Terug naar normaal en wat dat dan is

Nou, het einde nadert duidelijk. Nee, niet van mij hoor, de vakantie loopt op zijn einde. Er beginnen wat mails van school binnen te komen, het lesrooster is bekend, de boeken zijn afgeleverd en liggen klaar voor de grote kaftklus. En langzaam wordt er mentaal ook afscheid genomen van de vakantie.

Zes weken thuisblijven in de zomervakantie heeft ons geleerd dat dit voor herhaling vatbaar is. Wat voornamelijk ons vakantiegevoel triggert, zo weten we nu, zijn de kleinere dingen zoals wat luxer boodschappen doen, wat vaker een ijsje gaan eten, uitslapen en de boel de boel laten. We moesten er wel even inkomen wat de boel de boel laten betreft maar inmiddels kan ik wel zeggen dat het huis één grote puinhoop is met vooral een enorme wasachterstand, dus die missie van loslaten is goed geslaagd 😉 Maakt niet uit, vanaf volgende week ga ik in mijn eigen slakkengang heel langzaam gewoon alle kamers doorwerken en de was wegwerken.

Op zich is er wel veel gedaan in huis. M. bouwde een wijnrek, schilderde het houtwerk in de kamer van S. én we brachten weer veel spullen weg naar de kringloop en vuilstort. Ik merk toch ook wel inmiddels het voordeel van eerdere opruimrondes en we zijn ook wel iets meer georganiseerd dan voorheen.

Na 6 weken vakantie ben ik wel toe aan een strakker ritme. Daar sta ik niet alleen in, ik lees hier en daar meer berichten dat een beetje structuur zeer gewenst is. Ik ben ook gewoon moe, moe van het geweldige uitstapje van deze week, moe van onverwachte dingen doen, moe van alle dagen die anders lopen.

Deze vakantie was ook best heftig voor mij in de zin van dat ik én aan het begin een beugel kreeg én volledig stopte met slaapmedicatie. Maar zowel de beugel als het slapen zonder gaat prima nu. De beugel was eigenlijk na een week of 2, 3 al helemaal normaal en vertrouwd en het verbaast me hoe weinig last ik er van heb. Het slapen zonder medicatie was wel even heftiger. Ik heb wel regelmatig midden in de nacht huilend op de bank gezeten. Maar voor nu lijkt het toch dat mijn lijf gewoon zelf weer het slapen kan regelen. Ik word nog wel regelmatig wakker maar het lukt me dan toch 9 van de 10 keer weer om in te slapen. Verder merk ik vooral positieve effecten dat ik de slaapmedicatie niet meer slik. Ik ben veel helderder in mijn hoofd en kom in de ochtend makkelijk en sneller op gang.

Met het einde van de vakantie starten ook weer routines en behandelingen. Ik begin de 26e weer met een revalidatietraject bij de fysio, 10 september start ik met de Buteykobehandeling en 15 september begint de Tai Chi groep waar M. en ik aan mee gaan doen. Veel drukte dus maar ik heb er zin in!

Over routines gesproken, ik heb weinig geschreven op het blog deze zomer en eigenlijk bevalt dat wel. Ik merk al langere tijd dat de inspiratie soms wat op is, zeker over onderwerpen als geld besparen of hypotheek aflossen. Ik ga zeker niet stoppen met bloggen maar dagelijks publiceren is iets wat ik misschien niet meer ga doen. Denk ik. Eén van mijn voornemens dit jaar was om mijn leven te versimpelen en ook vooral om minder voornemens te maken. Ik leid geen ingewikkeld bestaan, zit niet vast in de rat race, maar merk wel dat het leven op 2 manieren kan: moeilijk en makkelijk. Ik probeer tegenwoordig zoveel mogelijk bij alles wat ik doe te denken: moet dit echt? kan dit niet makkelijker? Eenvoudiger? In mijn hoofd zat lang een commentator die het nooit genoeg vond. En die heb ik ontslagen, zoals ik al eerder schreef. Mijn energie is nog steeds heel beperkt en ik merk dat de manier hoe ik dingen aanpak, heel bepalend is. Dus hoef ik niet meer op zijn minst 10 artikelen in voorraad te hebben en dagelijks te publiceren. Ik ga het gewoon eens nemen zoals het komt. Of niet komt. En dat is winst.

