Wijs op woensdag: maximaal wonen


Een bijdrage van vaste gastblogger Pennie Wijs:
(vervolg op maximaal leven)
Als je je qua woongenot hebt laten intimideren door die gekke opruimMarie, ja dan zit je nu mooi met de gebakken peren. Zeg niet dat ik niet gewaarschuwd heb. Eigen schuld, dikke bult. Zit je nu te luisteren naar het geluid van klepperende kindervoetstapjes dat ketst tegen de kale muren? Kun je niet meer met goed fatsoen telefoneren omdat het wel lijkt of je in een echoput woont sinds je al je vloerkleden de deur uit deed? Krijg je koude rillingen van die witte wanden om je heen? Verveel je je ’s avonds te pletter omdat je zowel je tv als je boekenkast naar de kringloop bracht? Geen nood, er is nog hoop.
Ja maar Pennie, roepen jullie nu paniekerig, het mag allemaal niet teveel gaan kosten hoor! Nee, natuurlijk niet, jullie kennen me toch. We gaan op heel eenvoudige wijze je huis weer leefbaar maken. En mijn adviezen zijn nog gratis ook, je hoeft er niet eens een boek voor te kopen. Let op, daar gaan we.
Punt 1
Hang schilderijen op. Helemaal niet moeilijk, want je kunt gewoon kiezen wat je zelf leuk vindt. Kijk bij de kringloop. Koop gerust reproducties. Vraag of opa en oma nog iets leuks voor je hebben. Of maak desnoods iets zelf. Hoe moeilijk kan het wezen? Zoek op internet een leuke Karel Appel of Van Gogh op, koop een paar potten verf in de aanbieding en laat je inspireren. Of maak foto’s en laat die groot afdrukken op canvas.
Punt 2
Zorg voordat je aan punt 1 begint dat minstens één muur een fijn kleurtje heeft. Woon je klein, neem dan een lichte tint. Heb je de ruimte, durf dan eens gek te doen. Moeilijk kiezen? Onzin. Je weet best waar je vrolijk van wordt. Valt het toch tegen, dan probeer je gewoon weer wat anders.
Punt 3
Een huis is geen huis zonder kaarsen en kussens. Vraag kaarsen voor je verjaardag en maak zoveel kussens als je maar wilt. Breien, haken, quilten, een mens doet wonderen met restjes wol en stof. Heb je het zelf niet in je, vraag het dan aan een Creabea uit je omgeving, echt, die doen niets liever.
Punt 4
Planten. Een mens kan pas echt ademen met levend groen om zich heen. Heb je geen groene vingers? Denk aan de goede, oude studentenplant die alles en iedereen overleeft: de sanseveria. Of de kat er nu in plast of je kleuter er een glas ranja in kiepert: niet kapot te krijgen.
Punt 5
Frutsels en dingetjes. Ja, je leest het goed. Want die geven de persoonlijke tutsj aan je interieur. Niks ingewikkelds, gewoon knutselarijtjes van de (klein)kinderen of van jezelf. Of souvenirs van je verre reizen. Of gewoon vaasjes van het drielandenpunt of een kop-en-schotel uit Zandvoort aan de Zee. Bang voor rommeligheid? Dan moet je groeperen. Knal alles bij elkaar op een dienblad of aan een prikbord. Succes verzekerd.
Nu zijn er vast weer types die gaan zitten miepen dat je al die gezelligheid moet soppen en afstoffen. Maar dat is helemaal niet waar! Je kunt volstaan met er 1 x per week krachtig overheen blazen. Doe ik zelf ook. En als je eens geen puf hebt, dan doe je het niet. Daar is hier in huis nog nooit iemand van dood gegaan. ’t Is tenslotte geen gezondheidszorg. Niet van dat benauwde; een beetje stof is broodnodig om gezonde weerstand op te bouwen.
Zo. En nu wil ik helemaal nooit meer iets horen over minimalisme of die gekke opruimMarie. Jullie hebben nu de grondbeginselen van het maximalisme te pakken en kunnen hier lekker op doorborduren. Of moet ik soms ook nog gaan uitleggen hoe je weer fijne gevulde boekenkasten krijgt en mooie complete garderobes? Nee toch zeker hè? Want al die tips in die weblogs, daar word je toch simpel van? Je kunt toch best eens wat zelf bedenken? Nou. Hup dan!
27 gedachtes over “Wijs op woensdag: maximaal wonen

  1. Ik vind jou grappig. Ik zit in de opruimfase maar op een normale manier. De dingen die ik verkoop op MP, nou ja het geld, doe ik apart voor de tuin die ik binnenkort onderhanden ga nemen. Mijn neefje maakt 20 jaar gelden een tekening die ik ingelijst hebt en deed ik een lijst om de poster van mijn mooiste film ooit; intouchable. Glimlach en fijn gevoel verzekerd. Voor mij in ieder geval maar dat gaat t om.
    Een huis moet supergezellig en knus zijn.
    fijne dag

