Is gezond eten duur? Waarom geven we er zo weinig aan uit?

Hoewel ik regelmatig het aanbiedingskrantje van mijn supermarkt digitaal doorneem, is er bijna nooit iets in de aanbieding wat wij hier eten. Elke week zie ik afgeprijsde yoghurtjes met smaak voorbij komen, of Bretognse visschotel uit de diepvries, of ‘nu 5 donuts in plaats van 4‘ en Chicken tonight/2 voor de prijs van 1‘ (deze week in de aanbieding bij mijn supermarkt). Er zit alleen vrijwel nooit iets bij dat ik regelmatig koop. Soms wel biovlees of brood en dat slaan we dan wel in, maar verder….Ja, dat krijg je als je vrijwel alleen maar onbewerkt eten koopt, bijna alles zelf maakt tot de mayo en de pesto aan toe. Ik ontkom niet aan het idee dat juist ongezonde etenswaren vaker in de aanbieding zijn.

Ik snap goed dat het voor sommige mensen heel moeilijk is om niet voor (de vaak wat ongezondere) aanbiedingen te bezwijken en zo vaker goedkoper voedsel inslaan, zeker als ze heel erg op hun geld moeten letten. Goedkoop bewerkt voedsel betekent trouwens ook vaak gemak. Ik besteed toch wel een groot deel van mijn heel erg beperkte energie en ons inkomen om mijn gezin goed te voeden. Om te zorgen dat de kosten niet de pan uit rijzen maak ik zo veel mogelijk zelf en koop groter in. Maar dat kost wel veel tijd en planning. Ik kan me zo voorstellen dat niet iedereen daartoe in de gelegenheid is. Laat staan als je schulden hebt of zorgen en je loopt te piekeren of je de huur wel kunt betalen. Dan staat je hoofd er denk ik helemaal niet naar.

Sommige mensen proberen anderen te motiveren tot gezond eten, door de kosten van gezond voedsel in een ander perspectief te plaatsen. Dat doe ik ook wel eens. Op de opmerking van mensen die zeggen geen geld te hebben voor biologisch vlees, geef ik dan soms als antwoord dat veel van je uitgaven het gevolg zijn van een keus. Dat is ook gewoon zo. Ik ken mensen die zeggen geen geld te hebben voor biologisch vlees of 2 stuks fruit per dag, maar die wel roken of elke maand een keer uit eten gaan. En dat is ook prima. Het heeft geen zin om mensen aan te vallen op hun keuzes of door te gaan inwerken op hun gemoed. Dan veranderen ze zeker niet.

Onlangs zag ik dit op twitter voorbij komen:

Het zet mooi het beeld op zijn kop dat gezond eten heel duur is. Zo lijkt het. Bij nader inzien ga ik er toch anders over denken. Het zal vast kloppen dat mijn overgrootouders en grootouders bijna de helft van hun inkomen aan eten uitgaven. Maar dat wil niet zeggen dat ze per se gezond aten. Natuurlijk was al het eten onbewerkt en zelf gemaakt en bestonden de e-nummers nog niet, maar staat dat meteen garant voor een evenwichtige voeding? Er was ook veel armoe en ik kan me voorstellen dat je als moeder ook dan gericht was op goedkopere voeding. Twee stuks fruit per dag? Nou niet als het niet het seizoen voor appels en peren was. Want er werden toen nog geen kiwi’s overgevlogen vanaf de andere kant van de wereld.

Dus 50 % van je inkomen aan eten uitgeven wil niet zeggen dat je daarmee ook alles binnen krijgt wat je nodig hebt.

