Opmaken 2

Eergisteren schreef ik dat het mij opviel dat we altijd de eerste paar maanden van het jaar veel uitgeven aan boodschappen. Soms zo veel meer dat ik de rest van het jaar eigenlijk al niet meer normaal kan uitkomen met het budget. Niet dat ik me daar heel veel van aantrek maar leuk is anders. Ik nam me dus voor daar in januari eens heel alert op te zijn en me in te houden. Ik stond namelijk op het punt om al weer 3 kilo amandelmeel te kopen, wegens het op zijn van amandelmeel en ging eens kijken wat er op voorraad is.

Tja. Best gênant om te zien dat er voldoende voorraad is om zeker 3 maanden vooruit te komen. Niet met vers waar natuurlijk maar wel met droog waar. Echt drie maanden? Nou, eigenlijk heb ik geen flauw idee en is dat waarschijnlijk het probleem (nou ja probleem, ik wil het niet te dramatisch maken, een echt probleem is het natuurlijk niet). Zoals ik eerder schreef heb ik nogal eens de neiging om van eetplan te wisselen (met glutenvrij en lactosevrij als rode draad) maar nu ga ik het maar eens omdraaien en opmaken wat er is.

Dan maak je toch een weekmenu? Ja dat is een goeie! Doe ik alleen altijd al. Ik moet alleen het weekmenu meer koppelen aan wat er in voorraad is. En meer ruimte voor veranderingen inbouwen. Want gisteren aten we rode kool met runderworst. Wegens 4 worsten uit de vriezer (zitten per 2 in een pakje) en 3 eters bleef er een over. Dat zijn van die dingen. Hak ik direct na het uit de vriezer halen 1 worst los van zijn familie en leg die terug? Ik heb het hakken geprobeerd en mijn armen doen nog pijn. Ik heb de 4e worst dus ook gebakken en die gooien we door de soep die bedoeld was voor een vegetarische lunch maar nu als avondeten voor vanavond gaat dienen. Dus ‘klopt’ het weekmenu al niet meer. Nogmaals, geen probleem maar als dit vaak voorkomt is het handiger als ik gewoon ‘gaten’ inbouw in het weekmenu.

Wie hier al langer leest, weet dat ik niet vies ben van uitdagingen en voornemens. De reden dat ik nooit aan goede voornemens doe aan het begin van het jaar is dat ik de rest van het jaar al zoveel doe en voorneem dat ik echt niets meer kan bedenken. Ik ben altijd op zoek naar verbetering, op elk vlak. Nu is dat denk ik ook meteen het probleem. En daarbij kom ik op een belangrijk punt: iets veranderen doe je over het algemeen het beste als je begrijpt wat de oorzaak van je gedrag is. Het is niet mijn bedoeling een jankverhaal op te hangen over verwaarlozing vroeger en nooit iets krijgen en daarom nu alles in 5 kilo pakken inkopen. Het is wel mijn bedoeling om te zien waar het mis gaat.

Izerina schreef in een reactie:
Ik heb ontdekt dat gezonde levensmiddelen kopen voor mij onbewust gelijk staat met misschien daardoor meer energie krijgen. Speelt dat bij jou ook mee?

Ik denk dat dit wel een kern kan zijn. Dan lees ik weer ergens over de geweldige voedzaamheid van chufameel en koop ik dat in. Maar wel in het groot want anders is het zo zonde van de verzendkosten.  Ik heb de neiging door te slaan. Want dat chufameel vond ik toevallig hartstikke lekker. Maar andere spullen die op die manier worden ingekocht willen nog wel eens ‘vergeten’ worden. Gierstvlokken? Ik krijg er buikpijn van en gierstepap is net beton en vies, vind ik dan. Jammer dat ik niet eerst een klein pak van 500 gram kocht maar meteen 2 kilo. En nu is het ver over tijd en het ruikt echt vies en muf dus ik heb het net maar weggedaan.

