Chef sorteercentrum

Een brein is als een hal
waar heel veel prikkels binnenkomen.
In de hal verzamelen ze zich
en reizen dan verder,
naar andere hallen.
Soms worden ze
even in de wacht gezet.
Soms mogen ze meteen doorreizen.
Sommige prikkels moeten 
even geduld hebben,
tot hun emotie zich 
ook heeft gemeld
of de lichamelijke reactie.
U begrijpt,
het is een enorme drukte
in de hal.
Daarom hebben we
Chef Sorteren
in dienst genomen.
Hij houdt bij
wie er binnenkomt,
wie meteen doorreist
en wiens reisgezelschap
nog niet compleet is.
U ziet,
het is heel wat
om Chef Sorteercentrum te zijn!
In mijn ME-brein
werkt ook 
een Chef Sorteercentrum.
Maar dan eentje
die kleurenblind en overwerkt is,
pijnprikkels voor emoties aanziet,
vermoeidheid verbindt met herinneringen,
inspanning koppelt aan pijn,
het niet begrijpt
wie nog op wie wacht
en daarom iedereen
maar laat zitten 
in de centrale hal.
Dus die centrale hal
van mijn brein
is een speelplaats
voor prikkels
die gaan klieren
en kattenkwaad uithalen
en verstoppertje spelen.
Zo gaat dat
als niemand de leiding neemt.
Dus ik dacht,
dat ga ik wel even doen!
Ik schoof Chef Sorteren opzij
en ging aan de slag
met lijsten en aanmeldformulieren,
met tijdschema’s en stopwatches.
Om er vrij snel
achter te komen
dat het nog niet zo simpel is,
om Chef van het sorteercentrum te zijn.
Hoe meer ik riep
dat de rij 
hier begon
hoe minder
er naar mij
geluisterd werd.
Héél onattent.
Dus sloot ik de deuren
en hing een bord
op de deur 
van de hal.
Met ingang van heden
verboden voor:
harde geluiden
onaangekondigd bezoek 
verplichtingen
veel drukte
gluten
lactose
stress
moeten
plannen
wilskracht
en het verleden.
Vrije doorgang voor
katten
chocola
boeken
man en kind
En nu?
De hal is leeg,
nou zo goed als,
vind ik dan toch.
Af en toe 
gaan de deuren
op een kier
en mogen 
er prikkels
naar binnenkomen.
Niet te veel
en niet te vaak.
Want de hal
wordt opgeknapt.
Veel deuren naar kamers
worden gesloten,
kasten worden weggehaald
en het archief gaat
in de papierversnipperaar.
Ik ga voor een
minimalistische look,
lekker overzichtelijk
met veel ruimtelijk effect
en een meditatiehoek
voor Chef Sorteren
zodat ik die man
gerust zijn werk 
kan laten doen.
Kan ik dat
ook eindelijk loslaten…
12 gedachtes over “Chef sorteercentrum

  1. Wat fijn/knap dat jij je prioriteiten zo goed kent.
    In mijn hoofd is het altijd een chaos, ik begrijp nu waarom.
    Maar durf ik mijn grenzen zo goed aan mijn eigen en de ander aan te geven?
    Het lijkt wel of ik altijd in mijn eigen valkuilen blijf stappen, dus daarom bedankt voor dit
    mooie stukje, ik heb weer even stof tot nadenken.

    Vr.Gr Kathy.

    Like

  2. Wat duidelijk omschreven. Ik zeg altijd dat het bij mij mijn batterij is die niet goed oplaadt. Mijn ADP/ATP pompjes werken niet zo goed. Dus de batterij kan niet goed opladen en is ook snel weer leeg. Dat geeft dan weer pijn en vermoeidheid. Maar ik ga in elk geval met het FODMAP dieet aan de slag. Ik ben nu al bezig met eten middels de lijsten en dat gaat goed! Nu nog een diëtiste die me kan/wil helpen.
    En als ik 's morgens mediteer dan gebruik ik een tip van jou en Gupta: ik zeg 3x STOP als mijn gedachten afdwalen en begin gewoon weer overnieuw. Je artikel van een tijdje geleden ligt hier uitgeprint! Dat, samen met mijn preventieplan van de revalidatie is op dit moment mijn leidraad. Dus alsnog (of nogmaals) hartelijk dank!

    Like

  3. Voor gewone mensen, is het gewoon dat alles in het juiste vakje wordt gestopt. Mijn man heeft een psychische aandoening en ook hij worstelde met de juiste vakjes. Bij ons gaat alles op niveau, van de dag. Soms kan heel veel, want hij kan de info goed in de vakjes stoppen. Soms gebeurd er weinig of niks. Voor gewone mensen niet te begrijpen maar voor ons goed leefbaar. Een paar vrienden en familie snapt dit en gaan in ons proces mee. Dat is ook de enige mogelijkheid. Want ons leven is nu goed en prettig. En dat houden we zo !!

    Like

Zeg het maar!