Dan, ik schreef het al vaker: percentages op zich zeggen natuurlijk niet zoveel. Ik geloof toch echt dat het hedendaagse gezin meer verschillende soorten uitgaven heeft dan in 1900.  Daarmee daalt het percentage dat je aan eten uitgeeft al automatisch. Want waaraan gaf een gezin geld uit in 1900? Aan eten, kleding en wonen. En in sommige delen van het land werd er ook iets afgestaan aan de kerk. Ook werd er indien mogelijk geld opzij gezet voor als de kostwinner ziek werd of kwam te overlijden. Er waren immers geen voorzieningen zoals nu. Kindertoeslag of bijslag bestond nog niet (bestaat sinds 1941 en gold toen pas vanaf het 3e kind in een gezin). Natuurlijk hadden welgestelde gezinnen meer te besteden maar die waren er niet zo veel. Het merendeel van de gezinnen probeerde gewoon het hoofd boven water te houden (en dat betekende toen iets anders dan nu, denk ik). Er was geen geld voor sport of hobby’s. Breien was noodzaak en niet iets wat je deed om iets te doen te hebben of ‘lekker rustig in je hoofd te worden’. Wat ongetwijfeld ook zal hebben meegespeeld is dat de gezinnen vroeger vaak groter waren. Er waren gewoon meer monden om te voeden binnen één gezin en dat drukte natuurlijk op de huishoudbegroting. (bron: Drie generaties grote gezinnen – profielwerkstuk van R. Bongaerts e.a.)

Niet dat het leven vroeger zoveel simpeler of eenvoudiger was met minder verschillende uitgaven. Maar dát het minder verschillende uitgaven waren durf ik wel te beweren. Mijn overgrootouders hoefden geen geld opzij te zetten voor de studie van kinderen. Dat was ver buiten hun bereik (en stand). Hedendaagse gezinnen geven hun geld aan veel meer uit dan aan voeding en wonen en een buffer voor nood. Ook in gezinnen waar weinig geld is, hebben de grotere kinderen vaak een mobiele telefoon. Want elk schoolrooster en alle wijzigingen worden bekeken via de app. En er is toch dan meestal wel minimaal 1 laptop aanwezig. Veel kinderen zitten op 1, zo niet 2 sporten. Kleding wordt maximaal 2 dagen gedragen en dan in de wasmand gegooid. We geven ons geld uit aan stofzuigers, vaatwassers, staafmixers, tv’s (ik ken gezinnen waar elk gezinslid een eigen tv op de slaapkamer heeft), radio’s, auto’s, vakanties, broodroosters, magnetrons, melkschuimkloppertjes, batterijen voor de 88 afstandsbedieningen in huis, CD-spelers, DVD-spelers, TV, en ga zo maar door.

Ook als je je erg bewust bent van de veelheid aan soorten uitgaven en bewust gaat voor een eenvoudiger en minimalistisch leven, dan nog zijn er uitgaven die we nu wel hebben en vroeger niet. We hebben ons geld dus over meer potten te verdelen. En misschien geven we daarom procentueel gezien minder uit dan vroeger aan eten en is de hele schaalvergroting in de landbouw en veeteelt daar wel een antwoord op. De behoefte om zo goedkoop mogelijk voedsel te produceren zodat we vooral door kunnen blijven gaan ons geld over al die andere potjes te verdelen.

Dus dat gezegd hebbende, hoe motiveer je mensen dan om hun geld zo te verdelen dat ze wél echte producten en voedsel gaan kopen? Ik denk niet door naar vroeger te verwijzen. Ik denk wel door mensen te wijzen op de voordelen van gezond eten en ze te doen inzien dat het toch heel vreemd is dat je voor een pak voorgesneden groenten met kruidenmix drie keer meer betaalt dan dezelfde hoeveelheid ongesneden. Maar ook door het gezonde eten goedkoper aan te bieden en het ongezonde eten duurder te maken.  Maar dan nog, veel mensen willen wel maar weten niet hoe of hebben geen tijd. Het gaat er ook om hoe mensen hun leven inrichten en met de ratrace omgaan, al dan niet gedwongen door huizen die onder water staan. Maar ja, dat past allemaal niet op zo’n gele flyer ;-).

Nou ja, ik eet in ieder geval zo veel mogelijk gezond en geef daar ook wel wat aan uit. Maar ik behoor niet tot de doelgroep die overtuigd moet worden. Jij wel?
 

