vakantie

Vakantie, vakantiegevoel en vakantiebudget

Deze zomer bleven wij voor het eerst in jaren thuis in de zomer. Andere dingen hadden prioriteit: Dingen die veel geld kosten zoals een beugel in mijn mond, de tuin opnieuw betegelen en een zeer ambitieus aflosdoel voor dit jaar.  Hoe bevalt het thuis blijven tot zover?

Thuisblijven heeft voor- en nadelen leer ik nu. Het bevalt op zich heel goed! Ik merk dat het best veel rust oplevert dat ik niet hoef te pakken en te reizen en te acclimatiseren in een andere omgeving. Op vakantie gaan geeft naast plezier ook stress, er is altijd het gevoel dat er iets moet. Je moet wat van de omgeving zien en dingen ontdekken. Natuurlijk is het maar net hoe je er zelf tegen aankijkt maar 1000 km rijden om vervolgens daar te gaan zitten en alleen te lezen, voelt toch als een gemiste kans. En die dwang van dingen doen en moeten genieten kan best veel energie opslorpen.

De laatste jaren begon ik het steeds vervelender te vinden om te reizen in de zomer. Omdat de mannen altijd naar North Sea Jazz gaan in het tweede weekend van juli, kwam het op de één of andere manier altijd zo uit dat we op zwarte zaterdag aan het rijden waren. Eerder vertrekken, bijvoorbeeld op de vrijdag, had weinig zin, ook dan stonden we uren in files en bovendien ben je dan meer geld kwijt aan hotel/eten. Dat vind ik niet erg, als ik dan kan genieten van een mooi hotel in een leuke plaats maar zoals vorig jaar, helemaal gaar om 9 uur op de vrijdagavond in Orléans aankomen en dan wel veel geld kwijt zijn voor een hotel maar eigenlijk te moe om nog wat van de stad te zien wegens uren vast staan in Parijs, vind ik niet relaxt.

Het niet reizen bevalt dus goed. Het thuis blijven op zich ook. We hebben natuurlijk mazzel met het weer en ik heb in jaren niet zo veel en zo lang in de tuin kunnen zitten. Ik ben ook in  geen jaren zo bruin geweest.

Mijn grote angst was altijd dat de man zou gaan klussen als we thuis bleven in de zomer. Helaas, die angst bleek volledig gegrond. Hij besloot dat er een wijnrek nodig was en dat moest zelf worden gemaakt. Een ingenieus ingewikkeld ontwerp werd gemaakt en vervolgens werden opgenomen vrije dagen besteed aan zagen, boren, schilderen….Het geklus ging weliswaar niet ten koste van uitstapjes, ik zit niet goed in mijn energie, maar wel ten koste van de rust. Bij de buren werd ook geklust, er werd een schuur gebouwd en daarna het dak gerepareerd, en ik heb hier en daar wel wat lopen vloeken doordat of mijn eigen vent herrie aan het maken was of de buren herrie maakten. Maar goed de schuur van de buren is klaar, het wijnrek is ook klaar en de relatie valt te redden als M. zich nu verder onthoudt van activiteiten waarbij er geboord en gezaagd wordt ;-).

Een ander nadeel van thuisblijven vind ik dat alles gewoon doorgaat. Vriendjes van S. staan op de stoep, Oma komt langs, de postbode belt aan, het huishouden moet worden gedaan en ik merk dat het dagelijkse leven mij toch zoveel energie kost dat er eigenlijk weinig overblijft om echte uitstapjes te maken. Op zich vind ik dat niet heel erg – ik geniet zonder ook wel – maar vooraf had ik anders verwacht. Ik had een lijstje gemaakt met leuke dingen die we eventueel zouden kunnen doen zoals een tochtje met de robbenboot, museumbezoek, een dagje naar Amsterdam of Haarlem, maar het komt er niet van. Ik zie nu ook in dat als ik op vakantie ga, er weliswaar wat dwang gevoeld kan worden om dingen te ondernemen, maar ik ook wat meer energie overhoud om dat te ondernemen, omdat veel dingen thuis gewoon doorgaan en op vakantie niet. Dat is iets om in de toekomst meer in het achterhoofd te houden. Ik moet mijn verwachtingen wat bijstellen.

