Hypotheekaflossing

Vorige maand losten wij €300,- af. In het nieuwe leningoverzicht dat we kregen, zag ik dat het oude rentebedrag werd genoemd. Ik mailde de verstrekker dat ze een rekenfout hadden gemaakt maar de realiteit bleek anders. Ze passen het rentebedrag alleen aan als de rentelast met minimaal €2,25 zakt. Dat is hun drempelbedrag. Dat betekent in de praktijk dat wij minimaal €475 per keer moeten aflossen om toch meteen te profiteren van een renteverlaging. Beetje curieus vind ik het wel. ‘De teveel betaalde rente in de maand(en) van de extra aflossing verrekenen wij kosteloos als extra aflossing op de geldlening‘ zo lees ik, maar hoe en wat is voor mij moeilijk te controleren, want dát vind ik niet terug op het meegestuurde leningoverzicht.

Op zich maakt het niet uit, meestal lossen wij ook af met een minimumbedrag van €500 maar een beetje vreemd is het wel. Blijkbaar is het teveel administratieve rompslomp om het te betalen rentebedrag aan te passen in hun systemen. Maar de openstaande schuld wordt wel aangepast, dus bezig zijn ze toch. Bovendien beantwoorden ze ook nog mijn vraag hierover, dus zijn ze er ook nog extra tijd aan kwijt. Maar mij het juiste bedrag laten betalen is dan weer te veel werk. Nou ja. Lekker boeiend. Wel maakte ik gisteren gewoon weer een mooi rond bedrag van € 500 over, zodat we nu wel kunnen profiteren van een enorme renteverlaging van maar liefst €2,38. Want uiteindelijk werken die kleine renteverlagingen enorm motiverend.

O ja, in totaal hebben we nu €6500 afgelost dit jaar, nog €3500 te gaan. We liggen helemaal op schema en ik durf er inmiddels wel op te vertrouwen dat het doel van €10.000 aflossen in 2015 gehaald gaat worden!

11 gedachtes over “Hypotheekaflossing

  1. Tjonge, wat een rare beredenering. Had ik nog niet eerder van gehoord. Maar wel fijn dat je nu wel weer een verlaging ziet/voelt. Dat geeft reden om door te gaan met aflossen. Goed bezig! groetjes Esther

    Like

  2. Dan zal de annuïteit opnieuw berekend moeten worden en dat zal wel 'teveel moeite' zijn. Alles gaat automatisch tegenwoordig maar dit kan niet.

    Ik moet mijn extra studieschuld aflossingen van te voren aankondigen via de mail en dan maken ze een incasso-opdracht aan voor de 1e van de maand volgend op de volgende hele maand…(volg je het nog..?) Als ik nu een opdracht geeft schrijven ze de aflossing dus op 1 oktober af. Leve de moderne techniek..

    Succes met de rest, het gaat dit jaar vast lukken!!

    Like

  3. Je ligt super op schema, dat doen jullie geweldig. Mijn vorige hypotheekverstrekker deed hetzelfde. Ik helemaal blij dat ik wat afgelost had, vonden ze het te weinig en gingen ze het pas vanaf € 500 of zelfs hoger verrekenen. Ik weet niet of ik wel de teveel betaalde rente terug kreeg. Nu mis ik die verstrekker wel qua hoogte waarmee je mag aflossen. Ik mocht daar ieder bedrag wat ik wilde aflossen, maar nu pas vanaf € 2000 ik vind dat zo ontzettend jammer. Ik zie liever 4 x per jaar mijn maandbedrag zakken dan 2 x per jaar:)Verder heb ik echt een fijne verstrekker en hoor je mij echt niet klagen.

    Like

  4. Bij onze hypotheek mag je geen kleine bedragen overmaken, het minimale is 500,- daarom sparen wij gewoon door en lossen dan 1x per jaar 5000,- af rond okt/nov leuke is dan wel dat de hypotheek rente dan meteen met 20,- per maand zakt.

    Like

  5. Snap wel dat banken veel werk hebben aan mensen die iedere maand 300 aflossen. Stel dan een minimum bedrag in als bank zijnde. Vindt t raar dat ze wel akkoord zijn met zo een lage inlossing en dan niet t bedrag willen aanpassen. Bij onze bank is t minimum 2000 euro.

    Like

Zeg het maar!

