Drukte in de hal

Mijn agenda is leeg
maar mijn hoofd is vol.
Dat zit zo.
Er wordt gebeld.
Ik neem op 
en voer een gesprek.
5 minuten,
meer niet.
Dan wordt er
weer gebeld.
Weer een gesprek,
5 minuten,
meer niet.
Kort bezoek,
uurtje,
meer niet.
Glazenwasser
staat tussentijds
op de stoep.
Ook even praten.
Nou ja,
meer slap ouwehoeren.
Dan weer de telefoon.
Wat moeten
al die mensen 
toch van mij!
(meestal geld)
Of ik
de ijsbeer
wil redden.
Wel hoor,
wil ik wel.
O ja,
eten maken.
Eigenlijk
is de energie op,
weg foetsie.

En dan,
laptop kapot,
als in kaduuk,
doet het niet meer,
de geest gegeven,
kassiewijle.
Stress,
want: laten maken
of nieuwe kopen?
Beslissingen nemen,
liefst nu,
meteen,
onmiddellijk!
De laptop
is mijn mobiele eenheid
naar de buitenwereld toe.

In de nacht,
in bed,
vraagt mijn laptop
aan mij
of ik ijsberen wil redden
door mijn ramen
te laten lappen..

Mijn hoofd
zit vol.
Alle informatie
en woorden van de dag
verdommen het
om netjes
 naar de afgesproken laatjes
te gaan.

Wederom
is mijn aankomsthal
veranderd in een
vergaarbak
van woorden, emoties,
herinneringen en beelden
die niet netjes
in een rij
gaan staan
maar door elkaar
blijven rennen.
Zie ze dán
maar eens
te pakken
te krijgen.

In de ochtend
is de vrouw
die ik gisteren
nog was
overgenomen
door een griezel
met piekhaar en
enorme wallen
die gelukkig
op de laptop
van het kind
haar onzin
de wereld
in kan sturen
zodat die woorden
in ieder geval
niet meer
in de aankomsthal
blijven hangen.

Nu de rest nog
uit dat brein
zien te krijgen.
Ik denk
dat ik maar begin
met die ijsbeer…

23 gedachtes over “Drukte in de hal

  1. Ach lieverd, wat waardeloos…
    Kun je niet besluiten om de telefoon NIET op te nemen? Scheelt een hoop gelekte energie
    Ik zou toch eerst mezelf redden dan de ijsbeer, daar zijn genoeg anderen voor.
    Heel veel liefs

    Like

  2. Vooral die laatste zin… Herkenbaar. Terwijl ik gelijk ook oplossingen voor je weet hoor 😉 om die vervolgens zelf ook te vergeten toe te passen alleen naar vanwege heus ik kan het vandaag echt!
    Sterkte!

    Like

  3. Het verwerken van de info van de hele dag…alsof het in een grabbelbak ligt, ongeordend.
    Ik heb mijn bel uit staan. Bekenden weten dat, die klepperen wel. (en als ik een pakketje verwacht gaat de bel wel aan) Scheelt me zoveel nodeloze naar de deur loopjes voor onzindingen. Misschien een idee voor jou?

    Groet,Greet

    Like

  4. Heel veel sterkte…Ik hoop dat je morgen weer een beetje bij bent. Ik ben vandaag met een experiment begonnen. Ik kan momenteel (niet altijd) ongeveer 3 uur per dag energie aan iets besteden. Ik heb de timer op mijn telefoon op 3 uur gezet. En elke keer dat ik iets doe zet ik hem aan. Ik heb nu nog 34 minuten die ik mag besteden. Dat wordt dus koken en niet de was, niet strijken, geen bed verschonen. Want ik ga er vandaag al overheen omdat ik vanavond een afspraak heb…vergeten…dus ik moet me verder echt aan die drie uur houden. Werkt zoiets misschien voor jou? Vandaag is mijn eerste dag dat ik het zo doe. Want op goede dagen denk ik steeds..ach gaat wel even…

    Like

  5. heb je geen nummermelder? wij hebben nu ook een nummer wat niet gegeven wordt. heerlijk rustig!! en anders pakte ik niet op bij onbekende nummers of private. Iemand die moest bellen liet ik 2 keer achter elkaar bellen wist ik dat ik op kon pakken.

    Like

  6. Tjaaa, wat is nu het probleem precies?
    De telefoon is gegaan. Oef, oef, zwaar! Je kan natuurlijk ook niet opnemen en verder slapen.
    De glazenwasser is geweest. Lekker luxe, hoef je dus ook niet zelf te doen!
    Je laptop is stuk, helaas pindakaas. Je hebt geld zat om een nieuwe te kopen, dus daar zou ik niet over gaan malen. Je zoon heeft ook een laptop, die je kan gebruiken, dus waar heb je het over.

