Kattenjournaal

De meeste katten in dit huishouden zijn erg bescheiden op het gebied van geluid maken. Smoes horen we sowieso bijna nooit, behalve heel af en toe bij het eten uitdelen. Maar dat geluid is altijd zó zacht dat ik me altijd afvraag of ik het echt hoor of dat ik me het verbeeld. Moos miauwt soms, wanneer het zo uitkomt. Dibbes maakt wel veel geluid maar klinkt ondanks zijn stoere robuuste uiterlijk als een kitten van 6 weken. Maar dan Gerrie. Nooit een kat gehad die zoveel variatie in geluid ken én maakt.

  • geef me eten, nu
  • ik heb honger!
  • zie je mijn ingevallen wangetjes dan niet?
  • ik moet nú tegen jou aanliggen
  • ik wil knuffels
  • ik wil meer knuffels
  • als je nu ophoudt met knuffelen lijkt het net alsof we niet geknuffeld hebben, ga door!
  • ik sta hier omdat ik vind dat je aandacht aan mij moet besteden
  • hij (wijst verontwaardigd naar een andere kat) krijgt aandacht, dus wil ik het ook

Gerrie speelt kiekeboe

Gerrie heeft wel 100 verschillende soorten geluiden voor alle voorkomende situaties. Zacht miauwen, piepen, gillen, met een triller in zijn keel, mopperen, langgerekt miauwen, hij kan het allemaal. En dat terwijl er de eerste maanden dat hij hier woonde, geen enkel geluid uit hem kwam. Deze kat heeft de 1e 4 jaar van zijn leven volgens mij zijn mond gehouden en doet nu sinds hij bij ons woont een spoedcursus ‘communiceren doe je zo’ en met groot succes.

Aan alles is te merken dat Gerrie gelukkig is. Hij staat nu veel meer dan Dibbes heel ontspannen  in het leven en bereikt dus ook veel meer ontspanning. Hij geniet volop, van alles, continu. Van het eten tot het knuffelen met als hoogtepunt dat hij laatst in mijn nek kwam liggen terwijl ik TV keek. Ik vind dat knap. Het beest was tot een jaar geleden niet eens in staat om binnen een halve meter bij een mens in de buurt te zijn en blijven.

Het enige minpunt in het leven van Gerrie is dat hij 1 keer per 4 weken een vlooienpipetje toegediend krijgt. En dat is erg. Heel Erg! Het toedienen zelf gaat nog wel soepel maar daarna volgt een drama van zeker 3 uur waarin Gerrie het huis uit stormt en luid gillend door de tuin loopt, eruit rent, heen en weer rent, in andere tuinen rent, het huis weer binnen stormt en verlaat, al mopperend. Het klopt niet voor hem, het zal ook wel heel erg jeuken. Het voelt in ieder geval niet goed. Pas na een paar uur komt hij tot rust, meestal tegen mij aan en dan nog wat na mopperend. Klaaglijk miauwend over het leed dat hem is aangedaan.

Wat Gerrie kan, kan Dibbes ook: kiekeboe!

Hij is heel intelligent en pikt alles heel snel op maar dit leert hij niet, elke keer weer is het een drama.  Maar wel heel erg nodig. Zijn weerstand functioneert nog steeds niet goed en hij heeft enorme last van vlooien en teken. Dibbes ook nog steeds trouwens. Ik heb allerlei merken geprobeerd het afgelopen jaar en het maakt geen bal uit. Ze hebben bijna continu vlooien. Nu las ik laatst over pillen die tegen vlooien werken, bijvoorbeeld Comfortis. Dat is tot nu toe alleen maar op recept verkrijgbaar. Heeft een van de bloglezers ervaring met antivlooienpillen? Aangezien het nogal prijzig is, hoor ik graag eerst wat ervaringen.

20 gedachtes over “Kattenjournaal

  1. Ik geniet van je kattenverhalen , heel mooi om te lezen hoe de katten bij jullie zo opknappen. Bij ons is het helaas niet gelukt kat aan visite te laten wennen. Ze blijft angstig agressief. We accepteren het nu maar en ze gaat gewoon naar boven als er visite komt. Geeft rust zowel voor kat als mens.

