Aflossen: een magische mijlpaal!

In 2012 zijn wij begonnen met het aflossen van onze hypotheek. Ons huis stond fors onder water en door verlies van inkomen beseften we hoe kwetsbaar we waren. Die zomer van 2012 hebben wij onze hypotheek omgezet. Onze hypotheek bestond naast twee aflossingsvrije delen ook uit een deel beleggingshypotheek met woekerpolis. Die beleggingshypotheek werd omgezet naar een annuïteitenhypotheek en de bijbehorende woekerpolis werd afgekocht. Het vrijgekomen geld van iets meer dan €10.000 werd gebruikt om de totale schuld omlaag te brengen.

Sindsdien zijn we gestaag door gegaan met aflossen. Natuurlijk met een maandelijks bedrag via de annuïteitenhypotheek maar ook door bijna elke maand extra te af te lossen op de aflossingsvrije leningdelen. Soms kleinere bedragen van € 200 of € 300 maar soms ook grote bedragen van € 1000. Soms twee, drie maanden niet omdat de buffer weer even moest worden aangevuld, maar dan altijd werd de draad weer opgepakt. Soms verloren we een beetje de moed, ‘jee wat een hoge schuld hebben we toch, er komt geen eind aan‘ en soms bedachten we plannen om juist die moed niet te verliezen. Zoals het aflosdoel van dit jaar van € 10.000,-. Een erg hoog gegrepen doel wat onmogelijk leek bij aanvang en wat naar het zich nu laat aanzien wel gehaald gaat worden. En dat is natuurlijk fantastisch!

Met de storting van € 1000,- die ik zojuist deed, komt het totaal afgeloste bedrag van dit jaar op € 7500,- te staan. Wauw! Daar word ik echt heel erg blij van! Maar nog leuker vind ik het dat we met deze laatste storting een magische grens zijn gepasseerd. We passeerden de grens van € 50.000! Sinds de start van aflossen in 2012 hebben wij in mijn ogen behoorlijk veel afgelost en knabbelden we een enorm bedrag van de totale openstaande schuld af: €50.353,90!! 

Zo voelt het echt, we hebben het ervan afgeknabbeld. €100 hier, € 250 daar, even een grote hap van €1000. Ik voel me net een muis met een enorm stuk kaas dat niet in een keer kan worden opgegeten maar wel gestaag kleiner wordt….


De volgende mijlpaal weet ik ook al. Dat is als we onder de 2 ton gaan zakken met de schuld. Nog €12.143,00 te gaan….dat lukt binnen twee jaar hoop ik (bij leven en welzijn zoals de oude meneer Brink altijd zei, voor wie ik tijden mij studententijd kookte).

Hier liggen de bubbels in ieder geval klaar!

25 gedachtes over “Aflossen: een magische mijlpaal!

  1. Geweldig dat het waarschijnlijk lukt om jullie aflosdoel voor dit jaar te halen! Tienduizend is véél geld! Het leuke is dat je het op een gegeven moment ook echt heel goed merkt in de maandelijkse hypotheeklasten, en daardoor houd je weer méér over om lekker door te gaan met aflossen!

    Like

  2. Gefeliciteerd! En nu op naar de mijlpaal van onder de twee ton!
    Wij bereikten deze maand ook een mijlpaal. Ons bruto maandbedrag voor de hypotheek is onder de 700 euro gekomen 🙂 En ook wij blijven extra aflossen.

    Like

  3. Aan aflossen zit volgens mij niets magisch.Het is gewoon logisch.

    Als er iets tovenaarij is was het de altijd stijgende huizenprijzen en “je moet je overwaarde verzilveren”. Nou aan dat spookje is wel een einde gekomen.

    Like

  4. Gefeliciteerd! Die bubbels zijn lekker zelf verdiend!
    Ik hoop dit jaar mijn beleggingsdeel ook om te zetten naar een annuïteitenhypotheek en met het gespaarde beleggingsbedrag plus extra gespaard de hypotheeksom wederom te verkleinen. Dan heb ik in vier jaar 35% van mijn hypotheek afgelost. Ik ben er trots op. Bedankt voor je blogs, want die motiveren mij heel erg en ik vind ze altijd boeiend. Fijn feestmoment verder gewenst! Groet, Alien

    Like

  5. Geweldig!!!
    Super gedaan!!
    Gefeliciteerd!!!
    Wat zal dat heerlijk voelen 🙂

    Onze magische grens komt ook in zicht, onder de 50.000 hypotheek zitten, in jan. 1.500 aflossen (eerder mag niet) en dan zijn we er 🙂 daar ben ik OOK superblij mee 🙂 En ik blijf het zeggen…. dank zij jou!!!! 🙂
    Geniet lekker van de bubbelsssss, helemaal terecht dat je dit wat uitgebreider viert!! XXX

    Like

  6. Gefeliciteerd, knap gedaan. In januari heb ik twee mijlpalen. 50.000 euro afgelost en voor het eerst van mijn leven hypotheek onder de ton. Ik kijk er nu al naar uit, haha. Je mag terecht trots zijn!

    Like

  7. Kun je zien hoe dat dan allemaal toch scheelt hè! Ik denk dat als je jezelf had verteld in 2012 dat je nu €50.000 bij elkaar had gespaard, dat je het misschien niet geloofd had! Ik zit nu bijna op de €60.000, maar de laatste tijd gaat het niet zo hard meer, de focus is er, in combinatie met wens om te verkopen, toch een beetje af, merk ik.

    Like

  8. Wow, van harte gefeliciteerd!! Wat een enorm bedrag. Gefeliciteerd.
    De volgende mijlpaal is ook een mooie. Zo kun je toewerken steeds naar nieuwe mijlpalen. Nog 43 cent en dan zit ik onder de 800 euro bruto aflossing. Ook een mijlpaal.

    Like

Zeg het maar!