34 gedachtes over “Is gezond eten duur? Waarom geven we er zo weinig aan uit?

  1. Ben ook van mening dat het beter is om gezonde produkten goedkoper te maken en ongezond duurder.
    Daarbij geloof ik ook dat de meeste mensen die jouw blog lezen , niet overtuigd hoeven te worden ( lekker vooroordeel toch😉) .
    De andere groep bereik je waarschijnlijk alleen met betere voorlichting en onderwijs, en vooral niet betutteld .

    Succes Siny

    Like

  2. wij hebben altijd een groot deel van ons inkomen uitgegeven aan gezond voedsel… ik fiets wel wekelijks extra kilometers om bij een zorgboerderij super vers en onbespoten relatief goedkope groenten te halen, verder werk ik in de stad en daarom zie ik vaak de aanbiedingen bij de (biologische) supermarkt om de hoek, biologisch vlees koop ik altijd bij de AH met een 35% kortingssticker, ik heb een pakje of 4 op voorraad in de vriezer, wij eten maximaal 1 x per week vlees.
    Wij gaan bijna nooit uit eten, misschien 2 x per jaar met onze kinderen en als we op fietsvakantie zijn, slaan we onze lunch en avond eten in bij de supermarkt in, flesje wijn, avocado, tomaatjes, augurken, stokbrood met frans kaasje, verse jus dorange enz. dan niet altijd biologisch, want niet alles te verkrijgen, maar wel vers en onbewerkt,lekkerder en veel en veel goedkoper dan een terrasje.. en meestal zitten we nog op veel mooiere plekken ook te eten dan op een stadsterras. Natuurlijk hebben we wel bestek en bekers mee… Bieke

    Like

  3. Haha, ook ik bedacht me dat jouw lezers waarschijnlijk niet overtuigd hoeven te worden. Net als Arcobaleno hierboven schreef.

    Ook wij eten zoveel mogelijk onbewerkt, maar ik ben bang dat veel mensen niet meer weten hoe ze zelf dingen kunnen klaarmaken. En niemand heeft er belang bij om ze dat uit te leggen. Ja, de overheid misschien om de kosten van welvaartsziektes terug te brengen. Maar die budgetten die daarvoor beschikbaar zijn vallen in het niet bij de marketingbudgetten van bedrijven als Unilever en Procter & Gamble.

    Een interessant artikel is:
    https://www.triodos.nl/downloads/over-triodos-bank/kleur-geld/interview-jaap-seidell.pdf

    Like

  4. Wij hebben ook gekozen voor biologisch, onbewerkt, en zelfmaak. Door een paar aanpassingen in receptuur en kookstijl blijkt het niet duurder dan ” gewoon” eten. Wel heb ik het gevoel dat ik mijzelf altijd moet verdedigen, mijn omgeving gelooft gewoonweg niet dat het net zo duur is als regulier eten. Dus ik heb het er maar niet over, ik doe het gewoon.
    Ik proef overigens niet heel verschil, behalve bij het vlees. Dat krimpt minder en smaakt meer naar vlees. De meningen in ons gezin zijn hier over verdeeld. Mijn zoontje vindt de hamburgers van de Mac vele malen lekkerder dan de bio-hamburgers. Ik vind het wel belangrijk dat de kinderen de relatie houden met wat hier als “gewoon” gezien wordt. Dus wij eten wel eens fastfood, of Chinees, of een bewerkt puddinkje maar in vergelijking met mijn omgeving heel erg weinig. Meestal doen we dit dingen in een vakantie, dat maakt het ook speciaal.

    Like

  5. Het lijkt inderdaad veel makkelijker en vooral goedkoper, ongezond eten. Tot je gaat kijken wat er eigenlijk in al die pakjes zit, zelfs zonder aanbiedingen is zelf maken vaak een stuk goedkoper. Je moet er wel tijd in kunnen investeren, en ik denk dat het tijd en energie investeren iets is wat veel mensen niet kunnen of willen doen.

