Natte boel

Eind november vorig jaar hadden wij hier in huis een vochtexplosie. Het vocht zat er natuurlijk al eerder, maar pas op dat moment lukte het ons echt niet meer om de andere kant op te kijken. Het is hier in huis altijd wel iets vochtig geweest maar gek genoeg wen je daaraan. Als het altijd zo is, weet je niet beter. Vooral op zolder was het altijd kil en klam en daardoor ook erg koud. Dit was een van de redenen dat ik het een paar jaar geleden niet langer prettig vond om daar te slapen (dat, en het feit dat als ik moest plassen in de nacht ik twee verdiepingen naar beneden moest lopen). Kind verhuisde naar zolder en hem heb ik nooit horen klagen.

Maar het werd erger en erger. En dat we geen wasdroger hebben en de was op rekken te drogen hing, hielp niet mee natuurlijk. En droog werd die was nauwelijks nog. Soms hing het er vier dagen en dan nog waren de spijkerbroeken niet droog. In ons vorige huis hing ik het spijkergoed dan over de verwarming maar we hebben in dit huis hete luchtverwaming en dan valt er dus niets te hangen over een warmtebron.

Afijn, stoken en luchten als het middel om de boel droger te krijgen. Dus pakten we de elektrsiche stroomkachel en lieten dat apparaat dag en nacht loeien op zolder terwijl er ook flink gelucht werd. Dat had iets effect maar niet veel las ik op de aangeschafte vochtthermometer. Op zich hebben we altijd wel regelmatig gelucht hier in huis en staan ook alle ramen als we thuis zijn altijd op een kier, dus wat het nu was?

De ontdekking van M. dat er achter de schotten op zolder pijpen waren losgeraakt, die zorgen voor de vochtafvoer van de badkamer, was meteen de oplossing van het raadsel. De oorzaak van het probleem werd in ieder geval na reparatie van de pijpen gestopt. En de badkamer wordt sindsdien echt 3 keer zo snel droog na het douchen. Maar de zolder zelf was nog steeds kil, klam en vochtig en het vochtpercentage liep regelmatig op naar 80 tot 85 %. Kind sliep inmiddels al weken in de logeerkamer omdat het hem zelfs te gortig werd, en voor zijn gezondheid is zo’n kletsnatte slaapkamer natuurlijk ook niet goed.

Na wat wikken en wegen en geloer op internet, kochten we een luchtontvochtiger, iets wat ik iedereen kan aanbevelen die net als wij in een ouder en vochtig huis woont. Want nauwelijks een week na in werking nemen van het apparaat was de boel zo goed als onder controle.  Het ding haalde per 24 uur drie tot vier grote bakken vol water uit de lucht, onvoorstelbaar! Kind verhuisde snel weer naar zijn eigen kamer die nu echt heel anders aanvoelt.

De luchtontvochtiger wordt nu vooral gebruikt bij het drogen van de was. Op zich droogt de was al wel sneller nu het in huis minder vochtig is. Ik kocht ook een ander wasrek, dat in een kamer staat die afgesloten kan worden. Dat is een verbetering ten opzichte van de twee aan de deur hangende rekken die we eerst hadden. Maar als ik haast heb met de was, bijvoorbeeld omdat er een achterstand is, dan zet ik de luchtontvochtiger even een paar uur aan en als ik dat doe, dan is de was meestal binnen 24 uur droog.

Natuurlijk verbruikt de luchtontvochtiger stroom maar hij heeft voor ons wel voordelen ten opzichte van een wasdroger. Hij is kleiner en neemt dus minder ruimte dan een droger in beslag. Wij hebben hier trouwens geen ruimte voor een wasdroger. Op de enige plek waar een droger zou kunnen staan, staat nu een vriezer en die wordt volop gebruikt. De luchtontvochtiger is bovendien verplaatsbaar doordat hij zo klein is. Dat betekent dat we hem in die ruimte kunnen zetten waar het nodig is. Mocht het toch weer vochtiger worden op zolder (iets wat een paar keer is gebeurd) dan zetten we hem daar neer voor een paar uur.

