Loslaten en uit de comfortzone stappen

Wie eerder deze week de discussie tussen mij en lezer Mark heeft gevolgd naar aanleiding van mijn stuk over zorgrekeningen betalen, heeft waarschijnlijk wel meegekregen dat er een storm in mijn kop opstak. Daarna kreeg ik buikpijn en hoofdpijn en lag ik een nacht te stuiteren in bed.

Voor wie het niet heeft gelezen, dit schreef Mark:

Beste Martine,

Heb je wel eens overwogen om eens een nieuw experiment te doen? Namelijk een jaar lang geen begroting maken, geen (geld)lijstjes/-potjes samenstellen en gewoon op de spaarrekening zetten wat overblijft en betalen wat er betaald moet worden?Volgens mij is een deel van jouw energieprobleem de enorme controlebehoefte die je steeds meer aan het nekken is. Volledige controle krijg je nooit en door op de korte termijn zoveel te controleren houd je de behoefte aan controle op de lange termijn in stand (het voelt namelijk tijdelijk prettig). En dus blijft je energiegebrek (zo noem ik het maar even) aanwezig. Het loslaten van controle zal niet leiden tot ‘rampen’ maar dat kun je nu dus niet ervaren.

Ik lees je blog graag en heb bewondering voor je strijd!

Van het idee alleen al ging ik hyperventileren! Heftig! Aan de andere kant ben ik wel op zoek naar meer ruimte en heb ik regelmatig last van mijn eigen manische gedrag.  De oplettende lezer is dat vast niet ontgaan. Ik ben nog steeds te streng voor mezelf, pak dingen aan alsof het een militaire operatie is en stel nog steeds te vaak onrealistische doelen, niet alleen op financieel gebied, ook op andere gebieden. Op zich is dat ook een kracht van mij. Daardoor wisten we afgelopen jaar wel €10.000 af te lossen en daardoor ben ik nooit bij de pakken neer gaan zitten en heb ik door steeds weer te zoeken naar alternatieven toch mijn gezondheid met stapjes de goede kant op weten te krijgen.

Maar, het is ook een valkuil. Niet alles is te controleren en te verbeteren in het leven. Het is geen kwestie van ‘Als A, dan B’. Het leven is niet maakbaar en zomaar wat meezwemmen met de stroom is misschien wel net zo goed zo niet beter voor mijn gezondheid dan continu de zwemtechnieken verbeteren op basis van een grondig trainingsprogramma wat alleen maar uitput. Misschien moet ik mijn guerillamethode eens in de wilgen hangen?

Natuurlijk is het zinnig om je uitgaven bij te houden en na te denken over waar het geld naar toe gaat en wat je wilt bereiken op de lange termijn. Daar sta ik nog steeds achter. Maar ik word ook wel moe van mezelf. Want ik schreef het al eerder: ik stel soms  regelmatig hoge onrealistische doelen en budgetteer te krap. En dus loop ik continu te schuiven met geld en te knierten.

Het is te prijzen in Mark dat hij me aanspreekt op mijn gedrag op een manier die heel prettig is. Daardoor kan ik openstaan voor zijn boodschap dat het wellicht tijd is om meer los te laten. We hadden hierover een goede discussie die ik niet hier helemaal ga herhalen (kun je nalezen bij de betreffende post als het je interesseert) en daarna ben ik gaan nadenken over wat ik wil en wat me belemmert.

Helemaal niet meer budgetteren? – Hoe moet dat dan? Kan ik dat wel, ik krijg alleen van het idee al buikpijn!

Nu heb ik geleerd dat dit soort stemmen in mijn hoofd, zelden tot nooit iets nuttigs melden en alleen maar tegenwerken. En dat het helpt tegenwerpingen om te draaien en een onderwerp van meerdere kanten te bekijken. Dus pakte ik pen en papier en ging eens opschrijven waar ik precies last van heb inzake mijn geldgedrag en wat mijn behoefte of verlangen is. Want ik kan wel braaf helemaal doen wat een ander me suggereert, uiteindelijk is het het meest zinvolle om dát aan te pakken waar ik zelf last van heb en wat de overprikkeling van mijn geest in stand houdt én wat bij me past. Wat telkens bij mij omhoog kwam drijven is de gedachte dat ik zo rustig word van mijn excelletje.

Ja, als we daar geen patroon te pakken hebben! Wil ik dat op mijn grafsteen hebben staan? ‘Hier ligt Min of Meer, ze werd zo rustig van haar excelletje’. Nou, nee! Maar ik heb blijkbaar wel behoefte aan rust.

Er lopen dus 2 sporen:
1) Kan ik andere dingen bedenken waar ik rustig van word? Want hoe drukker en onrustiger mijn geest, hoe meer ik me met de financiën bezig houd. Het dwangmatig bijhouden van cijfers is een uiting van iets anders.
2) Kan ik op een andere manier met de financiën omgaan?  Het goede behouden en het slechte schrappen?

Over het eerste punt schrijf ik binnenkort. Dat zijn dingen die in het verlengde liggen van waar ik al langer mee bezig ben. Loslaten, rust pakken, voor activiteiten kiezen die binnen mijn mogelijkheden liggen en waar ik me prettig bij voel. En vooral: meer spelen. Spelen? Ja, spelen want dat kan ik niet. Ik kan wel goed onzin kletsen, heb veel humor, maar zo maar de boel de boel laten en wat spelen kan ik niet. (hé nu schrijf ik het toch al op in plaats van er later op terug komen).

