De wereld en ik

Net als anderen heb ik grote moeite met wat er in de wereld gebeurt momenteel. Dat had ik al – er is altijd wel ergens iets heel erg aan de hand – maar door de sociale media worden we steeds beter op de hoogte gehouden van alle drama’s. De persoonlijke vakantiehoogtepunten van vrienden staan in steeds scherper contrast met de drama’s die er op de tijdlijn van mijn FB-account binnenkomen. Want een FB-account is niet alleen een manier om contact te houden met de (vaak schijn)wereld van onze kennissen en vrienden maar ook een manier om op de hoogte te blijven van wat je interesseert. Dus komt er dagelijks een curieuze spagaat mijn wereld binnen van vluchtelingenleed, dierenleed,  gezondheidsnieuws en paleorecepten naast de vakantiekiekjes van de GEWELDIGE VAKANTIE WAT IS CHILI TOCH MOOI!- van mensen waar ik vroeger veel mee omging.

Met die vakantiekiekjes kan ik vaak niets, het voelt toch als gluren in andermans foto-album, soms is het zó intiem. Het getoonde leed op mijn tijdlijn is meestal iets waar ik actie tegen moet ondernemen. Dus teken ik tegen de praktijk om de wil van olifanten te breken, tegen hond-zwijngevechten in de VS, volg ik op de amivedipagina welk dier in mijn omgeving wordt vermist en soms ook weer wordt gevonden en zie ik soms foto’s waarvan ik lang en hard moet huilen.

De inmiddels wereldberoemde en schokkende foto van de 3-jarige kleuter Aylan is niet meer van mijn netvlies te halen. Zonder de foto was mijn inlevingsvermogen ook al wel voldoende. Neemt niet weg dat dit ene beeld meer zegt dan 1000 woorden. Het komt allemaal zo hard binnen.  En dan zit ik nog droog en veilig met een dak boven mijn hoofd. Dat levert een schurend gevoel op. Het gevoel overheerst dat ik niet weet wat ik hier aan kan doen. Geld geven voor opvang, ja natuurlijk. Maar verder? Ik heb niet de illusie dat ik een getraumatiseerde vluchteling kan opvangen in eigen huis. De realiteit is dat je denkt aan een schattige kleuter die hulp nodig heeft maar die blijkt in het echie een volwassene te zijn die je hoogstwaarschijnlijk niet verstaat en hulp nodig heeft die je niet kan bieden. Neemt niet weg dat ik respect en bewondering heb voor de mensen die wel vluchtelingen in huis nemen.

Daarbij komt dat ik niet in de situatie ben om iemand in huis op te nemen. Bezoek trek ik net, als ze niet te lang blijven. Dat besef draagt bij aan een machteloos gevoel wat als ik niet uitkijk omslaat in boosheid. Het lijkt allemaal zo zinloos. Dat maakt ook dat ik nu zoveel moeite heb met het gewone dagelijkse leven. Maar ik besef me ook dat het september is. En dat ik gewoon braaf mijn vitamine D pillen moet gaan slikken. Want vallende blaadjes en het gemoed, dát verhaal. Misschien is het ook al weer tijd voor de daglichtlamp. En dat ik ongesteld ben zal ook niet echt meehelpen.

Neemt niet weg dat het drama groot is en moeilijk te vatten. Hoe vind je als gewoon individu hier een omgang mee? We verkeren niet allemaal in de situatie dat we een stichting kunnen oprichten en met een bus vol spullen naar Kos kunnen rijden. Hoe zoek jij die balans?

31 gedachtes over “De wereld en ik

  1. Voor mij is accepteren,dat ik weinig ,behalve meeleven en geld geven kan doen belangrijk. Maar ik kan de beelden en verhalen ook naast me neerleggen. Wat ik me afvraag is “zijn al die vluchtelingen shjiieten,christenen of joden,die door IS met de dood bedreigd worden?”

