Het schrappen van nutteloze uitgaven

Wie op haar geld gaat letten, komt er hoogst waarschijnlijk al snel achter dat er veel geld valt te besparen door te kijken naar de vaste maandlasten en die omlaag te brengen door over te stappen en op te zeggen. Een rondje surfen op diverse opstapsites  kan al snel de lasten voor energie en verschillende verzekeringen met een paar tientjes per maand omlaag brengen. Ga je natuurlijk ook nog letten op de boodschappen en zie, je bent al een heel eind.

Al dat schrappen en opletten wordt helaas maar al te vaak teniet gedaan door impulsaankopen. Hoe kun je nutteloze uitgaven schrappen die in de categorie hebbedingen en volslagen onnodig vallen maar waarvan de aanschaf toch ineens heel dwingend kan aanvoelen?

Een bloglezeres mailde me deze vraag, die denk ik heel herkenbaar is:

Hoe leer je jezelf controleren om niet nog een paar schoenen, of een tas of een jurk te kopen? Ik blijf het moeilijk vinden om niet toch af en toe “nutteloze” uitgaven te doen. Hoe leer je die discipline?

Mijn antwoord aan haar was:
Dat heb ik gaandeweg geleerd. Enerzijds door missers te maken en toch te kopen en daar dan vaak spijt van te krijgen, anderzijds door goed voor ogen te houden wat ik met het uitgespaarde geld wilde doen. In ons geval is dat aflossen.

Wel houd ik bewust ruimte voor mezelf voor nutteloze dan wel nuttige uitgaven door mezelf en M. zakgeld te geven. En dat bedrag heb ik gaandeweg naar beneden geschroefd tot we op een punt zaten dat we tevreden waren.​

Wat ook helpt is bewust kijken naar wat ik nodig heb, bijvoorbeeld op het gebied van kleding, in plaats van dat ik iets zie en het wil hebben. Ik koop dus nog wel maar veel gerichter. En heb geleerd dat de impulsaankopen bij mij vaak miskopen zijn. Ik stel mezelf tegenwoordig de vraag: heb ik het nodig, voegt dit iets toe? Het antwoord is vaak heel duidelijk. En oefening baart kunst.


Als ik er nog wat verder over nadenk, zijn er verschillende stappen die je kunt zetten (waaronder de hier boven genoemde). Stoppen met impulsuitgaven betekent natuurlijk ook je afmelden van nieuwsbrieven, niet meer zomaar de stad ingaan en zeker niet met vriendinnen zomaar gaan shoppen.

Het zit vooral in het afleren van ingesleten gedrag en gewoonten. Elk keer dat je iets doet laat je als het ware een klein spoortje achter in je brein. Dat wordt gaandeweg een karrespoor tot het uiteindelijk een mooie brede snelweg is. Je brein helpt je als het ware door te zeggen: ‘hier is alle ruimte voor jou, zodat deze handeling steeds makkelijker voor je wordt’.

Die ruimte, die snelweg moet dichtgroeien. En elke keer als je iets niet doet, niet koopt, geef je ook weer een signaal af. Elke keer dat je iets niet doet, wordt het een volgende keer iets makkelijker om een impuls te weerstaan. Tot die snelweg er op een dag niet meer is, als je goed kijkt zie je hooguit een pad dat bijna nooit meer wordt gebruikt. Het niet doen wordt zo steeds iets makkelijker.

Of het uiteindelijk lukt je gedrag aan te passen is onder meer afhankelijk van omstandigheden. Je afmelden van alle nieuwsbrieven heeft weinig zin als je je gedrag niet wijzigt en op je vrije middag de stad blijft ingaan. Ook gestelde doelen zijn heel belangrijk. Als je elke maand voor € 200 uitgeeft aan in jouw ogen nutteloze dingen, dan is je kans van slagen misschien niet heel groot als je doel is: ‘ik geef niets meer uit aan nutteloze dingen’. Want dat is een hele grote stap en de kans op falen is heel groot. Een realistischer doel zou zijn: ‘ik geef voortaan iets minder uit aan nutteloze dingen, laten we zeggen €150’ . Het is belangrijk dat je de doelen concreet maakt. ‘Iets minder’ is niet concreet, €50 minder’ is wel concreet. De kans dat je dat haalt is dan ook vrij groot. Sterker nog, waarschijnlijk kom je erachter dat je zelfs nog wat geld overhoudt en dat je niet het gevoel hebt dat je iets tekort kwam. Omdat je minder had, ging je waarschijnlijk zorgvuldiger nadenken over wat je kocht.

