Eerste aflossing en de budgetten en het goed-genoeg-is-goed-principe

Zojuist maakte ik de eerste extra aflossing van dit jaar over naar de hypotheekverstrekker. De € 600,- die we nu betalen, scheelt ons € 2,85 aan rente per maand. Die rente staat vast tot 2037 dus dat is  € 2,85 maal 20 jaar maal 12 dat we dat niet meer hoeven op te hoesten…..

Zoals de vaste bezoekers van het blog weten, probeer ik wat losser te worden met budgetten en financiën. Niet door meer uit te geven maar door de planning los te laten. Hoewel ik wel hoop dat we dit jaar weer op een mooi aflosbedrag uitkomen, heb ik het oorspronkelijke doel van € 6000,- losgelaten. Stiekem ben ik natuurlijk wel benieuwd wat voor effect het loslaten gaat hebben. Het salaris werd vandaag gestort en met wat er overbleef van de boekhoudkundige maand van januari en de verwachtingen van februari, leek € 600 aflossen me een mooi realistisch bedrag.

Dat had veel hoger kunnen zijn maar ik ga dus niet meer tot de nul budgetteren en de boel afknijpen. Bovendien verwacht ik wat extra kosten deze maand. Met Dibbes gaan we naar het Dierenziekenhuis in Amsterdam voor een hartecho en M. gaat later vandaag naar de fysio, aangezien hij bij het sporten een hamstringblessure heeft opgelopen. Hij is al jaren niet meer aanvullend verzekerd dus betalen we het zelf en ik weet natuurlijk nog niet hoeveel behandelingen hij nodig heeft.

Het is natuurlijk nog te vroeg om conclusies te trekken hoe het loslaten bevalt. De insteek is: gewoon betalen wat er betaald moet worden, het geld niet meer verdelen over tig reserveringspotjes, niet meer continu lopen schuiven met geld en vooral niet meer zoveel plannen. Ik ben daar nu 10 dagen mee bezig. Of liever gezegd niet mee bezig. Want ik doe dus vooral minder in mijn hoofd. En dat lucht eigenlijk heel erg op. Dus is dat al een eerste voorzichtige conclusie: opluchting.

En ook dit kan weer door getrokken worden naar andere aspecten van het leven. Altijd maar zoeken naar het beste kan op den duur enorm belemmerend werken. Ik kreeg in dat verband een mail van een medeblogger en inmiddels zeer dierbaar geworden mailvriendin die vertelde over haar goed-genoeg-is-goed-principe: goed genoeg is goed. Je hoeft op vakantie niet per se altijd maar door te rijden om de mooiste en meest spectaculaire plek om de hoek te zoeken. Of, als ik het op mijn eigen leven projecteer: ik hoef niet altijd de beste maaltijd voor te zetten, soms zijn gekookte spruiten met een ei en rijst voldoende en alles wat je nodig hebt. Ik hoef niet perfect te zijn en dus mag ik stoppen met het streven naar perfectie of de ‘alles eruit halen wat er uit te halen valt’ mentaliteit.

Dus gaan we vrolijk verder met naast het jaarmotto: ‘is dat zo?’ nu ook het motto: ‘goed genoeg is goed’.

20 gedachtes over “Eerste aflossing en de budgetten en het goed-genoeg-is-goed-principe

  1. Ook ik heb dit moeten leren in mijn leven. De eerste les was van een leidinggevende. Hij zei tegen mij in een functioneringsgesprek: Een 7 is goed genoeg. Jij streeft altijd naar een 9 of 10. Dan gaat iedereen dat ook van je verwachten.Dat is niet nodig. En inderdaad zei hij: “goed, is goed genoeg”. Zo raar vond ik dat met mijn (toen nog) enorme streberigheid. Toch ben ik vanaf die tijd minder streberig geworden. En omdat ik het kalmer aan deed, kon ik veel beter werk afleveren. Raar maar waar. Succes Martine! Groet, Joanne

    Like

  2. Ken je de 20-80 % Regel? Je kan in 20% van de tijd 80 % van het werk doen. Deze regel gaat voor heel veel situatie's op. Als je hem door krijgt ga je efficienter met je tijd en energie om. Het betekend dat als je voor een 8 gaat je maar 20 % van de tijd nodig hebt om tot dat resultaat te komen, Ga je voor een 10 dan kost het je 100% tijd.
    http://mens-en-samenleving.infonu.nl/diversen/55092-met-8020-regel-snel-inzicht-slimmer-en-slagvaardiger.html

    Like

  3. Dat je nu al opluchting voelt lijkt mij een teken dat je het goed kan loslaten, knap! Zeker als je bedenkt dat je het de laatste jaren zo anders hebt aangepakt.
    Voor mij is loslaten qua budgetteren niet zoveel uitdaging, maar wel op het werk, met vrienden en familie etc. Goed is goed genoeg. Ik weet het, maar ik moet het ook nog echt gaan voelen.
    Groetjes, niet-bloggende-Marion

    Like

  4. Een dikke veer van mij voor jou:). Echt zo ontzettend knap hoe je het loslaat en er heel veel rust voor terug krijgt. Als ik ook weer in de positie ben om wat meer los te laten ga ik dat ook zeker doen. In de tussentijd kijk ik over jouw schouder mee hoe dat moet. Succes en houd het gevoel vast.

    Like

Zeg het maar!

