaus die ‘vrijwillig’ gezamenlijk worden gekocht (we leggen allemaal €50 in voor de verjaardag/trouwpartij van huppeltje…), is het voor kinderen natuurlijk ook een uitdaging om niet toe te geven aan sociale druk. Ik vind het fijn dat hij nu blijkbaar in een omgeving verkeert waar die sociale druk (nog) niet zo aanwezig is.

Hoe gaat jouw puber om met geld?

32 gedachtes over “Pubers en geld

  1. Ik heb geen pubers meer in huis maar toen ze dat nog waren hebben wij altijd gewerkt met zak- en kleedgeld. Heeft goed gewerkt, ze kunnen allebei goed met geld omgaan. In die tijd was merkkleding erg belangrijk en door het kleedgeld hebben ze echt geleerd dat er bij sommige kledingstukken wel erg veel werd opgebruikt van het budget.
    De ontwikkeling die je beschrijft bij S, en zijn klasgenoten vind ik top!
    Slimme kinderen. Jullie openheid richting je zoon over financiele zaken vind ik ook heel goed.
    Ik wou dat de middelbaren scholen de kinderen meer bij zou brengen over geldzaken. Niet alleen de wereldeconomie maar juist het kleinschalige van “op eigen benen staan” en wat daar allemaal bij komt kijken. Helaas hebben niet alle kinderen ouders die ze dat leren, met alle gevolgen van dien…,,

    Like

  2. ik heb geen kinderen, maar geweldig om te lezen dat hij nu al snapt dat geld niet het geluk is, geniet er maar van, pluim voor jullie opvoeding , en natuurlijk heeft het alles ermee te maken , dus pluim dik verdiend, liefs marion

    Like

  3. Wij hebben 3 pubers. Wij geven geen zakgeld. Hebben ze iets nodig dan krijgen ze het van ons. De reden dat wij geen zakgeld geven is dat het financieel gezien nu niet kan. Mocht dit wel zo zijn dan krijgen ze weer gewoon zakgeld. Ze gaan naar feestjes etc. Ze doen in principe aan alles gewoon mee. Wel valt mij op dat ouders alles betalen en daarnaast krijgen de kids ook nog zakgeld. Onze kids nemen gewoon brood en drinken van huis mee naar school en af en toe kopen ze een croissantje of i.d.Ik vraag me wel eens af hoe al die 'verwende' pubers die elke dag naar de supermarkt gaan tijdens de pauzes straks in hun werkbare leven met hun geld omgaan? Springen de ouders dan nog steeds bij? De middelste heeft nu een vakantiebaantje maar werkt niet naast het VWO omdat hij 3x in de week traint en op zaterdag een wedstrijd speelt. Ik vind dit belangrijker dan nu geld te verdienen. De oudste heeft een oppasbaan naast het vWO, ze kan hier ook huiswerk maken tijdens het oppassen. De jongste zit ook op het vWO en is nog te jong voor vakantiewerk. Iedereen maakt hierin z'n eigen keuzes. Ik vind het belangrijk dat er een goede balans is tussen school/hobby/vrije tijd en werk. Ik hoor onze kids nooit over het feit dat ze nu geen zakgeld krijgen. Ze doen in principe overal aan mee en hebben niet het gevoel tekort te komen. Ze krijgen ook gewoon geld mee als ze een uitje of i.d. hebben en gaan hier verstandig mee om. Wat ze over hebben geven ze ook gewoon terug. Ik denk dat het ook belangrijk is dat je als ouders het goede voorbeeld geeft en uitleg geeft over financieen zonder een kind daarmee te belasten.

    Like

  4. Ik heb geen kinderen, maar als puber was ik iets minder verstandig dan je zoon! Gelukkig nooit problematische schulden gehad hoor, maar wel aanmaningen. Later ben ik meer de stijl van mijn ouders gaan overnemen. Onder je stand leven en af en toe een uitspatting. Geeft veel rust!
    Groetjes,
    Niet-bloggende-Marion

    Like

  5. Mijn pubers zijn inmiddels 40 plussers maar in hun pubertijd was ik een alleenstaande moeder en had niet veel geld. Ik moest dus wel zuinig zijn. De kinderen kregen krap zak- en kleedgeld en daar moesten ze het van doen. Mijn kinderen zeggen nu, er niet onder geleden te hebben en zijn beide heel voorzichtig met geld uitgeven. Mijn oudste heeft binnenkort zijn huis afgelost wat hem een “loonsverhoging” oplevert van € 600,= per maand. Hij is er heel trots op. En ik ook 😉
    Joanne