    Like

  2. Hier ook verschillende katten met verschillende geluiden. De oudste kater hoor je bijna nooit, het enige meisje neemt geregeld eten mee naar huis en ik hoor haar van verre al aankomen met de prooi. Zelfs 's nachts herken ik het enthousiaste gekrijs. De jongste kater en asielkat maakt een herrie van jewelste. Gek genoeg weet ik precies wat hij bedoeld, aan de toon kun je hiren wat hij wil. Ook hij wordt panisch van de vlooienpipet…
    Inmiddels durft hij wel door het kattenluik en eet hij samen met de andere katten in de bijkeuken. En ik ben trots 🙂

    Like

  3. Ik heb geen ervaring met anti-vlooienpillen, maar wel met karnemelk. Ik gebruikte het altijd bij mijn hond dus ik weet niet of het bij katten werkt, maar dat kan wellicht gegoogled worden. Mijn hond gaf ik dagelijks een kopje karnemelk en ik heb nooit last gehad van vlooien of teken. Door het zure van de karnemelk wordt de PH-graad van de huid hoger en dit schrikt vlooien en teken af.
    Typisch een middeltje van baat het niet dan schaadt het niet. Wel eerst even kijken of katten tegen karnemelk kunnen want dat durf ik niet te zeggen

    Like

  4. Ondanks dat die pillen duur zijn, waarom niet gewoon gebruiken. Als dat geen stress (of een tijdelijke 'hysterische' protest bui) geeft, lijkt me dat het geld waard. Overigens heb ik geen ervaring met die pillen.

    Like

  5. De pillen werkten hier vorig jaar, tijdens een mega vlooien-uitbraak, helemaal geweldig. Alle vlooien legden binnen 24 uur (!!) het loodje en kwamen zelfs niet meer terug! Ik had zo mijn bedenkingen, maar wat hielp het goed. Zowel hond als poes hadden geen bijwerkingen of andere ellende. Wel vond poes het toedienen niet leuk. Een groter gevecht met het slanke meisje van 4 kilo dan met de bullebak hond, van 32 kilo… Het proberen waard, zou ik zo zeggen! groetjes Esther. p.s : ik genoot weer enorm van je journaal. Ik kijk er altijd naar uit, naar de leuke, ontroerende, lieve, pijnlijke en schattige verhalen.

    Like

  6. Wat leuk om de verschillen van jou katten zo beschreven te zien. Ik gebruik sinds een paar maanden een teken/vlooienband voor mijn hond. Werkt 8 maanden ongeveer. Ik heb al heel lang geen vlooien of teken meer gezien. Besteld bij dierapotheker.nl, seresto halsband €25,00. Deze is ook beschikbaar voor katten, ik moet 't nog aanschaffen voor mijn kat. Eerst maar pipetjes opmaken… Succes

    Like

  7. Ik heb die pillen – om dezelfde reden als jij – ook gebruikt en voor zover ik kon zien, werkte het goed. Nu is het niet meer nodig, want de laatste kat die ik nog heb laat ik (vanwege aanrijgevaar en toch weinig interesse voor buiten van de kat) binnen. En dan heb je dus ook ineens geen vlooien of teken meer. Gelukkig! Ik heb net nog even gekeken, maar ik had helaas geen pillen over, anders had je ze wel kunnen krijgen om te proberen.

    Like

  8. Heerlijk om te lezen, die kattenverhalen.
    Wij gebruiken voor onze hond ook zo'n pipetjes en ik vind dat dat enorm stinkt. Ik kan me voorstellen dat het voor een kat ook niet aangenaam ruikt. Onze hond lijkt er gelukkig geen last van te hebben. Ik ken ook geen andere oplossing die effectief werkt tegen vlooien en teken.

    Like

  9. Wat een mooi verhaal. Onze middelste kat heeft ook altijd hele ''verhalen'' tegen je, wij zeggen altijd ze kletst tegen je . De kitten is nog klein dus dat is afwachten. Wij gebruiken voor alle dieren pipetten , tabletten heb ik geen ervaring mee. Maar is wel een mooi alternatief als een dier zo over zijn toeren raakt.

    Like

  10. Heerlijk kattenverhalen en vooral hoe ze zich ontwikkelen.

    Vanmiddag stond ik op een klein landweggetje een SMS te lezen en hoorde plotseling mauwen. Na wat zoeken zag ik 2 kittens onder de auto zitten. Samen met passerende wandelaarster hebben we ze gevangen en bij paar boerderijen nagevraagd of ze ze kenden, we schatten ze op 4 weken. Kon ze natuurlijk niet zomaar weer loslaten, ze leken bovendien niet erg wild.

    Er zit een asiel 2 dorpen verder en met geleend katteenmandje heb ik ze daar kunnen afgeven. Kan helaas zelf niet tegen katten ben allergisch. Jaren katten gehad, schoonouders hadden een dierenwinkel/pension/asiel/ en we hebben heel wat katten en honden tijdelijk in huis gehad tot ik jeukende ogen en mondhoeken kreeg en veel benauwd was, toen was het afgelopen.

