Boeken opruimen en ordenen

In vroegere tijden gaf ik een fortuin uit aan boeken. Ik werkte bij een uitgeverij en kon alles wat er verscheen met 40% korting kopen. Ik was al een verwoed lezer maar die kortingsmogelijkheid leidde tot een verzameldrift die niet in verhouding stond tot de grootte van mijn huis. Een groot deel van mijn salaris ging op aan boeken. Dat was prima, ik had een lage huur te betalen en weinig vaste lasten. Toen ik bij de uitgeverij vertrok, bleef ik boeken kopen. Gelukkig ging ik ook op zijn tijd wat groter wonen, maar toch. In ons huidige huis stonden lange tijd in alle kamers boekenkasten en die waren allemaal vol.

En dát vloog me wel eens aan. Ik ben gaan opruimen en stopte met zo veel boeken te kopen. Ik koop alleen nog van die schrijvers waar ik echt iets mee heb (zoals Mankell, Irving, Allende). De rest van het leesvoer haal ik bij de bieb, naar volle tevredenheid.

Sinds een paar jaar heb ik een e-reader. Ik lees niet alleen nog maar e-boeken maar wel heel regelmatig. Met een lidmaatschap van de gewone bieb, is het ook mogelijk om e-boeken te lenen en er is veel keus. Makkelijk voor die momenten dat ik geen tijd of energie heb om naar de fysieke bieb te gaan. Daarnaast heb ik een abonnement op een e-boekenclub waarbij ik elke maand 10 boeken kan downloaden.

Al die e-boeken die gekocht en gedownload werden, had ik in eerste instantie op een usb stick staan. Maar dat werd wel snel een onoverzichtelijk zootje. Mijn eerste Sony e-reader bood de mogelijkeid tot een bepaalde mate van ordering via ‘reader for pc’, een programmaatje speciaal voor die e-reader waarbij je de boeken in een digitale bibliotheek kunt plaatsen en van daaruit op je e-reader kunt zetten. Dat was overigens geen fijn programma, nogal statisch en het werd voor mij al vrij snel onoverzichtelijk. Wat had ik nu gelezen en wat niet? Uit een gewone boekenkast pak je makkelijk een boek even van de plank, blader je het door en dan weet je weer, o ja, dat las ik toen en toen. Of je maakt een aparte plank aan met nog te lezen boeken. Die behoefte had ik ook voor mijn e-boeken.

Nadat de Sony ging hemelen, geheel toevallig nadat ik hem aan kind had uitgeleend, kocht ik een Kobo reader. Maar dat matchte niet met het ‘reader for pc’ programma dat ik had. En ik kreeg steeds meer het gevoel alsof ik een lading boeken in een kamer had liggen die allemaal dwars door elkaar lagen. Dat probleem werd snel opgelost toen ik Calibre ontdekte, dat is gewoon vrij te downloaden en een fantastisch programma om je e-boeken te beheren.

In de Calibre-bibliotheek kun je al je boeken zetten en vandaar uit op je e-reader zetten. Je ziet in een oogopslag in de bieb wat er op je e-reader staat. Je kunt zoeken op auteur of genre. Je kunt aangeven of je een boek al gelezen hebt en wat je ervan vond. Ik ben er echt blij mee, een aanrader! Calibre is te gebruiken voor alle verschillende merken e-readers dus stuit je niet op een probleem als je e-reader kapot gaat. Je e-bibliotheek is nog gewoon te benaderen. Helemaal super!

Wat voor systeem gebruik jij om je e-boeken te ordenen?

11 gedachtes over “Boeken opruimen en ordenen

  1. Ik heb een kobo waar ook boekenkasten in zitten zodat je kunt rangschikken. Zelf doe ik dat nooit want hoe meer boeken je laadt hoe trager hij wordt. De boeken die ik heb staan op de p.c en af en toe laad ik wat op en als er een boek uit is gooi ik het araf ook van de pc.

    Like

  2. Ik gebruik Calibre al jaren naar volle tevredenheid. Daarin staan de gekochte boeken en die van Elly's Choice. Ik label de boeken als ik ze gelezen heb. Ik heb een tijd e-boeken van de bieb geleend, maar daar is de klad in gekomen. Misschien toch weer eens kijken naar hun assortiment. In de beginperiode was dat erg beperkt en kwam het vaak voor dat de e-books die ik wilde downloaden “uitgeleend” waren. Daar ben ik toen een beetje op afgeknapt.

    Like

  3. Zet er meestal een paar op en die lees ik en gooi ze er weer af, en zet er dan weer nieuwe op. Ik merkte dat ik in van die ellenlange lijsten niets meer kon vinden. Als er maar een paar titels op staan, herinner ik nog wel wat wat ook weer was en hoef ik ook niets te organiseren. Maar ik heb ook weinig zin om me te verdiepen in zulke dingen.

    Like

  4. Ik ben er nog steeds niet toe gekomen een E-reader aan te schaffen. Wellicht voor de vakantie…hoef ik geen stapels boeken mee te sjouwen, scheelt weer bagageruimte!! Ik gebruik Goodreads voor mijn te lezen boeken en gelezen boeken. Ik schrijf een review als ik een boek uit heb. WMT

    Like

  5. Ook ik gebruik Calibre al jaren en deze is gekoppeld aan de boeken die op mijn e-reader kunnen. Ben nu wel een beetje aan het ordenen. Heb boeken er dubbel in staan doordat een naam of titel anders geschreven is. En van sommige boeken is er geen korte samenvatting. Die vul ik dus aan, meestal via B.ol.com en sommige boeken verwijder ik omdat ze me niet aanspreken. Ook geef ik aan welk onderwerp een boek heeft, bijv, autobiografisch of gezondheid e.d. Mijn boeken die ik heb zijn niet de nieuwste en ik lees ook nog wel eens een papieren boek, of lezen een boek. Om te zien welke boeken ik gelezen heb, gebruik ik een adressenboekje en zet daar op schrijver de gelezen titels nog eens in. Dit vind ik makkelijker dan een excel op de p.c. Die moet ik dan eerst weer opstarten en zo'n boekje is direct gepakt.

    Like

Zeg het maar!

