Waarom zou je aflossen?

Sinds een paar jaar lossen wij onze hypotheek af. Ik schreef er al vaak over. Ik lees er ook vaak over. Steeds meer in boeken, op blogs, in krantenartikelen lees ik jubelverhalen van mensen die hun hypotheek aflossen. Aflossen is ook gewoon echt fijn want:

  • echt stukken beter voor je nachtrust! 
  • na 30 jaar vervalt je hypotheekrenteaftrek en ga je de brutolasten netto betalen, dat wil je toch niet? 
  • hoe meer je aflost, hoe lager je maandlasten zijn. Zo kun je financiële tegenslag zoals werkloosheid en arbeidsongeschiktheid opvangen 
  • het levert vrijheid op. Eenmaal afgelost hoef je je niet meer druk te maken of je huis onder water staat 
  • geen schuld is prettiger dan wel een schuld

Maar altijd, echt altijd, is er wel een tegengeluid, een lezer die zegt:
‘Maar de hypotheekrente aftrek dan? Ik ben toch een dief van mijn eigen portemonnee als ik ga aflossen en dat misloop’? 

Zo ook op mijn vorige stukje van afgelopen zaterdag. Iemand merkte op:
‘Ik vraag me steeds af of aflossen zin heeft. Je hypotheekbedrag word minder maar je krijgt toch ook minder van de belasting terug? Is het dan geen lood om oud ijzer?  Wil eigenlijk ook extra aflossen maar vraag me af of ik er echt wat mee opschiet.’

Mijn antwoord was:

Dat is een oneigenlijk argument. Ik spaar nu door af te lossen meer uit dan dat ik terug krijg uiteindelijk. Liever geen schuld dan wel een schuld en een belastingvoordeel.
Zie het zo: door af te lossen is onze schuld zodanig gezakt dat we nu van 1 inkomen zouden kunnen leven. Dat zou niet lukken als we niet hadden afgelost en wel het belastingvoordeel zouden hebben. Onder de streep houd ik nu meer geld over. Nu gebruiken we dat telkens om af te lossen maar eenmaal klaar dan houden we echt veel geld over… ‘

Maar het antwoord kan veel uitgebreider. Je kunt deze vraag van veel kanten bekijken. Puur cijfermatig, maar ook emotioneel. Daarom hier wat redenen waarom je de HRA gewoon moet vergeten als motivatie om niet af te lossen. Zodat ik deze lezer misschien kan helpen met de beslissing om wel te gaan aflossen.

Kijk niet naar de korte termijn maar naar de lange termijn
Inderdaad, je loopt als je dit jaar veel aflost, volgend jaar wat renteaftrek mis. Op de korte termijn lijkt dit nadelig, zeker als je die HRA nodig hebt om van rond te komen. Dat is nog steeds bij veel mensen het geval. Maar vergeet niet dat door af te lossen de rentemaandlasten dalen. En als je door gaat met aflossen, dalen die rentelasten het jaar erop weer. Die maandlasten blijven bij aflossen dalen, de HRA ook maar die heb je steeds minder nodig. De lasten worden zoveel lager, dat ze makkelijker op te hoesten zijn. De HRA is bovendien niet in beton gegoten en gaat verdwijnen.

Noem eens wat cijfers dan?
Wij zijn nu precies €250 goedkoper uit per maand dan voor dat we gingen aflossen. We betaalden in 2012 €1246 per maand en nu €996 per maand. Dat is €250 maal 12 maanden maal de resterende looptijd van de hypotheek (22 jaar) = € 66.000! Wat we dus tot nu toe uitsparen door af te lossen.
 
Reken voor de grap eens uit wat je betaalt voor het blijven profiteren van de HRA
Wij zijn net in aanmerking gekomen voor een renteherziening van onze hypotheek. Nóg een voordeel dat ik zomaar even uit mijn mouw schud, maar daar ga ik het hier nu niet over hebben. In het offertetraject van de renteherziening kregen wij een kostenoverzicht gestuurd. Een hypotheekverstrekker is tegenwoordig verplicht je te informeren wát je nu precies kwijt bent aan kosten voor het mogen afsluiten van een hypotheek.