Vorig jaar schreef ik dat ik wilde stoppen met het alsmaar kopen van vitaminesupplementen. Duizenden euro’s gaf ik de afgelopen jaren uit en het merendeel doet echt helemaal niets laat staan dat ik er meer energie van krijg. Ik hield me in 2015 goed aan mijn voornemen slik nu alleen nog een vitamine D en een B- supplement. En ik drink sole, verder niet. Dat koopgedrag heb ik dus weten af te leren. Met voeding is het bij mij precies hetzelfde. Ik denk en hoop altijd dat er een supervoedingsmiddel bestaat dat alles oplost. Maar dat is niet zo. Natuurlijk kun je heel veel oplossen met eten – ik heb door mijn eetgedrag aan te passen geen darmproblemen meer –  maar dat wil niet zeggen dat ik alles in het groot moet inkopen.

De neiging volledig door te slaan manifesteert zich op alle vlakken in mijn leven. Een trui breien? Halverwege de eerste mouw koop ik alvast voldoende wol in voor de volgende 5 truien, ontwerp ik patronen en fantaseer over een West-Fries Breicentrum. En die trui komt maar niet af.

Dus: eerst af- en opmaken en dan weer verder. Als ik me hier aan weet te houden moet het vanzelf goed komen met die voorraad (en met mij) ;-).

Vind je dit onderwerp leuk en heb je ook een te grote voorraad. Blogger Eet Goed, Voel je Goed is per vandaag een eetjekastleeg uitdaging gestart. Zij kan nogal inspirerend schrijven dus misschien weet ze jou te motiveren. Maar wel uitkijken hè, haar blog is bij mij wel vaak de trigger dat ik voor de zoveelste keer weer eens rijstmeel/havermoutmeel/gierstvlokken/etc. aanschaf 😉

Herkenbaar? Wat is bij jou de reden dat je voorraad te groot is?

35 gedachtes over “Opmaken 2

  1. Gaten inbouwen, dat doe ik eigenlijk standaard. Ik maak vijf eetplannen voor een week, en twee dagen moet ik me redden met restjes en voorraad. Je probleem van de vier worsten herken ik ook wel…en hoewel er altijd het plan is ze dan los in te vriezen komt dat er op het moment nadat ik de boodschappen gedaan heb niet van, wegens al te moe. Dus tja, dan gooi ik die ene worst terug in de vriezer, gebakken en al, in een bakje, met een beetje jus. Komt weer van pas bij bv een simpele boerenkoolmaaltijd ofzo. Die ik dan wel in moet plannen. Of ik haal het tevoorschijn op zo'n restjes/voorraaddag.

    Groet,Greet

    Like

  2. Dat is een goed idee, 5 eetplannen maken. Vroeger deed ik dat wel maar ergens ben ik dat gaam vergeten.
    Ik koop vlees altijd via internet in bij een bioslager en het wordt diep gevroren geleverd. Ik kan ook altijd een 4e persoon voortaan gaan uitnodigen natuurlijk 😉

    Like

  3. Tip (maar waarschijnlijk ken je m wel): je kunt het los hakken van bevroren worstjes en vis voorkomen door ze voor het invriezen in aparte diepvrieszakjes/doosjes te doen. Dat is ook handig met gehakt: een kilo verdelen in 5 of 10 porties, dan in het zakje platslaan, en daarna zijn ze heel makkelijk direct te gebruiken.

    Like

  4. Het beeld is herkenbaar, ik heb het ook (zie mijn blog). Waarom? Deels was het bij mij gewoon slecht voorraadbeheer. Maar de angst voor 'ongemak' als iets op is terwijl ik het 'wil' gebruiken was er ook. Redelijk absurd in deze tijd waarin de supermarkt 7 dagen per week meer dan 12 uur per dag open is, en de gemiddelde webwinkel binnen 24 uur bezorgt. Maar ja, hoe kom je ervan af. Ik heb mezelf voor veel dingen nu een koopverbod gegeven en dat helpt. En ik denk na over 'redelijke' voorraadniveau's.

    Like

  5. Ik heb het niet met mijn eigen eten, daar hou ik niet echt voorraden van aan. Ik heb het meer met online kopen van kattenvoer. Ik heb een zwakke oude slechtetende kat en koop daar altijd van alles voor wat ze can vervolgens toch niet lust en dan staat het er maar. De andere kat is meer een brokkenfan dus daar raak ik het niet aan kwijt. Ik kan zo langzamerhand mijn eigen dierenwinkel wel beginnen… Ik neem iedere vrijdag wel wat mee naar het asiel waar ik als vrijwilliger werk maar ik koop het sneller dan ik het op kan maken. 😉 As we speak zit er in mijn zooplusmandje het eten wat ze vanmorgen als een wolfje opat en ook veel wegens gratis verzenden dan. Ik heb echter nog niet op bestellen gedrukt.

