Opmaken

Als ik kijk naar onze boodschappenuitgaven van de afgelopen jaren, dan zie ik dat wij in de eerste twee maanden van het jaar veel uitgeven. Vooral februari springt eruit. Een kortere maand maar toch pieken de uitgaven daar enorm. Ik doe nooit mee met de hamsteraanbiedingen van AH omdat ik nooit in de AH kom maar blijkbaar hamster ik wel. En waarom, dat weet ik eigenlijk niet. Misschien onbewuste angst om ingesneeuwd te raken? Die angst is weinig realistisch, ik woon vlak bij de winkels en als ik niet boodschappen kan doen, kan mijn gezin het wel. Die situatie van ingesneeuwd raken heeft zich overigens nooit voor gedaan de afgelopen jaren. En trouwens, ik doe de grotere bulkaankopen altijd via internet. Tekorten zullen zich dus niet snel voordoen. Behalve in geval van uitzonderlijke nood en doomsday scenario’s maar daar heb ik het niet over. Voor dat geval heb ik echt wel wat linzen en rijst en koffie staan.

Misschien is het niet alleen angst maar ook een gevoel van opnieuw beginnen met een schone lei in het nieuwe jaar. We beginnen weer opnieuw de voorraadkasten te vullen en negeren voor het gemak even dat er nog van alles staat.

Wat ook zeker genoemd moet worden is dat ik nog wel eens wil wisselen van eetplan. Zo eet ik maanden paleo en zo merk ik dat ik toch wel wat mis en sla ik 3 kilo havermout in. Dat dus. Als ik nu in mijn voorraadkasten kijk, heb ik voldoende om het behoorlijk lang uit te zingen. En toch voel ik een neiging om spullen te bestellen. Amandelmeel op? Ik wil onmiddellijk 1, nee waarom niet meteen 3, kilo bestellen, maar ik héb nog teffmeel, chufameel, kastanjemeel, kokosmeel, rijstmeel en havermoutmeel in de kast staan. Hoeveel meel kan een mens willen hebben?

Dus neem ik me voor eerst eens gewoon alles op te maken. Ook de zaken die ik kocht en waar ik niets mee doe wegens niet lekker/niet te pruimen/wat moet ik er eigenlijk mee. Niet zeiken maar gewoon opvreten. Dat kan ik wel heus. En dan maar eens kijken of deze eerste twee maanden juist de goedkoopste maanden van het jaar kunnen worden in plaats van dat ik de rest van het jaar moet minderen met het maandbudget om januari en februari weer recht te breien.  Want het moet wel kloppen natuurlijk wil ik mijn manische geest een beetje kalm houden. Opmaken lijkt simpeler dan rechtbreien, dus gaan we die tactiek eens proberen.

Dus. Iemand tips wat ik met rijstmeel kan doen? Want alles wat ik er mee tot nu toe mee maak wordt papperig. Ik meng het al met andere glutenvrije meelsoorten maar toch is het eindresultaat altijd papzooi.

45 gedachtes over “Opmaken

  1. Meng het met boekweitmeel of een andere meelsoort en bak er pannenkoeken van. Verder is het alleen geschikt om koek of cake mee te bakken.
    Ik heb tenminste nog geen andere ideetjes gevonden. Er zit weinig voedingswaarde in, dus gebruik ik het alleen voor 'luxe'.

    Like

  2. Inderdaad mengen met ander meel maar dan niet alles van dezelfde hoeveelheid. 10/40/50 verhouding. Dat doe ik altijd met koffie die van mindere kwaliteit is. Ik heb ook altijd voorraad maar wij wonen niet bij de winkels.

    Like

  3. dat doe ik al, maar het blijft zo papperig. Vorige week pannekoeken gebakken van havermeel en rijstmeel. Als ik havermeel meng met ander meel gaat het prima, maar zodra ik rijstmeel gebruik scheuren de pannenkoeken en worden niet goed gaar van binnen.
    Wat voor cake en koek bak je er mee. Tips voor recepten?