Kijken jullie even mee? De cijfers zijn al weer verouderd want er is al weer afgelost, maar het gaat even om het idee. Onze totaalschuld bestaat uit 3 leningdelen, 2 aflossingsvrij en 1 annuïtaire lening:


schuld
 te betalen rente
 totaal €
       60.329,82
       75.367,91
     135.697,73
       65.092,84
       38.914,73
     104.007,57
       86.115,52
       24.805,79
     110.921,31
    211.538,18
    139.088,43
    350.626,61

Stel dat wij vanaf nu niet meer aflossen en gaan profiteren van de HRA (er even van uitgaand dat die dan de komende 22 jaar blijft bestaan) dan betalen wij voor het instanthouden van een schuld van €211.538,18 namelijk €139.088,43 aan rente.Aan het eind van de looptijd moeten we die €211.538,18 alsnog betalen, dus we betalen voor deze schuld meer dan €350.000. In deze som heb ik niet meegenomen, wát we al aan rente hebben betaald de afgelopen 12 jaar.

HRA
 
 pm
       279,00
 pj
   3.348,00
 22 jaar
 73.656,00

De HRA die wij bij niet aflossen deze zelfde periode ontvangen is iets meer dan €73.000.

Maar dan?


schuld
     211.538,18
 rente
     139.088,43
 HRA
       73.656,00
 zelf betalen
     276.970,61

 
Als ik optimaal wil blijven profiteren van de HRA, dan moet ik daarvoor een schuld instandhouden van €211.538,18, die mij na aftrek van de renteteruggave €276.970,61 kost.

Mmmm, dat is niet profiteren van HRA, lijkt meer op geld weggooien….

En dan, dan hebben we dus enorm mogen ‘genieten’ van die HRA en die €276.970,61 zelf betaald en dan is de looptijd van de lening verstreken. Wij zijn dan bijna met pensioen. Ons inkomen wordt dan minder maar we gaan wel de brutohypotheeklasten betalen. Dan zouden we dus €996 per maand gaan betalen, ervan uitgaand dat we de hypotheek kunnen verlengen. Als dat kan. €996 is tegen die tijd weliswaar minder waard dan nu maar geeft een hypotheekvertrekker dan nog wel een hypotheek aan iemand die bijna met pensioen gaat? Of moeten we dan ons huis gaan verkopen, gokken op overwaarde en kleiner en goedkoper gaan wonen?

Liever niet gokken en lenen
In plaats van uitgaan van de sterfhuisconstrucite die de HRA is, lossen wij veel liever af. Is extra aflossen voor iedereen beter? Nee, dat denk ik niet. Niet als je een gewone annuïteitenhypotheek hebt of een lineaire. Het kan natuurlijk wel maar de noodzaak zal minder zijn. Maar heb je een aflossingsvrije hypotheek dan is het vaak wel het verstandigste om te doen, zeker als je huis onder water staat. Want een lening blijft een lening en zal moeten worden terugbetaald, ook al krijg je ter compensatie van die lening een beetje geld terug. Onder de streep ben je door af te lossen per maand steeds minder kwijt.

Nog niet overtuigd?
Marieke Henselmans legt het in haar boek Eigenwijs je hypotheek aflossenzo uit:
‘Stel, je huurt een duur huis, voor € 640 per maand. Je hebt een laag inkomen en krijgt € 308 huurtoeslag. Je betaalt netto €332.
Nu kun je een goedkoper en even groot huis huren voor €340. Je krijgt dan minder huurtoeslag, namelijk €145. Netto betaal je dan €195. En je gaat dat huis afwijzen, omdat je dan niet meer maximaal profiteert van de huurtoeslag. Dat zou redelijk gek zijn. Toch redeneren we wel zo als het om de hypotheekrenteaftrek gaat. Ons is jarenlang verteld dat we er maximaal van moeten profiteren. Maar de cijfers liegen niet. Wie aflost gaat minder rente betalen’ (Citaat Marieke Henselmans, Eigenwijs je hypotheek aflossen, pagina 20).