Deze zomerweken heb ik een budget van €600,- voor leuke/lekkere dingen. We zijn dus vooral thuis gebleven en het was de bedoeling met dit geld net even lekker de teugels te laten vieren. Hoe staat het er tot nu toe mee?

Het eerst wat opviel wat hoe goed het bevalt, de teugels laten vieren ;-). We hebben van dit budget tot nu toe €405,69 uitgegeven. Niet dus aan dagjes uit, we gaven het vooral uit aan eten en ijsjes (je ziet wel waar hier de prioriteiten liggen, bloos). We hebben zeer regelmatig Indisch eten gehaald bij de Toko en aten een paar keer per week vers ijs van de ijssalon en op mijn verjaardag haalden we Thais eten. De Thai was een behoorlijke uitspatting, we haalden voorgerecht en nagerecht en het kostte meer dan €70. Helaas viel het bij mij volledig verkeerd en bracht ik de avond op de WC door. Buiten afhaaleten en ijsjes kopen, deden we ook wat luxere boodschappen, gingen we een keer naar de film en kocht ik voor de slechtere dagen DVD’s (onder andere Samba, die we eerder in de bioscoop zagen en echt heel erg leuk is). En eigenlijk levert dit al met al ook een goed vakantiegevoel op. Meer hebben we niet nodig.

Conclusie: valt niet tegen, bevalt zelfs goed maar er zijn wat verbeterpunten. Niet op het gebied van geld uitgeven, wel op het gebied van verwachtingen.

Hoe zorg jij voor een vakantiegevoel als je thuisblijft en de dagelijkse dingen allemaal doorgaan?

25 gedachten over “Vakantie, vakantiegevoel en vakantiebudget

1. Ik ben ietwat makkelijk daarin (bloosbloos) maar ik laat de boel de boel. Als het mooi weer is pakken we de fiets en trekken erop uit en denk…. komt een andere x wel weer, dat huishouden.Voor de rest een beetje met de franse slag en als het weer wat slechter is doe ik dat wel weer wat beter dus 🙂
    Dat heb ik moeten leren, was niet makkelijk maar voor nu is het bij mij: genieten doe ik NU en het liefst zoveel mogelijk!!! Ik maak dus van elke zomerse dag een vakantiedag 🙂
    Geniet nog lekker van jullie vakantie!!! xxx

2. dat is een goede instelling vind ik. Huishouden word hier op zich altijd met de Franse slag gedaan, alleen met 4 katten is regelmatig vegen en stofzuigen en dekens uitkloppen en zo echt een noodzaak. Maar op zich heb ik daar minder last van dan dat al het andere doorgaat, contacten met de buitenwereld en zo.

3. Heerlijk op het veldje bij het IJsselmeer (Oosterleek) liggen.
    Lekker broodjes e.d meenemen, en heerlijk genieten van de wind, zon en geklotst van het water.
    Thuis toch proberen iets gemakkelijker te zijn met werk en eten.
    Nodig vriendinnen uit voor een koppie en een lunch.
    Gewoon even lekker de tijd voor alles nemen en niet schuldig voelen als je
    een middag met een boek zit.
    Na het eten een wandelingetje of fietsritje met na afloop een ijsje.
    We vieren niet zo zeer de vakantie maar meer de zomer.
    Ik had al veel etensvoorraad in huis dus voor de vakantie heb ik eigenlijk geen extra uitgaven.

Heb je eigenlijk (voor zo ver als mogelijk) hoe vreselijk mooi West Friesland is en hoeveel er
    nog gratis te zien of te doen is.
    Is wandelen voor jou mogelijk? Blote voeten pad in Bovenkarspel ook erg leuk.

Vr, gr Kathy.

4. Ja we vinden West Friesland prachtig Kathy! Wandelen is momenteel zeer beperkt mogelijk, ik loop nu 2 keer in de week rondje park hierachter, dat is per keer 10 minuten. Blote voetenpad staat op ons verlanglijstje maar is voor nu voor mij een te lange wandeling.