Dat noem je nou je brein bedotten. Kleine stappen werken vaak beter dan grote stappen, Hoe groter de stap en verandering, hoe groter de kans dat het mislukt omdat je het puur op wilskracht en motivatie moet doen. Maar die liggen ook wel eens te slapen…

Dus, concreet: 

  • Besef waarom je minder wilt uitgeven aan nutteloze dingen. Het helpt als je doelen stelt. Het kan zijn dat je moet omdat je anders niet uitkomt. Maar misschien is dat niet het geval en kom je altijd net uit maar zou je zo graag eens op vakantie willen, of je hypotheekschuld aflossen, of een yogacursus willen doen. Maak voor je zelf duidelijk waarom je minder wilt uitgeven aan nutteloze zaken. Stel voor jezelf vast wat je nutteloos vindt.
  • Weet waar je naar toe wilt werken maar doe dat met kleine stappen.
  • Kanaliseer je behoefte aan ‘geldsmijterij’. Die behoefte verdwijnt niet van de ene op de andere dag omdat jij het wil. Natuurlijk is het anders als het moet, maar we hebben het nu even over willen. Kijk eens wat je het afgelopen jaar gemiddeld uitgaf aan die zaken die je voor jezelf in de vorige stap als nutteloos hebt benoemd. Op welk gemiddeld maandbedrag kom je uit? Wat zou er gebeuren als je jezelf een maandbudget geeft dat uit 3/4 van dat gemiddelde maandbedrag bestaat? Misschien wordt het wel een sport om uit te komen. Breng dat bedrag gaandeweg naar beneden tot je tevreden bent.
  • Gun jezelf fijne en mooie goede gezonde dingen en momenten. Dat klinkt misschien raar maar soms kan het zo zijn dat je nooit iets voor jezelf koopt, jezelf van alles ontzegt, altijd loopt te kniepen en dan ineens koop je een prul waar je eigenlijk achteraf helemaal niet blij mee bent. Soms is het willen kopen van nutteloze dingen ook gewoon een signaal dat je iets tekort komt op een ander gebied. En is een lekkere taart bakken een mooi alternatief. Of iemand op de thee uitnodigen. Of lekker lang in bad gaan liggen. Of eens in de badkamer de deur dicht doen en het op een krijsen zetten….
  • Maak een misstap niet groter dan het is. Soms grijpen we een misstap aan om alles te laten vallen, ‘het lukt toch niet, zie je wel, ik kan het niet’. Dát is je brein aan het werk dat je probeert te overtuigen hoe zonde het is dat die snelweg nog zo weinig gebruikt wordt. Dus kom je toch thuis met iets volslagen zinloos, doorslikken die drol, verbind er geen conclusies aan en morgen weer een dag!

Leuke leestips over gedrag: Roos Vonk  ‘Je bent wat je doet‘ en specifiek over geldgedrag: Anna Dijkma e.a. ‘Psychologeld

    16 gedachtes over “Het schrappen van nutteloze uitgaven

    1. Een heel verhaal zeg,….het lijkt me erg vervelend als je jezelf zoveel geweld aan moet doen om geen nutteloze zaken te kopen .
      Ik heb eerder het tegenovergestelde. Winkelen vind ik een noodzakelijk kwaad en ik geniet eigenlijk het meest van dingen die niets kosten: wandelen en fietsen met lekkers mee uit de super of bakker.
      Met kleding moet ik zelfs oppassen niet te weinig te kopen.
      Ik heb wel gehad dat ik naar een verjaardag moest, voor mijn kast stond en dacht: ” jeetje, ik heb wel een vrij nette broek met shirtje/vestje, maar geen schoenen die er bij passen (of alleen voor het verkeerde seizoen, bv enkellaarsjes op een warme dag in de zomer).
      Tegenwoordig heb ik dat niet meer ik heb gericht kleding bij elkaar gezocht zodat ik nooit meer voor vervelende verrassingen kom te staan. Ik heb bijvoorbeeld ook een setje hangen voor een eventuele plotselinge begrafenis. Raar misschien maar het geeft mij een gerust gevoel.
      Verder heb ik eigenlijk geen enkele behoefte aan nutteloze aankopen.

