Gastblog: Studeren, lenen, uitgeven en sparen als een student

Op mijn stukje over het door het Nibud gepresenteerde onderzoek dat een deel van de studenten de aangevraagde studiefinanciering gebruikt om te sparen voor een huis kwamen veel reacties. De één veroordeelt het, de ander zegt het zelf ook te doen en weer een ander is misschien wel op een idee gebracht. Maar hoe is het eigenlijk als student om op jezelf te staan en geld te moeten lenen? Ik kreeg naar aanleiding van het blog contact met een studente die het leuk vond om daar een stukje over te schrijven, dit is haar verhaal:

Studeren, lenen, uitgeven en sparen als een student

Omdat er laatst veel interesse was naar het verhaal over studeren en lenen (voor een huis), wil ik ook graag een situatieschets meegeven van het leven van een student.

Toen ik begon met studeren, deed ik eerst een HBO opleiding in een stad vlakbij waar ik woonde. De busverbinding was goed, dus ik hoefde niet uit huis. Ik vroeg stufi aan en daar betaalde ik het collegegeld en de boeken van. De rest moest ik bij mijn ouders inleveren als huur. Dit was wat zuur – want als ik de opleiding niet afmaakte, zou ik ook al het geld terug moeten betalen (aan DUO) dat ik aan mijn moeder had gegeven voor de huur. 

Ik maakte mijn opleiding af en haalde mijn diploma. Dit was wel met een half jaar vertraging zodat ik geen stufi meer kreeg. Gelukkig liep ik stage en kreeg ik een stagevergoeding waar ik mijn collegegeld van kon betalen. De rest hield ik zelf. Ook had (en heb ik nog steeds) een bijbaantje van 7 uur in de week, wat geen vetpot was. Hiervan betaalde ik mijn maandelijkse kosten, onder andere mijn auto, verzekeringen, wegenbelasting en- toen ik stage ging lopen – een mobiel abonnement.

Na het voltooien van mijn HBO-opleiding bleef ik thuis wonen en heb ik een half jaar geprobeerd om een baan te vinden. Hoewel mij aan het begin van de studie een zeer rooskleurig beeld werd geschetst, was de werkelijkheid wat minder. Steeds kreeg ik te horen dat ik te weinig ervaring had en dat er blijkbaar net een crisis was geweest in het werkveld, waardoor er naast mij, ook nog vele anderen waren die juist wél een x aantal jaar werkervaring hadden. Ik heb gemerkt dat alleen diegenen die na hun stage konden blijven ‘plakken’ bij hun stage bedrijf een baan hebben gevonden met deze studie.

Door oplopende spanning thuis had ik er genoeg van en besloot ik mij aan te melden bij een universiteit en ik werd aangenomen. Omdat de OV-verbinding slechter werd (3+ uur voor een enkele reis) moest ik wel op kamers en verhuisde naar het oosten van het land. Ik vroeg stufi aan (het laatste jaar) en een lening.

Van de stufi en de lening betaal ik nu mijn huur en collegegeld. Vijf maanden per (school)jaar wordt het collegegeld afgeschreven. Daarnaast heb ik nog mijn baantje, hiervan betaal ik de rest van mijn uitgaven (mobiel, auto, verzekeringen en belasting). Ook krijg ik zorg- en huurtoeslag en is er ruimte om te kunnen sparen.

Ik probeer te sparen maar vind het moeilijk. Van huis uit heb ik nooit geleerd om te sparen. Mijn moeder is een impulsshopper en geen consuminderaar. De nieuwe keuken werd bijvoorbeeld gefinancierd met een lening. Wel was mijn moeder altijd tegen leningen, waardoor ik het weer moeilijk vond om te lenen voor mijn studie en huur.