    Like

  6. Ik koop nog lang niet alles biologisch, maar ben wel bezig met de switsch. Verder heb ik 1 vegetariër in huis, eet ik zelf minimaal vlees en eet alleen de man nog vaker vlees, maar (veel) minder dan hij van vroeger thuis mee kreeg. Wel altijd seizoen groente en zoveel mogelijk seizoen fruit (behalve de bananen, maar die kopen we dan weer bio) Dit alleen al omdat het stukken goedkoper is! Het moet wel lekker zijn, dus de zaken die we uit proberen en tegen vallen, daar zoek ik een alternatief voor of ga weer even terug naar vertrouwd en niet biologisch (bijv. wijn van de H.ema en pindakaas van de A.H… we beginnen binnenkort aan een pot van de A.ldi). Je hebt gelijk; het is een keus en ik betrap mezelf er op dat ik nog best regelmatig denk: jeetje, wat duur! De grotere ommezwaai heeft bij mij iets meer tijd nodig. groetjes Esther

    Like

  7. er gaat inderdaad erg veeltijd zitten in het zelf alles maken. gisteren bakte ik b.v een nietknedenbrood, daar zit weinig werk in maar je moet er wel wat voor doen natuurlijk plus thuisblijven om het te bakken. een lunchsoep, een yoghurt citroentoetje met honing en een kipgehakt brood. ik heb denk ik bij elkaar 4 uur in de keuken doorgebracht.
    en toen bakte ik nog een brood omdat ik mijn brood ruilde voor 12 kwarteleitjes……anders had ik vandaag geen brood om te eten. \ik kook nooit meer uit zakjes en pakjes, koop zoveel mogelijk lokaal eieren en aardappelen van de boer om de hoek. zuivel van een zuivelfabriek hier een paar kilometer vandaan, biologisch. knip de kruiden uit eigen tuin en oogst frambozen, aardbeien en courgettes uit eigen tuin.
    In de supermarkt koop ik wel fruit en groente die in de aanbieding is als dat iets is dat mij aanstaat mar verder zijn er weinig dingen die ik in de reclqme koop . meestal zijn het inderdaad ongezonde dingen die in de reclame

    Like

  8. Helaas, alles zelf maken kan ik niet, mijn man ook niet…qua energie die we beiden hebben/niet hebben.
    Ik ben al blij dat ik mijn huis zelf schoon kan houden en naar de therapie kan gaan.
    Daarnaast hebben we schulden zoals je weet. Desondanks hebben we regelmatig toch gezond gegeten door andere/duurde producten te kopen. Maar dan komt altijd weer mijn schuldgevoel naar boven dat we eerst schuld af moeten lossen voor we duurder eten kopen. En inderdaad, gezond is echt wel duurder, dat weet ik uit de tijd dat we gezondere dingen kochten…dan waren we per week veel meer kwijt dan nu.

    Like

  9. Zag laatst een item op de tv over dit onderwerp, komt er een vrouw met peuk in de mond de supermarkt uit en vraagt de verslaggever of ze gezond eten gekocht heeft…nee, dat kon ze niet want ze leefde van de bijstand en was dus gedoemd om de aanbiedingen te kopen. Deed ze haar tas open..alleen maar pakken koek! ( EN shag natuurlijk haha) Daarna kwam er een budgetcoach/kok aan het woord die liet zien dat je met heel weinig geld toch gezond kon eten, alleen…tja, het kostte wat tijd en inspanning. Mijn mond hing open van verbazing bij de vrouw met peuk.
    HP De Tijd had vorige week een uitgave over gezondheidszorg en gezondheid. Er stond een interview in met de zoveelste gezondheidsgoeroe, Amber Albarda. Die zegt dat je niets moet eten wat je grootouders niet als eten zullen herkennen. Dat werd compleet van tafel geveegd door Martijn Katan, emeritus hoogleraar Voedingsleer.
    Katan; Nou grootmoeder kookte niet zo gezond hoor. Te veel zout en verzadigd vet, te weinig vezel. Grootvader kreeg op zijn vijfenzestigste en hartaanval. Ons grootste voedingsprobleem is dat we te veel eten, maar de samenstelling van het eten is een stuk gezonder.

