Wijs op woensdag: Maximaal lezen

Was ik toch vergeten op publiceren te drukken, sorry Pennie!
Een bijdrage van onze vaste gastblogger Pennie Wijs….

(vervolg op maximaal leven en maximaal wonen)

Zit je nou weer een weblogje te lezen? Waarvoor is dat? Heb je niks beters te doen dan? Moet je niet een kast leegruimen of je complete garderobe aan de stoeprand zetten? O, dat heb je al gedaan. En ook nog eens al je boeken de deur uit gewerkt? Ja, dan heb je nu niks serieus meer te lezen en zit je een beetje armoedig naar een schermpje te staren. Kijk nou eens hoe je daar zit. Wat vind je daar zelf eigenlijk van?

Maar ik snap wel hoe het zover gekomen is. Je dacht: wat moet ik nog met het Margriet Kookboek van 1972? Of met de 49-delige Winkler Prins encyclopedie? Of met de taaie geschiedenis van die Franse familie die zich generaties lang te pletter tobt tegen de achtergrond van reformatie, contrareformatie en humanisme. Of het verhaal over dat ketterse dorp in de Pyreneeën? Eerlijk bekennen: gekocht wegens serieuze aanbevelingen, maar nooit uitgelezen zeker? Nou, dan is het maar beter ook dat al dat muffe spul de deur uit is.

Ondertussen is het wel zaak om je weer eens los te weken van je scherm en terug te keren naar het echte leeswerk. Want van weblogjes doorsnuffelen is nog nooit iemand wijzer geworden, dat is wetenschappelijk aangetoond. Je wilt je tijd natuurlijk best aan iets zinnigs besteden en lekker echte, mooie boeken gaan lezen, maar je weet niet welke dan. Omdat ik even niks anders te doen heb zal ik je op weg helpen.

Tip 1: Koop geen zelfhulpboeken. Want voor het geval je het nog niet zelf ontdekt hebt: ze helpen niet. Ben je op zoek naar de zin van ziek zijn, de zin van je pijn, de zin van je verdriet, oftewel de zin van het leven? Die kan ik je in één zin verklappen: is er niet. Klinkt hard, maar zo simpel is het. Niet getreurd, daartegenover staat een groot voordeel: je hoeft er nu niet meer naar te zoeken. De kunst is om zelf zin aan je leven te geven. Of er zin in te hebben. En als je geen zin hebt, dan máák je maar zin, zei mijn moeder altijd.

Nou is het leuke dat je heel veel over het leven kan leren door goede boeken te lezen. En als je van die dagen (of maanden, of jaren) hebt dat je nergens zin in hebt en al helemaal niet in je eigen leven, dan ga je gewoon lekker zitten lezen over dat van anderen.

Tip 2: Voor jongeren die voor een studiekeuze staan: kies Nederlands. De taal spreek je al, dus daar ben je geen tijd mee kwijt en je gaat gewoon lekker boeken zitten lezen, terwijl je iedereen inclusief jezelf wijsmaakt dat je hard aan het studeren bent. Velen gingen je voor, je krijgt er geen spijt van. Of wel, maar dan is het te laat.

Tip 3: Lees goede boeken. Dus niet die flufferige niemendalletjes die geschreven worden door types die toevallig eens met hun neus op de buis zijn geweest, of uitweidingen over een heleboel tinten van een saaie kleur, of voedingsadviezen van iemand die toevallig een zus heeft die er leuk uitziet en denkt dat vogelzaad eten effect heeft op je levensgeluk. Onzin natuurlijk. Dus gauw aan het echte werk. Begin gewoon bij de klassieken. Die hebben hun kwaliteit bewezen.

Tip 4: Begin (weer) eens bij de meesterwerken die je laten zien hoe je slechts een speelbal bent van het noodlot, overgeleverd aan de gramschap van de goden, de invloed van je milieu en je karakter. Lees de Ilias en Odyssee; er is een prachtige vertaling. Heb je niet zo’n zin om terug te keren naar de oude Grieken, dan kun je de kracht van het noodlot ook vinden bij allerlei dames van later tijd: Anna Karenina, Madame Bovary, Eline Vere. Of Effi Briest. Of La Regenta. Of toch liever nog een Française? Thérèse Desqueyroux!

Geniet ervan! En als je ze allemaal uitgelezen hebt en dan nóg durft te beweren dat je liever een kast leegruimt, ja, dan weet ik het ook niet meer, dan geef ik het op.

11 gedachtes over “Wijs op woensdag: Maximaal lezen

  1. Haha, ik lees wel graag, maar kan het niet in alles met je eens zijn. Zelfhulpboeken vind ik vaak behoorlijk motiverend, de klassiekers deels ook slaapverwekkend en Nederlands zou ik écht niet gaan studeren, want dan zijn je beroepsperspectieven niet echt je van het.

    Like

  2. Ha, ha, Linda, je mist de ironie van het stukje. Mocht je de knipoog bij herlezen nog steeds niet gezien hebben, dan lees je toch niet meer de gastblogjes van Pennie Wijs? Overigens moest ik IMHO opzoeken. Het betekent In My Humble Opinion. Als je meer kennis had gehad van het Nederlands, dan had je waarschijnlijk geschreven: naar mijn bescheiden mening. Ik heb overigens twijfels over de bescheidenheid, Als die mening van jou echt bescheiden was geweest, dan had je hem hier waarschijnlijk niet geventileerd.

    Like

  3. wat ik mis, Kookboeken, heerlijk en tegenwoordig zijn ze ook nog eens gewoon heel mooi uitgevoerd. Vandaag gekocht de smaak van de Amish. prachtig vormgegeven en heerlijke (nog niet geproefd) baksels en gerechten..
    zelfhulp boeken eens had ik er minstens 150 en idd. ik hielp mezelf van de wal in de sloot.. holde overal achteraan, tegenwoordig wandel ik of fiets.. of zit ik in de sauna al dan niet met een mooie roman.. of geschiedenisboek.. ik ruimde mijn boeken op door ze allemaal een voor een bladzijde voor bladzijde te verscheuren.. en daarna in de papiercontainer.. werkte heel heilzaam voor mij.. heel zelfhulperig.. ineens hoefde ik niet meer zoveel van mezelf… Bieke

    Like

  4. ik koop ze bij de kringloop. Zo scoorde ik er twee van Liza Marklund a 2.- per stuk in de winkel was ik 22.50 kwijt. Ze waren zo nieuw dat de sticker van de Bruna er nog op zat aan de achterkant… Verder haal ik daar ook strips a 20 ct per stuk en flutjes van 50ct per stuk voor de vakantie. Kan ik daar weer achter laten of in een plaatselijke minibieb/ Little library (van die leestkasten die je overal in tuinen, op campings, in buurthuizen ed ziet staan). Soms haal ik daar in ruil dan ook nog wel eens een mooi boek van daan. Wat wil je nog meer?

    Like

Zeg het maar!