Dus, bijna twee keer je huis betalen en niets aflossen of je schuld aflossen, steeds minder betalen en aan het einde van de looptijd schuldenvrij zijn….ik weet het wel!

Nou, aflossen dan maar!
Natuurlijk wil je na dit stuk meteen als een dolle gaan aflossen. Doe dat niet maar stel jezelf een aantal vragen. Ga eens rustig zelf rekenen. Wat is je lening en de resterende looptijd? Wat is de WOZ -waarde van je huis? Zou je de brutolasten makkelijk kunnen ophoesten? Wat als er een inkomen wegvalt? Is het belangrijk voor je in dit huis te blijven wonen? Voldoet dit huis ook nog als je ouder wordt? Heb je een goed overzicht van je overige lasten en weet je wat je zou kunnen missen of moet je aanpassingen in je leefstijl door voeren om aflossingen mogelijk te maken? Denk zelf na, ga zelf rekenen en ren niet meteen naar een adviseur. Lees gewoon eens je hypotheekakte door, wat staat er in? Bij de meeste hypotheken mag je 10 % boetevrij aflossen per jaar. Zo lang je daar onder blijft, is er niets aan de hand. En veel verstrekkers zijn bereid je een gunstigere rente te verlenen als je schuld is gezakt ten opzichte van de waarde van je huis. Dat is ons bijvoorbeeld net gelukt en scheelt weer €25 per maand (die we weer kunnen gebruiken om extra af te lossen).

Aflossen is iets van de lange adem. Maak een plan. Zorg voor een goede buffer waarmee je pech kunt opvangen. De buffer gaat voor het aflossen. Is de buffer hoog genoeg, dan kun je gaan aflossen. Is om wat voor reden dan ook de buffer wat gedaald, stop dan even met aflossen en ga weer sparen. En ga dan weer aflossen. Aflossen is elke maand opnieuw kiezen voor lagere maandlasten. Elke keer weer maken we wat over naar de bank en denken we: ‘toedeloe, deze €500 of €1000 hoeven we nooit meer te betalen’. Dat is leuk en dat voelt goed. Zeker omdat het steeds sneller gaat met die dalende lasten. Door wat we uitsparen aan rente ook weer te gebruiken om af te lossen, krijgen een sneeuwbaleffect.

En wil je echt maximaal van de HRA profiteren? Gebruik dan het bedrag dat je nu aan HRA ontvangt om te beginnen met aflossen.  Zie het als een startbedrag. En verhoog dat dan elke keer met wat je aan rente uitspaart door de verlaging van de maandlast. Als je dan ook elk jaar op tijd je voorlopige teruggaaf aanpast, dan heb je er een leuke hobby bij die je een afgelost huis oplevert ;-).

ps: wellicht ten overvloede: een hypotheek aflossen is niet altijd het verstandigste. Een annuïteitenhypotheek, een lineaire hypotheek of een bankspaarhypotheek hebben allemaal gemeen dat er na de looptijd of is afgelost of zoveel is gespaard dat er kan worden afgelost. Maar ‘gewone’ aflossingsvrije hypotheken –  in het ergste geval gekoppeld aan een woekerpolis – vormen vaak een risico waarbij het verstandig is om eens uit te rekenen wat het verstandigst is.

78 gedachtes over “Waarom zou je aflossen?

  1. Hoi,
    Bij ons is het zo dat de rente gelijk is op beide lening delen. Als ik 500 euro aflos levert mij dit het volgende op:
    Bij aflosvrij 1 euro maandlasten verlaging alleen de rente die lager wordt.
    Bij annuitair 2,5 euro maandlasten verlaging, rente + maandbedrag gaat naar beneden.
    Ik hoef immers minder af te lossen in de resterende looptijd die wel gelijk blijft.
    Ik heb wel eens gehoord dat het ook kan zijn dat je looptijd korter wordt dan gaat dit dus niet op.