    Like

  4. Geen tips helaas.
    Wij wonen op 5 min fietsen van een grote Lidl en een streeksuper dus echt grote voorraden heb ik niet. Voor mij is het belangrijk (omdat ik daar al een paar keer tegenaan gelopen ben) om plotselinge, onaangekondigde visite te kunnen voorzien van iets lekkers bij de koffie, een glas wijn/fris en eventueel soep met brood. Ik ben niet goed in onvoorbereid koken voor meerdere mensen dus ze zullen het dan met soep met brood moeten doen. Ik maak voor onszelf altijd zelf soep maar i.v.m. bovengenoemnde reden heb ik nu besloten 2 snert, 2 tomatensoep en wat afbakbrood in huis te halen. En wat verpakte luxere koeken waar we dan zelf afblijven.
    Heb jij hier een strategie voor?

    Like

  5. ik had in mijn goede voornemens lijst ook al gezet 'voorraad opmaken' mijn trapkast puilt uit. Een ook zijn de koelkasten nog goed gevuld met groenten die gewoon opgemaakt moeten worden. Dus de rode- witte en groene kool zijn aan de beurt en vandaag maak ik de rode bieten op. En inderdaad hoeveel voorraad moet je hebben.

    Like

  6. Wij hebben nooit onverwacht visite, uberhaupt bijna nooit visite.
    Iets lekker hebben we altijd wel in huis omdat ik zelf elke week bak en dat is zo uit de vriezer gehaald. En zo heb ik ook altijd wel wat soep in de vriezer voor het geval ik geen energie heb. En zo hebben we ook altjd wel pitabroodjes in huis en gehakt. Dat met wat groenten en snel een sausje en je hebt al weer wat lekkers.

    Wat je schrijft is toch prima: wat soep en afbakbrood in huis voor het geval dat. Ik kan wel goed onvoorbereid koken maar heb ook niet zomaar alles in huis voor onverwachte visite. Maar als je zo dichtbij een winkel woont kun je daar ook altijd iets halen. Of de onverwachte visite aanleren dat ze iets lekkers mee nemen ;-).

    Like

  7. Ja! Pitabroodjes met gehakt met lekkere specerijen en wat sla/komkommer. Gehakt kan ik zo uit de vriezer in de pan gooien. Dat ik daar nu zelf niet aan gedacht heb…
    Wij hebben ook niet vaak aanloop maar wel een volwassen dochter en schoonzoon die op de meest onlogische tijden (in mijn ogen dan) ineens voor je neus staan. Ik wil ze echt kunnen aanbieden om te blijven eten dan.
    En mijn broer belt soms: “ben je over 10 min thuis?.” , dus dan vind ik het fijn koffie met/wijntje e.d. te hebben.

    Like

  8. Met bakken gebruik ik half rijstmeel, half kleefrijstmeel en een beetje fiberhusk. Ik heb geen specifieke recepten, ik gebruik gewoon recepten uit een kookboek.
    Heb je al eens fiberhusk gebruikt voor de pannenkoeken?
    En ik bedenk me net dat ik me afvraag welk soort rijstmeel jij hebt. Is het ketanmeel of kleefrijstmeel? Dat is niet geschikt voor pannenkoeken. Dan wordt het idd papperig. De gewone rijstmeel is veel droger.

    Like

  9. ik krijg nog wel eens over de datum meel van b.v. amandelen / rijst / mais enz. dit meng ik door de goedkope havermout €0.39 en zonnebloemolie voor de vogels buiten.. vinden ze heerlijk in de winter daarnaast speur ik altijd naar aanbiedingen van vogelpindakaas en vetblokken, daar bij de Wibra in november voor € 60,- van ingeslagen… de meeste “huisdieren” die ik heb leven namelijk in het wild.. Bieke

    Like

  10. Rijstmeel kun je vooral in Indische en Chinese gerechten gebruikten. Bakken kan wel, stomen is beter. Je kunt denken aan: gestoomde pudding, broodjes bapao, dat soort dingen. Ook kun je er een heerlijk krokant jasje mee maken rondom de tofu.
    Veel succes!

