Door stroop lopen

Het is najaar, de dagen worden korter, we krijgen minder licht en hoppa, ik heb het gevoel door stroop te lopen. Dat is niet onverwacht, ik heb elk jaar rond deze tijd een terugslag. Dit keer is het iets sneller en feller. Een oorzaak kan zijn dat mijn jaarlijkse opleving deze zomer wat minder was. De start van een beugeltraject én het stoppen met slaapmedicatie hakten er denk ik toch wel behoorlijk in.

Spijt heb ik daar niet van. In de spiegel zie ik nu al resultaten, na slechts 3 maanden. Natuurlijk ben ik nog lang niet klaar, maar de scheve boventand waar het me allemaal om te doen is, staat inmiddels recht. De tand staat nu braaf tussen zijn buurtanden in en niet half verstopt achter een andere tand.

En zonder slaapmedicatie voelt het voor mij ook veel beter. Ik ben nu in de ochtend sneller alert en veel minder suf. Ik werd wel nog vaak en veel wakker, dat was immers de reden dat ik ooit slaapmedicatie kreeg voorgeschreven. Maar ook daar heb ik een oplossing voor: mijn nieuwe behandeling.

Ik ben nu drie keer bij de Buteykotherapeut geweest. Het is nog te vroeg om conclusies te trekken maar ik ben wel positief over wat ik tot nu toe voel in mijn lijf. Het is een ademhalingstherapie die uitgaat van de gedachte dat veel mensen te vaak en te diep ademhalen. Hierdoor houden ze te weinig koolzuur binnen. En dat koolzuur hebben we nodig voor heel veel dingen onder meer voor zuurstoftoevoer naar de spieren maar ook voor een ontspannen zenuwstelsel. 

Een tekort aan koolzuurgas kan de oorzaak zijn van op het eerste gezicht verschillende aandoeningen: van het zenuwstelsel, het endocriene systeem, het systeem van hart en bloedvaten, het spijsverteringssysteem, het systeem van botten en spieren en van welke stofwisselingsstoringen dan ook. (citaat: de buteykomethode).

Genezen van ME/CVS is een eindeloze zoektocht en uitproberen van behandelingen. Het is geen duidelijk afgebakende aandoening, het is veeleer een cluster van klachten dat samen het label ME draagt. Dus is het telkens weer uitproberen. Soms help ik mezelf een stapje vooruit, soms doet een behandeling niets en blijkt het weggegooid geld te zijn maar echt slechter word ik er nooit van. En ik leer toch steeds meer over wat werkt voor mij. Dat is gunstig.

Ik doe nu twee keer per dag een ademhalingsoefening, doe als het zo uitkomt ook wat aandachtsoefeningen (als ik merk dat de ademhaling niet goed is) en in de nacht adem ik ook zo veel mogelijk alleen door de neus, want dat is de bedoeling. De effecten van alleen door de neus ademen, merkte ik al heel snel: ik heb warmere handen en voeten en voel me behoorlijk ontspannen. Om ook in de nacht door de neus te ademen, plak ik mijn mond af met van dat schilders-afplaktape. Natuurlijk schrok ik wel even van deze opdracht, maar ik heb nu bijna 2 weken zo geslapen en verdomd: ik slaap door en ik slaap veel dieper. Mijn spieren zijn veel meer ontspannen dan voorheen bij het wakker worden! Wauw, wat een vooruitgang! Als ik verder geen progressie maak en het hier bij blijft, dan ben ik al tevreden. Iedereen die regelmatig slapeloze nachten kent, begrijpt vast waarom.

Beter slapen dus. Maar nog wel moe. Zó snel verdwijnt dat natuurlijk niet en ik heb echt een terugslag. De fysiotherapeut heb ik afgezegd want er valt niet zo veel te revalideren als douchen weer een activiteit is waar ik van bij moet komen. Kortom, de terugslag, de net doorgemaakte griep en de vallende blaadjes die op mijn gemoed inwerken, maken dat ik door stroop loop.

Och en wee, het is toch wat. Nee hoor, het is zoals het is. Het betekent vooral dat ik gewoon weer even flink moet schakelen. Wat lang wel kon, kan nu niet meer. Ik moet opnieuw zoeken naar waar de grens ligt, meer doseren en beter vooruit kijken.