    Groet Nomoskar

    Like

  2. Hallo Anoniem

    ik ben 57 en wil dolgraag eerder stoppen met werken ( ik werk al ruim 40 jaar)
    Wij hebben 3 hypotheekdelen en betaalden 6 jaar geleden ruim 1800 euro per maand aan hypotheek (mooi huis dat wel)
    Nu nog maar 1300 euro en over 2 jaar is 1 hypotheekdeel vanzelf afgelost (een spaarhypotheek die we meeverhuisd hebben)
    daarna gaat t aflossen extra snel, want wat we overhouden lossen we weer af.
    Als we over 4 jaar de andere 2 delen versneld afgelost hebben houden we dus 1800 euro in de maand over ( dat is bijna de helft van ons gezamenlijke inkomen) + het gedeelte dat we al spaarden om extra af te lossen (je moet ergens beginnen nietwaar)
    Kortom dan moeten man en ik nog 6 jaar werken maar dan kunnen we meer dan de helft van ons inkomen sparen.
    Dus of we kunnen minder gaan werken of we kunnen eerder stoppen
    Maar t belangrijkste is : 6 jaar geleden lag ik wakker van de hypotheek schuld, ( ik ben een doemdenker) nu niet meer
    je hypotheek aflossen geeft zoveel rust !

    Like

  3. Ja klopt. Maar dat is een keuze die je maakt. Wij willen ook genoeg beschikbaar hebben staan voor calamiteiten en niet dat dat vast zit in t huis. En wellicht lossen we toch af op een gegeven moment. Ligt ook een beetje aan de situatie in ons leven.

    Like

  4. Ja dat klopt, we kochten in 2010 ons huidige 3e huis, voor €210.000 kosten koper 6% nog een nieuwe keuken en verwarmingsketel en een mooie vloer in gang en keuken… onze start hypotheek was €28.000, we hebben altijd op onze hypotheken afgelost en natuurlijk is ons tweede huis meer waard geworden door stijging van de huizenprijzen en de verbeteringen die we aanbrachten aan het huis. We zijn kleiner gaan wonen toen onze kinderen het huis uitgingen, over 5 jaar zijn we hypotheek vrij. Ons verhaal staat ook bij Opnieuwbegonnen onder kopje Hypotheek altijd als schuld gezien. Bieke

    Like

  5. Dank je wel voor de heldere uitleg. Zo heb ik hem nooit bekeken, logisch inderdaad. Het enige wat ik me afvraag hoe doe je het dan met het aflossingsvrije gedeelte. Kijken jullie hoe ver je komt met aflossen binnen de 30 jaar? Zo ja als je dan een flink bedrag over houdt dan zal je daar toch weer rente over moeten betalen zonder aftrek. Zoals wij nu aflossen verwachten wij binnen de looptijd het resterende aflossingsvrije gedeelte afgelost te hebben. Het annuïteiten gedeelte lost zichzelf dan af. Neemt niet weg dat wij daar ook aan af zullen lossen als we daar tzt de middelen voor hebben. Het heeft ons in ieder geval aan het denken gezet, waarvoor bedankt. Ik ben ook erg benieuwd hoe Martine hier naar kijkt. Succes met het aflossen en super dat u ons even uitleg gegeven heeft.

    Like

  6. (Ik ben anoniem 26-10-2015 21:09)Even een reactie: de rente die we op beide delen (annuniteiten- en aflossingsvrijegedeelte) is gelijk. 3%. Omdat we nu dus aflossen op de annuniteitenhypotheek en als dat zo doorgaat we met 12 jaar klaar zijn scheelt het ons 300 per maand en een gedeelte van de hypotheek is weg.. die 300 euro die het ons scheelt en datgene wat we er nu maandelijks op aflossen (en dat wordt maandelijks meer), gaan we dan gebruiken om de aflossingsvrije af te lossen. Naar mijn idee kunnen we dan onze totale hypotheek (annuniteiten en aflossingsvrije) aflossen. En de rente die je gedurende de looptijd betaalt is dan minder en dat geld wat je hiermee bespaart kun je dan weer voor wat anders gebruiken. Hoop dat ik het zo duidelijk omschreven heb. Is dus hetzelfde als anoniem 27-10-2015 14:14 uur.