    Like

  6. Mijn voorraad is op het moment te groot doordat ik soms iets tegenkom bij bv toko en dat koop en thuis blijkt er nog 1 of 2 pakjes van te zijn.

    Vandaag en morgen ga ik inventariseren een lijsten van voorraad maken. Voor de 14 lades in de diverse vriezers heb ik al lijsten en week men maak ik op zondag aan de hand van koelkastinhoud en vriezerlijsten.

    Like

  7. Ik heb van de meeste zaken ook een vrij grote voorraad omdat, als een product in aanbieding staat, ik daar een voorraadje van inkoop. Reclames keren op geregelde tijdstippen terug en meestal raak ik van de ene tot de andere reclame zonder dat ik tussendoor iets moet kopen aan 'normale' prijs. Ik let er wel heel goed op dat mijn producten 'op' raken tegen vervaldatum. Het gebeurt zelden dat iets over datum gaat en als het eens zo is, dan hoogstens een paar dagen. Ik controleer het product op uitzicht, geur, smaak en als het ok is verbruiken we het nog.

    Like

  8. Mijn voorraad is ook te groot, deels omdat ik nog steeds vaak inkoop alsof mijn dochter nog thuis woont en deels omdat ik slecht aanbiedingen kan weerstaan ,terwijl ik dan eigenlijk nog genoeg van het product dat in de aanbieding is in huis heb, terwijl die aanbiedingen regelmatig voorbij komen, dat moet dus veranderen en dat is eigenlijk het enige goede voornemens dat ik dit jaar heb. Dus voorlopig eerst voorraad opmaken ook al betekend dat , regelmatig hetzelfde eten.

    Like

  9. Ik heb geen te grote voorraden. Dat gaat redelijk. Ik heb wel een tijdje gehad dat ik zeker was dat ik zelf brood ging bakken. Broodbakmachine aangeschaft, bin de molen tig pakken meel gekocht e.d. Dat heb ik dus een paar keer gedaan en toen kwam de klad erin.
    Van weekmenu's hou ik niet. Ik ga naar de supermarkt aan het eind van de week of op zaterdag en koop daar de groente van het seizoen, die is meestal ook het voordeligst. Ik zorg dat ik altijd diepvrieszalm, kipfilet en rundergehakt/tartaar in de vriezer heb. Aardappelen eieren en uien zijn altijd in huis. Met de gekochte groente beslis ik dan per dag wat we eten, afhankelijk van hoe mijn pet staat.
    Zondag friet met sla is het enige wat vast staat.

    Like

  10. Eigenlijk niet echt herkenbaar… Met mijn voorraad gaat het wel prima. Ik snap het principe maar heb er zelf geen last van. Heel af en toe vul ik net de voorraad aan (bijvoorbeeld met havermout) en dan veranderd de situatie (het weer begint van winter meer op lente te lijken) waardoor ik mijn routine daarop aanpas (geen havermoutpap meer 's morgen maar brood) en dat product in de kast blijft tot ik er weer gebruik van ga maken (het zal ook weer kouder worden en dan heb ik weer zin in havermoutpap).

    Anderen schijven het ook al maar ook ik heb geen echt vastgesteld weekmenu. Ik heb een lijst (liefst met een stuk of 10 items zelfs) met 'kant-en-klare' menu's (nee niet voor in de magnetron maar alle ingrediënten zijn in huis, het voordeel van een voorraad). Per dag kies ik dan iets van de lijst en aan het begin van de week kijk ik naar het weekoverzicht of er al dingen te suggereren zijn. Zijn we woensdag laat thuis bijvoorbeeld dan zet ik bij die dag 'soep met brood?' als voorstel aan mezelf. De menu's verzin ik op basis van de voorraad en aanbiedingen, wat ik verder nog nodig heb gaat op het boodschappenlijstje. Na het boodschappen doen heb ik dan zeker 7 á 10 menu's om uit te kiezen.