5. Hoi Martine, Mijn man werkt, ik niet. Jeetje die wordt weer een heel verhaal. Het liefst neemt hij iedere keer een week vrij en dan gaan we naar Noord-Frankrijk of Zuid-Limburg. Nu heeft hij een paar dagen vrij. Gisteren getoerd met een gek wagentje door de natuur en ergens geluncht. Vanmorgen uitgebreid ontbeten in onze tuin onder het genot van tokkelende kipjes. Nu doen we allebei ons ding. Hij deuren schilderen, geloof ik, en ik de was, de diertjes verzorgen, beetje opruimen. Ga zo even naar de winkel en daarna uitgebreid samen koffie drinken. Daarna…..we zien wel. We zijn net verhuist en hebben het zo naar ons zin. Ik geloof dat ik mee moet naar de K.arwei om trapbekleding uit te zoeken. We genieten vandaag allebei, net als gisteren. Mijn gezondheid is ook niet top, las me trouwens rot toen ik een tijdje terug bij jou las over CVS maar ik heb toch meer energie.
    Met het huishouden helpt hij en ik weet niet of die mannen van jou dat ook doen in de vakantie maar anders zou ik daar eens over nadenken. 😉 en de franse slag is geweldig. lieve groetjes Hélène

6. Wij wonen op Walcheren en echt, daar heerst heel de zomer een vakantiesfeer. We gaan elk jaar naar Frankrjjk maar dat kan buiten het hoogseizoen omdat we geen kinderen meer thuis hebben.
    We maken lange fietstochten met “ouderwets” brood en drinken mee om onderweg lekker op te eten. Ik sta dan ook rustig 's morgens eieren te bakken om op brood te doen.Voor het ouderwetse picknickgevoel 😉
    Onderweg een ijsje kopen, af en toe iets halen voor de warme maaltijd of een keer uit eten op een terras aan zee. Verder hebben mijn wederhelft en ik wel eens botsingen omdat ik de zomer ten volle wil uitbuiten en hij ook met mooi weer graag achter de computer zit :-(.
    's Avonds zij we niet zo uithuizig en genieten van lange tv avonden met detectives bijvoorbeeld.
    Veel plezier nog!

7. Omdat thuis blijven eigenlijk altijd goedkoper is dan weg gaan, hier ook geprobeerd. Maar thuis vakantie vieren lukt eigenlijk bij ons niet goed. Om de redenen die jij ook noemt. Man gaat wel lekker voor groot deel zijn eigen gang, ik kan in feite niets zelf en ga dan maar die dingen doen die ik wel kan, zoals administratieve zaken die elke dag weer binnenkomen. Als we er niet zijn, blijft post en mails wel liggen, maar toch bleek het erg lastig niet te antwoorden als je gewoon thuis bent. Huishouden wordt hier gedaan, op zich erg fijn, maar thuis zijn betekend ook dat de hulp ook komt en ook weer haar vragen en dingen heeft. Ook woont mijn vader boven ons en die is er dan ook natuurlijk en komt voor praatje etc. Wij hebben thuis vakantie opgegeven, voor ons werkt het niet echt. We zijn net terug, wat dan wel wat zuur is dat we 2 weken vrij slecht weer hadden. Maar ja dat telt natuurlijk voor iedereen, dat weer is niet in te plannen. Hopelijk geniet je nog van de resterende vakantie thuis tijd!

8. Dat klinkt heerlijk zoals jullie de vakantie doorbrengen.
    Huishouden alleen doen kan ik niet, daar is de energie te slecht voor. M doet sowieso altijd de zware dingen in het huishouden, zoals de kleden stofzuigen, bedden verschonen en ook vaak was ophangen ed. Ik doe meer de dagelijkse kleinere dingen, beetje opruimen en het koken. In de slechtste tijd deed hij alles en ik niets, dus ik probeer nu wel om hem wat meer te ontzien en te doen wat lukt, de man werkt ook nog daarnaast. S. heeft vaste taken zoals eigen kamer opruimen, tafel dekken, vaatwasser uitruimen…

9. Ik merkte het gisteren ook. Mijn man heeft twee weken vakantie, en bij ons zit weggaan er niet in. Vervolgens had ik gisteren het gevoel dat ik veel bezig was geweest met mijn blog (heb wel een andere lay-out, yayyy!), mijn man had twee afspraken met zijn jobcoach, en zo leken de weken eigenlijk wel erg 'gewoon' door te gaan. Gisteravond zijn we nog even een stuk gaan lopen, hebben we toch wat geld uitgegeven aan van die pot-mokken bij de hema (ideaal dat ze dicht kunnen, tegen de wespen!) en heb ik tot half 1 's nachts op het balkon gezeten. Dat soort kleine dingen kunnen voor mij genoeg zijn om mijn vakantiegevoel terug te krijgen 🙂