    Like

  7. Wij hebben de afgelopen twee jaar flink afgelost en een woekerpolis afgekocht, van 181.000 naar nu 112.500 gegaan. Resltaat van 685 bruto naar nu 375,00 euro bruto. En we gaan gewoon rustig door voor zover mogelijk. En wat geeft dat een heerlijk gevoel moet ik zeggen. Wilde dat ik jaren eerder had geweten wat ik nu weet. De waarde van het huis is zo'n 250.000 euro, een tophypotheek hebben we dus gelukkig nooit gehad maar met elke 1000 euro eraf ben ik erg blij.

    Like

  8. Hoi Martine, maar als je 276,976,21 zelf betaald hebt zoals je schreef dan is tevens de schuld toch ook afgelost? Maar ik snap het verhaal, wij lossen sinds een aantal jaren ook extra af. Offe ik snap nog steeds die bepaalde zin niet??
    Heerlijk blog trouwens,
    Gr. Ria

    Like

  9. Mmmm…. Bij overlijden is er meestal een overlijdensverzekering die uitkeert en bij scheiding is het niet altijd handig om veel afgelost te hebben. Je moet nl. de helft van de overwaarde overhandigen aan je ex-partner. Ik spreek helaas uit ervaring. En dat bedrag moest ik wel weer lenen tegen hele slechte voorwaarden en een hogere rente. Met de regels van nu was dat helemaal niet gelukt, dan was ik dakloos geworden met mijn kinderen. Want huurhuizen zijn er niet en opnieuw kopen zit er niet in door die extra aflossingen die ik gedaan had. Over dat bedrag krijg je nl. geen hypotheekrente aftrek. En omdat je al veel minder kan lenen, blijft er niet veel over voor de aankoop van een ander huis.
    Wel is het fijn als je ziek bent dat je voorlopig in je eigen huis kan blijven wonen omdat je lagere lasten hebt. Maar mocht je weer “beter” gemeld worden door het UWV en je bent inmiddels ontslagen dan heb je ook pech. Je komt dan op enig moment bij de bijstand terecht en een eigen huis mag je dan opeten.
    Er lijkt een afloshype gaande te zijn en ikzelf heb daar ook aan meegedaan. Als ik het over had mogen doen had ik wel afgelost, maar niet zoveel. Ik had ook wat meer genoten van het hier en nu, in plaats van altijd te denken aan later.
    Ik denk dat een ieder zijn eigen afweging moet maken, elke situatie is anders.

    Like

  10. Wij hebben maar 10.000 aflossingsvrij. De rest is banksparen 145.000
    We zijn al 10 jaar op weg, nog 20 te gaan.
    Wat is dan beter om te doen, die 10.000 af lossen of inleggen op de bankspaarhypotheek?
    We hebben 25.000 spaargeld, met nog geen 1% rente. Kunnen we dan beter inleggen op de bankspaar? Het liefst willen we het maandbedrag dan omlaag, de looptijd verkorten hoeft (nog) niet zo voor ons…
    De aflosverhalen inspireren me enorm dus ga vooral door! ����

    Like

  11. Maar aflossen kan ook voorkomen dat men na de scheiding met een restschuld achterblijft. Ik ken ook mensen die na de scheiding diep in de schulden zaten, doordat het huis onder water stond en ze nooit iets hadden afgelost. En mensen die nog 2 jaar met elkaar in 1 huis moesten wonen omdat er geen geld was voor een ander huis. Wel aflossen geeft dan toch meer vrijheid denk ik.
    Ik denk dat een scheiding sowieso altijd ervoor zorgt dat je er flink op achteruit gaat.

    Ik probeer ook te genieten van het hier en nu én af te lossen. Die balans houden is heel prettig voor ons. Een beetje genieten, een beetje aflossen, een beetje sparen….