    Het is met eten als met alle andere dingen, je gezond (!) verstand gebruiken en alles met mate, zelfs soms de Chinees en McDonalds.

    Like

  10. Heel herkenbaar! Ik kan ook weinig met de supermarkt aanbiedingen. Ik maak heel veel zelf uit basisgrondstoffen, die wat mij betreft niet biologisch hoeven te zijn. Er is nooit aangetoond dat biologisch een gezondheidsvoordeel oplevert namelijk. Er is wel een zeer duidelijk dierenwelzijnvoordeel, dus vlees en zuivel is scharrel en biologisch. Al met al ben ik goedkoop uit qua eten vind ik. het kost inderdaad wel heel veel tijd en energie, dus bij het ontbreken van energie zou ik andere keuzes maken.

    Like

  11. Ik denk dat het feit dat er teveel “onzekerheden' zitten aan gezond eten van grote invloed is op het feit dat mensen niet gezond(er) eten. Met onzekerheden bedoel ik- er is geen harde relatie tussen als je dat niet eet, dan wordt je wel zo oud/blijft langer gezond etc. Ten tweede is er geen eenduidigheid wat nu wel/niet gezond is. Fruit is gezond maar met teveel krijg je ook veel fruitsuikers binnen, dus zijn dan 3 banaan en hand druiven veel gezonder dan bv een bolletje sorbetijs. Bovendien zondigt iedereen wel eens, maar ook hier zijn mensen zo verschillend is wat dan wel/niet mag dat het voor mensen erg lastig is om te weten hoe fout of hoe goed ze bezig zijn. En hoe vaak mag je dan wel zondigen. Mensen zouden misschien meer tijd voor voedsel klaarmaken moeten nemen, maar als je nu andere hobby's hebt die je ook leuk vind. Is het gezonder om eigen soep te maken in plaats van eerst lekker te sporten en dan de U.nox variant te pakken. Niet iedereen vind koken leuk. Wij proberen op te letten maar eten wel uit pakjes etc. Gewoon omdat mijn man het te druk heeft om elke dag uit gebreid te koken, en hij het ook niet echt leuk vind. En helaas ken ik teveel mensen die heel gezond leefden maar wel jong stierven aan bijvoorbeeld de vreselijke spierziekte ALS. Waarbij ik absoluut niet wil zeggen dat gezond eten niet belangrijk is, maar het feit dat de relatie wat eet je en hoe gezond je bent zo ingewikkeld is dat mensen al snel andere prioriteiten stellen en op hun eigen manier hun best doen. Ik zou wel een groot voorstander er van zijn dat er in bewerkte producten meer eisen wat betreft zout toevoeging etc zou worden gesteld.

    Like

  12. Grootvader heeft vast ook gerookt vanaf zijn 15e….
    Ik ben wel eens benieuwd wat de relatie van meneer Katan is met de voedingsindustrie. Hij heeft altijd wel wat te mekkeren over voeding en voedingsstoffen die door een steeds groter gedeelte van de bewust levende mens gekocht worden.

    Like

  13. Google eens “what mcdonalds knows about your brain”…

    Ons beloningsssyteem is ook nog gebaseerd op eerdere tijden.

    Veel mensen hebben volgens mij niet door hoe extreem goed wij het hebben in Nederland. Ik geef toe dat ook ikzelf veel dingen als vanzelfsprekend aanneem.

    De meeste consumptive vindt plaats in de “Westerse” wereld, maar ipv dat wij hun gedrag kopieren (minder vlees, andere eten (insecten, ratten)) kopieert de nieuwe wereld ons gedrag (meer zuivel, meer en luxer vlees)

    Biologische producten zijn beter voor onze voetafdruk op aarde, maar het is niet mogelijk de huidige wereldbevolking te voeden op een biologische manier.

