Geld uitgeven aan mezelf

Hoewel ik echt heel goed met geld kan smijten heb ik dat afgeleerd. Althans, ik heb het gekanaliseerd. We geven enorme bedragen uit aan het aflossen van de hypotheek en dat levert ook een goed gevoel op. Bijna vergelijkbaar met het gevoel dat kopen van spullen kan opleveren.

Om die hypotheek af te lossen worden er soms offers gebracht. Dat klinkt heel dramatisch, zelfs dramatischer dan het is. Want we leven er heel goed van. Maar het is wel zo dat ik regelmatig de begroting bekijk op zoek naar posten die ik verder kan uitknijpen.

Een van die posten is die voor kleding en kapper voor mezelf. Van ‘kleding kopen wanneer ik meende het nodig te hebben’ (dat was overigens niet heel veel) ging ik naar een vast maandbudget en verlaagde dat stapsgewijs. Het afgelopen jaar zat ik op een budget van € 15 per maand. Het zal u niet verbazen dat ik dus niet naar de kapper ging en nauwelijks kleding kocht. Als ik iets kocht deed ik dat bij de kringloop.

Nu is daar niets mis mee. Ik heb daar een paar keer mijn slag geslagen en kocht bijvoorbeeld een prachtige lange zwarte wollen winterjas die echt heel mooi is en ongedragen toont. Voor € 12,50. Nieuw zou ik me een dergelijke jas nooit veroorloven of gunnen. Maar ik kocht ook wel vaak kleding bij de kringloop voor €2 of €5 per stuk en dat na een seizoen dragen echt op was, omdat het al behoorlijk gedragen was voor dat ik het kocht.

En zoals het altijd gaat, ineens was ik dat zat. Ik wilde eens gewoon gericht gaan zoeken naar wat ik nodig had en niet afhankelijk zijn van die ene kringloop die we hier hebben. Ik heb voldoende winter- en zomerkleding maar miste wat herfstkleding. Een paar niet al te warme truien/vesten of wat dikkere shirts. Die zocht en vond ik via internet en bestelde dat. Natuurlijk wel nadat ik de begroting weer had aangepast en mijn maandbudget op € 40 heb gezet.

En zo ging ik ook naar de kapper, voor het eerst in 1,5 jaar. Niet mijn oude kapper die me toen ik de laatste keer ging voor € 53 zo verschrikkelijk heeft verknipt. Ik vroeg een vriendin wiens haar zo goed zit waar zij naar toe gaat en dat bleek een kapper te zijn die € 16,50 rekent voor wassen en knippen. Dat scheelt bijna € 40! Ik ging, liet me knippen en ben nu – bijna 3 weken later – nog steeds enorm blij met het resultaat want het is in geen jaren zo goed geknipt.

En dit voelt ook wel weer goed. In mij huist namelijk een enorme slons. Net zoals het huishouden doen niet mijn hobby is, is het ook niet mijn hobby om mezelf in mooie kleren te hijsen of op te maken. Maar omdat ik ook nog eens met een reden hele dagen thuis ben, is de kans groot dat ik steeds vaker een joggingbroek aandoe of niet de moeite neem om iets fatsoenlijks aan te trekken. Op zich is er niets mis met het criterium: ‘het is schoon en er zitten geen gaten in’ maar het oog wil ook wat. Door wat nieuwe spullen te kopen, heb ik mezelf net weer wat meer motivatie gegeven er redelijk uit te zien. Misschien ga ik me ook nog wel opmaken vandaag. Moet ik even op zoek naar mascara…..

Geef jij makkelijk geld uit aan kleding voor jezelf?

30 gedachtes over “Geld uitgeven aan mezelf

  1. Dat heb ik ook inderdaad. Maandenlang ben ik heus tevreden met mijn kleding, mijn haar en alles en dan opeens heb ik het zó gehad ermee. Mijn haar wil heel graag een keer een masker, m'n hoofd idem, mijn kleren zijn vaal geworden en het model is eruit na tig keer dragen en wassen… en dan is het zo fijn om gewoon even wat nieuws aan te schaffen. Een lekkere conditioner, fles bodylotion, ondergoed en een leuke jurk ofzo. Heerlijk ❤

    Like

  2. Ha, ja, helemaal herkenbaar dit. Ik kan maanden niets uitgeven en dan ineens alles zo zat zijn. Gelukkig koop ik dan ook tegenwoordig wel kleding die vervolgens ook weer jaren meegaat. Want ik heb zeker voor schoenen geen goedkope smaak. Maar ben er dan ook weer maanden of jaren blij mee.