    Like

  12. Ja Ria inderdaad, in het bedrag van 276976 is het hypotheekbedrag mee opgeteld. Er staat dat er bij die berekening niet wordt afgelost, dus of de 211000 € is op een andere manier bij elkaar vergaard, en dan is er daarna geen maandbedrag meer, of er is nog wel eeeen restschuld, en de totaal betaalde kosten zijn 276976-211000=-65976

    Like

  13. Hoi,
    Heb naar aanleiding van dit alles weer zitten spelen met mijn excelletjes. Heerlijk die twijfel 🙂 Ik vind inderdaad wel dat de aflossingsvrije binnen de looptijd moet worden afgelost. Ik heb dit leningdeel dus voor mij zelf lineair gemaakt. Omdat we nu iets meer ruimte hebben heb ik zitten rekenen. Als ik de aflossingsvrije gewoon lineair hou en het overige in de anuitaire hypotheek stop (inclusief maandvoordeel) dan ben ik het snelst en veiligst van mijn hypotheek af. Lukt het me na een paar jaar niet meer om extra af telossen dan zijn in ieder geval allebei de lening delen omlaag, maandlasten dus ook. en is de kans groter dat ik, het gedeelte wat ik lineair heb gemaakt, kan blijven volhouden.

    nomoskar

    Like

  14. Elke situatie is anders, wat ik wil zeggen is dat je ook rekening moet houden met niet zo prettige wendingen in je leven: overlijden, scheiden, ontslag, een chronische ziekte. En soms is het niet handig om alles op alles te zetten om af te lossen. Mijn “griezelige overwaarde” zoals mijn bank het zei heeft er voor mij toe geleid dat ik na de scheiding flink moest bezuinigen. Immers de helft van die overwaarde ging naar mijn ex. De kinderen en ik hebben in het begin letterlijk op een (zoet)houtje moeten bijten, en dat is zuur. Ik had heel veel restschuld moeten hebben om in dezelfde situatie terecht te komen, meer dan 250.000. En nu zit ik met een extra hypotheek voor de helft van dat bedrag, ook niet leuk.
    Zoals meestal zal de gulden middenweg tot de minste risico's leiden en het houdt je leven nog steeds heel leuk. Daarom ben ik het helemaal eens met je laatste zin!

    Like

  15. ja dat ben ik helemaal met je eens. Alles op aflossen zetten is niet realistisch. Er moet sowieso altijd een buffer aanwezig zijn op pech op te vangen.
    Toen ik ziek werd en in in inkomen actheruit ging was aflossen niet eens iets dat in ons opkwam laat staan dat het kon. Door eerst te bezuinigen en toen te sparen zagen we pas wat er over kon blijven.
    Het is inderdaad heel heftig als je zo achter uitgaat. Ik ben weliswaar toen mijn huis niet kwijt geraakt maar lag wel nachten wakker van de financiële stress. Ik heb er wel veel van geleerd: hoe ik het niet wil en hoe ik het wel wil en wat bij ons past om te doen.
    Want uiteindelijk is het het beste te doen wat bij jou past en wat ervoor zorgt dat jij het meeste grip hebt.

    Like

  16. Leuk dat je verwijst naar Éigenwijs hypotheek aflossen'..:) Ik hoorde laatst nog een mooie beeldspraak: 'willen profiteren van HRA is net zoiets als steeds frisdrank kopen om het statiegeld niet mis te lopen' ,
    die vond ik zelf ZO duidelijk…Wát? Koop jij geen frisdrank? Maar dan loop je al dat statiegeld mis! 😉

    Like

  17. Een aflossingsvrije hypotheek loopt ook (meestal) 30jaar, na 30 jaar wil de bank geld zien! Als je niet kunt betalen zul je een nieuwe lening moeten afsluiten om dat gat te dichten. Maar omdat je dan 30 jaar ouder bent, vaak bijna met pensioen en dus lagere inkomsten zul je die lening niet meer kunnen krijgen, als je die lening niet krijgt kun je niet de bank betalen, dus wordt het huis verkopen en verhuizen.