    Like

  14. Klopt. Onbespoten groente en fruit zijn natuurlijk wel gezonder, en als je vlees eet kan je beter vlees kiezen van dieren die natuurlijke voeding hebben gegeten (koeien horen gras te eten en geen soja) en geen groeihormonen. Van biologisch vlees weet je zeker dat dit zo is. Maar er bestaan ook veel eerlijke boeren en telers die zichzelf niet 'biologisch' mogen noemen, en toch gezonde producten leveren. En inderdaad, het etiket 'biologisch' is geen garantie dat het product altijd gezond is.

    Like

  15. Wat een goed stukje! Wij zijn in een paar jaar tijd steeds bewuster gaan eten en koken. Niet altijd biologisch, maar wel waar mogelijk. Vlees en zuivel koop ik wel altijd biologisch, of zeer verantwoord. Gisteren mijn vleespakket van 10 kilo opgehaald bij de zorgboerderij in de buurt waar een stier was geslacht. Dat is officieel misschien niet biologisch, maar wel fantastisch vlees, van koeien uit de regio die een goed leven hebben gehad en geen antibiotica. De prijs van zo'n pakket [112,- euro] vind ik prima te verantwoorden. Er zit gehakt in, bieflappen, riblappen, worst, biefstuk en een rollade. Hier doen we minstens een half jaar mee, vaak nog wel langer. Weinig vlees dus, maar wel het beste van het beste. Dat voelt goed. Verder maak ik ook veel zelf en komt er zo nu en dan iets uit het kleine moestuintje. Appels van eigen boom voor o.a. een grote voorraad appelmoes en pruimen voor jam en likeur. Uiteindelijk denk ik dat wij de afgelopen jaren niet eens veel meer zijn gaan uitgeven aan eten, hoewel we nu gezonder eten. Maar zelfs in de aanbieding zijn al die onzinnige pakjes en zakjes nog erg duur uiteindelijk. En dat is geld wat ik in mijn zak hou. Moet er wel bij zeggen dat ik tegenwoordig ook alle tijd [en gelukkig ook energie genoeg] heb om alles zelf te maken en te snijden. Ik begrijp de keuze voor gemak in een druk huishouden ook best, maar ben blij dat ik de keuze had om niet meer te gaan werken en me te richten op een goed draaiend huishouden en gezond eten.

    Like

  16. Mijn opoe had vroeger als stelregel: 'één pond boter op één pond vlees'. Ze had een hok vol kinders, waarvan een aantal als kind al stierf en de rest (behalve mijn vader helaas) ouder werd dan 80. Zelf bereikte zij de hoogbejaarde leeftijd van 88. En dat na twee wereldoorlogen en veel armoede. Nu bakt haar kleindochter (ik) alles in een beetje olijfolie. Wij eten thuis zelden een toetje. Eten geen koekjes bij de koffie en aan chips, etc. doen we ook niet. We drinken geen alcohol, geen frisdranken of zuiveldranken. Ik bak zelf meergranenbrood en smeer daar geen boter op. Ik kook zonder pakjes en week de rauwe bonen. We eten veel groenten en 2 stuks fruit per dag. Maar ik weeg wél ruim 100 kg. Deels komt dat door medicijnen die ik moet gebruiken, maar verder komt het doordat ik simpelweg teveel eet. Gezond, maar veel. Want voor je lichaam maakt het qua calorien niet uit of je een half pak koek eet 's avonds laat of twee boterhammen met kaas.Dus ja… O, ik hoef geen adviezen hoe ik gewicht kan verliezen 😉