    Like

  3. Jij bent gezegend met een prachtige bos golvend haar! Ik ben polletje piekhaar en moet het echt elke 6 weken laten knippen anders loop ik voor schut. Ik kleur het ook nog wegens grijs en baal daar ongelofelijk van. Wil ermee stoppen maar de periode van uitgroei houdt me tegen…..
    Kleding is een issue. Het liefst heb ik elke dag dezelfde spijkerbroek met t-shirt en vest aan en doe dat meestal ook. De paniek slaat bij mij toe als ik naar een verjaardag moet ofzo.
    Ik wil toch graag een beetje fatsoenlijk voor de dag komen. Ik heb wel iets hangen voor een begrafenis en kerst maar casualkleding die ik graag aan wil naar een feestjenjs aktijd net vaal of uitgelubberd.
    Moet nog eens een goed systeem verzinnen.
    Bij ons is het budget 170 euro voor 2 inclusief kapper, haarverf. Ook schoenen, jassen, ondergoed, accessoires enz. Ik ben voor de kapper 20,50 euro kwijt en verven doe ik zelf (elke 4 wkn zucht)
    Kringloop is hier alleen maar troep of omakleding,

    Like

  4. Ja. Van mijn (riante, vind ik) zak- en kleedgeld. Maar ik ben wel heel kritisch op de spullen die ik koop en wil er minstens vier jaren mee kunnen doen. Mijn schoenen gaan gemiddeld 8 jaar mee, en krijgen meerdere oplapbeurten. Wat viel het me tegen, toen de dure maar prachtige, heerlijk comfortabele en superwarme wollen sloffen waarop ik mezelf tracteerde, na twee jaren gaten vertoonden! Bovenop de voet notabene. Ik knarsetand er nog van. Toch maar weer c.rocs dan, al zijn die afzichtelijk. Met lekker zelfgebreide sokken…

    Like

  5. Veel uitgeven aan mijzelf doe ik idd ook niet. Maar sta op het zelfde punt als waar jij bent uitgekomen. Liever een paar nieuwe shirts dan van de kringloop. Ben ik jaren tevreden mee geweest hoor. Maar het wordt nu tijd wat nieuws te kopen voor mijzelf. Maar ja….dan moet je het wel kunnen vinden :-0. Over 2 weken een feestje en dan moet er een nieuw shirt zijn (hoop ik). Naar de kapper ga ik dan weer wel. Heb echt ” melkboerenhondenhaar”

    Like

  6. ik ben ongeveer zoals jij Martine,
    ik knip al sinds 3 jaar mezelf, en ik moet eerlijk zeggen dat het best goed lukt. Ik kan gewoon geen 15 euro uitgeven aan zoiets. Wel koop ik af en toe iets voor mezelf, en dat mag dan best 50 euro kosten. Gemiddeld koop ik jaarlijks voor zo`n 300 euro aan kleding/schoenen/ondergoed. En dat zit ik ruim.

    Like

  7. Gelukkig heb ik ook heel makkelijk haar en hoef ik maar 1 hoog uit 2x per jaar even de boel laten fatsoeneren, verder knip ik het zelf een beetje bij.
    Schoenen/laarzen doe ik over het algemeen zo'n 2 jaar mee en kleding pfftt ik koop wanneer het nodig is maar winkelen/passen etc ik heb er zo hekel aan.
    Dus heb ik een goed zittende broek gevonden dan koop ik er meestal meteen 2 haha ben ik er weer even vanaf 😉

    Like

  8. Sinds ons inkomen gehalveerd is kan ik maar weinig geld aan mezelf spenderen. Voor 'gelegenheden' heb ik gelukkig nog wel het een en ander, ook mooie schoenen. Omdat ik nogal afgelegen woon, buitenaf, heb ik vooral praktische kleren aan. Vaak oud en lubberig maar dat hindert niet.Maar wel altijd goede schoenen. Een paar keer per jaar ga ik naar de kapper die er een stukje afknipt. Ik ben niet dol op echte kapsels dus dat is ook prima. Af en toe koop ik iets moois, van spul dat snel kapot gaat hou ik niet. En bij tweedehands winkels heb ik al een paar keer iets echt moois gekocht. Het kan dus wel, minder geld voor mezelf uitgeven.Het valt me tot nu toe mee. Maar mocht ik weer meer geld hebben dan zou ik weer meer gaan kopen !

    Like

  9. Aangezien ik een grote collectie kleding, jassen en schoenen heb waarvan 90-95% kringloop en dat zijn dan ook echt mooie dingen anders koop ik het niet is er zelden noodzaak iets nieuws te kopen.

    Maar ik zoek al 2 jaar naar een net zwart vest. Nu wil ik dat maar eens nieuw kopen ik kan echter na 10 winkels niets vinden. Of het is een voor mij verkeerd model of ik zie er een die ik wel goed vind maar dan weer niet in zwart.
    Zelfs op die manier iets uitgeven lukt niet.