Mijn kosten in het dagelijks leven zijn: verzekeringen, boodschappen, contributie voor een club (scouting), mijn hobby en benzine. Uitgaan doe ik niet, niet vanwege de kosten, maar meer omdat ik een huismus ben. Naast de huur, het collegegeld en de verzekeringen zijn mijn grootste kostenposten benzine en snacks/onnodige boodschappen. Die benzine is noodzaak, ik rijd elk weekend richting mijn ouders omdat ik mijn oude baan heb gehouden. Vooral het kopen van snacks is een moeilijk punt. De sociale druk is gelukkig wel laag, maar om elke hoek zit een snoepautomaat.

Met vallen en opstaan lukt het mij om onder mijn inkomsten uit te komen. Wel ben ik nog steeds bezig met het vergaren van huishoudelijke artikelen, zoals een ventilator tijdens de laatste hittegolf en een kaasschaaf. In april begaf mijn auto het en aangezien ik toch noodzaak heb aan een auto, heb ik deze moeten vervangen. Toen heb ik mijn spaargeld moeten aanspreken en €200 geleend van een vriend. Deze lening heb ik na een maand terugbetaald. Voor iets anders zou ik niet een lening willen afsluiten.

Op dit moment heb ik een buffer op weten te bouwen van €300. De buffer bestaat vooral uit extra inkomsten, zoals hier en daar klusjes voor de universiteit doen, te veel betaald geld (terugbetaalde voorschotten) en kleine marktplaats/facebook verkoopjes. Ook is het mij vorige maand eindelijk gelukt om het extra’s dat overbleef van die maand op mijn spaarrekening te storten.

Mijn doel voor deze zomer is om te leren om een budget op te stellen en me hier ook aan te houden. Tips en suggesties zijn natuurlijk altijd welkom!

                                                                          ~
Op Minimaal Leven kun je meer lezen over het financiële leven van deze studente. Ze is net haar eigen blog gestart en misschien vind je het leuk daar eens een kijkje te nemen!

34 gedachtes over “Gastblog: Studeren, lenen, uitgeven en sparen als een student

  1. Bizar om als student een auto te hebben. Een bijbaantje op fietsafstand moet wel haalbaar zijn, lijkt mij. En anders ben je misschien nog wel voordeliger uit zonder bijbaantje en zonder auto.

    Like

  2. Ik zou als student ook geen auto hebben, zeker niet als je OV hebt en dus al voor je studie verhuisd bent. Maar goed, ik studeerde zo'n 10 jaar geleden, dus misschien werkt dat tegenwoordig anders. Wel mooi dat je al een beetje een buffer hebt, hopelijk groeit die steeds verder!

    Like

  3. Allereerst, petje af voor deze student die zichzelf wijzer in geldzaken wil maken 😉 Jong geleerd is oud gedaan! Ook ik ben verbaasd over de auto. De kosten daarvan lijken me niet opwegen tegen de noodzaak om elk weekend naar het bijbaantje te rijden..

    Like

  4. Fijn dat deze student zo eerlijk is over haar inkomsten, maar ik zet ook vraagtekens bij de auto. Onze kinderen reizen 3,5 uur met OV om thuis te komen. Er is toch ook wel een baan te vinden in de stad waar ze nu studeert?

    Like

  5. Ik wil even een kleine eindnoot toevoegen: Ja, ik besef dat een auto een bijzondere luxe is, en de auto heb ik in mijn eerste of tweede jaar van het HBO gekocht. Ik had gespaard, en mijn ouders vonden het een goed idee om mij schadevrije jaren te laten opbouwen, en ook dat ik meer rij-ervaring opdeed.
    Tijdens het HBO ben ik altijd met de bus gegaan, maar nu is het geen optie meer om op maandagochtend en vrijdagavond met het ov te gaan. Ook zou ik niet meer mijn mobiliteit willen opgeven – het is gewoon de grens die ik trek als consuminderaar. Wel is het een zuinige en kleine auto. Ook merk ik dat ik niet de enigste student ben met auto.
    Ik weiger om mijn baan “thuisthuis” op te geven omdat het een vast contract is met een vast aantal uren. Op dit moment is het nog altijd goedkoper om terug te rijden. Daarbij komt ook dat ik dan mijn was meeneem enzo.
    Ik heb ook nog geprobeerd om hier een baan te vinden, maar dit is mij niet gelukt. De meeste supermarkten weigeren om mij nog aan te nemen – ik ben te oud. Wel klus ik af en toe bij, bij de universiteit – maar dit gaat recht naar de spaarrekening.