    Groetjes Lily

    Like

  11. Mijn voorraad is goed op peil. Ik vind een beetje voorraad wel fijn, al is het hoog tijd dat ik bepaalde dingen op ga maken. Het is mij ook wel gebeurd dat ik groot insloeg zoals bij lenzenvloeistof en nu dragen manlief en ik allebei geen lenzen meer.
    Jammer van die gierstvlokken. Je woont te ver weg, anders had ik ze al veel eerder van je over willen nemen. Ik eet het graag. Ik neem 150 cc water, 150 cc sojamelk. Dat doe ik in een pannetje met tweeenhalve eetlepen gierstvlokken. Dit in de koelkast en de volgende ochtend kook ik dit heel even (ipv zeven minuten staan roeren, daar heb ik dan ff geen geduld voor), het gaat in een schaaltje met een handje rozijnen, beetje kaneel, stukjes appel of banaan.
    Martine, jij bent nog niet zo lang op het glutenvrije dieet als ik. Ik nu bijna zes jaar. Vanaf vorige zomer merkte ik dat ik graan weer beter kon verteren en dat het me goed doet. Het herstel duurt vaak drie tot vijf jaar. We hebben allebei geen diagnose maar misschien werkt het bij jou ook zo. We hebben ongeveer dezelfde leeftijd.
    Ik heb een tijd helemaal geen graan verdragen, ook geen glutenvrije. Nu kan ik glutenvrije granen eten en ik vind het super. Ik neig momenteel meer naar het dieet van de Starch Solution van Dr. McDougall. Al is het bij mij niet helemaal vegan en ook niet helemaal zonder vet. Het is wel veel makkelijker, lekkerder en voordeliger en ik voel me er beter bij.
    Dat zou toch eens wat zijn he, een gebruiksaanwijzing bij je lijf. Sterkte. En heel veel succes en plezier met het opmaken 🙂
    Ik herken wat je schrijft over uitdagingen. Af en toe heb ik even iets nodig. Bij ons betekent dat weer een huishoudbudget en veel extra aflossen. Vroeger wilde ik daar ook niet aan, maar door het sparen voor ons huis en de annuiteitenhypotheek is dit veel makkelijker geworden.

    Like

  12. hier gaat het best goed eigenlijk. Als vb met die worsten die kan je ook los slaan op je aanrechtblad of een stevige tafel. Als je een groentehakmes hebt kan je die ook even tussen de worsten doen. Ze zijn dan zo van elkaar af te halen en weer in te vriezen.
    Mijn tip? Ook met restjes kun je creatief iets maken. Je kan een restjesdag instellen dat je alleen maar restjes eet maar je kan ook van overgebleven aardappelen aardappelsalade voor de lunch maken. heb je ook rode bietjes over? met een ui en wat mayo heb je bietensalade
    Bijna al het overgebleven fruit/groente/vlees past op pizza, in een quiche of door een salade…. Er zijn ook kookboeken met restjes of 2 daagse recepten, de ene dag kook je dan iets meer dat je de andere dag dan weer gebruikt in t andere recept. Restjes macaroni, stamppot ed vries ik per portie in als zelf gemaakte kant en klaar maaltijd. Stukken smakelijker en gezonder dan de zouttroep van de supermarkten. Ook kan je als je verschillende soorten pasta hebt kan dit prima in 1 keer in een schotel verwerken, hou wel rekening met de kooktijden. En kook wat lang moet als eerste in t water en dan steeds erbij doen tot de kortste kooktijd.
    Gr pdepooh

    Like

  13. Hier in de kast ook meestal een behoorlijke voorraad en dat vind ik persoonlijk alleen maar prettig, omdat het nog wel eens voor komt dat de maand langer is dan het salaris en dan hoef ik alleen de kast of vriezer in te duiken 🙂
    Vandaag ook even weer behoorlijk ingeslagen… we kunnen voorlopig weer ff vooruit

    Like

  14. Altijd koop ik wel veel meel in vanwege de verzendkosten. Als ik het niet zo lekker vindt ga ik weer mengen en zo komt het toch weer op.
    Lastig als ze de worsten per 3 verpakken. Een sterke man lukt het vast om ze los te maken met een warm mes.