    Verder ben ik zeer tevreden met wat ik heb en herken die behoeft dan ook niet.

    Naar de kapper 2x per jaar en dat kost ongeveer 25-30 euro en bevalt ook prima.

    Like

  10. Ja, ik geef vrij gemakkelijk geld uit aan mijzelf. Niet onbeheerst, maar bewust heb ik een vrij ruim 'budget' . Ik koop eens per jaar een paar winterlaarzen in de uitverkoop voor Ongeveer 100 euro en een paar pumps en zomerschoenen voor 50 tot 80 euro per paar. Kleding rond de 100 euro per maand, kapper 15 euro per Maand. Makeup en verzorging 10 euro per maand.

    Ik denk dat het ook scheelt dat ik een baan in de financiële sector heb er geacht wordt 'netjes' uit te zien. Zakelijke kleding is vaak duurder dan privé merk ik. Maar, ik vind er netjes bijlopen sowieso belangrijk geloof ik. Dus ik besteed daar bewust en met plezier geld aan.

    Like

  11. Een blog naar mijn hart. Nadat drie kledingstukken van de kringloop na een paar keer wassen gaten vertoonden en het zo goed als nieuwe vest van Marktplaats meteen de container in kon, ben ik er wel even klaar mee. Ik koop weer dure kwalitatief goede stukken in de uitverkoop. Daar doe ik dan jaaaaaren mee.

    Like

  12. Dit jaar gaf ik minder zelfs te weinig uit aan kleding. Er komt minder binnen aan bijverdiensten en dat geld is bestemd voor prive uitgaven. Via internet kopen daar heb ik een hekel aan en shoppen is ook lastig,
    Graag zou ik het budget voor kleding en kapper enz weer op 100 per maand zetten. Het zit er niet in. Juist in het jaar dat ik meer tijd heb, heb ik last van de concurrentie. Bovendien ben ik ook soms zat van lakens wassen, strijken, soppen schoon maken enz.

    Het moet beter.

    Like

  13. Ik vind het zalig, om er leuk uit te zien in tweedehands kleding! Ik bespaar er echt mee! Doe er evengoed heel lang mee en zonder deze mogelijkheid zou ik nooit in leuke jasjes/colberts lopen en dat maakt me juist zo blij. Heb nu, voor mijn doen, veel keus en draag alles vaak met afwisseling. Heb 3 broeken en door de jasjes te combineren heb ik een uitgebreide kledingkast. Ook de winterjas en schoenen kocht/koop ik tweedehands. De schoenen omdat ik maar 1 (heel duur)merk kan dragen i.v.m lichamelijke klachten

    Like

  14. Ik geef op het moment vrij weinig uit aan kleding. Voor dit jaar heb ik zo'n drie jaar bijzonder weinig gekocht. Eens een keer een vest en wat onderbroeken of zo, maar niet veel meer. Ik hou gewoon niet van shoppen. Wel blijkt na afgelopen winter dat mijn garderobe echt gaten vertoont. Zowel letterlijk als figuurlijk. Zo mis ik een aantal shirts met lange mouwen en spijkerbroeken. Mijn budget is er vrij klein voor, en ik ga ook niet naar de kringloper. Ik heb in november wat ademruimte, dus heb ik besloten om eens de stad in te gaan en eens wat te investeren in wat goede kleding.
    Qua kapper heb ik het heel makkelijk: zowat niemand ziet dat ik recentelijk wel of niet naar de kapper ben geweest. Mijn haar is daar te lang voor 😛

    Like

  15. Ik draag het liefst een oude spijkerbroek. kleding interesseert me niet zo veel. Ik zie wel vaak genoeg mensen om me herm die leuk gekleed zijn maar als ik dan een keer in de winkel ben dan schrik ik van de prijzen. Ik heb een redelijk gevulde kledingkast waar ik al jaren op terugval. Het is klassiek wat ik draag dus kan altijd. Maar de laatste tijd merk ik dat mijn kleding aan het verslijten is en niet meer te maken valt. Dus ik
    Heb onlangs twee nieuwe blouses gekocht en ik ven er dolblij mee. Maar om nu elk seizoen iets anders te kopen nee. Mode interesseert me gewoon niet zo.

    Like

  16. Ja, euh, oef, misschien ben ik hier qua kleding niet op de goede plek. Ons budget voor 2 personen is €300,- per maand. Wij kopen nooit tweedehandskleding. Ik heb zo'n enorme hekel aan shoppen en zoeken dat mijn humeur al tot -10 daalt, zodra we in een winkelstraat zijn. We gaan daarom naar een goede winkel. Ik ga in het kleedhokje staan en m'n man en de mevrouw daar kleden me netjes aan. Zodat ik alles weer heb. Dat doen we twee keer per jaar. Ik ga elke tien weken naar de kapper en dat valt weer onder een ander budget. Ik betaal dan €22,50.