    Waarom zeur je toch altijd zo?
    Dit gaat toch helemaal over niets?
    Maar goed, om je te troosten:
    Er is vast bij meer mensen de telefoon gegaan vandaag!
    Of de glazenwasser bij ze is geweest, weet ik niet. Misschien hebben ze zelf de ramen gelapt, terwijl jij lag te kreunen en te steunen over de telefoon.
    En er zijjn vast meer laptops ter ziele gegaan vandaag! Misschien wel bij mensen die geen 2e laptop in huis hadden en geen geld hebben voor een nieuwe.

    Een tip voor minder zelfmedelijden: Omschrijf het eens zo:
    Mijn laptop ging vandaag ter ziele, maar heb die van zoon gebruikt! Wij hebben nl meerdere laptops in huis.
    Mijn ramen zijn weer lekker gelapt!

    Das weer eens wat anders, dan je eeuwige gezeur en gezanik en gemopper en ontevredenheid.
    Je bent een heel zielig verwend poppetje!

    Vr groet IJsbrand

    Like

  7. Je woorden kwamen er nu wel keurig in het gelid uit ;). Sterkte, ik ken die dagen maar gelukkig maar heel soms.

    Hee je hebt een mannelijke lezer aan je weten te binden, die zijn zeldzaam! Maar als ik het zo zie kunnen die toch maar beter wegblijven…

    Like

  8. Ijsbrand bedoelt het vast niet zo. Het is vast opbouwend bedoeld, zo van 'he, kom op
    Martine, er zijn ergere dingen in het leven, maak je niet zo druk!' Maar Ijsbrand maakt zichzelf ook best druk in zijn reactie. Hij kent jouw story niet Martine, dus kop op, laat het van je afzakken en op naar een nieuwe dag. De ene gaat slechter dan de ander maar gelukkig kun je elke dag vergeten als je wilt. Luister maar eens naar het nieuwe liedje van Marco Borsato.

    Like

  9. Beste IJsbrand,
    Heb je wel eens gehoord van respect. Volgens mij niet echt. Als het je het vervelend vind om te lezen hoe iemand omgaat met het hebben van een ziekte, kun je ook bedenken om niet meer mee te lezen. Martine deelt met haar lezer een heleboel dingen en ook haar omgang met haar ziekte hoort daar bij. Martine is de laatste die zeurt maar is juist een hele sterkte, warme en lieve vrouw. Ze sleept zich soms door de dag heen, maar is altijd positief en vecht voor haar gezin. In plaats van zo een nare reactie te geven had je ook kunnen zeggen, kom op Martine, morgen heb je wellicht een betere dag en heb je iets meer energie. Dat komt toch echt heel anders over. Mijn leven ziet er redelijk gelijkend uit als van Martine en ook ik heb te maken met negatieve reacties. Dit soort reacties kunnen je helemaal breken. Ik kan me bijna niet voorstellen dat je bewust iemand wilt kwetsen. Zo wel, realiseer je dan even wat je iemand aan kan doen. Gelukkig is Martine een sterke vrouw en zal ze deze reactie hopelijk snel naast haar neer leggen,.

    Like

  10. Lieve Martine,

    Drukte in de hal… zo'n knap taalgebruik, wat een schrijftalent moet jij hebben! Met wat voor bedoeling komt IJsbrand met zo'n reactie?
    Zo goed hoe jij mensen inspireert om je eigen grenzen te bewaken en open en eerlijk alles op je blog te plaatsen. Petje af hoor!
    Hoe kwetsbaar stel je jezelf dan wel niet op. Gelukkig sta jij stevig genoeg in je schoenen om reacties als die van IJsbrand te trotseren!
    Net als IJsbrand ben ik ook wel eens (misplaatst) jaloers op je……wat een prikkels komen er op een werkdag op me af.Mijn spaarzame tijd die ik nog overhoud daarna heb ik grotendeels nodig om bij te komen…., Er is nog een stapel boeken die ik waar ik ook wel wat meer tijd voor zou willen hebben Als ons beider salaris binnenkomt, is dat veel minder dan wat er bij jullie binnenkomt, maar ach , verschil zal er altijd blijven en om nou te denken dat bij jou het gras groener is? Nee hoor, een weldenkend mens weet dat dat niet zo is.Misschien wil IJsbrand met je ruilen? Ik in elk geval niet! en door jou blog te lezen wordt ik er met de neus op gedrukt dat ik mijn eigen grenzen goed moet bewaken. Je inspireert me echt!

    Like

Zeg het maar!