10. Ik heb de tactiek bedacht om op vakantiemomenten mijn huis “tot vakantiehuis te verklaren”. In gedachten hang ik een bordje op, ik declameer dit bij het avondeten, ik zet mijn mail op vakantiestand, en voila: ik voel me anders. Ik voel dan veel minder de behoefte om “gewone” dingen te doen of moet-klussen. Huishouden deelden we al, maar gaat naar minimaal standje. Klussen doe ik alleen leuk (crea klusjes of bloemschikken), koken doe ik als hobby (lekker uitgebreid). Boeken naast de bank, croissantjes halen bij de bakker, uitstapjes doen en wandelen in de buurt. doen zoals ik in een vakantiehuisje zou doen dus. En dus niet internetsurfen, mail beantwoorden of sociale moet-dingen -ik ben op vakantie, dus selectief bereikbaar. Ik MOET dus nixniet.
    Maar ik heb weinig klussende buren, en verwerk prikkel nog net iets makkelijker, da's n pech die buiten je macht ligt idd.
    Sterkte en plezier met genieten!

11. Wij gaan tegenwoordig in Nederland op vakantie, ruim een uurtje rijden en we waren op de Veluwe, voelde heel buitenlands:) Geen reisstress. Weekje weg vind ik toch anders dan thuis, computers blijven uit, je kunt niet eens klussen al zou je willen… Gewoon 's morgens naar het winkeltje, krantje halen, koffie enz. Vooral voor mijn vriend belangrijk om echt even uit te rusten, ik heb als niet werkende op zich altijd vakantie. Julia

12. P.s. waarom vind je contacten met de buitenwereld vervelend? Kost dat ook teveel energie? Misschien kan je zoon dan zorgen dat hij bij vrienden langs gaat ipv zij bij hem?
    Dat je vriend graag klust is natuurlijk ook wel weer leuk. Je hebt nu een mooi wijnrek 😉

13. Ja contacten met mensen kosten veel energie. Vooral de onverwachte dingen: mensen die aanbellen om iets te vragen, buren die ik in de steeg tegen kom en beginnen te kletsen. de telefoon die gaat…
    Heel gezellig allemaal maar soms is het bij mij kiezen tussen een kletspraatje en niet koken of de telefoon laten rinkelen/stug doen en wel kunnen koken. In die zin zijn er ook veel minder prikkels als je even weg bent.

14. Wij zijn 3 nachten met onze tent weggeweest, en de kinderen hebben schoolvakantie, dus bedenk ik regelmatig uitstapjes naar een meertje, speeltuin,.vriendin. Eigenlijk dingen die we normaal gesproken ook doen. Voordeel van parttime werken is dat dit soort activiteiten normaalgesproken ook gedaan worden en daarom verschilt de vakantie niet zoveel met de schoolperiode. Behalve dat we kunnen uitslapen 🙂 lijkt me heerlijk als mijn man zou gaan klussen trouwens 🙂

15. Mijn vakantie is van september t/m april. 😉 Ik ben absoluut geen zomermens zoals je weet, dus ik leef pas weer op als september begint. Dan kruip ik weer uit mijn zelf verkozen coconnetje en word ik weer wat actiever. Mijn huishouden staat ook op een laag pitje,maar niet perse vanwege het mooie weer. Bij mij is dat meer omdat ik sowieso niet vooruit te branden ben in de zomermaanden. Geef mij straks maar weer de herfst en de winter. Heerlijk! 🙂

16. Immie, dat heb ik ook. Ik verlang naar September, naar wind, regen en temperaturen onder de 15 graden. De komende week wordt het nog afzien, hopelijk is de zomer daarna voorbij. Nog even doorbijten…

