Leven in het nu – hoe gaat dat dan?

Leven in het nu klinkt zo mooi en in balans, 
vinden jullie ook niet?
Maar het is nog geheel niet eenvoudig hoor.
Veel mensen werken heel hard
om te ontdekken dat ze te hard werken
en gaan dan voor veel geld
een workshop volgen 
in hun schaarse vrije tijd
om te onthaasten en het nu te vinden
en te leren dat ze vaker 
niets moeten doen.
Het nu is maakbaar
volgens veel mensen.
Ben je ongelukkig in 
je leven, je baan, je gezin,
dan schrap je iets
en dan komt het vanzelf 
allemaal goed 
Of niet.
 Maar daar is dan vast
ook een workshop voor.
Ja.

Als er al met de kaasschaaf
gewerkt gaat worden,
ben jij meestal degene 
die geschaafd moet worden.
Niet wat je doet
maar hoe je het doet, 
is het probleem.
Klinkt al beter.

Maar wat als er in het nu 
veel vermoeidheid en pijn is
of andere ongewenste ellende?
Doe me dan maar een ander NU!
Is er een winkel 
waar ik dat kan kopen?
Nee, dat is niet te koop.
Jouw nu
is je eigen unieke nu
wat je meekrijgt bij je geboorte
en waarmee je het moet doen.
Niet zomaar weggooien hoor!
Je bent goed zoals je bent.
Omhels jezelf.
Omarm het leven.
Euh?
Soms ben je nu eenmaal
niet goed zoals je bent
omdat je geen flauw idee hebt
wie je bent,
laat staan dat je jezelf
kunt zijn.
In het nu, 
dat ook nog.
Klinkt als een onmogelijke opgave!

Wat werkt voor mij 
is zien dat het nu alles is.
Niet alleen balans 
maar ook onbalans.
Niet alleen helemaal lekker jezelf zijn 
maar ook jezelf dwars zitten.
Wat nu is, 
hoeft straks niet te zijn.
Wat nu is, 
is (gelukkig) 
geen garantie voor de toekomst.
Die wetenschap kan behoorlijk opluchten.
Alles verandert, óók het nu.
Doordat het vanzelf later wordt.
In het nu leven 
betekent niet dat ik passief ben.
Of alles over me heen laat komen.
Verre van dat.
(was ik maar eens zo).
Ik ben eerder tegenover gesteld.
Altijd op zoek naar meer gezondheid.
Maar die gezondheid verbetert soms ook wel,
zonder interactie van mijn kant.
In het nu leven betekent voor mij 
dat ik niet alles in de hand heb
en dat dit ook niet hoeft.
Dat ik geniet van leuke dingen
en dat ik als er niets leuk lijkt, 
gewoon wat beter moet kijken.
Kijken zonder te zien
gebeurt zo vaak. 
Je slecht voelen
kan zo overheersen.
Met even rondkijken, 
vind ik meestal toch snel 
iets leuks, fijns, moois, ontroerends
Opstaan en achterblijven in een leeg huis,
terwijl man en kind de deur uitgaan
en niet meegaan
omdat mij de energie ontbreekt,
wordt ineens prima als ik kaarsjes aansteek.
Als ik mijn ‘te lezen voor ik doodga‘-bestandje open
en een potentieel geweldig boek reserveer bij de bieb.
Als ik recepten uitwerk van maaltijden 
die lekker én gezond zijn.
Als ik mijn bank en bed moet delen met 4 katten
en stiekem enorm geniet
van de weinige ruimte die me gegund wordt
omdat ze op en naast en over me heen liggen.
Leven in het nu wordt een stuk beter te doen
als ik beter weet waar ik blij van word.
Als ik me richt op wat kan en wat lukt.
En als ik mijn dag zo inricht
dat ik niet aan het eind ervan denk:
‘had ik maar dit of had ik maar zus of zo’.
Dus ga ik met jullie permissie
 nu weer verder in het nu leven.
Vandaag betekent dat
De Noorderlichttrilogie (*) uitlezen,
terwijl de mannen 
naar een voetbalwedstrijd zijn.
Ik heb al zó ver vooruit gedacht
dat ik vanavond niet hoef te koken
zodat ik nu lekker kan blijven lezen
én het volgende boek 
al heb gereserveerd in de bieb,
voor je weet maar nooit.
Want ook al leef ik in het nu,
geheel in balans met mijn onbalans,
een beetje planner kijkt wel vooruit,
zodat ik nooit hoef te denken: wat nu?
ps: ernstig en dringend aanbevolen leesvoer voor iedereen die van lezen houdt én van magische boeken. Wel zorgen dat je geen verplichtingen hebt als je begint te lezen, want tussentijds stoppen met lezen is niet te doen wegens acuut verslavend effect aan de verhaallijn en de schrijfstijl.
17 gedachtes over “Leven in het nu – hoe gaat dat dan?