    Like

  17. Ik moet altijd wel lachen om van die onzinproducten, zoals een dure kant-enklaar-mix voor een aardappel-prei-gehaktschotel, waar dan op staat; 'zelf toevoegen: aardappel, prei en gehakt.' Dan denk ik wel eens: 'De allergrootste armoede is dat mensen van huis uit geen creativiteit meer meekrijgen.' Maar ik besef ook dat dit kort door de bocht is. Goed dat je benadrukt dat mensen van de zorgen en stress die bij armoede horen, vaak ook minder vindingrijk worden. Dat is zelfs door onderzoek aangetoond. (https://decorrespondent.nl/511/Waarom-arme-mensen-domme-dingen-doen/19645395-f6c9a0bd) Zelf grijp ik trouwens ook sneller naar gemaksvoer als ik niet goed in mijn vel zit. Maar dat vind ik dan niet goedkoper, meestal is dat juist duurder (afhaalpatat, pizzapunt, broodje kip-kerrie, alcohol…)

    Dat gezond eten niet duur hoeft te zijn, weet ik zeker. Op de markt krijg je tegen sluitingstijd groente en fruit voor nop of zelfs gratis. Ook buiten in de natuur kan je van alles gratis plukken en rapen. Maar wederom: daar moet je maar de energie voor hebben! Zowel wildplukken als marktjutten zijn tijdrovende en vermoeiende bezigheden.
    Als je een goed inkomen hebt en vitaal bent, kan het nog wel een grappige sport zijn om te kijken wat je allemaal gratis kunt scoren. Maar ik kan me goed voorstellen dat je dit, juist als je arm bent, vernederend vindt, en dat je er bovendien de fut niet voor hebt. Mensen die het niet breed hebben kunnen elkaar onderling best opporren om die vicieuze cirkel – ergens – te doorbreken, maar niks is zo erg als advies van iemand die makkelijk praten heeft. Goed dat je dit opmerkt!

    Like

  18. Ik koop zelden biologische producten gewoon omdat deze in verhouding stukken duurder zijn dan 'gewone' producten. Maar het klopt wat je zegt dat ongezond eten goedkoper is, maar het is ook makkelijker. En veel mensen staan in de haastmodus waardoor koken als tijdrovend gezien wordt in plaats van iets leuks en ontspannend.

    Wel ben ik toen ik een jaar alleen woonde meer onbewerkt voedsel gaan eten, toen oudste weer thuis kwam wonen heb ik dit voortgezet. Oudste moest er erg aan wennen aan dat koken zonder zakjes/pakjes en minder tot geen suiker.
    Er zijn bij mij dagen bij dat ik inderdaad niet aan de 200 gram groenten kom. Een fruit eter bij ik nooit echt geweest. Maar door fruit te verwerken in pannenkoekjes of muffins (wel de gezonde variant) kom ik er tegenwoordig wel aan.

    Nu is oudste inmiddels weer een jaar thuis en is ze er aan gewend. We bakken onze eigen koekjes want koekjes uit de winkel vinden we niet lekker meer. Sinds we meer zelf 'tussendoortjes' maken merk ik dat ik geld overhoudt …. dus stiekem verdween er toch aardig wat boodschappengeld naar 'luxe' dingen. Nu koop ik er duurder fruit voor wat oudste lekker vindt dan voelt het voor haar als extraatje.

    Like

  19. Wat een ontzettend leuk stuk. Wij eten ook zo gezond en onbewerkt mogelijk. Ik denk dat het wel iets meer kost, maar dat wordt gecompenseerd doordat wij niet roken of drinken. De meeste vrienden vinden ons eten.zalig, maar gaan echt niet zelf brood bakken of zelf een.gerecht maken zonder pakjes. Dit komt door gebrek aan tijd, maar wellicht ook gemak. Wij hebben een redelijke balans voor ons zelf gevonden tussen bio en normale voeding.

    Like

  20. Wat een goed stuk weer Martine. Ik geef zelf ook maar 11 procent uit aan eten, heb ik net berekend, maar ben een matige onbewerkte eter die geen vlees en vis eet. Dus het kan ook gezond voor een klein bedrag als je maar niet teveel zooi koopt. 🙂

    Like

Zeg het maar!

