Zaterdag

Tussen de buien door schijnt hier vandaag de zon en ik koos nét het goede moment om naar de bieb te fietsen. Daar hadden ze tot mijn grote vreugde geheel toevallig net al die boeken staan waar ik heel nieuwsgierig naar ben. Eigenlijk koop ik Irving en Boyne liever maar wegens nu even geen geld (lees: andere prioriteiten) en niet nog langer willen wachten, haalde ik een aantal boeken uit de bieb. Ik bedoel maar, ik loop van Irving inmiddels twee boeken achter!

Deze week las ik het voorlopig laatste boek van Robin Hobb uit. Ik las de boeken van de Zieners, de Levende Schepen, van De Nar en van Fitz en de Nar. Toen nog de Drakentrilogie en toen was ik even klaar. Ik moet eigenlijk nog de boeken van de Zoon en de Krijger lezen maar die bewaar ik tot later dit jaar. Nu even iets anders.

Dat werd Zweedse laarzen van Henning Mankell dat met Kerstmis onder de boom lag. In de Volkskrant las ik een wat zure recensie dat dit boek niet echt de moeite waard zou zijn en weinig boeiend was vooral door de weinig sympathieke hoofdpersoon. Wat kunnen smaken toch verschillen, ik vond de arts Fredrik Welin die we ook al kennen uit ‘Italiaanse schoenen’ juist zo menselijk met zijn knorrige humeur en onhebbelijkheden. En ontroerend hoe hij vol verwachting is over de mogelijkheid van liefde met een veel jongere vrouw en zich tegelijkertijd beseft dat er voor hem met zijn 70 jaar niet zo veel meer te verwachten valt, zeker niet als hij zich zo horkerig gedraagt.

Mooi boek! Over gemiste kansen, sterfelijkheid, ondoorgrondelijke motieven van mensen die je nooit echt kunt leren kennen. En wat een prachtige beschrijvingen van de scherenkust. Dus houd je van Zweedse boeken in combinatie van veel beschrijvingen over kou dan is dit een aanrader!

Daarna stortte ik me op het eerste deel van De Kronieken van Belgarion, dit op aanraden van Ogma’s Tineke. Dat was binnen een dag uit dus vandaar dat ik weer richting de bieb ging. Op zich geen noodzaak aangezien er nog zat op mijn e-reader staat en in de Calibre-bibliotheek maar ik vind het fijn om naar de bieb te gaan. Voor mij is dat een redelijk overzichtelijke activiteit. Iets meer dan 5 minuten fietsen, boeken zoeken, weer naar huis en klaar. Met mijn energiepeil goed te doen. Bovendien – en dat zal elke langdurig zieke of anderszins aan het huis gekluisterde mens vast met me eens zijn – worden zaken als boodschappen doen en naar de bieb gaan al snel uitjes, fijn om even buiten te zijn, mensen te zien anders dan die in mijn huis wonen. Bedoel ik niet om zielig te doen, het is zoals het is en het is juist iets wat ik vaker probeer te doen. Gewoon er even uit gaan. Het doet wonderen voor het humeur. Als ik ga wandelen met hoe ik me nu voel, overvraag ik mezelf al snel. Loop ik net even te ver door en forceer de boel dan snel. Dat heb ik niet als ik even op 5 minuten fietsafstand een kleine boodschap haal.

Dus, onderstaande stapel wacht nu op mij. Fijn weekend!

20 gedachtes over “Zaterdag

  1. Zo, lekkere stapel zeg. Ik kan er ook altijd zo van genieten als ik verse boeken heb. Ik reserveer heel veel en ga soms wel twee keer per week om af te halen. Je vraagt je af hoe ik nog tijd maak voor werken en ander sociaal gebeuren. 😉

    Like

  2. Oh heerlijk, ik mag ook heel graag lezen en koop vaak boeken op rommelmarkt of mp de hele goede hou ik en lees ik ooit nog eens maar die ik niet wil houden verkoop ik weer op mp, zo lees ik lekker goedkoop.
    Heb nu echter een zooi boeken staan die ik nog moet lezen maar even geen tijd voor heb.
    Ach wat in de boekenkast staat verzuurt niet zullen we maar zeggen 😉
    Veel lees plezier

    Like

  3. Veel leesplezier!
    Voor mij is boodschappen doen en naar de bieb gaan ook een uitje. Ik sta dan graag te kletsen met zomaar iemand in de winkel. En dan kun je zo ineens heel bijzondere gesprekken hebben.
    Morgen gaan manlief met de auto voorraad voor de hele week halen. Met die kou kost het me teveel energie om boodschappen op de fiets te kunnen doen.