    Like

  2. Het laat me allemaal zeker niet onberoerd, maar ik filter wel wat ik momenteel wel en niet aan kan. Je kan niet alle leed op je schouders dragen. Juist omdat het zoveel is wat we tegenwoordig op ons bord krijgen via alle media.

    Like

  3. Ik schaam me al maanden kapot dat ik Europeaan en Nederlander ben! Zoals er al maanden gesold wordt met vluchtelingen is om misselijk van te worden! Maar wat doe ik er zelf aan? Behalve geld storten doe ik ook niks, ik zou ook niet weten wat ik moest doen. Het is de politiek die in actie moet komen, die het niet meer moet pikken dat we toekijken zonder een poot uit te steken. Ik denk dat ik eens ga uitzoeken hoe ik de lijsttrekkers van de politieke partijen kan benaderen en ze allemaal een mail of brief ga sturen. Misschien dat het zou helpen als iedereen dat zou doen?

    Like

  4. Ik hou het nieuws zo ver mogelijk van me. De echt belangrijke dingen krijg je toch wel te horen en verdrietig worden van leed waar ik niks aan kan doen wil ik niet. Ik wordt wel boos van de mensen die nu lopen te zeuren over vluchtelingen die 'onze banen en huizen inpikken' . Het is niet het eerste blog waar ik het zeg maar wij hebben onze rijkdom ook ten koste van andere mensen in armere landen verworven. Tijd dat we die schuld in gaan lossen door ruimhartig vluchtelingen toe te laten. Ook daar betaal ik belasting voor. Geld geven aan projecten ver in het buitenland is toch een heel ander verhaal dan dat die vluchteling, bij wijze van spreken, voor je deur staat.

    Like

  5. Ik kan er ook helemaal niks mee….ik moest echt huilen toen ik de beruchte foto zag. Ik heb het een plek gegeven, nou ja ergens diep weg gestopt. Een oplossing is er denk ik niet, hopen dat de mensen die oorlogen stichten ooit het licht van de liefde zullen zien. En verder zoveel mogelijk de mensen helpen in moeilijkheden. Ik voel me machteloos…..

    Like

  6. Heb ik net een heel commentaar geschreven. Mijn bijdrage? Ik voed mijn dochter op tot een kritische empathische jongedame, die haar capaciteiten moet gaan gebruiken voor zichzelf en de maatschappij. Meer dan dat kan ik niet doen. Geld storten, nee, dat doe ik ook niet, ik geloof er niet in dat mijn geld voor dat doel wordt gebruikt waar het voor bedoeld is. En de opruiende media, zowel de links- als de rechtsgeoriënteerden zomaar geloven, dat doe ik ook niet. De waarheid zal ergens in het midden liggen, En de materie is veel te ingewikkeld. Bovendien: in Syrië woedt al 4,5 jaar lang een burgeroorlog, dus die foto van die 3 jarige wordt in mijn ogen misbruikt om vals sentiment op te wekken. Ik heb elders een pagina gezien met allerlei foto's van verdronken kinderen. En ik vraag mij dan af: waar komen die allemaal vandaan? De 3 jarige, die foto heb ik zo vaak voorbij zien komen, je wil niet weten, ik zie het kind al niet eens meer, schijnt slachtoffer te zijn van iets heel anders dan dat hij rechtstreeks uit Syrië is gevlucht. Maar ook dat weten we niet zeker. Ik heb mij deze week veel te veel met alle ellende beziggehouden, met als gevolg dat ik gisteren niet mijn bed uit kon komen en nu ook nog moeite heb om op te staan. Aangezien ik zo niet wil leven en niemand, dus ook al die vluchtelingen, hier iets aan heeft, besluit ik bij deze om allle nieuws weer heel ver van mij te houden. Ik ben er doodmoe van. En ondertussen blijft men elkaar uitmoorden en dieren mishandelen. Dus, ik ga nu even goed voor mezelf zorgen, ook die vitamine D pil slikken en ik hoop dat het voor vandaag nog wat met me wordt.

