Afscheid van een muzieklegende

Als meisje van 14 maakte ik kennis met de muziek van David Bowie. Mijn zus had voor zichzelf de LP Lodger gekocht en die werd naar mijn kamer gesmokkeld en gedraaid op mijn platenspeler.Wat volgde was jarenlang obsessief draaien van die lp’s die ik me kon veroorloven. Ik had niet veel geld en niet veel LP’s dus ik heb Lodger, Heroes en Low echt grijs gedraaid. De klas ging voor Doe Maar, Madness en Prince (en sommigen zelfs voor Duran Duran, jak!) maar die muziek ging geheel aan mij voorbij. Alleen Bowie telde voor mij, met als toenmalig hoogtepunt de Serieus Moonlight Tour – ik denk in 1983 of ’84 – waar ik met mijn neus in de boter viel en door een paar sterke beveiligers over dranghekken werd getild en zo ineens op een paar meter afstand van het podium stond. Dat ik hiermee in een klap gescheiden werd van het gezelschap waar ik mee was gekomen en het uren duurde voor ik ze in dit prémobiele tijdperk weer terugvond na t concert, boeide me niet. Ik had de ervaring van mijn leven!

Tot zeker mijn 25e kende ik maar één echte liefde op muziekgebied en ook nu nog wordt zijn muziek regelmatig gedraaid. Dat zegt wat over mij maar ook zeker wat over de kwaliteit van zijn muziek. Zijn muziek is verbonden met veel hoogte- en dieptepunten uit mijn leven en daardoor nooit meer weg te denken. Nu is de man met zoveel muziekstijlen, gezichten en performance persoonlijkheden overleden. Niet te bevatten. Afscheid van David Bowie maar niet van zijn muziek.

 mijn favoriet: 5 years
10 gedachtes over “Afscheid van een muzieklegende

  1. Oooh ik las de titel van je blog en dat was voor mij nieuw. Heb vanmorgen gewerkt en had het nog niet gehoord.
    Het was een groot talent en ik heb altijd erg van zijn muziek genoten. Gelukkig blijft dat altijd.

    Like

  2. Wat een schok toen ik vanmorgen op facebook al de berichten zag. Een van mijn grote muziekhelden is er niet meer. Ook ik ben opgegroeid met vooral Heroes en Low, door mijn oudere broers gekocht en grijs gedraaid. Nu luisterend naar het nieuwe album Blackstar komt eens temeer het besef dat hij altijd vernieuwend en uniek is gebleven!

    Like

  3. Ik moest daarnet aan jou denken toen ik een stukje uit een interview met David Bowie hoorde. Hij zie als je je veilig voelt in de zone waar je bent, stap uit je comfortzone, dan pas kan je nieuw dingen ontdekken en beleven.

    Hilde

    Like

  4. Het was een schok voor mij toen ik het vanochtend van een collega hoorde! De vader van mijn kinderen was een grote fan van Bowie en daar kreeg ik automatisch een heleboel van mee! We draaiden de albums grijs. Mijn vriend had zeker 10 LP's. Voor mij was het een nieuwe ontdekking. Prachtige muziek!

    Like

Zeg het maar!