    Like

  18. Helaas zit er niet altijd een overlijdingspolis gekoppeld aan een hypotheek of wordt er soms een gedeelte verzekerd. Als je uit elkaar gaat kun je mijn inziens beter een overwaarde hebben dan dat je huis zwaar onder water staat. Een vriendin heeft noodgedwongen 1.5 jaar met haar ex moeten wonen omdat de bank verbood om het huis te verkopen ivm een grote restschuld. Nu is het huis gelukkig verkocht maar moeten ze nog 6 maanden in het huis blijven tot de overdracht. Beiden hebben een behoorlijke restschuld waardoor kopen er voorlopig niet in zit. Natuurlijk is het zo dat je geen hra meer krijgt over het bedrag wat afgelost is, dat is zeker in uw geval echt heel erg naar. Ik ben helaas ziek geworden en herstel zit er niet meer in. Als ik niet afgelost zou hebben hadden we het nu echt zwaar gehad. Ik heb zelf ook heel veel moeite dat mensen die hard sparen en aflossen hun huis ( overwaarde) moeten opeten als ze in de bijstand komen. Wíj hebben tijdens het aflossen gewoon goed geleefd en genoten en niet kosten wat kost afgelost. Maar zoals eerder gezegd een ieder moet doen wat goed is en goed voelt voor zichzelf. Ik denk dat je altijd pas achteraf kunt zeggen of het aflossen of juist niet aflossen de juiste keuze was. Voor u en de kinderen vind ik het heel erg dat de nieuwe start zo vreselijk moeilijk is geweest. Ik hoop dat het nu beter gaat.

    Like

  19. Helaas zit er niet altijd een overlijdingspolis gekoppeld aan een hypotheek of wordt er soms een gedeelte verzekerd. Als je uit elkaar gaat kun je mijn inziens beter een overwaarde hebben dan dat je huis zwaar onder water staat. Een vriendin heeft noodgedwongen 1.5 jaar met haar ex moeten wonen omdat de bank verbood om het huis te verkopen ivm een grote restschuld. Nu is het huis gelukkig verkocht maar moeten ze nog 6 maanden in het huis blijven tot de overdracht. Beiden hebben een behoorlijke restschuld waardoor kopen er voorlopig niet in zit. Natuurlijk is het zo dat je geen hra meer krijgt over het bedrag wat afgelost is, dat is zeker in uw geval echt heel erg naar. Ik ben helaas ziek geworden en herstel zit er niet meer in. Als ik niet afgelost zou hebben hadden we het nu echt zwaar gehad. Ik heb zelf ook heel veel moeite dat mensen die hard sparen en aflossen hun huis ( overwaarde) moeten opeten als ze in de bijstand komen. Wíj hebben tijdens het aflossen gewoon goed geleefd en genoten en niet kosten wat kost afgelost. Maar zoals eerder gezegd een ieder moet doen wat goed is en goed voelt voor zichzelf. Ik denk dat je altijd pas achteraf kunt zeggen of het aflossen of juist niet aflossen de juiste keuze was. Voor u en de kinderen vind ik het heel erg dat de nieuwe start zo vreselijk moeilijk is geweest. Ik hoop dat het nu beter gaat.

    Like

  20. Och wat lief van u.
    We hebben wel een lastige start gehad, maar dit eigenlijk niet zo bewust meegemaakt. We waren blij dat we konden blijven wonen in ons eigen huis. We hebben meteen een moestuin aangelegd, niet voor de leuk, maar meer als noodzaak. Verder veel spullen verkocht, dus het werd hier wel leger en leger. Auto weggedaan, weer op de fiets. Mijn omgeving dacht dat ik het roer omgooide na de scheiding en meedeed aan allerlei moestuin-, opruim-, sportieve hypes, ze moesten eens weten.
    Het gaat nog steeds heel goed met ons, we hebben veel plezier. De rest is maar geld.

    Like

  21. Ik heb ook banksparen en had stukje aflossingsvrij. Aflossingsvrij heb ik nu afgelost. Boete betaald, maar binnen een paar jaar heb ik die boete er weer uit. Banksparen aflossen… ingewikkeld. Dat risico dat je dan de hele HRA moet aflossen. Rente staat nu vast. Als die periode voorbij is, ga ik laten uitreken wat extra aflossing kan schelen en of dat binnen de bandbreedte kan. Of misschien dat eerder een keer laten uitrekenen… Dat ga ik niet zonder financieel adviseur doen.

    Like

Zeg het maar!

