Inspiratie gezocht: plassende kater

Naar aanleiding van mijn oproep in september dat ik inspiratie zocht, stuurde Bieke mij deze vraag:

“oké ik heb een vraag.. sinds december woont Heino bij ons, een kater van 15 jaar met een geamputeerde voorpoot na kanker. Hij kwam bij ons, was direct gewend, zindelijk en blij.. tot maart, toen is hij op een nacht de kattenbak uitgesprongen, denk drie poten, en de deksel van de bak zat los en daardoor sprong hij tegen de deksel en is daardoor zo geschrokken, denk getraumatiseerd dat hij niet meer op een bak durft te plassen/poepen.. hij doet het dus in onze tuin.. vinden we niet heel erg.. want we ruimen de poep op met zakjes.. maar het wordt zo winter.. en we kunnen hem niet bewegen om het weer op een bak te gaan doen.. wat hebben we al geprobeerd… deksel eraf, nieuwe kattenbak, bak buiten zetten, andere kamer, eten in de bak aanbieden, opsluiten in de kamer waar bak staat, erbij blijven zitten, hem buiten laten, hem binnen opsluiten, dan doet hij zijn behoefte in huis, ander grit erin, lekkere luchtjes in de bak spuiten, hem erin zetten, kortom… ik heb meer dan 30 jaar ervaring met allerlei soorten getraumatiseerde katten.. maar sta hier met mijn mond vol tanden.. weet geen oplossing voor dit ik wil niet meer op die enge bak probleem.. heb jij nog ideeën?? Er zijn geen andere huisdieren.. dus daar ligt het ook niet aan .. willen echt graag een goed advies, want Heino is echt een leuke kater maar een onzindelijke kat in huis is echt niet fijn.. Bieke

Beste Bieke,

Ik ben natuurlijk geen kattenexpert en heb ook geen ervaring met dit kattenplasgedrag bij een getraumatiseerde kat. Ik zou zelf denk ik de bak de bak laten en de kat zijn behoefte in de tuin laten doen. Dat kan als je een kattenluikje hebt. Hier hebben we weliswaar ook een kattenbak maar die wordt hooguit één keer per jaar gebruikt door een  kat in hoge nood als het buiten noodweer is of zo.

Wil je dat niet dan is het een optie om een kattengedragstherapeut inschakelen om het op te lossen. Ik heb namelijk wel eens zoiets gelezen in een boek over kattengedragtherapie. Een kat blijft soms hangen in een angst gekoppeld aan een handeling (het plassen). Dus het plassen in een bak zelf brengt telkens de angst weer omhoog. Dat kan goed worden behandeld maar wel door iemand die dan bij je thuis komt kijken. Je zult er dan ook wat geld in moeten investeren. Omdat iedere kattenliefhebber zich zomaar kattengedragstherapeut mag noemen (het is geen beschermd beroep) zou ik wel iemand kiezen die bij de Stichting voor KGK is aangesloten. Dan weet je zeker dat je een goed opgeleid persoon in huis krijgt en geen hemelfietser die op afstand naar aanleiding van een foto van Heino je geld uit je portemonnee klopt in plaats van poep in de bak….

Succes er mee! Heino boft maar met zijn nieuwe huis!

Misschien hebben de bloglezers ook tips voor je?

8 gedachtes over “Inspiratie gezocht: plassende kater

  1. Een vriendinnetje van mij van vroeger is kattengedragstherapeute. Ze heeft naast een reguliere opleiding voor dierengeneeskunde ook een opleiding gedaan gericht op het oplossen van problemen met kattengedrag.
    http://www.felinity.nl/
    (ik heb al jaren geen contact meer met haar en er geen enkel belang bij om haar te noemen, anders dan dat ik zeker weet dat zij een betrouwbaar en kundige kattengedragstherapeute is en baasje en kat echt kan helpen)

    Like

  2. Veel katten hebben een bloedhekel aan aluminiumfolie, zo ook onze Lhasa. Lhasa plaste steevast bij de voordeur, tot we aluminiumfolie neerlegden. Toen stopte het plassen direct, hoewel Lhasa niet bang is van folie (sommige katten schijnen er panisch voor te zijn en dat wil je natuurlijk ook niet…). Maanden hebben we een stuk folie naast de voordeur gehad. Toen ik het weg durfde te halen, heeft Lhasa nooit meer bij de voordeur geplast. Misschien een idee voor Heino? Heel veel succes Bieke en Heino!