    Like

  11. Rijst bloem gebruik ik alleen om een papje te maken over mijn brood als ik tijgerbrood maak. Grappig hoor ik ga dit jaar op 4 januari mee doen met : eet je kasten leeg. Mijn vriezer moet nodig leeggegeten en mij voorraad mag ook wel eens goed worden nagekeken. Verder willen wij deze maanden veel minder uitgeven omdat we ons huis wat willen opknappen voor de verkoop.

    Like

  12. Rijst bloem gebruik ik alleen om een papje te maken over mijn brood als ik tijgerbrood maak. Grappig hoor ik ga dit jaar op 4 januari mee doen met : eet je kasten leeg. Mijn vriezer moet nodig leeggegeten en mij voorraad mag ook wel eens goed worden nagekeken. Verder willen wij deze maanden veel minder uitgeven omdat we ons huis wat willen opknappen voor de verkoop.

    Like

  13. Ik gebruikte het voor het maken van gebak, gewoon op gevoel in combinatie met boekweitmeel en soms havermeel, gepureerde dadels, kokosolie, water of rijstmelk, wat zout en bakingssoda. De natte ingrediënten samen met de dadels pureren met de staafmixer en dan door het meelmengsel scheppen. Je kunt er nog andere dingen aan toevoegen uiteraard. In de oven en na afloop bosbessenjam erop en laten intrekken. Heerlijk. Tenminste zo uit mijn hoofd waren dit de basisingrediënten. Geïnspireerd op een recept uit het boek van Lisette Kreischer, Ecofabulous.

    Verder gebruikte ik het voor het maken van een glutenvrije roux in combinatie met olijfolie en ui, tijm en shiitake voor pompoen/zoete aardappel/sinaasappel lasagne.

    Op een kookcursus bakte de leidster er wraps mee in combinatie met water en olie. Ontzettend lekker, maar mij lukte het niet.

    Veel succes!

    Groetjes,
    Alice

    Like

  14. Fiberhusk is inderdaad een stevigmaker. Ik gebruik het altijd voor mijn zelfgemaakte bonenburgers en ook voor glutenvrij brood. Ideaal spul. Ik koop het bij de J.u.mbo.
    gr. Joanne

    Like

  15. Het enige rijstmeel recept dat ik ken is voor shortbread, en dat past niet binnen jullie eetpatroon. En rijstpap uiteraard, dat heb je vast al geprobeerd. Ik probeer niet te veel soorten meel in huis te hebben. Vorig jaar mot in de voorraad gehad en ondanks drie keer kast uitsoppen en vrijwel alles wegggooien, komen de motten nog steeds zo nu en dan terug. Dus ook ik ga de kast nog eens door in januari, misschien kan ik wat spullen bakken en invriezen en in geval van twijfel zal ik huppetee mijn fijne voorraad weer weg moeten gooien. Doodzonde maar niemand zit te wachten om een pak rijst waar een mot uit vliegt

    Like

  16. Hier ook een voorraad kast en een vriezer met een voorraad.
    Zo eens in paar weken houden wij een voorraad week en dan eten we alleen uit de kast en vriezer.. zo gaat er ten eerste niets over de data en de vriezer kan weer eens lekker schoon gemaakt worden.
    Daarna de aanbiedingen weer in de gaten houden en alles weer aanvullen 😉
    Ook handig als de maand weer eens langer is dan het salaris.

    Like

  17. Ik gebruik vrij veel rijstmeel in het kader van het Franse dieet van Dr Seignalet, maar inderdaad zoals Helena zegt volkoren rijstmeel. Een van de lekkerste zoete recepten vind ik madeleines. Voor 8 madeleines neem je 60 gr amandelmeel,30 gr volkoren rijstmeel,2 eiwitten (ik gebruik ook wel het hele ei), 2 eetlepels olijfolie en 70 gr agavesiroop. Minder dan 10 minutes in een oven op 180 graden. Echt heerlijk ook voor “gewone eters “. Groet uit la douce france

    Et

    Like

  18. Recept voor custardkoekjes:
    110 g custardpoeder
    60 g rijstmeel
    60 g suiker
    75 g boter
    Eerst de droge ingrediënten mengen, daarna de zachte boter. Even afkoelen in de koelkast en daarna uitrollen en uitsteken.
    180 graden, 15-20 minuten.