      Like

    2. Ik herken het helemaal. Afgelopen zondag was ik op een festival/jaarmarkt. Ik heb daar twee stiekjes gekocht die ik altijd draag, maar toevallig net kapot gingen. Ook een krentenbol en kaneelstok (samen 2 euro, afgetrokken van het boodschappenbudget) heb ik gekocht. Maar ik zag ook een mooi stel klompen. A la 20 euro. Ik had er eigenlijk geen ruimte voor in mijn budget. Maar ik moest en zou ze hebben! Ik had geld afgehaald.. maar uiteindelijk besloot ik toch een foldertje van de website mee te nemen.

      Wat een anti-climax, nietwaar? 😉

      Like

    3. Goede tips! Ik geef op zich niet zo heel veel uit aan nutteloze dingen, maar dat komt ook omdat ik vooraf al weet dat ik te lui ben om ze schoon te maken. Daardoor vallen heel veel frutsels en dingen enzo al af. Maar ik zou deze tactiek wel eens toe kunnen passen op kleding of schoenen. Die koop ik nu meestal wel alleen nog als ik het écht heel mooi vind of graag wil, maar dat is nog vaker dan praktisch zou zijn, gezien mijn bufferdoel. Het is niet dat het niet kán, maar het zorgt er wel met enige regelmaat voor dat ik geld dat ik gepland had te sparen, moet gebruiken om mijn saldo aan te zuiveren. Dat houd ik nu even bij en dat tikt best wel aan.

      Like

    4. Ik wacht vaak tot 'alles' uit elkaar valt. Meestal gebeurt dat zo halverwege het voorjaar. En dan moet er opeens van alles aangeschaft worden. In mijn enthousiasme koop ik dan wel eens iets te veel. Maar goed, dat komt altijd wel op uiteindelijk… Met kleding bijvoorbeeld. Dan wil ik één jurk, maar bestel er vier wegens kannietkiezen. En dan zijn er drie perfect. Dus dat heb ik drie jurken want met mijn niet al te uitgebreide garderobe vind ik dan dat ik ze best kan gebruiken. En dan ben ik er wel heel blij mee, en ik draag ze ook vaak, maar toch!

      En toch, minstens 95% van die overbodige aankopen is te vermijden door het op te schrijven en 30 dagen te wachten met kopen en te bedenken wat het nu daadwerkelijk toevoegt in je leven. (en natuurlijk gewoon niet gaan winkelen voor de 'lol')

      Like

    5. Steeds vaker denk ik er op tijd aan als ik een impulsaankoop wil doen, maar soms is er zo een valkuiltje en daar stort ik dan weer volop in 🙂 Zo heb ik gisteren nog een lang vest gekocht, erg leuk en HELEMAAL NIET DUUR. Hebbes dus en het maakt dan even niet uit dat ik nog 6 lange vesten heb, minstens….Stukje bewustwording.

      Like

    6. Mooi geschreven en heel herkenbaar! Ik begin het ook steeds beter te leren en zo wordt het een soort sport om iets niet te kopen wat ik niet nodig heb. Met kleding vind ik het soms moeilijk, maar ik heb nu meer dan genoeg kleding (voor de winter) dat ik voorlopig niets koop. Zomerkleding heb ik ook nog genoeg, dus misschien neem ik me voor om in het nieuwe jaar eens te proberen om een jaar lang geen kleding te kopen…….helemaal niets zal wel moeilijk zijn…..