    Like

  17. Nee, totaal niet. Juist gisteren bedacht ik me Hoe enorm blij ik was met het vest dat ik na jaren weer eens echt nieuw heb gekocht. Het voelde goed, het model paste, de kleur stond. Veel beter dan de steeds gekregen of tweedehands gescoorde items die ik altijd droeg. Maar eerlijk is eerlijk.. het geld er aan uit geven vind ik nog steeds lastig. Liever geef ik het uit aan kleding voor de kinders. Zij moeten nog opboksen tegen de soms ruwe maatschappij. En ach.. die tijd heb ik al wel achter de rug.. 😉

    Like

  18. Lijkt me heerlijk! Alles in 1x kopen en er nooit meer over nadenken. Ik vind het vinden van de goede pasvorm al een uitdaging terwijl ik maar mt 38 heb. Ik wou dat ik zo'n winkel wist.

    Like

  19. Ik ben (met bolletje piekhaar) een jaar of twee geleden begonnen met niet meer naar de kapper gaan en het te laten groeien. Nu heb ik – al zeg ik het zelf – een mooie bos lang haar. Misschien even hard doorzetten?
    En grijze haren.. ik vind ze een persoon juist zo mooi staan.. mss is alleen de uitgroei met steeds een spoeling bij te houden ofzo?

    Like

  20. Ja ik ben daar over aan het nadenken hoe ik het aan moet pakken. Heb ook nog donker haar en dat gaat hard maken in je gezicht als je ouder (eind vijftig) wordt en blijft verven.
    Lang haar vind ik erg mooi maar met mijn type haar en leeftijd niet meer zo……

    Like

  21. Ik herken me hier niet in. Ik koop nieuw wat ik mooi vind. Zakelijke kleding nodig voor m'n werk. Ruim budget gelukkig, ook voor de kinderen.
    Ben wel prijsbewust en koop niet zomaar. Heb wel overzicht, los af, spaar ruim, heb een extra spaarpot voor pensioen etc. Man en ik werken beide 4 dgn, waarvan een deel thuis. Daardoor weinig opvang nodig. Wel een super leuke baan die ik niet zou willen opgeven.
    Een ander geluid dan de meeste reacties. Ieder maakt eigen keuzes, afhankelijk van de mogelijkheden en wensen.

    Like

  22. Ik heb dit jaar een kleurenanalyse gedaan. weet nu wat me goed staat, waar ik op moet letten. Het is me duidelijk geworden bij welke kleuren ik niet hoef te kijken en deze sla ik dus ook over bij de kringloop. Doordat ik nu weet wat me wel staat en heel gericht zoek wat mij beter flatteerd voel ik me veel minder tweedehands als ik bij de kringloop koop. Ben er juist trots op als het me lukt voor weinig er goed uit te zien. Ben er wel achter dat kleur in eerste instantie belangrijker is om op te zoeken dan een model. Dus eerst de juiste kleur rekken en dan kijken of er wat tussen zit. Zo wordt winkelen veel leuker.

    Like

  23. Heb echt een hekel aan kleding kopen. Dus doe het maar weinig. Maar als ik kleding koop dan doe ik niet moeilijk. Ik koop soms dure kleding (vaak wel in de uitverkoop), maar ik heb ook wel eens 2e hands gekocht. Als ik het me maar leuk vind staan.

    Like

  24. Ik koop alleen kleding als het noodzakelijk is. Dus dit jaar 1 spijkerbroek (omdat alle anderen echt veel te ruim zaten doordat ik 25 kilo lichter ben geworden sinds januari) en nieuw ondergoed en sokken. Ook heb ik dit jaar weer nieuwe schoenen gekocht. Kosten totaal: € 170.

    Like

  25. Ik ben gek op mooie kleding en schoenen. sinds mijn ziek zijn werk ik helaas niet meer en is de kleding die ik koop van zakelijk naar casual gegaan. Ik koop graag mooie kwaliteits kleding.g maar dan wel met hoge korting. Ik merk wel dat ik steeds minder koop. Ik ga iedere 6 weken naar de kapper. Ik vind het erg fijn om netjes in de rolstoel te zitten.

    Like

  26. Als ik het écht mooi vind wel. Ik ben alleen heel kritisch. Fijn omdat ik dan maar weinig in de verleiding kom, minder fijn omdat als ik dan in de verleiding kom, het meestal ook meteen behoorlijk aan de prijs is. Maar goed, dan doe ik er ook weer lang mee.

    Like

Zeg het maar!