Bijkomend voordeel is dat de zolderruimte helemaal opnieuw is ingericht. Want eerst werd er opgeruimd en uitgeruimd waarbij we alles wat voor de wanden stond weg hebben gehaald (lees: ik wijs aan en M, sjouwt zich de p…) en uitgezocht op bruikbaarheid voor een puber die maar met moeite afstand kan doen van oud speelgoed. Daarna werd alles anders ingericht zodat de schuine wanden ook zo veel mogelijk vrij blijven. M. timmerde nog van oude planken een klein kastje, kind kreeg onze oude TV en ‘ineens’ is het een echte tienerkamer geworden waar hij erg blij mee is.

25 gedachtes over “Natte boel

  1. Opgelost…..top!

    Wij hebben een wasdroger van 19 jaar oud. Ik zou hem niet graag willen missen omdat wij ook een vochtig huis hebben.
    Iedereen probeert me nu te overtuigen een nieuwe te kopen omdat de oude “energie vreet”.
    Dat zal best maar zolang de oude het nog doet blijf ik hem mooi gebruiken. Nieuwe warmtepompdrogers hebben een hoge prijs en je moet hem jaren gebruiken om dat er uit te halen.
    Als deze kapot is komt er een zuinige, eerder niet.

    Like

  2. Fijn zeg dat het probleem nu definitief is verholpen! Vocht is erg vervelend en bovenal ongezond.

    Zelf wonen wij in een huis dat gebouwd is in 1997. Geen vochtproblemen. Toen onze droger en paar jaar gekregen stuk ging, hebben wij deze niet vervangen. De was op een groot rek op zolder is binnen een dag droog. Als de straat buiten droog is (weinig vocht) dan hangen wij het buiten aan de lijn.

    Like

  3. Fijn zeg dat het probleem nu definitief is verholpen! Vocht is erg vervelend en bovenal ongezond.

    Zelf wonen wij in een huis dat gebouwd is in 1997. Geen vochtproblemen. Toen onze droger en paar jaar gekregen stuk ging, hebben wij deze niet vervangen. De was op een groot rek op zolder is binnen een dag droog. Als de straat buiten droog is (weinig vocht) dan hangen wij het buiten aan de lijn.

    Like

  4. Wat een goede tip. Ons huis is ook zo klam, veel kleding die ik pak is gewoon nog nattig terwijl het droog de kast in ging… Kost 200 euro ongeveer zie ik hier maar als je dat jaarlijks compenseert met minder hout en electriciteit om de boel warm te krijgen… Denk dat we eens een ritje naar de Elkøp gaan maken voor zo'n ding!

    Like

  5. Wat ben ik blij te lezen dat je zo'n ding hebt aangeschaft!!! Toen ik las dat je vochtvreters kocht voor dit probleem, dacht ik echt, ai, weggegooid geld.
    Wat fijn dat de zolder nu naar wens is van jullie zoon. Wil hij de dakkapel nog?
    Groetjes van Hanna

    Like

  6. Qlima d512, gekocht voor 150 EUR en geschikt voor max 75 KUB. Meter. Heel makkelijk in gebruik te nemen. Wij kochten via internet bij de mediamarkt omdat hij daar op dat moment in de aanbieding was. Ik heb specifiek gezocht op een apparaat dat niet veel herrie maakt. Je hoort wel een brom als hij agzuigt maar dat is niet heel storend.

    Like

  7. Wij hebben ook een vochtprobleem in huis. Ik heb ook gezondheidsproblemen en energiegebrek dus we hebben ook ” de andere kant opgekeken” en stellen het dan uit. Van de week viel me de effecten van het vocht weer eens goed op, schimmel op bepaalde plekken en hoge luchtvochtigheid. Dit stukje is het zetje om er weer eens echt naar te kijken. Welke heb je precies uitgekozen als ik vragen mag?

    Misty

    Like

  8. Het geld is niet het probleem gelukkig, het is de energie. Ik lees al lang je blog maar nog niet gereageerd. Ik herken je situatie en vind het “prettig” om stukjes te lezen over iemand die net als ik tegen bepaalde dingen aanloopt. Ik hoop dat je je energie goed inzet en nog lang door blijft bloggen!

    Like

Zeg het maar!