    Like

  7. Ik heb hetzelfde gevoel als iedereen. Dat jongetje op dat strand….ik snap niet goed waarom dat nu ineens de wereld wakker schudt. Er is al zo onmetelijk veel ellende langs gekomen. Laatst die jongen die uit het raam van een trein met zijn armen naar buiten reikt…mama mama riep hij….misseljjk word ik ervan.
    Iemand in huis nemen is geen oplossing. Ik heb niet de pretentie dat ik de capaciteiten heb om een getraumatiseerde vluchteling helpen.
    De politiek moet haar verantwoordelijkheid nemen. Europa moet open en snel.
    Opvangen, helpen en ook schiften.
    Oppakken en straffen van foute lui die beter proberen te worden over de ruggen van anderen.
    Laten we veel aandacht besteden bin Pauw, 1-vandaag, Nieuwsuur, Buitenhof enz. aan deze problematiek en zo de politiek onder druk zetten om in actie te komen. Laten we zelf niet klagen als er vluchtelingen en opvangcentra in onze wijk komen. Wees menslievend en probeer zelf je eigen leven zo goed mogelijk te houden dan kun je ook iets voor een ander betekenen.
    Aan hoopjes verdriet en ellende heeft niemand wat.

    Like

  8. Mag ik vragen waar je die heen brengt? We hebben ondergoed, sokken en overhemden van mijn overleden vader die we graag zouden geven, dat zijn in mijn ogen dingen zie ze echt kunnen gebruiken.
    Zal zelf op de site van Cordait / mensen in nood te kijken bv.

    Like

  9. Ik heb gisteren gekeken op de site van vluchtelingenwerk, daar kun je kijken op je eigen provincie en daar weer naar je eigen woonplaats en steden in de buurt..via die telefoonnummers kom je vast meer aan de weet? Succes!

    Like

  10. Ik huil, heb tranen in mijn ogen van onmacht. Bedenk wat ik allemaal zou willen doen maar niet kan doen. Teken petities. Bid. Mijn jongste wil met haar vriend naar Griekenland gaan om te helpen. Hij spreekt Farsi, zij spreekt een aantal talen. Via de jongeren van ROOD doet ze al veel om onrecht te bestrijden.
    Meer dan dat kan ik niet doen, mijn kinderen ook niet. Maar als er iets op mijn pad komt wat ik kan doen zal ik het doen. Wij hebben onze kinderen opgevoed met sociale waarden. Meer dan dat zit er op dit moment niet in.

    Like

  11. Via de belastingen betalen we al veel mee. Verder zijn we donateur van artsen zonder grenzen. Ook brei ik kinderkleertjes en damestruien voor Dorcas. Meestal gaat dat naar Oost-Europa. Het gaat sowieso naar mensen die het hard nodig hebben.
    Ik druk confronterende foto's op facebook weg.
    Ik weet niet zo goed wat ik nu vind van wat er allemaal gebeurd. Voor de vluchtelingen vind ik het verschrikkelijk. Maar ik vind het ook erg dat er zoveel Nedrlanders jaren en jaren moeten wachten op een sociale huurwoning en asielzoekers dan voorrang krijgen. Als dit te lang duurt en te vaak gebeurt dan weet ik niet wat er hier gaat gebeuren.
    Turkije en Libanon vangen heel veel vluchtelingen op. Rijke landen als Saoedie-Arabie en Verenigde Arabische Emiraten doen nul komma nul.
    Waar is de VS? Het land dat er zo goed in was om een zootje te maken van het Midden-Oosten.

