Een reserveringskalender

Laatst schreef ik over het maken van een begroting als een mooie manier om grip op je uitgaven te krijgen. Eén van de dingen die ik verwerk in een begroting zijn reserveringsuitgaven voor bijvoorbeeld kleding & schoenen, verjaardagen, contributies of periodieke afschrijvingen. Ik zet elke maand een bedrag apart voor deze uitgaven. Als ik dan de begroting van de volgende maand wil klaarzetten, kijk ik natuurlijk ook of er reserveringsuitgaven zijn. Zo ja, dan zorg ik dat het geld klaar staat op de betaalrekening.

Die reserveringsuitgaven die ik klaar zet op de betaalrekening, boek ik in onder Inkomsten, onder het kopje ‘op te nemen reservering’. Technisch gezien zijn het geen inkomsten maar dat wat er bij ons binnenkomt heet dus:

– Inkomsten: bla bla
– Op te nemen reserveringen bla bla
———————–
Totaal te besteden deze maand: bla!

Zo klopt het onder de streep voor mij. Moet je natuurlijk wel weten wat wanneer afgeschreven wordt. Dat is sowieso fijn om te weten. Want wij krijgen bijvoorbeeld altijd op de 23e ons salaris en uitkering en op de 15e de HRA. Alleen hadden we vaak dan zo rond de 10e een tekort. Dat tekort werd veroorzaakt doordat ik na storting van het geld op de 23e meteen alle spaar- en reseveringsrekeningen vol gooide met de maandelijkse bijdragen. Dat kan, maar dat is niet handig. Want zo hadden we dus telkens een tekort, dan ontvingen we de HRA en dan kwamen we de rest van de maand prima uit. Zo krijg je dus het fenomeen dat je op papier wel uitkomt, dat je aan het eind van de maand nog over hebt maar halverwege tekort komt.

Om te weten wat wanneer wordt afgeschreven, heb ik met de afschriften erbij alle data genoteerd. Bij ons wordt vrijwel alles via automatisch incasso betaald. Op grond van die data heb ik dus een spreiding gemaakt van wanneer ik geld weg zet naar eigen rekeningen en zijn we dus gaan schuiven met de eigen betaaldata. Ik stort nu nog steeds altijd meteen een vast bedrag naar onze spaarrekening op de 23e maar wat we bijvoorbeeld opzij zetten voor de studie van S., doen we na storting van de HRA.

Daarnaast heb ik een overzicht van alle reserveringsuitgaven gemaakt, een reserveringskalender. Dat pak ik er altijd bij als ik de begroting voor een maand klaarmaak. Ik zie dan bijvoorbeeld dat oma jarig is en dat we de pechhulp moeten gaan betalen. Ik boek dat in onder de inkomsten als op te nemen reserveringen en als het bedrag daadwerkelijk betaald is, vul ik dat onder de uitgaven in.
Het fijne is dat ik nooit meer wordt overvallen door een rekening en dat deze rekeningen ook altijd gewoon makkelijk betaald kunnen worden omdat er voor gespaard is.

Zo’n kalender stelt niets voor hoor, gewoon zoiets:

wat
jan
feb
mrt
april
mei
juni
juli
aug
sept
okt
nov
dec
bieb
pechhulp
verjaardag M
Verjaardag S
Verjaardag Oma
Enting katten
Onderhoud ketel
Contributie voetbal
Woonhuisverzekering
etc

Een kind kan de was doen zo simpel is het. Maar het helpt wel om grip op je geld te krijgen!   
Natuurlijk weten de meeste van jullie dit allemaal al lang! Dus dit is vooral bedoeld voor die lezers die niet gewend zijn om een begroting te maken en nog niet met reserveringen werken. Die zijn er ook, gezien de hoeveelheid mails die ik kreeg na mijn stukje van eergisteren ;-).

9 gedachtes over “Een reserveringskalender

  1. Dat is wel handig om te weten he? Maakte ook altijd zoiets.
    Dan keek ik zo rond dat het salaris kwam naar wat er op de rekening stond en wat we de maand erna konden verwachten aan kosten. De gewone dingen, maar ook driemaandelijkse of jaarlijkse betalingen. Stond gewoon achter mijn begroting, wanneer dit allemaal was. Voorkomt het nodige 'shit das waar ook'…. 🙂

    Like

  2. herkenbaar, dat geld te korkt komen omdat salaris er nog niet is.. man heeft nu 4wekelijks inkomen en ik krijg 4 bedragen, elke maand een ander bedrag en afhankelijk van anderen wanneer… om die reden heb ik een buffer opgebouwd en vanaf toen ben ik de inkomsten gelijk gaan boeken naar de spaar zodra het binnen was, en de 1e van de kalendermaand maak ik het geld over wat begroot is voor die maand 😀 (daarin zijn dus ook gereserveerde bedragen verwerkt, zoals de gemeentelijke heffingen, waterschapsbelasting of andere zaken die we zien aankomen (extra boodschappengeld met verjaardagen enz) werkt voor ons super, zo klopt de maand gewoon, op papier en op de rekening 🙂

    Like

  3. Ik heb alle vaste lasten opgeteld, dit bedrag door 12 gedeeld. Dat is het bedrag wat op de rekening blijft staan voor afschrijvingen/overboekingen van vaste lasten. Omdat ik tegen hetzelfde aanliep (salaris wordt de 20ste gestort en sommige dingen werden eerder afgeschreven, of veel dingen in 1 maand) heb ik eenmalig 500 euro van de spaarrekening op de betaalrekening gezet. Dit beschouw ik niet meer als spaargeld. Op de betaalrekening heb ik sindsdien nooit meer rood gestaan.

    Like

  4. Ik weet van mezelf dat ik niet elke maand kijk of er nog een extra rekening komt dus heb ik het anders opgelost. Ik heb uitgerekend hoeveel ik jaarlijks kwijt ben aan niet maandelijkse vaste rekeningen en daar zet ik maandelijks 1/12 van op een aparte rekening. Deze niet maandelijkse rekeningen worden niet automatisch afgeschreven en als ik de rekening krijg, dan maak ik het benodigde geld over van de aparte spaarrekening naar de betaalrekening. Zo heb ik altijd genoeg geld om mijn rekeningen te betalen en hoef ik maar 1 x per jaar te kijken of ik het bedrag wat ik maandelijks opzij leg nog voldoende is. Dit is denk ik de luie manier om toch de uitgaven in de hand te houden 😉

    Like

  5. Dit is voor mij een deels herkenbaar verhaal, maar tegelijkertijd heb ik er toch weer wat nieuwe ideeën uitgehaald. In ieder geval is het een mooie aanvulling op mijn vraag bij je artikel van maandag.
    Bedankt!
    Robert

    Like

Zeg het maar!