    Like

  3. Hier hebben we een kat uit het asiel. Deze deed zijn behoefte overal in de schuur ( waar hij 's nachts is) te doen.
    Ooit gelezen dat je plekken waar de kat het doet vooral niet schoon moet gaan maken met schoonmaakmiddel of chloor omdat ze dit lekker vinden en het daar dus steenvast weer doen.
    Ik ben begonnen met de kattenbakdeksel er af te halen en juist een scheutje chloor in de kattenbak te doen, want daar wilde ik de kat hebben. Het werkt :). Durf alleen niet meer te proberen de kattenbakdeksel er op te doen, bang dat de kat dan niet meer wil ( in asiel na mijn idee ook geen deksel op de bak). Moet zeggen dat het na grote behoefte niet echt fris ruikt zonder deksel maar kat doet het wel op juiste plek.

    Like

  4. Oke dank jullie wel voor de suggesties, een kattenluikje durven we niet aan ivm. klepje en de drie poten, zonder klepje dus gewoon een open gat.. we hebben veel katten in de buurt en als er een buurtkat binnen komt is Heino geen partij.. dus doen we niet.
    Hij heeft pas 2 keer in huis gedaan, in de woonkamer, deze kamer sluiten we nu als wij niet zelf in de kamer zijn. Wij hebben hem toen niet gestraft, gewoon opgeruimd en niks gezegd.
    Heino gaat zich steeds meer als een hond gedragen, als hij wat moet, gaat hij gillend (is niet overdreven) voor de keukendeur staan en hollen wij er naar toe.
    overdag als we er niet zijn laten we hem in de tuin, er is een afdak met bankje en kussens voor als het regent, in de winter zetten we daar ook een dikke mand neer. er staat een grote schaal met water voor de vogels en eten krijgt hij 3 keer per dag.
    s avonds voor we gaan slapen laten we hem er nog even uit en meestal redt hij het tot 6.30 als mijn man op staat, die holt dan als eerste in zijn onderbroek naar de keukendeur..
    chloor in de kattenbak hoorde ik donderdag ook op een verjaardag.. direct gedaan, nog geen resultaat.
    kattenpsycholoog gaat me echt te ver.. ik ben 56 en heb vanaf mijn 18e katten gehad, die meestal wat mankeerden en ik heb het altijd weten te redden met gezond verstand, tegen de kat praten, veel liefde geven, hapjes als beloning. Heino slaapt s nacht shocking klem tegen me aan, contact liggen noemen ze dat in hondenland, hij voelt zich hier veilig en geliefd.
    morgennacht zijn we niet thuis, dan zetten we hem op de kamer met kattenbak… nog maar een extra scheutje chloor erin denk ik zo.. Bieke

    Like

  5. Hallo Bieke, soms wil het ook nog wel eens helpen om eerst aarde in de bak te doen, (dat voelt heel anders onder de pootjes) zodat het op buiten lijkt, dit dan ook in een open bak. Misschien in een grote teil zodat het ook niks van de kattenbak weg heeft?
    Anders zou ik inderdaad hem maar gewoon naar buiten laten gaan. Je hebt al zoveel geprobeerd dat een gedragkundige ook weinig meer toe zal voegen denk ik. Als hij een warm en droog plekje buiten heeft red hij zich prima tot jij hem er weer in kunt laten.
    En fijn dat je het niet opgeeft en hem weg doet. 🙂

    Like

  6. Waarom geen open kattenbak met tuinaarde erin binnen zetten. Mocht Heino hierop gaan dan langzaam aan een nieuw kattengrit toevoegen en de verhouding steeds meer naar kattengrit doen.

    Ik heb hier een kat die liever op een open kattenbak gaat (dus zonder deksel) en mijn eerste kat deed alles in het konijnenhok omdat ze geleerd had om alles op het hooi te doen op de boerderij. Dus had ik een kattenbak met hooi en grit.

    Zet de bak vooral op een nieuwe plek neer waar de kat regelmatig langs komt. Indien gewend kun je de bak langzaam naar de plek schuiven waar jij de bak wil hebben.
    Succes ermee.

    Like

Zeg het maar!