    Like

  15. Ik heb geen grote voorraad, omdat ik mezelf lang geleden al heb aangeleerd dingen op te maken, maar ik heb wel een basis aan dingen die ik in huis heb die we vaak gebruiken.
    Maar net als jij heb ik er ook nog een paar dingen tussen staan die ik niet of bijna niet gebruik, zo heb ik aiduki bonen die je eerst moet weken dus dat vergeet ik of neem ik de tijd niet voor, en speciale meel voor pasta, dat heb ik nu 1x gedaan en dat was echt ontzettend lekker! Maar ja, tijdrovend hè.
    Ik ben ook moeder van 3 kinderen en werk 3 dagen in de week én ik loop ook nog 3x krantjes dus eten moet gewoon 'snel' klaar zijn.

    Like

  16. Hier geen grote voorraden maar wel behoefte aan variatie. Dus vier soorten peulvruchten (waar behalve de kok niemand van houdt), drie soorten meel, vier soorten graan, vier soorten olie/vet, acht soorten zoet (waarvan vier soorten suiker dus vrijwel onbeperkt houdbaar) en de rest wat meer verantwoord).
    Voor wat betreft klusjes en crea heb ik mezelf ook op dieet gezet. Eerst iets afmaken. Dan de volgende klus. En op het werk idem dito. Gelukkig is het bij ons inmiddels volledig geaccepteerd om te zeggen dat multitasken niet werkt, maar dat je graag samen de prioriteit wilt bespreken van de klus waar je het eerst mee aan de slag gaat.
    Als ik dat zo neerschrijf, ben ik weer dubbel blij met het team waarin ik werk 🙂 Loonlijstmama

    Like

  17. Ik heb van alles wat ik gebruik wel een redelijke voorraad. Alles bij elkaar zou ik best een maand of twee niet van de honger de straat op hoeven. Miskopen bewaar ik niet. Jammer maar helaas, weg ermee. Lokaal hebben we een faceboekgroep voor restjes, kliekjes en ander etenswaar wat je zelf niet meer hoeft. Elke twee weken gooi ik daar een fotootje op van wat dingetjes, en die worden steevast binnen een uur opgehaald door mensen die er erg blij mee zijn. Verzacht het leed dat miskoop heet 😀
    Misschien kun je zo in je buurt nog iemand heel blij maken met gierstvlokken 😉

    Like

  18. ….als je in de gelegenheid bent en binnen een straal van 60 kilometer woont van de oostgrens, dan ff naar Duitsland rijden 3-4 keer per jaar; achterbak goed volladen en voorraad aanleggen. Is echt de moeite waard. Producten ( zeker amandelmeel) maar ook fris/sap/drogisterij artikelen zijn daar zoveel goedkoper!!
    Tank vol gooien en dan weer naar huis!

    Like

  19. ik heb voorraad van allerlei zaken die ik regelmatig gebruik, of die ik vaak gebruik als ik zonder recept kook en ik niet mis wil grijpen, en van zaken die ik alleen in ” ver-weg winkels” (zoalsa bijzondere kruiden).
    Na een jaren overdoseren, vanuit een of ander onlogische angst om tekort, heb ik nu n man die niet houdt van voorraden, en dat via grapjes uit. Een paar keer heb ik mijn voorraadkast nu doorgelopen en stukje bij beetje van artikelen de voorraad verminderd (omdat ik merkte dat ik het niet opmaakte en dus in de praktijk met minder toe kan). Soms ging dat fout, greep ik n keer mis. Dan mocht er weer iets meer voorraad bij. Maar soms ook blijkt dat de boodschappenronde vroeg genoeg kwam. Langzaam leren dus dat je voorraad op sommige puntjes wat kleiner kan.
    In ons nieuwe huis hebben we minder kasten, en zitten we veel dichter bij allerlei winkels, dus dat wordt nog een interessante periode…. Ik blijf graag lezen hoe het jou vergaat, ter inspiratie.

    Like

  20. Wij hebben dat twee jaar geleden ook een keer gedaan. En aangezien wij niet dicht bij de grens wonen, hebben wij er meteen maar een dagje uit van gemaakt 🙂
    Het viel ons ook op dat de supermarkt iets goedkoper is (en dat terwijl Nederland al niet duur is in vergelijking met andere Europese landen). Met name verzorgingsproducten/drogisterij en kruiden zijn wel heel erg goedkoop. En inderdaad, met een volle tank weer naar huis 🙂
    BespaarBalans / http://www.bespaarbalans.nl

    Like

Zeg het maar!