    Like

  6. mn dochter is pas 5,5.. we waren begonnen met zakgeld.. 1 euor per week (ik vond het veel en wou 50 cent maar man vond dat wel erg weinig.. ) maar uiteindelijk koopt ze er niets van (tja wanneer komt een 5 jarige in een winkel.. we gaan nooit winkelen met haar omdat het te druk is, dus mama bestelt alles online..:p) en het verwaterde… maar soms heeft ze het er weer over.. een zakgeldcontract lijkt me dan ook een super idee!!! hierin duidelijk afspreken wat we van haar verwachten. wauw! verder hoop ik dat ze net zo goed met geld om zal gaan als S, wauw! lijkt me heel fijn als je kind zo verstandig met geld om gaat!! wij wonen in een vinex wijk met vooral 2 verdieners.. denk dat er heel wat kinderen hier heel anders met geld om zullen gaan dus…is een enorm vooroordeel en dus wacht ik het gewoon af 😉 dat is wat ik denk/verwacht, maar zal vanzelf wel merken of het echt zo is of niet 😉

    Like

  7. Onze kinderen zijn nu 20 ers en zelfstandig, we gaven ze vroeger zak en kleedgeld,
    Toen ze meer gingen verdienen met hun weekend baantjes werd dat in verhouding wat minder, of wat meer toen ze op kamers gingen wonen voor studie elders.
    Zoals gezegd nu zelfstandig en ze gaan voor zover we kunnen zien goed met hun geld om.
    En wat was ik trots toen de oudste me laatst vertelde dat ze extra afgelost hadden op hun hypotheek.
    super verstandig vind ik dat!
    maar ook de andere 2 kids zonder hypotheek doen het prima
    En dat is iets waar ik blij van word

    Like

  8. Ik heb drie kinderen, waarvan 1 puber van 16. De andere twee zijn volwassen. Wij wonen in de dorpskern en het is een badplaats, dus zijn ze nog weleens in het winkelcentrum. Alle drie hebben ze nog nooit schulden gemaakt en gaan verstandigmet geld om. De jongste krijgt kleedgeld en koopt verstandig in. De oudsten hebben er nooit om gevraagd, maar de jongste haar vriendinnen hebben allemaal kleedgeld, dus kwam ze met de vraag of zij het ook mocht. Ze geeft nog niet veel uit, maar gaat ook weinig weg. Druk met school, huiswerk, oppassen met vriendinnen op diverse nichtjes en neefjes en af en toe een ijsje halen in het dorp. Wanneer ze ouder worden komen er wel kosten……Uitgaan, dagjes weg met vrienden, uit eten met vrienden zeiltochtjes enz. Ze heeft nu een krantenwijk, waarvan ook nog wordt gespaard. Tegen die tijd dat de kosten hoger worden, zoekt ze een baantje. Dat is duidelijk gecommuniceerd en dat begrijpt ze ook. Het is deels opvoeding, maar ook karakter. Kinderen uit een gezin kunnen behoorlijk verschillend zijn. Gelukkig zijn ze bij ons op dit gebied redelijk hetzelfde. Maar er moet zeker over gepraat worden.
    Groeten, Ria

    Like

  9. Geen zakgeldpubers meer maar ze zijn heel verschillend in geld uitgeven. Oudste weet precies wat er binnenkomt en uitgaat, maakt spaarpotjes en zal nooit iets uit het ene potje halen om het andere te kunnen kopen.
    Jongste heeft geen idee waar het blijft en verbaast zich er steeds opnieuw over dat de maand langer duurt dan hij geld heeft. Dit herken ik van mijn exman.
    Het is niet alleen opvoeding maar ook een deel karakter denk ik.

    Groet, Inger

    Like

  10. Heerlijk om te lezen .Dat de jeugd van tegenwoordig zo wijs is 😉 om niet mee te doen . Kan me een familie email rel herrineren. Twee nichten zouden het wel regelen . Dat kwam neer op een aantal aktiviteiten op èèn dag van speed boot racen tot tuctukken en daarnaast nog een paar keer eten en drinken en de reis kosten. Zou op een paar hondert euro uit komen pp .
    Ik was de eerste die eerlijk zei dat ik geen geld (over) had voor dat soort zaken .Toen volgde de rest en waren de dames zo beledigt .Zei moesten ook ècht zuinig leven maar voor 50 E per persoon konden ze echt niet geen aktiviteit organiseren .Naast reiskosten en uit eten .Waarop ik schreef dat op het strand zitten en bij kletsen en boterhammen met zand er tussen eten voor mij ook al mooi was . Wie wie nu zo beledigt heeft dat niemand meer zin had is mij nog steeds een raadsel 😉 .Heerlijk om te lezen dat pubers het anders doen .Irma