    Like

  12. Er is al een heleboel over gezegd in de commentaren waar ik mij ook in kan vinden, vanavond hadden we nog een discussie onder het eten met mijn zoons, maar ik zeg eerlijk dat ik deze materie niet kan bevatten. Ook merk ik veel onrust van binnen en ik moet mezelf dus nog meer afschermen tot zo lang het kan. Wat ik kan doen in mijn omgeving doe ik al, ouderen opvangen er zijn voor buren die het moeilijk hebben, petities tekenen en brieven sturen om de regering op hun verantwoordelijkheden te wijzen en vrijwilligerswerk in de Wereldwinkel. Verder weet ik het eerlijk gezegd ook niet..

    Like

  13. Alles rondom de vluchtelingen is lastig te bevatten, te bespreken en een oplossing voor te vinden in mijn ogen.
    Als ik kijk naar alles, dan is Nederland opengooien niet de oplossing. Het is het probleem verleggen. En dat betekend niet dat ik niet vind dat we mensen moeten helpen. Ipv helpen bij oorlogen, laten we ons inzetten in vredesmissies. Zorgen dat mensen niet hoeven te vluchten. Zolang het geen vrede is, laten we mensen zo dicht mogelijk bij hun eigen huis opvangen en daar alle hulp bieden die ze nodig hebben (is financieel uiteindelijk ook interessanter, want daar is nu eenmaal alles goedkoper dan hier in Nederland).
    Asielzoekerscentra in Nederland zitten al jaren vol, voor de mensen die hier kunnen blijven is er al geen woonruimte beschikbaar en als er woonruimte beschikbaar komt, dan gaat een asielzoeker voor een Nederlander. Mensen die ook hard een woning nodig hebben en al jaren en jaren (in mijn geval 9 jaar, ik ken een geval van 20! jaar) wachten en nog geen uitzicht hebben op een woning. Hoe kun je goed voor mensen zorgen hier als dit soort dingen een giga probleem zijn?
    Nu zeg ik niet dat we nooit meer vluchtelingen in Nederland moeten laten neerstrijken, maar laten we het uitzoeken van wie er echt een Nederlandse identiteit nodig heeft om priemende redenen uitzoeken dichter bij hun huis. Alle problemen zoals vluchtelingen die al jaren uitgeprocedeerd zijn en weigeren terug te gaan naar hun eigen land kunnen op die manier volgens mij veel beter worden opgelost.
    De enigen die hier slechter van worden zijn de advocaten die leven van het blijven procederen voor uitgeprocedeerde asielzoekers (wat ook uit zak van de Nederlandse bevolking betaald word).

    Like

  14. Misschien niet maar als je in een land leeft waar 'n verbeten strijd woedt kunnen je vader, moeder, jouw kinderen of je partner ook door een bom getroffen worden. Komt jouw familie misschien ook om omdat er weer ergens een vuurgevecht aan de gang is. Ieder mens wil toch leven op een plek waar het veilig is en vrede heerst ook al wordt je in je land misschien niet rechtstreeks met de dood bedreigt.

    Like

  15. Het is jammer dat Nederland belastingparadijs is. Grote bedrijven in Griekenland, saoedie arabie en ook Sirie enz enz, alle landen betalen nul belasting in eigen land. Hier betalen ze ook nul belasting. Het enige dat het oplevert in NL zijn kantoorbanen voor deze multinationals. Postbusbedrijven zijn het.

    Zoals in een derde wereld land, daar werd door een bedrijf koper gewonnen. Dat land dacht veel geld via de belastingen te kunnen innen. Foutje. Het land had een belastingovereenkomst met NL. Geen belastinginkomsten in dat land.

    Die overeenkomst is opgezegd. Het opzeggen had een wachttijd van jaren. Aan het einde kon het land dan gaan beginnen met inkomsten ontvangen.

    Alleen de loonbelastingen waren gunstig voor dat land.

    NL heeft boter op het hoofd.

