Zaterdag

Deze herfstvakantie vloog voorbij! Vooral met niets doen eigenlijk. Kind was goed gaar na weken lang 4 tot 5 proefwerken per week en heeft het niets doen afgelopen week tot grote hoogten weten te brengen. Overigens helemaal verdiend hoor.

Gisteren togen de mannen de stad in om kleding te kopen. S. is enorm gegroeid het laatste half jaar en ineens hadden veel broeken hoog water. Ook moesten er schoenen worden aangeschaft. Hij heeft tegenwoordig orthopedische zolen wegens knie- en liesklachten die maar niet verdwijnen en hem ernstig hinderen bij het sporten. Via een orthopeed werden er zolen op maat gemaakt, alleen die passen in bijna geen van de schoenen die hij heeft. Bijsnijden vinden we zonde want dat doe je niet zomaar in iets ter waarde van € 155,-. Dus zaten we met het dilemma: gaan we snijden in dure zolen met de kans dat je dan over 4 maanden wéér nieuwe zolen moet aanschaffen of koop je nieuwe schoenen. Dat de zolen niet in de schoenen passen, is trouwens niet zó vreemd want hij  is ‘ineens’ van maat 41 naar maat 43 gegaan.

Vandaag zijn de mannen een dagje Amsterdam doen. De reis gaat eerst naar Amstel en van daaruit willen ze dwars door de stad richting centrum en Centraal Station gaan lopen. Voor M. is dat een trip down Memory Lane en voor S. gewoon een leuk uitje. Ze belden net om me op de hooge te houden van de vorderingen en ze zijn net langs het huis gelopen waar S. is geboren. Als het goed is gaan ze lekker ergens lunchen en flink wat geld stuk slaan/CD’s kopen in de Utrechtse Straat.

Geld uitgeven doe ik ook vandaag maar dan vanaf de bank: ik heb net weer € 500 overgemaakt naar de hypotheekverstrekker. Daarmee hebben we in totaal nu dit jaar € 8000 afgelost. Nog € 2000 en we hebben ons doel gehaald! Die € 2000 verwacht ik eind november af te kunnen lossen en dan zijn we klaar voor dit jaar.

Met de omzetting van de rente van onze hypotheek én het aflossen van € 10.000 hebben we dan een flink slag gemaakt in het laten dalen van de maandlasten. Naar verwachting gaan we in januari 2016 € 979 per maand betalen en dat was in januari 2015 nog € 1064. Een verschil van € 85 per maand! En dat maal 12 maal de rest van de looptijd…..

De financiële plannen voor volgend jaar zijn ook al zo goed als klaar. We willen volgend jaar een vast bedrag van €500 per maand gaan aflossen. Daarnaast gaan we de buffer weer aanvullen, eindelijk eens beginnen met serieus sparen voor een andere auto (voor over 5 jaar) én sparen voor een dakkapel.

Zo vanaf de bank heb ik het weer helemaal onder controle ;-). Ik ben blij dat het zo lekker loopt op financieel gebied en dat werkt enorm motiverend. Qua gezondheid is het echt een stuk minder dit najaar. Ik hoop morgen met de mannen naar de film te gaan maar ik heb er een hard hoofd in. Ik ben de laatste tijd echt meer uitgeput dan anders en er vragen nogal wat dingen mijn aandacht. Een nieuwe behandeling slokt veel van mijn energie op en in onze directe omgeving is er een nijpende situatie die ook aandacht vraagt. Die geef ik maar daarmee wissel ik wel wat in van de beschikbare energie. Dat maakt niet uit. Het is gewoon een kwestie van goed voelen wat kan en telkens op de dag zelf beslissen of het lukt om even naar buiten te gaan en een boek uit de bieb te halen of zoiets. En plannen weer los laten als het niet haalbaar is.

Behoorlijk wat mensen krijgen trouwens nog een mail van mij. Meestal beantwoord ik mensen wel redelijk snel als ze een vraag hebben of iets met me willen delen. Ik loop alleen hopeloos achter. Het is zoals het is en ik doe alles in mijn eigen tempo ;-).

Dat was de update. Fijn weekend allemaal!

13 gedachtes over “Zaterdag

  1. De afgelopen tijd heb ik op MP schoenen gekocht. Vorig jaar kocht ik nieuw en dat merk/pasvorm beviel me prima.
    Ik heb versterking onder schoenen nodig van orthopedisch schoenmaken en steunzolen ivm afwikkeling van voet door orthopeed voorgeschreven. Begin van de zomer kocht ik een paar sandalen van mijn favoriete merk voor 25 euro en liet die verbouwen en loop er de hele zomer op. 3 weken geleden scoorde ik van zelfde merk mooie veter schoenen nog wel vlakbij zo dat ik kon passen en was 20 euro kwijt, die worden nu omgebouwd en kan ik komende week halen.