  1. Mooi, ontroerend. Ik voel met je mee. je beschrijft mijn leven. Ik ga eens op zoek naar die trilogie..zeker als die er ook in leesvorm is voor mijn blinde zus.Fijne dag vandaag. Ik hoop dat je veel mooie nu momenten mag beleven.

    Like

  2. ja kopt, een fantasyboek voor kinderen vanaf 12 jaar maar uitstekend te lezen voor volwassenen. Wel is het zo dat er indirect (via het verhaal) veel kritiek op de kerk wordt geleverd dus wellicht als je zelf heel gelovig en kerks bent dat je je daar aan stoort. Ik lees het ademloos als een verhaal over goed en kwaad waarbij wat wat is steeds wisselt.

    Like

  3. Wat mooi vertelt. Ik ben het “nu”regelmatig kwijt en zit met mijn gedachten ergens anders. In de jaren op de bank was dat mijn redding. Verhalen maken of reizen in mijn fantasie. Nu probeer ik weer te concentreren op wat ik doe.Ik ben met de Nicolas Flamel serie begonnen en ga in de bieb zoeken naar de Noorderlicht-boeken. Bedankt voor de tips.

    Like

  4. Zo herkenbaar en jij vat het in woorden. Voor jezelf, door jezelf, maar ik haal er mijn voordeel uit! Herkenning kan soms al opluchting geven. groetjes Esther

    Like

  5. Mooi omschreven overigens. Lezen lukt me nu niet, gelukkig wel handwerken dus dat ga ik maar eens doen. Ik weet niet of je van spannende boeken houdt maar die van oa camilla lackberg zijn de moeite waard.

    Like

  6. Mijn nu is even genieten van alleen zijn na 6 weken. Supertrots zijn op mijn oudste omdat hij vandaag weer iets groots overwonnen heeft.
    Maar denken aan de toekomst is fijn, om daarna te bedenken :wat kan ik daar NU voor doen?

    Like

  7. Je hebt me geholpen met je laatste twee artikelen. Ik was ook weer aan het worstelen met de frustratie van een op een bepaalde manier niet waargemaakt leven. Dit was even het teken dat ik nodig had. Dankjewel!
    Geniet van het nu;-)
    Fijn weekend.
    Groetjes,
    Alice

    Like

  8. Wauw wat een prachtige tekst. Ook hier dezelfde worsteling. Ik probeer te kijken naar hetgeen ik nog wel kan en niet naar wat ik niet meer kan. Ik probeer ook van alles te genieten hoe klein het voor een ander ook lijkt. Mijn dochter die lekker buiten speelt, een prachtige blauwe lucht en een mooie boom in de bloei. Ziek zijn brengt hoe vervelend dan ook best mooie dingen. Je waardeert de dingen die anderen voor gewoon nemen. Je gaat terug naar de basis en leert waar je plek in het leven is. Soms val ik ook weer even diep, maar kom er altijd weer sterker uit.

    Like

  9. Dank voor deze column.
    Mag ik deze regel van je citeren? “geheel in balans met mijn onbalans”
    Omschrijft mijn proces van de laatste jaren heel goed. (ME, man, kind, 4 katten, nu WIA en daardoor minder geld).

    Like

Zeg het maar!