Volgende week hebben we een begrafenis, de opa van M. is gaan hemelen. De man was ver in de negentig dus dat kwam natuurlijk niet onverwacht. Een begrafenis hakt er voor mij erg in. Het is niet naast de deur en met het heen en weer rijden en het afscheid, koffie plus maaltijd dan wel samenzijn, zijn we wel een dag kwijt.

Dus schakel ik nu naadloos over op de noodstand (kijk eens hoe flexibel ik ben!). Bij elke activiteit bedenken: moet dit nu? Is dit echt nodig? Die vragen stellen én beantwoorden, levert mij altijd veel op. Bijvoorbeeld het inzicht dat ik het blog dus even laat voor wat het is.

Dus: fijn weekend allemaal en ik ben er even niet.

Advertenties

20 gedachtes over “Door stroop lopen

  1. Net als jij blijf ik dingen proberen. Die van door de neus ademen kende ik nog niet ga ik zeker op letten.
    Ik slaap al met een cpap apparaat vanwege apneu, daar kan een plakbandje nog best wel bij.
    Ik ging nadenken aan hoeveel geld ik al kwijt ben aan allerlei therapieën en tja, dat is nogal wat maar aan de andere kant had ik dat geld toch aan iets anders uitgegeven en niet overgehouden.
    Ik moet ook mijn dagen en weken plannen . Het valt niet mee maar ik mag (hier) niet klagen als ik bij jou lees want ik kan toch meer.
    Heel veel sterkte met alles.

    Like

  2. Beterschap, Martine!

    Ben wel een beetje in verwarring gebracht door die Buteykotherapie… Was me net aan het verdiepen in de ademhalingstechnieken van Iceman Wim Hof, die beweert dat we juist te oppervlakkig ademhalen en teveel CO2 binnen houden… Wat is het nou?

    (Hetzelfde probleem als met al die tegenstrijdige voedingsadviezen over het basen-zuren-evenwicht in je lichaam. Er staan een heleboel tabellen op Internet, en in boeken, maar die spreken elkaar allemaal tegen.)

    Like

  3. Ik heb het daar ook met mijn Buteykotherapeut over gehad. Zoals ik het begreep is de methode van Hofman ook gebaseerd om dmv je ademhaling te zorgen dat er meer zuurstof naar je spieren gaat. en conflicteert het niet met Buteyko. Veel Buteykotharepeuten hebben ook workshops gehad of les gehad van Hofman, naast de Buteykobehandeling. En ook weer andere ademhalingstherapiën. Ik denk dat afhankelijk van de klachten een methode kan worden ingezet.
    Het lijkt tegenstrijdig: diep ademen betekent niet meer zuurstof. Diep ademen betekent meer uitstoot van koolzuur. En dat koolzuur heb je juist nodig om in beweging te komen.

    Buteyko is een heel zachte methode, het laat je lichaam heel geleidelijk zonder tellen wennen aan meer koolzuur en minder ademen. Met tellen heb je wat meer de kans dat je gaat forceren. Ik merk nu al na een paar dagen dat ik minder diep ademhaal en minder loopt te hijgen. Toen ik begon, snoof ik elke minuut heel diep een ademteug buiten de gewone ademhalingen. Nu doe ik dat niet meer.

    Like

  4. Dat klinkt goed, maar toch snap ik nog niet hoe die twee methoden elkaar dan kunnen aanvullen…
    Hof zegt namelijk juist dat je tijdens de oefening overdreven diep in en uit moet ademen, om alle CO2 eruit te gooien. Daarna hou je een tijdje je adem in, dat gaat dan heel makkelijk, dat hou je makkelijk 2 of 3 minuten vol, en in die tijd krijgt de zuurstof de kans om naar spieren en organen te gaan. Volgens hem is dat ook weer goed voor je PH-waarde. Dus wat is nou waar? Nou ja, jij hebt in elk geval baat bij deze methode, dus daar zou ik me zeker aan houden. Ik moet nog ff uitvoglen wat voor mij het beste werkt.