    Tot nu toe heb ik 4x schoenen gekocht via MP en 1 paar zit me minder lekker, die verkoop ik weer door de komennde tijd hoop ik.

    Ik hadgeen budget om 2x nieuwe te kopen ad 180 peer paar en zocht deze oplossing.

    Like

  2. Jouw zoon sport toch heel veel? Misschien een tip om daar wat rust in te nemen, ik zie om me heen veel jongens in de groei die allerlei klachten krijgen door (te) veel sporten. Na de groeispurt kun je weer meer hebben. gr. Julia

    Like

  3. ja klopt. Hij doet nu ook al geruime tijd rustiger aan, slaat een training over en speelt alleen maar een helft van een wedstrijd mee.
    Kan door de groei komen maar ook door de stand van zijn voeten en benen. Ik heb precies hetzelfde gehad en een aantal operaties gehad. Laten we hopen dat dit bij hem niet nodig is.

    Like

  4. Ik vraag me steeds af of aflossen zin heeft. Je hypotheekbedrag word minder maar je krijgt toch ook minder van de belasting terug? Is het dan geen lood om oud ijzer?
    Wil eigenlijk ook extra aflossen maar vraag me af of ik er echt wat mee opschiet.

    Succes met je energiemanagement. 😊

    Like

  5. Wat knap om volgend jaar 500 euro per maand extra af te lossen! Ik ben echt benieuwd hoe dat gaat en effect heeft op je budget. Ik heb voor mijzelf een aantal spaardoelen gezet voor volgend jaar. Ik ben benieuwd hoe ver ik ga komen!

    Like

  6. Omdat we dit jaar 10.000 aflossen, dat omgerekend per maand 833 euro is, denk ik dat 500 per maand dus makkelijk zal gaan.
    Het budget op ons budget verandert niet echt want het 'overgebleven' geld gaat naar de andere spaardoelen, een auto en een dakkapel

    Like

  7. dat is een oneigenlijk argument. Ik spaar nu door af te lossen meer uit dan dat ik terug krijg uiteindelijk. Liever geen schuld dan wel een schuld en een belastingvoordeel.
    Zie het zo: door af te lossen is onze schuld zodanig gezakt dat we nu van 1 inkomen zouden kunnen leven. Dat zou niet lukken als we niet hadden afgelost en wel het belastingvoordeel zouden hebben. Onder de streep houd ik nu meer geld over. Nu gebruiken we dat telkens om af te lossen maar eenmaal klaar dan houden we echt veel geld over…

    Like

  8. Begrijp de opmerking van landelijk creatief. Als je nog zit te twijfelen over wel/niet aflossen.
    Ik denk dat je ook in overweging mee moet nemen dat na 30 jaar van de belasting niets meer terug krijgt. Je hebt dan nog een restschuld, moet mogelijk nog een nieuwe ( duurdere? ) lening en gaat mogelijk al met pensioen en hebt hierdoor minder mogelijkheden om dan nog af te lossen.
    Ik werk nu graag aan het verminderen van de hypotheekschuld, Zeker om straks wat beter en onafhankelijker financieel te zijn. Aflossen lijkt eerst weinig uit te maken maar eenmaal begonnen krijg je wel het sneeuwbal effect en gaat het aflossen sneller of je houdt meer geld in de portemonnee om uit te geven aan zaken die je belangrijk vindt en nu kunt doen.

    Like

  9. Wauw wat doen jullie het geweldig. Ik vind het zo knap hoe je dat bedrag iedere keer bij elkaar sprokkelt. Wat heerlijk dat de maandlasten zo ontzettend gedaald zijn. Wij vinden het ook erg fijn om af te lossen. Mijn inziens is het gewoon goed om af te lossen, zeker op een aflossingsvrije hypotheek. Je kunt niet in de toekomst kijken en weten of je over 30 jaar wel genoeg inkomen hebt om de restschuld, zonder renteaftrek, te kunnen betalen. Tevens is het ook geweldig om je maandlasten te zien dalen. Mooi doel ook weer voor het volgende jaar, ga zo door!!!!!

    Like

  10. Hoi Martine, ik heb een eeneiige tweeling van 4 met beiden zulke steunzolen. Lekker prijzig wanneer ze een paar maten per jaar groeien…zucht.
    de schoenen waar de zolen mooi in passen zijn vaak van Skechers. Hier kun je de zolen uithalen en ze zijn goed aan te snoeren met veters, en ze hebben er hoge modellen van. Echter om te reageren op jouw vraag, wij kopen te grote schoenen voor ze. het is niet te betalen wanneer ik het anders zou doen. Het mooie is, dat ze na een paar keer wandelen, echt wel wennen aan de te grote schoenen.
    In de zomer plak ik ze met dubbelzijdig tape vast aan open sandalen, met een achterbandje weet je wel?. Zo kunnen ze ook in de zomer goed lopen zonder dat ze door hun knieeen gaan of als eendjes lopen. Groetjes E

    Like

Zeg het maar!