    Like

  6. Super goed dat je zo bewust met geld bezig bent. Besparen is een goede manier om geld over te houden. Maar houdt ergens op. Dan is extra inkomsten inderdaad een andere optie. Heb je weleens overwogen om in de avonduren bij te klussen? In de horeca of call centers of… ?

    Ik werkte tijdens mijn studie minstens 20 uur in de week. En ja dat was druk, maar daardoor hoefde ik niet maandelijks te lenen én kon leuke dingen doen.

    Budget maken? Zou ik inderdaad echt gaan doen! Voor mij werkt het ook altijd erg goed. Succes!

    Like

  7. Jammer dat je ouders je niet wat meer kunnen steunen, financieel, maar vooral ook met goede raad. Jou huur laten betalen terwijl ze al niks bijdragen… Hoop dat je de schade van geleend geld kunt beperken en je hierna wel een leuke baan vindt. Julia

    Like

  8. Misschien een andere baan zoeken in de avonduren? Horeca, callcenter? Lijkt me ook wat beter bij je leeftijd passen dan een supermarkt. Consuminderen is vaak: breder kijken dan je eerst deed.
    Verder: goed hoor dat je je bewust wordt van de inkomsten en daar je uitgaven op aan wilt passen. Probeer zo weinig mogelijk schulden te maken, het weegt als een molensteen om je nek (weet ik uit ervaring). Succes!

    Like

  9. Wat mij verbaast, is dat ze van de stufi èn het collegeld èn de boeken en ook nog overhield. Een thuiswonendenbeurs was zo'n 90 euro per maand en collegegeld 1200 tot 1600 euro per jaar, afhankelijk van de opleiding, toen mijn kinderen nog studeerden circa 5 jaar geleden. Vermoedelijk kreeg ze een flinke aanvullende beurs vanwege het lage inkomen van de ouders ?
    Groet, Greetje54

    Like

  10. Onze oudste (MBO3, meerdere opleidingen wegens geen vaste baan vinden) zoekt al jaren bijbanen maar is te oud of ze betalen de helft van het minimum jeugdloon. Het geeft heel veel frustratie en zelfs depressie door de afhankelijkheid van ons als ouders. De angst later ook geen baan te kunnen vinden, de uitzichtloosheid van het afhankelijk zijn. Nu aan de medicijnen.

    Like

  11. Wat goed om door te studeren als in een sector niet lukt om werk te vinden.
    Ik heb afgelopen week ook de reacties gelezen en las daaronder ook de opmerking dat het misschien slim is om de stufi wel aan te vragen.
    Ik heb na de zomer een dochter die gaat studeren en thuis woont wat al heel wat kosten bespaart. Ik kan bijdragen aan haar opleiding maar of dit helemaal lukt? Heb n.l. nog een dochter die volgend jaar ook begint.
    Bij stufi moet alles worden terug betaald.Misschien is het verstandig om toch een lening aan te vragen. Is er n.l. over 4 jaar een baan voor haar? Zo niet, is het dan slim om door te studeren? Dit zal ik zeker niet kunnen bekostigen ( het opzij gelegde geld is dan wel op). Kijk ook naar mijn eigen situatie en deze is dat ik over een aantal jaren met pensioen ga ( duurt nog wel even) maar dan wil ik graag als eenouder wel de hypotheek eigenlijk kwijt zijn.
    Ben wel met iedereen eens dat je het liefst een zo min mogelijke schuld bij stufi moet hebben. Daarnaast weet ik dat mijn dochter een HBO opleiding gaat doen, waarbij de school hoog aangeschreven staat. Dit betekend dat er enorm veel gevraagd wordt om te doen. Ik hoorde dat studenten van de universiteit al noemen dat dit veel meer is qua uren dan op een universiteit. Dit gaat betekenen dat ze in haar toekomst gaat investeren en dus weinig zal werken.

