Wat aten wij deze week?

Momenteel probeer ik voorraden op te maken. Januari is altijd een dure maand doordat boekhoudkundig gezien de feestdagen van vorig jaar er bij komen. Van voorraad heb ik eigenlijk altijd te veel in huis en ik probeer té vaak nieuwe dingen uit die niet altijd even succesvol zijn. We hebben dus vaak restjes, een half pakje meel van dit en wat eiermie en pasta van net weer een ander merk dan ik normaal koop of eet. Soms vind ik wat ik aantref in de kasten één groot mysterie, vergelijkbaar met de eeuwig verdwenen sokken in de was, alleen met voorraad werkt het andersom: hoe komt dit nu weer in die kast?

De uitdaging van deze maand is dus veel voorraad nu eindelijk eens opmaken. Ik maak een weekmenu aan de hand van een lijst waar ik de voltallige voorraad op heb gezet. Natuurlijk koop ik wel elke week wat vers spul maar ik probeer dus vooral de vriezer en voorraadkast leeg te maken. Dus geen gehakt kopen maar een maaltijd met kip plannen als ik geen gehakt meer heb maar nog wel 2 kilo kip in de vriezer. Zo dus.

Zondag
Toen ik, nu 2,5 jaar geleden al weer, op aanraden van een diëtiste glutenvrij ging eten – om te kijken of dit een oplossing voor mijn eeuwige darmproblemen zou zijn – kocht ik glutenvrije pasta bij de Lidl. Mwah, niet echt een succes. Als we tegenwoordig pasta eten, maak ik voor mezelf een alternatief van slierten courgette, zoete aardappel of knolselderij. Dat vind ik veel lekkerder en het is ook nog eens veel gezonder. En ik heb ook heerlijke bij Pit & Pit gekochte pasta op basis van bruine rijst in huis. En dus bleef er een half zakje glutenvrije pasta van de Lidl in de kast staan. Weggooien doen we niet aan maar opeten gebeurde ook niet, tot ik mezelf een schop onder de kont gaf. Dus aten we zondag: pasta met prei, courgette en tonijn en heel veel knoflook. De mannen aten gewone pasta en ik de glutenvrije. Excuses voor de slechtste foto ooit:

Ik at er trouwens twee keer van, een keer als avondeten en de volgende dag at ik het restant als lunch.

Maandag

recept klik

Knolselderij wordt hier veel gegeten. Vaak rooster ik het in de oven met een beetje olie, mint, paprika, honing en knoflook, lekker! En we eten het ook regelmatig met gehakt bijvoorbeeld met een kerrie-saffraan kruiderij, gehakt en aardappel. Dit keer besloot ik een vegetarisch gerecht te maken: een ovenschotel van knolselderij en pastinaak, naar een recept van Jamie Oliver. Zo werd meteen het probleem opgelost van die pastinaak die al weken in de groentela aandacht lag te trekken. Erbij aten we risotto met de pesto die ik na enig zoeken in de vriezer aantrof. Lekker! Dit gaan we zeker vaker eten.


Dinsdag
Normaal kookt mijn moeder op dinsdag voor ons maar die belde af omdat ze zich niet lekker voelde. Ik moest dus even improviseren wat makkelijk ging want er was zat in huis. Omdat er wat van de schotel van maandag was overgebleven wilde ik de restjes gebruiken voor een zoete aardappeltaart. Zo gezegd, zo gedaan, de taart zag er heerlijk uit en we aten er broccolisalade en kip uit de oven bij. Maar de taart was vies, echt vies. Zeg ik niet snel, maar getver wat was het goor. Het smaakte heel vreemd zuur. Gelukkig was het kippetje heerlijk en de kluifjes en botten werden niet weg gegooid maar ingevroren. Daar gaan we bouillon van trekken.

Woensdag
Na het eettrauma van dinsdag maakte ik de boel nog erger voor kind door woensdag spruitjes voor te schotelen. Ik heb een paar standaardcombinatie met spruitjes: met spekjes, ui, tijm en appel of met kip, appel, kerrie of met gehakt en appel en kerrie of met kip en ketjap en rode paprika. Maar nu aten we het vegetarisch met een pindasausje en een gekookt ei. En eigenlijk was dat hartstikke lekker! Vond ik dan toch. Ook al weer zo’n belabberde foto, ziet er uit als bleke derrie maar was zeker voor herhaling vatbaar.

Donderdag.  

Op donderdag schuiven er tegenwoordig vaak vrienden aan wegens ‘omstandigheden’. Het komt zo uit en het zijn mensen die geen aanslag op mijn energie plegen. Koken en eten moeten we toch, dus eet maar lekker mee. Maar donderdag was een wat slechtere dag qua energie en dan stap ik over op een noodplan: iets maken wat ik al zo vaak maakte dat het geen enkele moeite kost en van spul wat altijd wel op voorraad is: spinazie, doperwten, bataat , zalm en kokosmelk. Dit gerecht maak ik zeker eens per week. Soms met kip of gehakt in plaats van met vis, maar het is altijd lekker en het mislukt nooit. Het volledige recept vind je op mijn kookblog.

Vrijdag
Omdat er nogal veel overbleef van de spinazieschotel van donderdag, hebben we die gegeten. Dat was nog ruim voldoende en lekker makkelijk.