    Like

  16. En dan zijn al die mensen hier en wat dan…? Ik werk als vrijwilliger voor een kleine stichting die zich bezighoudt met uitgeprocedeerde vluchtelingen. Dat zijn mensen die al jaren in Nederland zijn en inmiddels afgewezen, maar door fouten van de IND (Immigratie- en Naturalisatie Dienst) of door informatie over hun achtergrond die niet op tijd beschikbaar was. Wij proberen daar alsnog aandacht voor te vragen. Ondertussen bieden we ze opvang, leefgeld en medische- en juridische hulp. Ze zijn vaak getraumatiseerd. Door hun verleden, door hun vlucht, door de eindeloze wachttijd die ze hier moeten doormaken. Het zijn vaak nog jonge mensen die niets met hun leven mogen doen. Niet werken, niet studeren, geen geld hebben om af en toe iets leuks te doen met vrienden. Vrienden die ze vaak niet hebben, want wat heb je te bieden? Ze doen niks en hebben dus niets te vertellen. Bijna zonder uitzondering gebruiken ze anti-depressiva en kalmerende middelen voor hun angsten. De weinigen die zich om hen bekommeren zijn vaak mensen zoals ik: vijftig- en zestigplussers. Fijn dat we dat doen, maar we zijn op sociaal gebied natuurlijk geen partij voor hen.

    Dat wat de opvang bij particulieren betreft: je hebt iemand in huis die volkomen afhankelijk van je is. Die de hele dag niets zit te doen. Somber en verdrietig is. En jij leeft dan onder hetzelfde dak je (redelijk) onbezorgde leventje. Jij hebt wel kontakten buitenshuis, je hebt een baan en vooral: je hebt geld. En dat geef je uit. Zichtbaar voor iemand die niets heeft. Dat is naar. Voor jou en voor hem/haar.

    Als laatste de kleren. Wij krijgen zakken vol en gooien een groot deel weer met zak en al weg in de goededoelen kledingbak (die gelukkig vlak bij ons kantoor staat). Want wat sommige mensen nog draagbaar achten voor hun medemens is soms schokkend. Verwassen, vuil, met gaten, hopeloos ouderwets (van opa), heftig gepilde truien en marjootjes, babytruitjes met spuugvlekken, jassen waar knopen aan ontbreken of met kapotte ritsen en versleten schoenen.

    Als je toch iets wil doen. Schenk geld aan kleine organisaties die geen geld krijgen van de overheid en dure kantoren hebben. Vrijwel volledig op vrijwilligers draaien. Schenk kleding waar je zelf ook in zou willen lopen (je miskopen bijvoorbeeld). Schenk je aandacht: neem eens een vluchteling mee uit voor een kopje koffie met gebak of een rondrit met de auto. Of wordt buddy of taalcoach. Wordt zo een 'doe'neerder.

    Ik pretendeer absoluut niet de oplossing te weten voor de vluchtelingenproblematiek. Je raakt niet gehard in dit werk. Ook ik ben de hele dag van slag geweest door die overbekende foto. Anna

    Like

  17. Ik heb hetzelfde. Ben zo boos en teleurgesteld. En weet ook niet wat te doen, behalve geld en petities steunen. Gelukkig komt er nu een beetje een omslag. Hoop dat het doorzet. Ben erg trots op al die mensen die dit doen. Ik denk dat politici nu al achter hun oren krabben nu ze merken dat er andere geluiden komen.

    Like

  18. Ik denk dat we het echte beeld op tv niet te zien krijgen. Waar zijn de beelden van, veelal jonge, mannen die dwingend vragen om geld en een huis? Die in een kamp eten weigeren en op de grond gooien omdat het niet halal is? Die een betere WiFi verbinding eisen? Die vernielingen aanrichten in steden omdat ze niet snel genoeg een ticket naar west Europees land krijgen? Die in Calais vrachtwagens slopen en chauffeurs bedreigen? Die hulpverleners 'beroven' van hun hulpgoederen omdat ze meer willen hebben als een andere vluchteling? Dat er valse Syrische paspoorten momenteel heel gemakkelijk in Turkije aangeschaft kunnen worden? Dat mensensmokkelaars miljoenen verdienen aan de gevaarlijke gammele overtochten?
    Nee, wat we zien zijn de zielige kinderen en vrouwen. Alleen zo kun je de 'rijken' raken.
    En ja, ook ik vind dat er iets gedaan moet worden voor de echte oorlogsvluchtelingen. Maar momenteel gebruiken heel veel economische vluchtelingen deze chaos om ook mee naar de rijke landen te kunnen komen.

