Opruimen

Sinds geruime tijd zijn wij bij vlagen aan het opruimen. Niet à la Kondo en ook niet heel slim maar er is wel een tactiek: wat in de weg ligt en van discutabele (gevoels)waarde of niet meer gebruikt wordt, gaat richting het kleine kamertje. Daar wordt nog meer (emotioneel) afstand van genomen van het toch al geruime tijd verwaarloosde voorwerp/boek/kledingstuk en als de tijd rijp is gaat het richting kringloop/iemand anders/vuilstort. Verkopen doen we niet of nauwelijks. Meestal is hetgeen weg gaat nog weinig waard of zien we (ik) tegen de moeite op van het bieden en onderhandelen via Marktplaats. Of vinden we het gewoon leuker er iemand anders zomaar blij mee te maken.

Omdat we deze ongecoördineerde tactiek wel al een flinke tijd volgen, wordt het leger in huis. Er verdween enorm veel en door ook de voorraadkasten niet meer tot in het belachelijke aan te vullen, komt er steeds meer ruimte. Ook in het kleine kamertje.

Eigenlijk was dat kamertje bedoeld voor mij. Mijn schrijf- en mediteerkamer. M. maakte een paar jaar geleden zelfs een bureau zodat ik daar kon schrijven maar de praktijk leert dat ik dat veel liever beneden doe. En mediteren doe ik daar niet omdat het er te rommelig is. Weliswaar minder rommel dan voorheen maar toch qua indeling van de kamer en los zwervende spullen zoveel dat het erg onrustig is. Dát is natuurlijk juist een mooie meditatieoefening, maar wel een voor gevorderden.

Door een situatie in onze omgeving bedacht ik dat het wel fijn zou zijn als wij een goed logeerbed hebben. Op zich hebben we wel een logeermatras en daar hebben al heel wat vriendjes van S. op geslapen. Maar wil je een volwassene ook op een matras op de grond leggen? Voor even kan dat wel natuurlijk. Maar als het voor langer is? Of als de volwassene een bejaarde is? Stel dat mijn moeder een paar dagen verzorging nodig heeft, dan zou ik ons eigen bed moeten afstaan. Of mijn moeder op de grond gooien en af en toe weer omhoog takelen. Bovendien komen Schoonouders hier ook af en toe logeren en nemen dan altijd een 2persoonsopblaasluchtbed mee omdat er hier een logeerbed ontbreekt. Eigenlijk best vreemd want we wonen met zijn 3tjes in een huis met 4 slaapkamers. Daar moet toch voldoende ruimte zijn, dacht ik zo.

Dus kochten we een slaapbank, die voor 1 persoon is maar ook kan worden uitgetrokken/uitgeklapt en dan een 2-persoonsbed wordt. Om de bank in het kleine kamertje te laten passen moest er toch wel weer wat worden ontrommeld en haalden we weer 4 dozen met zooi uit de kamer. Daarna werd de bank afgeleverd en met veel gevloek en getier in elkaar gezet op een moment dat ik er helemaal doorheen zat maar M. dat ding wel per se op dat moment in elkaar wilde zetten om het maar gedaan te hebben (ga jij maar zitten, je hoeft niets te doen). Maar waarbij hij dan wel af en toe dingen riep als we hebben een probleem! (waarbij het jullie vast opvalt dat jij hoeft niets te doen blijkbaar niet uitsluit dat wij een probleem hebben). Mijn toch al snel hysterische overprikkelde brein merkte dat ook op en wel zodanig dat er een krijspartij nodig was om de boel te ontluchten.

Maar goed het bed staat, er is wéér een kast leeg, die is beloofd aan iemand die nog even wacht op haar droomhuisje en het kamertje is nu dan eindelijk van mij. Want zo vaak hebben we niet logerende gasten. En wat een lief, fijn, zonnig en rustig kamertje is dat eigenlijk zeg. Dé ideale meditatieplek.

10 gedachtes over “Opruimen

  1. Heerlijk verhaal en wederom heel herkenbaar (vooral dat..jij hoeft niets te doen ga jij maar zitten. Zo'n beetje letterlijk). Al is dat meestal in andere situaties bij ons. Ja zo'n rustig plekje is fijn om te mediteren. Ik mediteer altijd in onze slaapkamer. Dat is een oase van rust. Met mijn gezicht naar het raam toe en als de zon dan schijnt en op mijn gezicht valt geeft dat een extra dimensie aan de meditatie. Ik hoop dat je er veel fijne uren zult mogen doorbrengen. Fijn weekeinde gewenst.

    Like

  2. Haha onze Leen slaapt in dat bed en de man heeft hem nog voor aankomst van de verhuisdoos met zijn schroeftol in elkaar gezet. Met een schroevendraaiertje. Nadat we al bijna 1 van de 3 (!!) pakketten ervan vergeten waren in te laden. Wat een heerlijke plek heb je erbij gekregen zo. Veel plezier ermee!

    Like

  3. Mijn vader heeft dat bed ook voor logees. Heb ik in elkaar gezet ivm twee linkerhanden van mijn vader. Ik hoor veel klachten over Ikea maar ik heb nooit ruzie met welk Ikea meubel dan ook. Al zeker 10 tallen meubels in elkaar gezet ervan. Mascha.

    Like

  4. Wij hebben precies hetzelfde bed voor onze af en toe hier logerende dochter. Vroeger stond het op de studenkamer van de jongste.
    Hier staat het ook op een heerlijk opgeruimde kamer (als er geen wasrek staat dan 😉 )

    Like

Zeg het maar!