    Like

  12. Hoi anoniem,
    Stufi is een presentatiebeurs, die omgezet wordt in een gift als je de opleiding haalt. Dat gezegd hebbende, wordt stufi afgeschaft: alleen huidige studenten die hiervoor al stufi ontvingen, blijven die ontvangen tot ze aan hun max zitten. Voor aankomende studenten geldt er het leenstelsel.

    Is het misschien een idee om collegegeldkrediet aan te vragen? Dat is een kleinere lening ter hoogte van het wettelijk vastgesteld collegeld. De rest, zoals boeken moet dan zelf worden betaald. Die kosten zijn, voor mijn HBO althans, altijd net na de zomer, en meestal ben je er in een keer vanaf.

    Doorstuderen hangt echt zwaar af van de sector. Misschien is het een idee om met alumni te spreken zodat je er een beeld van kan vormen.

    In het geval van jouw dochter, die veel tijd moet investeren in het HBO zou ik ook die tijd investeren in de opleiding zelf, en niet in een bijbaan. Een bijbaantje is leuk, want daar leer je werken en je hebt het financieel wat breder, maar opleiding gaat in mijn opzicht toch voor – na 10 jaar heb je meer aan je studie dan aan je bijbaantje.

    Like

  13. Beste Minimaal, je hebt helemaal gelijk. Een vast contract met vaste uren is voor een student goud waard. Bij een eventuele nieuwe baan is het maar afwachten of ze rekening willen houden met je studieverplichtingen en of je ingeroosterd wordt. Ook de betaling is maar afwachten.mEn als je geen recht op OV meer hebt is een kleine zuinige auto een stuk goedkoper. De meeste reageerders beseffen niet dat de gouden tijden op de arbeidsmarkt echt verdwenen zijn en dat het ov veel duurder is dan een auto.

    Like

  14. Minimaal, bedankt voor je reactie. Dit is wel voor mij een overweging wel of geen stufi aan vragen. Ik had nog nooit van collegegeldkrediet gehoord. Betekend dit dat je hier ook nog gebruik van kan maken als je geen recht meer hebt op stufi omdat een HBO opleiding afgerond is ( en je toch door wil naar universiteit?).

    Like

  15. Dag Minimaal,

    Ik ben heel benieuwd naar jouw begroting. Heb je inzichtelijk hoe het echt staat met het geld? Hoeveel komt er binnen en wat gaat eruit? Wat verdien je aan jouw bijbaantje en wat kost jouw auto bijv. (met verzekering, benzine en onderhoud)? Houd je dan nog wel geld over? En hoe kan een student in de vakantie naar Zweden en Noorwegen willen (de Noordkaap)? Ik had de vakanties als student nodig om hard te werken, omdat ik geen studieschuld op wilde bouwen. En een begroting van 600-700 euro voor de vakantie die je in jouw gedachten had lijkt mij onrealistisch. Dit niet om je aan te vallen, absoluut niet. Ik ken alleen een aantal studenten die hun kop echt in het zand steken en er pas later achter kwamen hoe niet slim ze bezig waren geweest. Ben jij ook zo iemand? (nogmaals niet aanvallend, maar een serieuze vraag) Hoe bewust ben je je van je geld?

    Like

  16. Hoi anoniem,

    Dat zijn allemaal grote vragen. Ik weet in grote lijnen wat er binnen komt, en wat er uit gaat – op dit moment ben ik erin geslaagd om te zorgen dat de inkomsten groter zijn dan de uitgaven. Ik leer elke dag bij. Ik denk dat ik vrij bewust ben van mijn geld, maar dat het ook op sommige gebieden beter kan.

    Of dat de begroting voor de vakantie realistisch was, weet ik niet en zal ik waarschijnlijk ook niet gaan weten, want de vakantie is afgelast. De begroting was op basis van wat mijn ex voorspelde, op basis van andere vakanties.

