Hergebruik

Een beetje hamster ben ik nog steeds wel. Hoewel ik al heel veel wegdeed het afgelopen jaar (of liever gezegd: gewoon eens ging opruimen en uitzocht wat weg kan) kost dat soms toch nog heel veel moeite. Het hele schattige kattenhol bijvoorbeeld, wat ik van mijn bonuspunten bij de dierenwebshop in huis haalde en echt categorisch werd genegeerd door alle 4 de katten, ondanks inspuiten met feliway, kattenkruid en andere drugs, verhuisde van de woonkamer naar de kleine kamer boven. Want wegdoen, nee dat doen we niet. Ze gaan vast en zeker boven wel in dat ding liggen.

kijk dit, maar dan crème met schattige poezenpootjes erop

Maar nee, in plaats daarvan doen de lege wijnkistjes het hier echt enorm goed. Na nog minimaal 3 keer het kattenhol te hebben verplaatst waarbij ik een twijfelachtig succes haalde doordat Smoes er 1 keer 5 minuten in ging liggen, heb ik nu met mezelf een compromis bereikt: de tent gaat weg maar het zachte kussentje dat erin hoort, mag blijven. En dát ligt nu in een leeg wijnkistje. Het kattenhol zelf zit inmiddels in een vuilniszak en gaat naar de kringloop op de eerste vrije dag van M. Tenminste, ik denk dat het gaat lukken hem weg te doen. Tenzij één van de katten er in gaat liggen voor die tijd,want zo zijn ze dan ook weer wel. Wat geschikt is, is niet interessant en wat weg gaat of waar een andere kat op ligt, wordt een fel begeerd object

niet weg gooien hoor, deze lege wijnkist ligt echt véél fijner!

We gaan het zien. Het zit nu eenmaal in mij (en in heel veel mensen) om te denken dat iets nog altijd ergens anders voor gaat worden gebruikt.
Dus bewaren we het voor ‘als dan en ooit’. En dat mag niet, weten we nu na de Marie Kondo rage. Zelden of nooit ga je namelijk iets toch nog wel gebruiken. Maar mij is het gelukt! Waarbij andere op te ruimen en te verwijderen zooi ineens weer anders wordt bekeken, helaas ;-).

bewijs van de kluslust, wel heel mooi toch?

Want wat is het geval? Het is jullie vast niet ontgaan dat mijn kluslustige man mij bevestigde in mijn angst dat een thuisblijfvakantie zou ontaarden in een klusvakantie door een wijnrek te bouwen. Wijnrek 1 en 2 waren niet meer goed. Het waren er namelijk 2 en dat kon niet. Want dat was rommelig (ik praat nu even de kluslustige man na, ik heb zelf geen mening over wijnrekken) en bovendien was er niet voldoende ruimte voor de als maar uitdijende wijnverzameling. Mijn oplossing van minder wijn kopen en drinken werd weggelachen, er moest dus een über wijnrek komen. Het resultaat zien jullie hiernaast —>

Afijn, 1 wijnrek erbij betekent 2 wijnrekken wegdoen. Maar toen zei de hamster in mij toch heel hard HO! Want kunnen we er niet iets mee met zo’n wijnrek? Handdoeken oprollen en erin leggen. Mwah. Katten parkeren die vervelend doen? Neuh. Maar wel: koekenpannen erin doen! Die stonden gestapeld en ik had natuurlijk dan altijd de onderste pan nodig en dan moest ik de andere zware pannen optillen, ach en wee, wat was dat erg.

Dus ik presenteer met trots mijn pannenkast/rek/ding:

Het gaat natuurlijk helemaal nergens over – sorry voor de non-blogpost maar ik ben er wél heel erg blij mee. Het rek staat naast het fornuis, ik hoeft niet meer de bukken (moest ik wel op de oude plek) en het is beter te hanteren voor mij omdat ik niet meer 3 pannen op hoef te tillen om een pan te pakken. Dat is nu een win-winsituatie (hergebruik/niets weggooien) en dat betekent dat er misschien voor het kattenhol ook nog hoop is, misschien wel een fijn schuilplekje voor het egeltje in de tuin….ik ga het hol nu maar uit de zak halen…

21 gedachtes over “Hergebruik

  1. Tja dat gevalletje kattentent ken ik 😉 ook dat die er nog ligt. Ook gratis bij veel spaarpunten 🙂 je pannenrek en wijnrek zien er mooi uit en handig ook. Waarom dan wegdoen? Kondo vind ik zelf gewoon erg leuk om te lezen en te verbazen, het leukst haar zelfinzicht. En dan vervolgens mijn eigen draai aan geven, dat is toch ook wat je met ieder zelfhulp boek doet? Vandaag toevallig mijn mandjes in de gang met 8 paar handschoenen en 7 shawls uitgeruimd en oud/kapot weggedaan. Maar er zijn nog best veel dingen die lekker mogen blijven en hergebruikt worden, prima toch?

    Like

  2. Pennie! Je doet het nog!
    Ja om je hoofd in te doen of op je hoofd te zetten in geval van hele strenge winter, of een voetenstoofje door er een warme kruik i te stoppen en dan mijn voeten te laten warmen (maar geheid dat de katten er dan in willen liggen)

    Like

  3. Mijn kat wilde ook niet op paar kussens zitten. Toen had ik deze gebruikt bij het klussen voor onder mijn knieën, anders kan ik niet meer opstaan. Wat blijkt, mijn geur zit nu op de kussens en mevrouw ligt nu op de kussens. Misschien een idee om het ding binnenste buiten te keren en er zelf op te gaan zitten, zodat jouw geur erop zit en misschien gaan ze dan ook in het ding liggen. Wat ook wel eens wil helpen is wat snoepjes in het ding gooien.

    Like

  4. Mijn kat heb ik uit het asiel gehaald. het was een bange kat, en daarom zat hij in het asiel in een soort kattenzak. Ik werd verliefd op zijn koppie. Meer kreeg ik niet te zien. Dus kocht ik zo'n zak voor thuis. Maar…. hij wil er niet in. Ligt er soms wel boven op.
    Je zou het katten huis/hol ook aan een asiel kunnen geven, of een stichting.
    Toen mijn hond overleed heb ik de meeste van haar spullen en voer weggegeven aan Stichting Zwerfhond.
    Dat pannenrek ik een geweldig recycle idee!
    Aafke

    Like

  5. Wat een gezellig verhaal. Ook hier twee heerlijke kattenmandjes voor de poezenbeesten en niet er in willen hé? Totdat…ze een (flink) dagje ouder werden en dan is in de winter zo een mandje best fijn, maar niet te veel gedoe met dekentjes enzo gewoon kranten klaar. (dekentjes werden vakkundig eruit gemieterd). Superhandige man heb je 🙂

    Like

  6. Zelf ben ik heel makkelijk met opruimen, dus ik lees altijd met enige verbazing berichten als deze. Het lijkt me knap vermoeiend als je constant twijfelt over wel of niet wegdoen. Nou word ik ook heel onrustig van drukte om me heen, dus hoe leger mijn huis/kasten/aanrecht hoe fijner ik het vind. Ach en onze poes ligt op een stoel, de bank, mijn schoot of in de vensterbank.. Voor haar hoef ik geen hol in huis te halen 🙂

    Like

Zeg het maar!