17. Thuis lukt het me maar niet om het vakantie gevoel te pakken te krijgen. Begrijp me niet verkeerd want ik ben graag thuis. Iedereen blijft hier naar mama kijken voor het ontbijt, de lunch, de drankjes en hapjes tussendoor. Voor het diner is papa gelukkig te porren. Het huishouden gaat ook gewoon door. Daarnaast vind ik het overal te druk. We waren vorige week in het Dolfinarium, niet normaal zo druk je kon de dieren alleen ruiken. Nee ik kies niet voor een thuis vakantie. We gaan twee weken in een appartement naast zee in een warm land bij voorkeur Griekenland. Ik heb een dag stress voor het vertrek en daarna twee weken lekker niets. We sjokken naar het strand en onder een parasol op een lekker bedje kom ik helemaal tot rust. Wandelen doen we na het avondeten wel. Ik raak geen bord of pan aan. Eten doen we buiten de deur. De kinderen zijn al wat groter en vermaken zich prima met zee, strand en zwembad. Heerlijk.
    De kinderen hebben natuurlijk 6+ weken vrij, man en ik “maar” drie. De overige weken maak ik het me ook wat makkelijk. We eten makkelijke dingen en halen wat of eten af en toe wat buiten de deur. Hiervoor heb ik een apart potje.
    Nic.

18. Telkens treft het me weer hoe ernstig je beperking is. Het is echt een handicap voor jou en je gezin. Om moedeloos van te worden. Sterkte.

19. Wij zijn afgelopen juni geëmigreerd naar Roemenië dus we genieten hier volop van de zomer. Normaal gingen we met de auto voor 6 weken heen en weer. We hebben dus nu geen lange rit heen en terug en dat geeft rust . Wel onze dochter opgehaald in Nederland met het vliegtuig ,dus de maand augustus is het gezin compleet en dat is al genieten. We doen niets extra's of het moet zijn dat we gaan barbecueën en maar dat deden we vorige zomers ook . Wel is het zo dat er deze zomer meer ingemaakt moet worden voor de winter en dat de mannen aan het klussen zijn . Zoonlief is druk met de appartementen voor de toekomstige B&B . Oftewel er is genoeg te doen en vakantie houden doen we tussen de bedrijven door , door bv gezellig met elkaar te genieten van vers gebakken pizza's . Of gewoon gezellig naar de markt en daar vers fruit halen . Wij genieten nou eenmaal heel erg van de kleine dingen .Of een keer buiten de deur eten als iets extra's Wat we wel als een enorme luxe ervaren is het zwembad wat nu staat wat we van de winter via Marktplaats hebben gekocht , zo heerlijk met temperaturen van 35 graden of meer. Maar bij een landklimaat is dat een temperatuur die zo anders is dan in Nederland.Maar als moeder/huisvrouw heb je naar mijn idee pas vakantie als je all inclusief boekt en daar moet je van houden .

20. Ja ik denk dat iedereen hier wel tegenaan loopt, dat is ook niet ideaal kinderen die 6 weken vrij zijn, en jijzelf maar 3. Ben soms wel benieuwd hoe andere mensen dat doen, want hier gaan opas en omas ook op vakantie en dus dag oppas..

21. Ik heb dat exact zo bij buren , op een aardige manier zeggen dat praten niet gaat kost ook energie, en als ik wel praat zeg ik vaak rare dingen waar ik dan weer over ga piekeren :-((

22. Ja, is best uitdaging vind ik, 6weken met kleine (schoolgaande) kinderen fulltime thuis is weer even wennen. Maar ik gun de juffen en meesters ook wel hun 6 weken vakantie hoor! De rest van het jaar is het stikdruk voor ze.

23. Ik werk niet veel, dus als mijn kinderen vakantie hebben ben ik ook meestal thuis. De eerste weken, toen manlief nog werkte, kreeg ik mijn vakantie gevoel door na mijn ontbijt, als de kinderen ook hun eigen ding gingen doen, weer even op mijn bed te gaan liggen met een boek. Op mijn blog schreef ik daar nog over. Ik heb expres een bloembak met gekleurde planten voor het raam gehangen, dus met de gordijnen open in mijn lichte vrij nieuwe kamer voelde ik me heerlijk! Ik zorg voor een fijn balkon, met veel gekleurde bloemen, zodat ik een beetje 'frankrijk' gevoel krijg.. 6 weken thuis zou op deze manier best lukken, ik vind het heerlijk om weg te gaan, maar na een week ga ik toch mijn huisje missen. 2 weken weg is dus voor mij prima.. Ik hoop dat je inmiddels nog steeds aan het genieten bent.. Groetjes