Zaterdag
Sinds een paar jaar kiest S wat we op zaterdag eten, hij heeft een paar favorieten zoals pizza, kippensoep, hamburger… maar hij kiest ook vaak voor haloumikaas. Dat is een vrij zoute kaas die ik in de Turkse winkel koop en die we grillen of bakken. We eten er meestal aardappels uit de oven bij, sla en zelfgemaakte mayonaise naar dit super recept. De haloumi was op voor ik een foto kon maken dus ik kan jullie daar niet lekker mee maken. Maar weet dat het heerlijk is, bijvoorbeeld een pompoenstamppotje met prei en gegrilde haloumi of als maaltijdsalade. Of gegrilde aubergine, paprika en courgette met plakken haloumi. Of dus gewoon simpel met aardappelen uit de oven. De mogelijkheden zijn eindeloos!

En toen was de eetweek al weer voorbij. Het voornemen van komende week is de halflege zakken met rode en groene linzen opmaken, die ik nog aantrof in de voorraadkast. En er ligt nog een glutenvrije pizzabodem van Schar die hoognodig gebruikt moet gaan worden.  Hoe staat het met jullie voorraad, is de kast al leeg?

16 gedachtes over “Wat aten wij deze week?

  1. Een hond kan een uitkomst zijn. Een restje niet lekkere pasta ga ik koken en in kleine beetjes door haar voer gooien. Zo ook oud brood,restjes van de maaltijd of de afgekrabde stukjes van de oud geworden kaaskorst.

    Like

  2. Spruitjes hebben wij ook op het menu voor de komende week. Meestal kiezen we voor het kort koken van de gehalveerde spruitjes om ze daarna in de wok te roerbakken, afblussen met ketjap manis en een schepje sambal erdoor. Er kunnen eigenlijk allerlei dingen bij, vis of vlees en rijst of aardappel, er is altijd wel een combinatie te verzinnen.

    Groetjes Lily

    Like

  3. Ik ben niet alleen de restjes aan het opeten. Over een maand krijg ik een nieuwe keuken en daarom wil ik ook zoveel mogelijk potten en blikken groente, vis, worstjes, ragout, eigen inmaak stoofperen, appelmoes en tomaten zoveel mogelijk opmaken, dan hoeft dat niet opgeslagen te worden.
    Ook staan er over 3 vriezers verdeeld 14 lades en daarvan wil ik de kleinste legen en naar de andere overdoen.

    Vandaag de voorraad eens geinventariseerd en paar potten op tafel gezet daaromheen plan ik de maaltijden.
    Dar worden leuke combinaties de komende weken. Trouwens ook tijdens de 4-5 weken koken in geinproviseerde kookruimte.

    Like

  4. Lekkere hapjes allemaal 🙂
    Nee mijn voorraad is niet al leeg. Ik heb het juist net andersom gedaan. Ik had niet superveel voorraad en heb aan het begin van het jaar nu eens lekker ingeslagen: potten bruine bonen, kidneybonen, witte bonen, meerdere zakken volkoren penne, blikken tomaten op sap, olijven, currypasta, tonijn, makreel, blikjes mais, afbakbaquettes ,pittahbroodjes, olijfolie, wat zoutjes, ongezouten noten,toastjes, blikjes gezouten amandelen, rode linzen, muesli, pijnboompitten, pakken koffie, thee, koffiemelk, houdbare melk enz..
    Dan nog de diepvries gevuld met groente, soepgroente tartaar, kip en zalm.
    Zo, mijn jaar is goed begonnen. En ik ben voorbereid op bezoek en de hongerwinter 😉
    Nu nog netjes bijhouden en ik grijp nooit meer mis.

    Like

  5. Ik ben dapper bezig! Mijn rijst en een pak pasta is al op. Nu dat ander pak nog, en een heleboel andere zaken zoals agavestroop enzo. Ik ga eerst mijn “reguliere” voorraad opeten, daarna is de “voorraad” van de “voorraad” aan de beurt.

    Like

  6. nee nog langer niet. Maar dat komt ook omdat een winkel bij ons in de buurt de oude C1000 producten als groenten in pot, pasta ongekookt, pesto, maandverband, deo, afwasmiddel enz enz verkocht met 40 tot 70% korting. Per dag kwam er nieuwe aanvoer. Ik spraak daarvoor spaargeld aan en dat is weer terug gestort hoor per week wat ik niet hoefde uit te geven. Zo was er een doos deo's voor 3.- europ bv maar er was ook op een dag Indische cake die een maand al over datum was. Mocht je gratis meenemen. Niemand deed dat maar ik heb een beste tas uit de auto gepakt en ingeladen. Thuis 1tj geprobeerd of het nog goed was, en ja echt hoor super vers! De rest heb ik dus ingevroren en eten we nu nog zo nu en dan van. 1 vaste dag in dee week hebben we hier dus altijd voorraad dag. Dat merk je niet want je eet restjes/voorraad en verder geven we niets uit. Dus bijna een week lang geen uitgaves op zo'n manier.

    maar moet zeggen dat doe je toch prima zo? Iedereen eet wat men lust of kan verdragen en alles komt een beetje op wat de kans had weggegooid te worden.
    Gr pdepooh

    Like

Zeg het maar!