    Like

  11. Onze zoon geeft amper iets uit van zijn verdiende geld of zakgeld. Wel koopt hij eens een extra paar schoenen of een leuke trui die buiten het budget vallen. Of een nieuwe mobiel. Maar omdat het geld niet naar onzinnigheden gaat heeft hij dat snel bij elkaar. Van zijn verdiende geld gaat de helft naar de spaarrekening.

    Like

  12. Het zou ook nog kunnen dat S. en zijn klasgenoten zo verstandig/zuinig zijn doordat er vanaf dat zij pak em beet 6 jaar oud waren een crisis was. Zij zullen hier best eea van mee hebben gekregen, mensen in de omgeving die hun baan kwijt raken, hun ouders die het er thuis over hebben en misschien maatregelen nemen enzo. Zij zijn denk ik best wel opgegroeid met het idee dat geld hebben en rijk zijn helemaal niet zo vanzelfsprekend is. Maar misschien is het ook gewoon toeval hoor. Las 1 of 2 jaar terug een stukje over het inkomen dat middelbare scholieren dachten dat ze zouden krijgen als de leeftijd van hun ouders hadden: ongeveer 5000 netto dachten de meesten.
    Lara

    Like

  13. Onze oudste zoon is zeer gul van nature hij deelt ook graag wat hij heeft. Dit is een mooie lieve eigenschap op zich maar heeft er wel eens voor gezorgd dat echt alles OP was. Daar heeft hij gelukkig weer zo veel van geleerd dat hij nu veel voorzichtiger is met zijn centjes. Hij werkt hard en gaat nu ook heerlijk op vakantie naar Rome maar hij zorgt er wel voor dat er nog een flinke buffer op zijn rekening staat. De jongste is heel zuinig met zijn centjes terwijl hij vrienden heeft waar het geld er uitvliegt! Aan snoep, drinken, kleding wéér een nieuwe mobiel en dergelijke. Hij vind dat (gelukkig) allemaal zonde van zijn centjes. Zonder morren betaald hij mee aan cadeautjes, feestjes en voer voor zijn slang maar verder beperkt hij zijn uitgaven tot een minimum. Gaat dus best goed 🙂

    Like

  14. Nou verbaasde ik me van de week . En schrok . Ik las dat ze op een festival kartonnen tentjes verkochten die konden tenminste bij het oud papier .Anders bleven ze met 25 .000 tentjes per jaar zitten die door de jongeren achter gelaten werden .Wat een verspilling en decadentie .Ik ben nu zelf kampeer spulletjes bij elkaar aan het sprokkelen en zie de waarde daar opeens van 🙂 Irma

    Like

  15. Mijn 2 kinderen (allang puber-af) werden ongeveer op dezelfde manier financieel opgevoed als S. Zakgeld vanaf hun 5E en kleedgeld vanaf hun 12E, in het begin alles onder begeleiding.
    Oudste kon zich maar net redden met het bedrag en vanaf haar 15E bijbaantjes om rond te komen, jongste spaarde van het bedrag en kon een gitaar, een cd-speler etc. kopen………..

    Like

  16. Nou, niet bepaald handig en ze zijn al puber af. Om die reden is het goed dat ze nog thuis wonen, hebben ze tenminste nog op tijd eten. We houden ons vast aan de gedachte dat de hersenen nog niet uit ontwikkels zijn. Voor de oudste is nu een coaching traject in zicht (ASS) want er is een einde aan de begeleiding die je als ouder kunt geven, en die je kind van je wil toelaten. Als ik denk aan het geld dat wij door de jaren al hebben bijgepast. Gelukkig hebben ze nooit geleend en zijn ze altijd eerlijk gebleven. Maar dat betekent wel dat voor basale dingen als kleding wij wel bij hebben moeten springen, omdat ze gewoon niet meer warm genoeg gekleed waren bijv. Kapotte schoenen – you name it. Er is ook een einde aan hoe consequent je kunt zijn bij financieel afhankelijke mensen.
    Nu mag iedereen komen met zijn veel zelfstandiger kinderen, wijze woorden en self congratulations – maar zo gaat het hier. Je bent al blij dat ze niet in handen van slechte connecties vallen.

