Lezen

Vlak voor de vakantie vroeg ik boekentips aan jullie voor S. Hij was niet echt dol op lezen maar met een lange vakantie in het vooruitzicht en een laptop in de buurt wilde ik wel dat er ook alternatieven zijn. En die waren er. Ik kreeg veel leuke tips en las meteen met hem mee.

We lazen ons door de hele Grijze Jager-serie heen en De Broederband-serie. Hij is nog bezig met de Broederband maar ik lees sneller en begon aan de 6 delen van de ‘De geheimen van de onsterfelijke Nicholas Flamel’. Ik heb het verslonden! Heerlijk, zo is lezen zoals het hoort te zijn voor mij en zoals Jenny Greenteeth het zo mooi omschrijft in haar blog van vandaag.

Na het 6e deel van Flamel viel ik een beetje in een gat en las ik een weinig opwekkend maar wel heel indrukwekkend boek dat ik van de buurvrouw in mijn handen gedrukt kreeg over een Mormoonse sekte ‘ The Fundamentalist Church of Latter Day Saints’ (ja ja dat is nog eens een mond vol). Het gaat over een vrouw die opgroeit in deze polygame sekte, op 14-jarige leeftijd aan haar neef wordt uitgehuwelijkt, na jaren van misbruik weet te ontsnappen en uiteindelijk een kroongetuige wordt in het proces tegen de sekteleider die werd aangeklaagd en veroordeeld. Ik had er weinig verwachtingen van maar las het wel in één ruk uit. Onvoorstelbaar hoe weinig vrouwen en kinderen in deze sekte te betekenen hebben. En verschrikkelijk die verstoorde dubbele moraal van hoog gesloten kleding, geen sexuele activiteiten benoemen, geen sexuele voorlichting geven aan kinderen maar wel mannen (soms hoog bejaard) laten trouwen met meerdere vrouwen tegelijk, soms nog meisjes. Ik ben geen tegenstander van meerdere partners tegelijkertijd (al lijkt het me wel bijzonder ingewikkeld) maar dat moet dan wel op basis van gelijkwaardigheid gebeuren.

Afijn, dat boek is uit en ik vroeg in de bieb de Noorderlicht-trilogie van Philip Pullman aan. Dat zijn meer dan 1100 pagina’s, daar moet ik dus wel even zoet mee zijn. Moet ik even een tussendoortje zoeken voor nu, want het boek is er nog niet….ik heb nog zeker 40 boeken op mijn e-reader staan dus daar zit vast wel iets bij.

En S. is inmiddels dol op lezen! Zo zie je maar, veel mensen die niet van lezen houden hebben het juiste boek of genre gewoon nog niet ontdekt. Voor mij gaat dat niet op, ik ben een veelvraat die bijna alles leest vanaf het moment dat ik het leerde op school.

24 gedachtes over “Lezen

  1. Heerlijk he lezen, ik lees heel wat weg nu met mijn ereader, wat een uitvinding!
    Mijn kinderen zijn op dit moment niet zulke lezers meer als ze toen ze jonger waren, hopelijk komt het weer als ze wat ouder zijn.

    Like

  2. Wat fijn voor je zoon,dat hij wel graag leest. Ik heb net het boek van het mormoonse meisje en het eerste deel van Nicolaas Flamel gereserveerd. Ken jij “de geheime Newton “van Geert Kimpen?

    Like

  3. Verslinders van boeken, dat zijn wij. Geen bibliotheek, boekenkast of e-reader is veilig. Muhahahahaha!!!
    (als je trouwens van een beetje geschiedenis houdt en iets makkelijks voor tussendoor zoekt, de boeken van Philippa Gregory over de Plantagenets en de Tudors zijn ook los van elkaar te lezen en je vliegt er doorheen)

    Like

  4. Oh hier nog zo'n boeken worm, lezen is echt mijn hobby 😀 vooral een trilogie vind ik heerlijk om te lezen, jong adult boeken vind ik ook erg leuk zoals de hongerspelen, labyrintrenner, twillight, maar mijn voorkeur gaat uit naar waargebeurde en geschiedenis verhalen.

    Like

  5. Kijk even in de Vakantiebieb dat is gratis ( nog twee weken ). Gewoon app downloaden van 'vakantiebieb'. Ik las 'birk' van Jaap Robben….Wel een triest boek trouwens, maar mooi geschreven!

    Like

  6. Op het VWO moest mijn oudste “van de koele meren des doods” lezen. Daarna heeft ze jaaaaaren een bloedhekel gehad aan lezen.
    Gelukkig leest ze nu weer wel, maar dan eigen keuze.
    Voor mij is mijn e-reader mijn beste vriend 😉
    Ben op het moment bezig aan de “maandag, dinsdag enz. serie” van Nicci French.

    Like

  7. Ik ben elke keer blij met je boekentopic. Ik ben een redelijke boekenwurm en nu ik uit je vorige topic zag hoeveel leuke boeken er voor de jeugd en jong adult zijn verschenen de laatste jaren heb ik dat genre ook opnieuw ontdekt. Heb pas van John Grisham een paar jeugdboeken gelezen. Niet zo spannend als zijn normale boeken, maar toch voor de jeugd heeft het wel wat. De boeken van de broederband en de jager lees ik in een ruk uit.
    Ik kom hier ook elke keer nieuwe titels tegen waar ik eens naar ga kijken.

    Like

  8. Hopelijk vind je m mooi!

    Heb nog een tip, ik lees graag reisboeken omdat ik er zelf niet uit kan, en ben nu voor de tweede keer het boek van Hape Kerkeling aan het lezen, over zijn voettocht naar Santiago de Compostella. Geweldig boek vind ik, werd bij DWDD ook geroemd, en, ook lekker: ik zit vaak hardop te schateren, heel veel humor ( weet niet of je daarvan houd?:-))

    Like

  9. Nog een tip: 'Spinder' van Simon van der Geest. Het heeft in 2013 de Gouden Griffel gekregen, en als je het leest snap je waarom. Helemaal leuk als je, zoals ik, geinteresseerd bent in insecten. Want daar is Hidde, de hoofdpersoon helemaal weg van! Hij heeft een kelder vol terraria. Maar dan eist zijn oudere broer de kelder op voor zijn drumstel, en breekt er oorlog uit tussen de twee broers. Spannend, verdrietig, grappig en ontroerend. Echt knap geschreven.

    Like

Zeg het maar!