    Ook Aylan woonde veilig in Turkije, daar waar hij ook is geboren en waar zijn ouders al vier jaar leefden.
    Ze woonden daar in veiligheid, anders zou je immers geen nieuwe kinderen op de wereld zetten, lijkt mij.
    Vader had daar werk en verdiende daarmee de kost. Hoewel het inkomen niet hoog was, waren ze onafhankelijk. Maar het gezin wilde liever naar familie in Canada. Daar zou vader veel goedkoper, wellicht zelfs gratis, een nieuw gebit kunnen krijgen.. Helaas, Canada gaf verschillende malen geen toestemming. Daarom probeerden ze via Europa deze weg te gaan bewandelen. Hopende op gratis zorg in een west Europees land en daarna doorreis mogelijkheden naar Canada.
    In mijn ogen dus zeker geen oorlogsvluchtelingen.

    Wat mij dus stoort, is dat de tv beelden je heel wat anders willen doen geloven. Dat dit jongetje slachtoffer is, staat buiten kijf. Maar geen slachtoffer van onze onwil en onmacht om iets voor al deze mensen te kunnen doen. Nee, slachtoffer van de vrije keuze van zijn ouders. Niets meer en niets minder. Nog steeds even erg maar door ons niks aan te veranderen.

    Ik hoop dat de tv zenders eens de echte beelden gaan laten zien, maar ben bang dat ze daar te links voor zijn.
    Noem me alsjeblieft geen racist of extreem rechts. Ik ben realist en extreem bang voor alle gevolgen die we van deze uitstroom moeten gaan verwachten!!

    Heleen

    Like

  19. Het blijvende schokkende beelden. Maar waar ik bang voor ben d=is dat er meer economische vluchtelingen komen dan vluchtelingen die uit een oorlogsgebied komen en niet terug kunnen omdat ze daar anders vermoord worden.

    Eens houdt de draagkracht van een land en zijn mensen op. We kunnen niet on-eindig mensen blijven opnemen, daar is geen ruimte voor. Er moet een oplossing komen in eigen land of regio. Waarom komen ze naar Europa? Waarom niet andere afrkaanse landen of landen in het midden-oosten waar het wel rustig is?

    Langs mij heeft een vluchteling een huis gekregen. Eens in de 3 maanden is hij 2 nachten thuis. Waar hij de rest van de tijd is? Geen idee. De woningbouwvereniging begint nu vragen te stellen omdat hij als alleenstaande een eensgezinswoning bezet houd. Hij heeft de woning gekregen omdat hij vluchteling was inclusief inboedel zoals meubels witgoed en bruin goed.
    Ik heb 17 jaar moeten wachten op mijn huis en heb eerst in een klein flatje gewoond met een woon/slaap/keuken in één ruimte en een aparte wc/douche. Daarna op een flat zeshoog. En toen pas dit huis.

    Ik kijk zo min mogelijk naar het nieuws en lees alleen af en toe teletekst. Waarom? Omdat ik niks kan met het nieuws over oorlogen die bij andere woeden. Ik word er alleen maar neerslachtig van. Momenteel heb ik genoeg aan mezelf en mijn kinderen.