Dus, terug naar normaal. En wat normaal is, dat verandert per dag. Dat is wat de meeste ruimte oplevert. Wat goed voelt en wat niet ten koste gaat van energie die er niet is.

Wat is normaal voor jou?


 

Advertenties

16 gedachtes over “Terug naar normaal en wat dat dan is

  1. Normaal is voor mij de dagelijkse routine. Man naar werk. Ik 1 keer in de week werken, 1 keer sporten, 1x lopen, de huishoudelijke klussen, boodschappen, koken , wassen.
    En dan 's avondsnheel burgerlijk lekker voor de buis.
    Saai he 😉
    Maar wij hebben nog een lekker midweekje vakantie in eigen land tegoed binnenkort. Heerlijk even nazomeren.

    Wat jouw blogjes betreft: je merkt toch vanzelf als je de drang voelt iets te delen op je blog? Dat is de enige goede reden er eentje te schrijven. Als jij het leuk vindt/de behoefte voelt.

    Like

  2. Vooral niet constant achter de feiten en dingen-te-doen achterlopen. Wat meer controle dus eigenlijk op de dingen die gebeuren en gaan gebeuren.

    Elke dag bloggen hoeft toch ook niet, van elke keer dat ik je in de lijst zie staan ben ik wel benieuwd wat er is geschreven zoals bij meerdere blogs.

    Like

  3. Fijn dat je vakantie zo goed bevallen is. Dat smaakt naar meer.
    Ik zit momenteek in of nog steeds im een ratrace. Die boot heeft wat hic ups.
    Fijn dat je die boottocht kon maken en ik hoop voor je dat er meer mooie momenten komen.

    Like

  4. Wat heerlijk dat de vakantie voor herhaling vatbaar is. Ik vind dat M. geweldig werk geleverd heeft met het wijnrek. Het is echt prachtig geworden. Jij heel veel succes met het nieuwe programma vol met dingen waar je hopelijk weer een stap vooruit mee komt. Ik denk dat je alleen maar moet schrijven op de momenten dat je dat fijn vindt en er de zin en energie voor hebt. Ik blijf je volgen, omdat je altijd super leuke en interessante stukjes schrijft, voor mij maakt het echt niet uit hoe vaak je schrijft.

    Ik heb ook erg genoten van de afgelopen 6 weken. Ik hoefde veel minder naar de huisarts, apotheek, fysiotherapie (2 soorten), ziekenhuizen en de standaard dingen als dochter wegbrengen of ophalen naar en van school. Ik kon uitslapen na slapeloze nachten, liet de boel iets meer de boel en genoot van onze vakantie in Nederland en het spel van mijn dochter en buurkinderen. Ik ben wel weer ontzettend blij dat er weer een echt ritme komt, want ik merk dat ik daar wel beter bij gedij. Helaas betekend het ook dat ik minimaal 4 x per week naar fysio, huisarts of andere afspraken op gezondheidsgebied moet en natuurlijk mijn dochter weer wegbrengen en ophalen van school. Van het laatste geniet ik wel ontzettend, dat is echt mijn uitje. Ik zal proberen om het aantal afspraken zo min mogelijk te houden. Ik heb wel geleerd dat veel afspraken en een druk schema niet te doen is voor mij. Het is helaas niet anders, maar alleen ik kan zorgen dat ik een leven krijg waar er een goede balans is. Ik denk door het lezen van jouw verhalen en de verhalen van jouw lezers dat ik al een flinke stap gemaakt heb. Vol goede moed ga ik het nieuwe schooljaar in:)

    Like

  5. Groot gelijk, alleen schrijven als je iets wil delen en alleen als je daar de energie voor hebt!
    Iedereen gunt jou meer energie en een relaxt leven dus 1 logje per week is al mooi meegenomen.
    Je krijgt het nu echt goed onder de knie lijkt het;-]].
    Hoera!