    Gelukkig kon ik vandaag iets goeds doen. Hoop dat ze naar eigenaar terug kunnen of anders goed geadopteerd gaan worden. Op de regio FB berichtje gezet en kan de asielsite verder bekijken.

    Like

  11. Ik gebruik een natuurlijk middel: http://www.amiqure.nl/Webwinkel-Product-11733385/Anti-Parasiet-Spot-on-Kat.html
    Dit is echter ook een pipetje en het ruikt vanwege de etherische oliën wel sterk. Mijn kat heeft op zich weinig last van vlooien, maar heeft een vlooienallergie. Zonder een ontvlooiingsmiddel krijgt hij op een gegeven moment last van jeuk met veel wassen en krabben als gevolg. Dit middel werkt voor mij op dit moment goed.
    Hiervoor ook altijd verschillende merken pipetjes van de dierenarts gebruikt. Dat is echter met het middel Advantage een keer flink misgegaan. Het middel tastte zijn zenuwstelstel aan. Het is uiteindelijk na een paar werken weer goed gekomen, maar ik was daar wel van geschrokken. Vandaar dat ik nu erg voorzichtig ben met het uitproberen van nieuwe reguliere middelen.
    Het verschilt erg per kat en middel of ze er tegen kunnen of niet, maar ik neem het risico liever niet meer. Het laatste reguliere middel dat ik zonder problemen gebruikt heb is Stronghold. Bij mijn dierenarts verkopen ze inmiddels ook de pillen, maar ik heb daar verder geen ervaring mee.
    Net als met met het voer e.d. is het ook op dit gebied weer zoeken en proberen wat werkt. Ik heb een makkelijke kat, maar ook hij vindt het niet prettig als je iets op zijn huid aanbrengt. Hoewel het bij hem in tegenstelling tot Gerrie slechts bij een licht protest blijft;-). Succes ermee!
    Groetjes,
    Alice

    Like

  12. Onze Femke is de meest expressieve kat die we ooit in huis hebben gehad. Heeft, net als Gerrie, een heel arsenaal aan geluidjes. Ik hoor haar al van verre als ze met een gevangen muis of vogel aan komt zetten. En ik zweer het, als ze ergens boos over is lijkt het alsof met klompjes aan door het huis loopt te stampen.
    Nu zag ik laatst een Engelse documentaire over kattengedrag, daarin werd verteld dat het miauwen voor “wild” levende katten beperkt is tot het gemieuw van kittens die hun moeder roepen. Volwassen katten houden het op non-miauw communicatie. Daarop voortbordurend, dat zou betekenen dat onze Femke denkt dat ze nog een kitten is en wij haar moeder…… of is dit iets teveel Freud?
    SB

    Like

  13. Gebruik ook altijd de pipetjes, maar je hebt er twee types in: eentje enkel tegen vlooien, eentje tegen vlooien en teken. Dierenarts raadt aan om af te wisselen zodat er geen resistentie wordt opgebouwd.
    Het is wel heel belangrijk om de pipetjes leeg te drukken/laten lopen op de huid en dus niet op het haar, misschien ligt het daaraan gezien zijn morbide angst voor het vreselijke pipetje 🙂

    Tenslotte: goed van jou dat je dieren een tweede, derde, etc kans geeft. Zo blij om te horen dat er ook nog goeie mensen rondlopen!

    Like

  14. Hier dit jaar voor het eerst de tabletten van Comfortis en tot nu toe geen vlo gezien. Ze zijn wel vrij groot. De eerste keer heb ik ze in vieren gedeeld en op de vloer gelegd en at onze kater de stukjes op als snoepjes, heel handig. Dat deed hij de tweede keer helaas niet meer maar met wat Easy Pill ging het ook. Je kunt er ook voor kiezen de katten te enten. Dat hoeft dacht ik maar 2x per jaar.

    Like

  15. Hier krijgt poes Semmie biofood tabletten, elke dag 3 stuks door haar miniportie vlees. Ze is vlo- en wormvrij. Ik kam af en toe ter controle. Er zitten 100 tabletten in de verpakking, dus we doen er iets langer dan een maand mee. Ik geloof dat het 3,99 euro per pakje kost in de dierenspeciaalzaak.

    Like

  16. Hoi Alice,

    Graag zou ik met je in contact komen over jouw ervaring met advantage.
    Ik heb een kat waar problemen mee zijn, zenuwtrekken over rug, onrustig etc. Toevallig hebben wij ook ontvlooid met advantage rond de tijd dat de klachten begonnen. Het verhaal is erg lang.
    Ik hoop dat je dit leest en reageert.

    Groetjes ilona

    Like

Zeg het maar!