    Like

  2. Hier ook, niet te vol en wel gezellig. Ik ben gek op gordijnen en hou niet van een hol klinkend huis.
    Hedera doet het ook prima in potten. Weinig water en weinig zon en het gaat heel lang goed. En in de kersttijd kun je er nog minikerstbalketjes indraaien om er een kerststukje van te maken.
    Die sanseveria heb ik ook en die dreigt uit de pot te barsten. Dus heb ik twee jaren zestig roze bloempotten voordelig gekocht en daar ga ik stekjes van de sanseveria in zetten. Die planten schijnen bij de beste luchtzuiverende planten te horen 🙂 Deze plant is een stek van een stek van een stek en waarschijnlijk heb ik het al meer dan vijftien jaar en de nodige stekken al weg gegeven.

    Like

  3. Heerlijk! De gekleurde muren heb ik al (wel natuurtinten) De schilderijen zijn bij mij spiegels, kussens en kaarsen heb ik ook al (in 2 kleuren niet meer, dan blijft het ook rustig) , planten ben ik helemaal gek op en gaan binnenkort aangevuld worden wegens dood.
    Nog een tip: familiefoto's!
    Ik heb een heleboel brocante lijstjes aan elkaar gelijmd, in 1 kleur geverfd met muurverf en gevuld met familiefoto's. Dat siert mijn gang.
    Omdat het 1 geheel is oogt het toch rustig.
    Enne…….alles met mate he 😉

    Like

  4. Een keer per week frutsels doen is me eigenlijk nog te veel, maar ik heb wél vloerkleden, schilderen (moet er trouwens nog 1 ophangen, bedankt voor de reminder!) en een – ja, dikke schande – tv. Heerlijk!

    En wat lees ik over sokken bedanken? Dat boek toch eens lezen…

    Like

  5. Lol ik hoef ineens niks meer te veranderen je omschrijft mijn huis wel aardig zoals het is 😉 maar toch hè ik word nooit minimalist maar het boek van marie kondo heb ik wel met plezier gelezen , dat dan weer wel 😉

    Like

  6. Wij zijn dol op kleur. Dus oranje muur in de woonkeuken, petrol balkenplafond, zwart witte vloer en een donkerrode keuken. En ja, dat staat heel mooi 😉 ik word vreselijk somber van al dat grijs en paars en van wit krijg ik het koud. Een opgeruimd huis heb ik opgegeven… Vooral op de rode keuken heb ik commentaar gehad. Meest bizarre is het argument dat geen koper dat zou accepteren, het moet neutraal zijn. Heel wonderlijk, je koopt toch wat je zelf mooi vindt, niet wat een eventuele koper mooi zal vinden? Bovendien zijn we van plan hier nog jaren te blijven wonen. Hier ook veel schilderijen en de frutsels komen met ladingen binnen, schoolwrkjes…
    Leuke blog Pennie
    Olga

    Like

  7. Ons huis is niet groot dus ik moet oppassen met al te bonte kleuren maar heb gekozen voor warme beiges, met als accent licht plantengroen (tamelijk felle lentekleur) en donkergeel. Over dat moderne grijs ben ik het helemaal met je eens. Ik wordt daar ook depressief van. Net of er altijd slecht weer heerst in je huis. Een donkerrode keuken lijkt me prachtig en heel sfeervol. Jij moet er in leven!

    Like

  8. Uit tips die gegeven worden op wat voor gebied dan ook haal ik alleen die dingen die voor mij werken of haalbaar zijn, uiteindelijk zijn het tips en geen opgelegde regels die je moet gebruiken.

    Like

  9. Onze woonkamer was donker beige toen we hier kwamen worden. Ik werd daar helemaal depri van. Het was net of ik altijd in het donker zat. Nu zijn de muren een soort warme cremetint. Past veel beter bij onze donkere vintage spulletjes.

    Like

  10. Whahaha, ik lach me een rotje. Heerlijk hoe je het beschrijft. Ik ben wel aangestoken door de opruimwoede (was gewoon heel hard nodig en verhuisplannen :p) Maar idd wel leefzaam hoor. Al die kale huizen, vreselijk!

    Like

  11. Whahaha, ik lach me een rotje. Heerlijk hoe je het beschrijft. Ik ben wel aangestoken door de opruimwoede (was gewoon heel hard nodig en verhuisplannen :p) Maar idd wel leefzaam hoor. Al die kale huizen, vreselijk!

    Like

Zeg het maar!