    Like

  6. Normaal is voor mij per dag verschillend. Echt afhankelijk van de energie. Ik probeer wel een soort ritme aan te houden. Elke dag van de week 's ochtends iets te doen. En dan de middag rust te nemen zodat ik 's avonds weer kan koken. Afgelopen week en komende week gaat dat niet lukken. De oudste heeft een nieuw huis en ik probeer daar ook wat in mee te helpen. Tot op heden lukt het als ik de andere dagen compenseer. En dan kan ik na volgende week weer mijn “normale” dagindeling oppakken.

    Like

  7. Het aftellen is inderdaad weer begonnen. Ik begin morgen opnieuw met werken. Dochterlief heeft nog wat langer, maar ergens weet ik dat ze er naar uitkijkt om opnieuw bij kindjes van haar leeftijd te lopen.

    Normaal betekent voor mij vooral dat ik mijn ritme vind en niet achter alles aanhol. Een beetje structuur en een beetje vrije tijd om op te vullen met datgene wat de dag aanbiedt.

    Iedere dag bloggen lijkt mij best een sleur, ook al kijk ik iedere dag wel eens naar mijn feed. Bloggen is leuk zolang er niet te veel verplichtingen aan vasthangen.

    Like

  8. Normaal is bij mij, dat ik niet weet hoe de dag zal verlopen met mijzelf. Wel heb ik een standaard van iedere dag wandelen en koken en stofzuigen. Verder kijk ik per dag wat er kan en wat ik beter uit kan stellen/niet kan doen. Wat ook normaal is, is dat ik er de ene dag heel goed tegen kan en het gevoel heb dat ik zo gegroeid ben en een andere dag mezelf een “loser” voel, die toch veel meer zou moeten kunnen…blabla. Tja, wat is normaal? Ik vind het heel normaal als je zelf bepaald of je wel of niet een blog wil schrijven. Ik lees ze als ze er zijn en zo niet, dan lekker niet.groetjes Esther

    Like

  9. Wat een mooie foto's van het uitstapje. Ik heb erg weinig gelezen op de blogs deze weken. Ja, thuis vakantie vieren is ook fijn. Het was mooi in Frankrijk, maar thuis is het ook goed. Manlief heeft nu nog 14 dagen vakantie, dus hier is alles nog in de vakantiestand. De school begint pas 1 september.
    Normaal is bij mij, manlief werken, de kids naar school en ikzelf in het vertrouwde rolletje van huisvrouw en mama. 's Middags vaak rusten voor mijn gezondheid.
    En hoe vaak jij blogt, maakt niet uit. Het is al waardevol als je het doet. Ik geniet altijd van je blogs.

    Like

  10. Mag ik vragen op welke manier het je gelukt is om je lichaam weer zelf de slaap te laten regelen en geen slaapmedicatie meer in te nemen ? Ik slaap al maanden gemiddeld 3 onderbroken uren per nacht : zee slecht inslapen, zeer oppervlakkige korte slaap en als ik dan wakker ben, niet of heel moeilijk terug in slaap raken. Ik heb alle mogelijke huis, keuken en tuinmiddeltjes geprobeerd, alle mogelijke voedingspreparaten en kreeg een tijd geleden door onze huisarts 2 maanden melatonine voorgeschreven maar jammer genoeg slaap ik nog altijd even slecht. Ik ben altijd moe, heb vaak heel weinig energie en ondanks ik doodmoe ben, raak ik 's avonds, 's nachts amper in slaap…..liesbet

    Like

  11. Dit is mijn tactiek:
    – in de avond geen beeldscherm of drukke (telefoon) gesprekken
    – voor het slapen gaan douchen
    – na het douchen insmeren met magnesiumolie
    – in bed een kwartier mediteren of ademhalingsoefeningen doen
    – kopje kruidenthee drinken en even lezen
    – alle katten de slaapkamer uitwerken en alles zo donker mogelijk maken
    – en deze routine elke avond in dezelfde volgorde afwerken en op hetzelfde moment gaan slapen. Ik ga meestal om 9 uur naar boven en om half 11 gaat het licht uit.

    Like

  12. Bedankt om je tactiek door te geven….De meeste van je tips pas ik ook al toe behalve het douchen 's avonds en gebruik van magnesiumolie. Ik neem wel magnesium per os in maar voel daar niet echt effect van. Kan je magnesiumolie kopen bij de apotheker ? Alvast bedankt voor de tips.liesbet

    Like

Zeg het maar!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s