    Like

  17. Dank je wel voor je openhartigheid. Ik heb geen wijsheid voor je,en daar zit je ook niet op te wachten. Ik ga ervan uit dat je er alles aan hebt gedaan wat mogelijk was. Zoals je zelf schrijft: er is inderdaad een eind aan wat je als ouder kunt doen. Neemt niet weg dat het moeilijk zal zijn, ik vind het heel vervelend voor je. Ik kan me voorstellen dat het niet fijn is als je leest over andere kinderen die het zo goed doen. Ik schrijf zo'n verhaal ook niet om mezelf op de borst te kloppen,zoals ik schreef: ik weet niet waar het aan ligt, aan zijn karakter of de omgeving van school en vrienden waar (nog) geen sociale druk is.

    Like

  18. Hier krijgen de jongens zakgeld. Daar mag van gekocht worden wat ze willen. En dat doen ze ook. Met een jaar of 9 à 10 kwam bij elk kind het besef, dat het geld ook een keer op kan zijn. Met veel dikke tranen en een lege spaarpot. vanaf die leeftijd gingen de twee oudsten sparen, rekenen en bekijken of al hun wensen vervuld konden worden. En dat lukte met nog een flinke buffer op de spaarrekening. De jongste is 9 en 'het besef' moment zit er aan te komen. Zijn geld is bijna op en toch wil hij boeken kopen.
    Kleedgeld geven wij niet. de kids talen niet naar merkkleding. Ook op school niet. Op school gelukkig geen snoepautomaat of een bakker in de buurt. Scheelt een heleboel geld!

    Like

  19. Integendeel, ik ben wel blij om te horen van kinderen die dat wel kunnen 🙂 op termijn hopen wij dat ze zelf kunnen doen waar wij nu nog zozeer bij moeten helpen. Ook met administratie, planning, allemaal zaken die voor het ontwikkelende brein niet vanzelfsprekend zijn en met mensen met ASS al helemaal niet. Maar een ontwikkeld geweten, eerlijkheid, en onderling vertrouwen en warmte, dat is voor ons het allerbelangrijkste. Mijn laatste zin had ik alleen toegevoegd omdat reacties bij blogs soms zo veroordelend kunnen zijn. Niet van jou, dat is een van de (meerdere) redenen dat ik graag bij je lees!

    Like

  20. Dochterlief is nu negen en krijgt zakgeld sedert haar zesde. Vroeger een euro, nu tien euro. Van dat zakgeld moet ze haar speelgoed kopen en tickets voor shows. Nu komt er hier veel minder speelgoed binnen want ze is zuinig met haar geld, spaart liever voor grote dingen. Toen mama nog alles betaalde was ze verre van zuinig. De volgende stap zal schoenen zijn, want daar is ze aan verslaafd.

    Like

  21. Mijn dochter is vijf en krijgt al een jaar lang 50 cent per week. Wij zijn dit gaan doen omdat ze in een keer alles leuk vond en wilde hebben. Dat gedrag had ze nog nooit vertoont. Dus verteld dat ze zakgeld kreeg en dan kon sparen voor iets moois of uitgeven aan iets. Ze spaart keurig en heeft een half jaar geleden een prachtige pop gekocht. Nu heeft ze geen wensen en spaart ze voor als ze iets zou willen hebben:) ik vind het zo goed hoe s. met geld omgaat, daar hebben jullie hem goed in begeleid. Ook fijn dat er in zijn klas geen kinderen zitten die geen financiële opvoeding gekregen hebben. Ik zag twee jaar geleden iedere dag een jongen van circa 13 jaar oud met een kop koffie en vette snack bij de metro staan. Ik gok dat hij per week 25 a 30 euro uitgaf. Buiten dat het ongezond is snap ik echt niet waarom die jongen zoveel geld uit kon geven. Ik zou mijn dochter echt proberen te sturen, mits ze daar voor open staat.