    Ik ben niet zo van de Zweedse schrijvers (op het verhaal van Pippi Langkous na :-), en Niels Holgerson en Emile) Maar goed, dat was voor kinderen. Voor volwassenen vind ik het al snel te zwaar. Ik lees graag Britse, Amerikaanse en Australische schrijvers. Levensverhalen, gewchiedenis, pionieren, amish en liefst licht want lezen doe ik vooral op bed sinds ik Netflix heb. Ik ben momenteel zwaar verslaafd aan Downton Abbey 😉

    Like

  4. dit is absoluut niet als aanval of 'opdringerige goede raad' bedoeld, maar ik vraag me af of het je niet juist ook heel veel energie kost om te lezen. Ik lees namelijk altijd dat je zo'n energieprobleem hebt, en mijn ervaring met lezen is dat het enerzijds wel 'ontspannend' werkt, omdat je even kunt ontsnappen in een andere wereld, maar anderzijds dat het schakelen tussen hier en 'daar' juist ook heel veel energie kan kosten. En ook het actieve meeleven met je personages enzo… Ik kan bijvoorbeeld na een actieve drukke week heerlijk ontspannen door met een boek op de bank te kruipen, maar juist in een energiedipje of een stressvolle en mentaal vermoeiende periode kan ik beter niet ook nog de ellende (of hartstocht) van de protagonisten ook nog op mn hals halen…
    ik vroeg het me gewoon af, benieuwd hoe jij erin staat.

    Like

  5. Klopt ik kies dan ook zorgvuldig uit wat ik lees. Boeken met teveel namen, beschrijvingen, details vallen al vrij snel af. Informatieve boeken ook, die lees ik sowieso niet in de avond. Daarom lees ik ook altijd meerdere boeken tegelijk want in de avond moet t vooral heel makkelijk zijn.
    Toen ik net ziek was heb ik bijna 2 jaar niet kunnen lezen, kon mijn aandacht er niet bijhouden dat was wel een drama want iets anders kon ik ook niet doen.
    Nu is t meestal kwartiertje lezen, kwartiertje rusten. Maar zo doe ik dat met bijna alles in mijn leven 😉

    Like

  6. Oh ja de Kronieken van Belgarion! Jaren geleden gelezen, mooie boeken. Daarna heb je nog het vervolg: de kronieken van Mallorea….. Je kunt dus nog vooruit.
    Jussie Adler Olsen, ook zo'n fijne serie!

    Like

  7. Vijf dikke pillen. WoW. Ik heb vaak te veel afleiding om te lezen. Ik weet nog best hoe heerlijk het was na een ziekte om weer buiten te kunnen lopen. Of je vrij bent uit een 'verplicht binnenzitten'. De frisse wind om je hoofd.

    Like

  8. Zo leuk om te zien dat je steeds meer over noeken begint te vertellen. En leuk hè Eddings? Daar word ik zo blij van, als iemand enthousiast in mijn tips duikt. Ik ga jouw suggesties eens opzoeken. Enne, ik ben niet ziek, maar de bibliotheek is ook mijn favoriete uitje. Geniet van je fijne stapel leesvoer!

    Like

  9. Heerlijk zo'n stapel boeken…ik lees momenteel Adriaan van Dis – De wandeling…ik hou van zijn schrijfstijl…prachtig geschreven verhaal!! Hierna John Boyne – De grote stilte. Veel leesplezier! WMT

    Like

  10. Dank je voor de lees tips die hier de laatste tijd voorbij komen.
    Ik kan niet zoveel lezen als jij maar ik lees ondertussen wel af en toe heel andere boeken dan ik eerder las. De grenzeloze vond ik erg goed. Henning Mankell staat op mijn ereader ben erg benieuwd. Boyne en Irving had ik nog nooit gelezen dus ik ben benieuwd. Hier is de bieb die in de wijk zat helaas gesloten, dus kom er er veel minder. Herkenbaar van het er even uit zijn. Al is het maar 5 minuten. Ik kan daar enorm van genieten.

    Like

Zeg het maar!