    Ik vind ze lekker. Je kunt er evt. chocoladestukjes in doen voor chocalat chip cookies. Succes!

    Like

  19. Bij ons is januari vwb boodschappenuitgaven juist de goedkoopste maand. Ik heb al jaren de gewoonte om in januari zoveel mogelijk uit voorraad te eten. Daarom houd ik in januari altijd redelijk veel geld over en dat gaat naar een goed doel.

    Like

  20. Helaas geen grote voorraden hier. De diepvries gaat bijna wekelijks leeg, met z'n vijven zijn we. en de keuken & voorraadkast is klein. (Te klein vind ik) Maarja, iets groters aanschaffen is nog niet nodig.

    Like

  21. Hier doen we het in januari ook sober aan met boodschappen en eten we een deel van de voorraad uit kast en vriezer op. Zodat er dan weer lekker ruimte is in het voorjaar en zomer voor een nieuwe inmaakronde. In de tijd van overvloed dus opslaan voor de winter, en het dan in de winter opmaken.

    Like

  22. Schoot me nog te binnen dat ik laatst dacht zuurkool te eten, bleek dat in de diepvries nog net voor 1 was. Ik dacht dan bak ik voor mezelf pannekoeken omdat manlief daar niet van houdt. Helaas geen mix in huis maar wel rijstmeel, dit met een broodmix gemengd en super goeie pannekoeken. Niks papperig.

    Like

  23. Ik heb ook rijstmeel in de kast staan, maar wist niet merr waarom ik het had gekocht en wat ik er mee zou kunnen doen. Jouw blog herinnert mij er aan, ik heb het gelezen op de site eetgoedvoeljegoed. Heleen had daar in december een blog over glutenvrije meelmix. En een oudere post over sticky toffee pudding. Misschien kun je daar iets mee Martine.
    Groet, Olga

    Like

  24. Ik speel met dezelfde gedachtes. Ik heb niet heel veel plek om eten te bewaren, en ik wil alles in mijn kamer 'stroomlijnen', zo ook de voorraadkast. Dus wordt het eens tijd om alles op te maken. Zo heb ik ook pasta, niet paleo dus, die ik op wil maken.

    Like

  25. Haha ja en die blogpost was nou net de aanleiding dat ik rijstmeel kocht, om die meelmix te maken. Gemaakt en alles mislukt ermee. Ik heb een reactie daar achtergelaten met de vraag of ze tips heeft maar ze heeft helaas niet gereageerd. Sindsdien ben ik aan het experimenteren ermee en het is de rijstmeel die maakt dat alles zo klef wordt. Maar goed met al die mislukkingen ben ik wel lekker snel door die voorraad heen 😉

    Like

  26. Ik heb geen ervaring met volkoren rijstmeel, al verbaasd het me niet dat het minder goed werkt. Jaren geleden heb ik eens volkoren maizena gekocht. Dat vond ik niet fijn werken want het wilde niet binden.

    Like

  27. Mijn eerste ingeving was pannenkoeken bakken, maar ik heb geen idee of dat kan met rijstemeel eigenlijk….

    Kun je het anders niet weggeven / ruilen aan iemand met een klein kindje? Volgens mij kun je met rijstemeel toch pap maken voor een baby??

    Like

  28. Ik maak er wel eens wafels mee. 1 banaan prakken, 1 ei erbij, theelepel bakpoeder, 2 eetlepels meel naar keuze (zelf doe ik er dan nog een eetlepel havermout bij) en dan heb ik 2 heerlijke wafels

    Like

Zeg het maar!