    Like

  17. Dank je wel voor jouw antwoord Minimaal. Is het een idee om de grote lijnen eens aan het papier te vertrouwen? Eens op te schrijven wat er binnen komt en uit gaat en te kijken of dit overeenkomt met jouw gevoel? Je kunt ook via jouw blog feedback vragen. Wat vinden lezers opvallend en wat niet? Je zult zien dat mensen heel verschillend tegen een begroting aan kijken en dat iedereen andere keuzes maakt. Het maakt jou inzichtelijk welke keuzes jij maakt en waar jouw blinde vlek zit. En er is geen waarheid, zoals anderen het doen is niet jouw keuze, maar je wordt je wel nog bewuster en je leert steeds meer bij.

    Nog een vraagje: waarom ga je in de vakantie niet werken? Dan komt er inkomen in en gaat er niets uit. Bovendien kan werken hartstikke leuk zijn en kun je je lening beperken. Ik heb naast mijn studie altijd gewerkt en rolde zo in een vaste baan. Naast die vaste baan (29 uur) ben ik toen de universiteit gaan doen en heb ik een masteropleiding gehaald op mijn vakgebied. Zowel mbo, als hbo als universiteit heb ik zelf betaald (nou ja mbo en hbo met studiefinanciering) en ik kon zonder schulden een huis kopen. Dat ik nu versneld aan het aflossen ben. Dat voelt echt super en zorgt ervoor dat ik alleen het werk kan aannemen dat ik graag doe. Dit is voor mij heel belangrijk: elke dag doen wat ik leuk vind, daar goed mee verdienen en iets anders gaan doen als mijn project klaar is zonder dat ik in angst leef voor de hypotheek en vaste lasten. Zoals ik al zei: er is geen waarheid, maar voor mij werkt dit goed. Dit is wat ik belangrijk vind en wat voor mij werkt.

    Like

  18. Oh die OV is er nog wel hoor (gelukkig maar!), maar inderdaad: die stopt als de stufi ook stopt. Wel kun je dan redelijk goedkoop een voordeelkaart aanschaffen, maar OV is zelfs met korting gewoon best wel duur.

    Like

  19. Goede post! Wel goed dat je van je aanvullende beurs over kon houden. Ik kreeg (en krijg!) alleen een basis uitwonende beurs, maar dat is geen vetpot. €272,- ongeveer, maar ik werk er 15 uur naast per week en ik nu ik vakantie heb werk ik gewoon fulltime!

    Like

  20. Wat Marni zegt, veel mensen hebben niet door dat een contract deze tijden echt een uniqum is en als je elke week naar huis gaat met de vuile was en alles, is een auto fijner als het ov, dusse petje af dat je het allemaal voor elkaar krijgt, als je eenmaal afgestudeert bent en een vaste goede baan hebt, zijn dit ook nog eens de kleine dingetjes die het allemaal zo leuk maakte (achteraf dan he 😉 ) en het meer als waard maakte om zo je best te doen,dusse thumbs up!!!!!

    Like

  21. Dit is dus een heel dubbel punt.
    Ik heb als studente ook een auto, deze heb ik juist aan moeten schaffen omdat ik anders nergens kon komen. Ja ik had een OV, maar bussen reden niet naar mijn stageplek en/of niet op tijd. Je bent dan genoodzaakt om op andere manieren te kijken. Dan kan het helaas zijn dat dit de enige optie is.

    Maar ja, ook al heb je een auto, het is dan wel zo verstandig deze alleen voor de hoognodige dingen te gebruiken en de rest op een andere manier te doen (met OV of gewoon op de fiets).
    Toch nog wat geld zien te besparen als student haha!

    Like

  22. Ik denk dat het nu voor een beginnende student veel lastiger is om rond te komen als deze geen lening op wil bouwen. Zelf ben ik gelukkig net klaar met mijn studie en ik heb altijd minimaal 20 uur per week ernaast moeten werken om een 'sociaal' leven te leiden.

    Like

Zeg het maar!