Punt 2: kan ik op een andere manier met de financiën omgaan? Ja, natuurlijk! Ik kan namelijk alles want probeer altijd alles totdat ik het weer verander. Dat is trouwens mijn valkuil. Dus: kan ik dit aanpakken op een zodanige manier dat het relaxt blijft? Want iets in mij wil meteen alle overzichten overboord gooien. En dan natuurlijk meteen die vanaf 2008, het moment dat ik financieel wakker werd zeg maar. Ik ben heel zwart-wit zoals jullie inmiddels ongetwijfeld wel door hebben. Of je houdt alles bij, tot de komma precies. Of niets!  En dat is nu precies het probleem volgens mij. Het totale doorslaan in alles.

Dus, wat gaan we doen? In overleg met M. (je moet doen wat jij prettig vindt, dat was het overleg, het maakt hem niet zo uit, hij is niet zo van het bijhouden)

  • ga ik nog wel de uitgaven bijhouden
  • blijven we wel doelen stellen op aflosgebied
  • hebben we de spaarpotten drastisch teruggebracht, van 14 naar 4 (Grote buffer, kleine buffer, sparen auto, studie kind)
  • gaan we niet meer werken met reserveringen voor periodieke betalingen
  • heb ik de vaste lasten nog wel gebudgetteerd maar de variabele lasten zijn vager. Ik ga het meer zien als een besteedbaar bedrag dat niet vooraf volledig opgesplitst moet worden in verschillende posten

Dat komt dus neer op betalen wat er betaald moet worden en wat er overblijft aan het eind van de maand gaat naar de spaarrekening of wordt gebruikt voor aflossen. Ik vind dit heel spannend. Wat me nu al opvalt is dat onze besteedbare ruimte zo hoog is in tegenstelling tot vroeger. De reden dat wij bijvoorbeeld ooit met reserveringen gingen werken was dat we regelmatig verrast werden door periodieke rekeningen die vaak wat hoger zijn of tegelijk komen en daardoor niet betaald konden worden omdat onze vaste lasten alleen al behoorlijk hoog waren. Door jarenlang besparen en aflossen en het veranderen van ons uitgavenpatroon zijn die vaste lasten behoorlijk omlaag gegaan. Wat ik nu zie is dat we de periodieke lasten wel gewoon kunnen betalen van de lopende rekening, mits ik niet meteen na storting van het salaris alles doorzet naar aflossingen en spaar- en reserveringspotjes.

Gaat dit werken? Ik hoop het. Het lijkt me fijn niet meer continu te moeten schuiven met geld. Nou ja overdrijven is ook een vak, maar er werd meer geschoven dan me lief was. Vooral het veel te strakke budgetteren maakte dat aan het begin van de maand inktcartridgdes laten vullen al als een kleine tegenvaller kon worden beschouwd en de begroting klopt al niet meer. Dat was natuurlijk geheel op papier en in mijn hoofd want het geld was er. En ik kreeg dan de neiging uit te gaan rekenen hoe vaak we die inkt cartridges moeten laten vullen en daar weer een aparte potje voor maken. Zo dus. Doen we niet meer, basta, af, koest.

Mark wil ik hartelijk bedanken voor de feedback en tips. Ik geloof er heilig in dat er een moment is voor elke boodschap, ik was er zeker aan toe. Maar de manier waarop is vervolgens bepalend denk ik  of de ontvanger er iets mee kan. Dus Mark, als je al geen coach of therapeut bent, ik zie een toekomst voor jou op dat gebied ;-).

Ik heb met M. afgesproken dat we dit een half jaar gaan proberen en dan kijken of het wat oplevert en wat het precies oplevert. Ik hoop rust ;-). Doet er iemand met mij mee? Nog meer manische geesten die uit de comfortzone willen stappen? Iemand?

53 gedachtes over “Loslaten en uit de comfortzone stappen

  1. @Zuinigaan, er is een heel leuk isfp forum op facebook.
    @Martine, Ik vind ESFJ wel bij jou passen 🙂 En het is idd zo dat je binnen het type de eigenschappen meer of minder sterk aanwezig zijn. Ik zie het mbti als een manier om mezelf en andere mensen beter te begrijpen en als hulp om mezelf verder te ontwikkelen.

    Like

  2. Ik budgetteer niet alles op nul. Wanneer mijn salaris komt, gaat er gelijk een deel naar mijn spaarrekening. Ik weet wat de kosten van mijn vaste lasten zijn per maand. Ik haal mijn boodschapgeld van de rekening en stop het thuis in een knipje, per week hetzelfde bedrag. Dan hou ik een bedrag over op de lopende rekening wat ik uit mag geven van mezelf. Mijn spaargeld wordt wel over 3 verschillende spaarrekeningen verdeeld, maar voor de rest heb ik echt geen potjes. Ik heb 1 rekening waar alles van betaald wordt, 1 spaar voor de vakantie per jaar en 1 voor een verre reis ooit. En de laatste is mijn bufferspaarrekening, die is “vol” voor mijn situatie en daar kan ik rustig over zijn. Ik hoop ook dat jij de rust kunt vinden in een systeem wat voor jou prettig werkt….Loslaten kan rust brengen….

    Gr. Boukje

    Like

  3. Zo'n soort systeem heb ik ook jaren gehanteerd en dat ging prima. Het enige verschil was dat ik ál mijn vaste lasten, dus de regelmatige én onregelmatige, per jaar optelde, door 12 deelde, er ook zo'n 10% bij optelde voor onvoorzien en dan dit hele bedrag iedere maand automatisch naar een 'vaste-lasten-betaalrekening' overmaakte.
    Door verschillende oorzaken ben ik financieel achterop geraakt en is hier de klad in gekomen. Als die sores afgehandeld is, ga ik heel snel weer over op dit systeem.

    Like

Zeg het maar!