    Like

  22. Wij hebben drie zonen waarvan 1 nognetgeenpuber en 2 studerende zonen puberaf en op kamers. Die twee zijn twee uitersten. Oudste zoon had tot zijn negentiende baantjes en geld genoeg. Daarna ging hij op kamers, liet zijn baantjes versloffen waardoor hij ze kwijt raakte, en zocht geen ander baantje want :hij moet nog lang genoeg werken en wil nu wel genieten van het studentenleven' Hij is flink bij gaan lenen. Ook dit was niet genoeg, hij heeft eerst een roodstand van 1000 € aangevraagd en toen dit niet meer voldoende was van 2000 €. Inmiddels gestopt met drie studies omdat het Niet leuk was, en bij de laatste studie vanwege niet gehaald als gevolg van genieten van het studentenleven. Inmiddels zit hij drie maanden nietsdoend op de studentenkamer, kan naar eigen zeggen geen baantje vinden en heeft het solliciteren op gegeven want hij wordt er moedeloos van. De studiefinanciering loopt dus gewoon door. En zal eind februari opgebruikt zijn. Hoe hij het daarna wil gaan doen is me onduidelijk, zal wel 800 per maand lenen gaan worden. Hoe dit zo heeft kunnen komen begrijpen wij niets van, en weet je wat het is… je kunt praten wat je wil, maar uiteindelijk beslissen ze zelf. Ik hou mijn hart vast voor zijn toekomst! Zoon 2 daarentegen werkt 20 uur per week en doet 2 universitaire bachelors, en heeft de eerste twee studiejaren alles gehaald . En heeft het volledige bedrag voor de masters al bij elkaar gespaard, omdat hij dan geen studiefinanciering meer krijgt. Echt twee uitersten!

    Like

  23. Onze kinderen krijgen zakgeld sinds ze een jaar of 6 zijn. Zoon gaf op jonge leeftijd telkens al z'n geld uit, hij kreeg het toen contant. Op een gegeven moment smeekte hij mij bijna om een spaarrekening voor hem te openen, zodat de drempel om het uit te geven hoger was. En nog blijft het moeilijk voor hem. Hij koopt nooit snoep of snacks op school, heeft ook geen geld bij zich. Maar het liefste zou hij al zijn geld spenderen aan het kopen van boeken. Inmiddels is er ook wel het besef dat als hij telkens zijn geld blijft uitgeven, er nooit een andere (game)computer voor hem in het verschiet zal liggen, maar moeilijk blijft hij het vinden. Dochter is totaal anders: die geeft niks om spullen (en geeft dus amper wat uit) maar is helemaal van de ervaringen. Ze vind wel heel veel dingen leuk, maar het lijkt haar wel letterlijk pijn te doen om er geld aan te spenderen. Ik zie haar er wel voor aan om straks op wereldreis te gaan van haar bijeengespaarde kapitaal 😉

    Like

  24. Wij hebben geen pubers meer, maar moet zeggen dat nu de oudste op zich zelf woont wel laat zien dat het vaak geen feest kan zijn en zuinig ( moet wel) aan moet doen, het ook goed gaat al is het vaak trekken aan de uit einden van de touwtjes.
    En jongste heeft lang leven de lol maar spaart toch iedere maand een leuk bedrag.

    Super dat je zoon het zo goed oppakt, dat kan alleen maar goed zijn straks in het volwassen leven.

    Like

  25. Onze oudste zoon van zestien krijgt maandelijks zijn zakgeld op zijn rekening gestort. Gelukkig is hij ook erg zuinig en gaat hij verstandig om met zijn geld. Voor onze dochter van twaalf gaan we ook een zichtrekening openen waar elke maand een klein bedrag op komt, maar zij heeft van nature wel wat meer 'een gat in haar hand' vrees ik. Dat wordt vermoedelijk wat meer bijsturen vrees ik…
    Als ik soms hoor wat kinderen tegenwoordig van hun ouders krijgen: echt niet normaal! Ik ken zelfs een meisje van elf met een iPhone 6…

    Like

  26. Haha, dat klinkt herkenbaar. Net mijn zusje en ik: zij rende met zakgeld liefst nog direct naar de snoepwinkel of ging nieuwe lingerie ofzo kopen, mijn favoriete hobby was het tellen van mijn spaargeld in mijn spaarpotje. Ik vond het destijds stiekem jammer dat ik op een gegeven moment mijn geld alleen nog maar overgemaakt kreeg, das toch minder leuk tellen. Niet dat ik altijd heilig was hoor, maar ik had gewoon minder prijzige behoeftes op die leeftijd.
    Zelfde opvoeding, zelfde waarden, zelfde school en omgeving. Het valt of staat met impulsiviteit en dat is voor een groot deel de aard van het beestje. Mijn zusje zal niet snel een “echte” oppotter worden, heeft wat schulden opgebouwd in haar late puberteit maar die is ze nu weer aan het aflossen. Door schade en schande wordt men wijs.

    Like

Zeg het maar!