      Like

    7. Ik heb geen moeite met materiële dingen. Mijn uitdaging ligt echt op het gebied van eten. Ik ben zó snel te verleiden tot buiten de deur eten. Even een pannenkoekje op een terrasje. Of even bij de Ikea een hotdog halen. Daar gaat bij mij het meeste geld inzitten.

      Ik denk dat de tips hier ook wel op toe te passen zijn, maar daarnaast zal k ook beter rekening moeten houden met het meenemen van eten voor onderweg, want helemaal niet eten is natuurlijk niet mogelijk.

      Like

    8. Heb het vooral met keukenspullen, met kleding niet. Wat mij de laatste tijd heel goed helpt is er een foto van maken. Later kan ik dan bepalen of ik het nog steeds wil of dat ik de foto wis. Heel vreemd maar het werkt voor mij erg goed. De blijvers zet ik apart voor mijn verjaardagslijstje; iedereen blij 😉

      Like

    9. Mooie reflectie en tips! Mijn grootste verleidingen zijn kledij en interieurspullen… De zin om iets te kopen komt vooral opzetten als ik moe ben of het gevoel heb dat ik hard heb gewerkt en mezelf iets wil 'gunnen'. Ga nog meer proberen om alternatieven achter de hand te houden voor die momenten! Het afgelopen jaar heb ik mijn uitgaven vr kledij al met de helft kunnen terugdringen, maar het blijft nog regelmatig kriebelen, vooral bij solden…

      Like

    10. De tips zijn mij al bekend. Het uitvoeren lukt mij ook prima. Want het liefst koop ik niks,
      Ik ga dus alleen naar de winkel als ik echt iets nodig heb. Zoals laatst toen ik er achter kwam dat ik bijna een gat had in mijn spijkerbroek vanwege het vele fietsen. Dus ik moest wel een nieuwe halen.

      Wat ik wel verandert heb dit jaar is mezelf af en toe iets gunnen. Een kop koffie of een ijsje. Dan valt het weinig uitgeven (omdat het er soms gewoon niet is) wel mee.

      Ik heb de boeken gereserveerd bij onze bibliotheek. Ik kende ze helemaal niet terwijl ik al heel wat boeken gelezen heb.

      Like

    11. Wat een goed verhaal! Ik koop niet vaak “onzindingen” maar ik heb een ander “probleem”. Elke maand wanneer het salaris komt gaat er wat naar mn spaar en ik weet dat ik elke maand een bedrag heb te besteden voor benzine en dus “onzindingen”. En dat geld mag gewoon op elke maand, maar toch probeer ik wat over te houden, ook al is het maar 5 euro…ik zal het bedrag nooit helemaal uitgeven….raar he. Het mag van mezelf, maar wil ook weer daar zuinig mee doen terwijl ik voldoende spaar hoor ( vind ik zelf ). Wel heb ik laatst 2 nieuwe bh's gekocht wat me bijna 87 euro kostte….even slikken, maar he, ik kon het zo pinnen en wanneer heb ik mn laatste gekocht? 3 jaar terug….maar toch doen zulke aankopen me best pijn. Over vesten gesproken, ik zag een hele mooie hangen die ontzettend was afgeprijsd, ik kon hem zo kopen, maar toch…ik heb voldoende vesten dus waarom zou ik hem kopen. Ik hoop ooit een gulle middenweg te vinden tussen mijn gedachten en mn drang om wel iets aan te schaffen……lastig hoor

      Gr. Boukje

      Like

    12. Owh dat vind ik een heel herkenbare, een jaar geen kleding kopen! Ik heb ook dat voornemen maar ik vrees dat dat nóóit gaat lukken. Soms denk ik ik heb echt niks leuks/vrouwelijks/warms/feestelijks om aan te trekken en moet ik toch wat kopen. Terwijl ik genoeg in mijn kast heb hangen. Eigenlijk wil ik mijn garderobe terug brengen naar een basis garderobe die goed te combineren valt. Combinatiestukken voor casual en voor een verjaardag/feestje en een afdeling warm en comfortabel voor winter/koude zomeravonden. zullen we gewoon een poging wagen in het nieuwe jaar?

      Like

    Zeg het maar!