    Like

  5. Ik ben vorig jaar ook niet naar een begrafenis gegaan toen ik in de lappenmand zat. Wel heb ik de partner een kaart met brief gestuurd, waarin ik uitlegde waarom ik niet kon komen. Wij hebben een ander moment uitgezocht om samen terug te denken aan de overledene, ons verdriet te verwoorden, verhalen op te halen. Pas heel kort geleden ben ik voor het eerst naar het graf geweest.
    Waar ik maar mee wil zeggen dat er meer manieren zijn om je steun te betuigen, en dat je eigen gezondheid voor alles gaat.

    Like

  6. Om energie te sparen is mijn lichaam in de loop der jaren overgegaan tot juist heel oppervlakkig ademen. Ik heb ook therapie gevolgd om op een goede manier te ademen, ik weet nu dus hoe het moet en waar ik op moet letten, maar helaas lukt het me niet vanzelf. ik moet er echt bij stilstaan en bewust oefeningen doen om de boel af en toe te stabiliseren.
    Ik hoop dat het jou wel lukt om de goede ademhaling automatisch in je systeem te krijgen, dat scheelt een hoop moeite!
    Sterkte bij de begrafenis volgende week.

    Like

  7. Ik vind het inderdaad ook heel verwarrend. Maar in de Yoga bijvoorbeeld heb je ook veel verschillende ademhalingstechnieken. De diepe ademhaling om te ontspannen en de ondiepe, snelle vuurademhaling voor energie en reiniging, afwisselend ademhalen door een van de neusgaten om de hersenhelften in balans te brengen, ademen door alleen een specifiek neusgat om beter te slapen enz, enz. Het zal dan inderdaad afhangen van wat je ermee wilt bereiken.
    Ik heb ook even gegoogeld toen ik het hier een tijdje geleden las, maar heb het maar snel weer losgelaten. Voeding is al complex genoeg.
    Fijn dat jij er in ieder geval baat bij lijkt te hebben, dat is het belangrijkste. Veel sterkte met het weer opkrabbelen;-)

    Groetjes,
    Alice

    Groetjes,
    Alice

    Like

  8. Ik vind het niet zo verwarrend, Buteyko is echt voor zieke mensen bedoeld en daar is de behandeling ook op gericht. Hofman is duidelijk op de behoorlijk gezonde sporter gericht, veel van wat hij doe t is zeker niet zomaar aan te raden. Buteyko is voor mij dan ook het meest geschikt. Ik merk in ieder geval dat mijn chronische neusverkoudheid een heel stuk minder is en ik met berg en dal langzamerhand wel meer energie krijg. S middags lig ik nog wel maar het slapen wat echt jaren nodig is geweest is niet iedere dag nodig. Ook slaap ik vaak beter door. Al is het maar 20 % wat er verbeterd dan nog ben ik er erg blij mee. Het gaat niet altijd gemakkelijk maar over het algemeen ben ik rustiger en meer ontspannen. En ik ben meer helder in mijn hoofd. Het gaat nog echt met ups en downs, mijn hyperventilatie is nog niet helemaal weg maar wel minder geworden.

    Like

  9. Voor jou ook een fijn weekend, hoe dat ook mag verlopen.
    Af en toe lees ik wat over ademhaling, een tijd terug iets over inademen door ene neusgat, uit door andere neusgat. In mijn yogalessen kwam het onderwerp ook voorbij (hierboven al genoemd). Ik vind het heel boeiend.
    Nu maar hopen dat je niet verkouden wordt en je neus dicht gaat zitten….

    Like

  10. Schilders afplak-tape? Dat lijkt me niet zo prettig voor je huid. Ik slaap al 5 jaar met een dichtgeplakte mond. (Tip: Hansaplast soft -die gele- bevalt mij het beste. Niet Leukoplast, want die plakt niet goed).
    Buteyko heeft mij meer opgeleverd dan ander therapieën. Meer rust, minder gejaagd en neerslachtig gevoel! Dus niet alleen voor zieke mensen. Een nadeel is dat het niet altijd fijn is om zo bewust van je ademhaling te zijn.

    Veel succes met de oefeningen.

    Groet Helena

    Like

Zeg het maar!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s