    Like

  20. Heleen, voor mij had je het niet beter kunnen verwoorden. Ik ben ook bang voor wat er gaat gebeuren en waarom deze exodus in gang is gezet zonder dat de politiek zich laat horen. Het kan niet anders als dat hier heel veel narigheid van gaat komen en dat gaan we allemaal merken. Ik vind het voor dat jongetje ook heel erg maar deze foto schept een verkeerd beeld. Iemand die vlucht voor oorlog en in een veilig land is moet niet in een bootje stappen omdat hij een nieuw gebit wil en zijn gezin hieraan bloot stellen. Dit had niet hoeven gebeuren.

    Kleren geven, ik pieker er niet over, heb net een filmpje zitten bekijken van vluchtelingen uit Italie die gekregen kleding in vuilniszakken langs de weg hebben gezet omdat het niet de laatste mode was. Ik zie teveel goed geklede, geschoren en lachende jonge mannen met een iphone als zg. vluchteling binnenkomen. Een vluchteling in huis halen, je weet toch echt niet wat je binnenhaalt. Eerlijk gezegd ben ik een beetje vluchtelingen moe, voor mijn gevoel klopt er iets niet en gaat dit grandioos mis. Ik hou mijn hart vast, en nee ik ben echt geen racist, kan prima met iedereen door een deur maar zoals Heleen aangeeft, we zijn realist! En ik geloof ook dat we niet de juiste beelden over deze toestand te zien krijgen. Jammer voor het handjevol echte vluchtelingen, zij zijn de dupe.

    Like

  21. @heleen: dat verhaal over Aylan is een verdraaiing van de feiten van een rechtse krant. Jouw verhaal kan zo onderuit gehaald worden. Ik ga hier Martines blog niet voor misbruiken en laten we alsjeblieft ophouden. De dagelijkse realiteit is verschrikkelijk genoeg.

    Like

  22. Yelena, je vraagt je af waar de VS is in dit verhaal. Die doen nu even niets, laten eerst Europa vollopen met vluchtelingen om Europa te destabiliseren. Mensen worden tegen elkaar opgezet en we kunnen de derde wereldoorlog uitvechten in Europa. En wie levert zoals gewoonlijk de wapens? Drie keer raden. Probeer op onderzoek uit te gaan op internet en probeer je eigen waarheid te vinden, die is vaak anders dan wat de media ons voorschotelt. Het wordt tijd dat mensen wakker worden.

    Like

  23. Uitgeprocedeerde asielzoekers helpen lijkt me echt geen goed idee. Op deze manier ondergraaf je de mogelijkheid voor mensen die echt vervolgd worden om hier te komen. We kunnen niet de hele wereld in Nederland opvangen. Daarom kijken we wie politiek vluchteling is en wie economisch vluchteling is. Mensen rekken procedures eindeloos terwijl de rechter iedere keert stelt dat ze niet mogen blijven. Vervolgens eisen ze bed, bad en brood en als ze dat krijgen willen ze 24 uurs Opvang. Ze zullen echt weg moeten. Ik vrees dat we hetzelfde dadelijk gaan meemaken met de grote aantallen die nu asiel bij ons gaan aanvragen. Als we niet zorgen voor een goed vertrek beleid voor hen die niet mogen blijven loopt alles vast.Ik houd mijn hart vast want als je nu TV kijkt overheerst het sentiment met vals sentiment en absurde ideeën ( ze mogen wel bij mij op zolder). Mensen die proberen vanuit hun verstand te denken worden neergezet als fascisten.

    Like

  24. Je kunt goed voor een ander zorgen als je ook goed voor jezelfd gezorgd hebt. Vgl het zuurstofmasker in het vliegtuig eerst bij jezelf dan bij je kind. Martine zorg je momenteel goed voor jezelf? Draagt al die informatie daar aan bij? Het is heel wat om te verwerken.
    Zelf kies ik er momenteel voor om meer afstand te houden, omdat ik merk dat het blokkerend werkt en daar heeft niemand wat aan. Ik richt me op de omgeving en probeer daar van waarde te zijn. Als ik weer sterker ben kan mijn circel van invloed ook weer groter worden.

    Like

Zeg het maar!

