Vernieuwde bufferberekenaar

Het Nibud kondigde laatst aan dat het de bufferberekenaar heeft aangepast, zodat er een ‘nog beter advies op maat over een gewenste buffer kan geven’. Nu ben ik nooit zo van de bufferberekenaar (ik vind het te algemeen) maar ik ben natuurlijk nooit te beroerd om iets uit te proberen. Dus voerde ik onze gegevens in. De uitkomst was dat wij volgens het Nibud €18.000 te weinig buffer hebben. Hoe kan dat?

Het is maar wat je onder buffer verstaat. Ik reken de spaarrekening van kind bijvoorbeeld niet mee als beschikbaar geld achter de hand. Doe ik dat wel, dan is het tekort minimaal. Het tekort wordt bovendien vooral veroorzaakt doordat ik aangaf dat wij een auto hebben, die dus op zeker moment moet worden vervangen. Dat geld wordt als meteen noodzakelijk geacht. Buiten die auto hebben we volgens het Nibud wel voldoende buffer.

Wat ik mis in de rekentool is per wanneer je denkt de auto te moeten vervangen. En of je wil sparen voor eventuele studies. Want er wordt wel gevraagd naar thuiswonende kinderen. Maar ach, het is zoals met alles: het ligt aan je persoonlijke leefstijl en wensen hoe hoog de buffer moet zijn. Wij zijn met ingang van dit jaar gaan sparen voor de autovervanging. Natuurlijk kunnen we pech hebben en misschien gaat de auto eerder hemelen. Tja, dan kopen we een goedkopere auto of geen auto als het geld er niet is. Dat zien we dan wel als het zover is.

Voor dit moment kiezen we ervoor om de buffer minder hoog dan andere jaren te houden. Het geld gaat vooral naar de aflossing van de hypotheek. Dat levert ons nu meer op, want lagere lasten. Ik trek me dus niet veel van een bufferadvies aan. Zou jij ook niet moeten doen. Wat je wél moet doen is weten wat je financiële plaatje is. Wat komt erin, wat gaat eruit, wat is noodzaak en wat niet? Wat kun en wil je sparen en met welk doel? Als er spullen vervangen moeten worden ga je dan voor de hoofdprijs of ren je naar de Kringloop en kijk je op Marktplaats? Of doe je voortaan zonder? Weet jij waar je op kunt bezuinigen als de nood aan de man is?  Wie het antwoord op deze vragen heeft, heeft voldoende kennis om voor zichzelf te bepalen hoe hoog een buffer zou moeten zijn.

30 gedachtes over “Vernieuwde bufferberekenaar

  1. Je had me een beetje nieuwsgierig gemaakt. Dus ook ik ben even gaan kijken of we het een beetje goed doen:) Het spaargeld voor de eventuele studie van mijn dochter heb ik ook niet meegerekend. Ik heb € 10.600 meer buffer dan er geadviseerd is. Maar ik trek net als jij mijn eigen plan. Het is natuurlijk een advies wat er gegeven wordt, maar zelf kun je prima bedenken wat je achter de hand wilt hebben om een rustig gevoel te krijgen. Helaas is het niet voor iedereen mogelijk om een goede buffer aan te leggen, dat realiseer ik me maar al te goed. Ik denk ook dat die realisatie me zuinig met onze inkomsten laat omgaan omdat je domweg nooit weet wat er op je pad komt.

    Like

  2. Hallo, wat een leuk blog! Zoals jij je omgang met ons bufferadvies omschrijft, is het ook door ons bedoeld. Kijk naar je eigen situatie, gebruik gezond verstand en maak je eigen keuzes. Met vriendelijke groet, Nibud

    Like

  3. Ik denk dat ik te weinig buffer heb, maar na ons gezond verstand te hebben gebruikt en een rondgang te maken langs alle spullen die kapot kunnen gaan en wat we eventueel aan vervanging kwijt zouden zijn, hebben we onze buffer zelf berekend. Ik slaap er goed op en slaap nog beter door onze lage maandlasten i.v.m aflossingen die we al deden en nog doen.

    Like

  4. haha ik moet er wel om lachen! Ik heb zojuist alles ingevuld, maar wij hebben nooit zoveel spullen nodig en ook erg dure spullen dus die buffer slaat nergens op. Er wordt uitgegaan van een buffer van 10.000 euro, voorbeeld 4000 euro voor onverwachte uitgaven als een wasmachine die stuk gaat.. Voor 4000 euro koop ik 10 redelijk goede wasmachines of 13 eenvoudige, en ik verwacht ook niet dat onze nieuwe koelkast/vriezer ermee ophoudt. Verder heb ik niet veel nodig. Als onze auto kapot gaat dan koop ik een goedkope van 3000 euro. Dat kan nu gelukkig. Voorheen had ik een heerlijk klein autootje, maar toen onze tweeling erbij kwam, moesten we een station ivm de ruimte voor de zitjes (vreemd genoeg passen er in weinig autos 2 maxicosis en 1 autostoeltje tegelijk, wanneer je samen met je man en kinderen op pad wilt/ of moet. En een duowagen neemt veel ruimte in beslag) Gelukkig kunnen we nu met een simpele en kleine auto toe mocht deze er de brui aan geven. Qua onderhoud klopt dit dan wel weer, uitgegaan van de allerduurste garage en de meest intensieve onderhoudsbeurt die ik ooit gehad heb, 1000 euro. Ik rijd al 15 jaar auto en meestal ben ik max 500 per jaar aan onderhoud kwijt, 1 keer moest ik 900 betalen.

    Like

  5. Hahaha wat is die bufferberekenaar toch grappig!!

    Ik blijk 30.000 te veel buffer te hebben. Dat is precíes het bedrag dat ik achter de hand heb als mijn inkomen wegvalt. Ja Nibud… sommige mensen hebben ook dáár een buffer voor nodig… Wij ZZP-ers zijn er maar met zijn 900.000-en, een verwaarloosbare groep inderdaad!!

    🙂

    Like

  6. Mijn buffer, volgens de nibud, zou zo'n 5500 moeten zijn. Op dit moment kom ik ongeveer 3500 euro te kort. Ietsjes minder, want ik weet de actuele stand niet. Het klopt ongeveer wel met mijn initiele doel – ik wil geld reserveren voor de auto, voor als mijn inkomen wegvalt, enz. Ook wil ik eigenlijk sparen voor de zorgpremie, maar dat mis ik bij de bufferberekenaar.

    Dat gezegd hebbende, aangezien ik nu pas 2,5 maand serieus werk heb gemaak van het sparen (en ondertussen nog een autolening heb afgelost), doe ik het niet slecht.

    Leuk om te kijken waar ik sta tegenover de rest van nederland. Blijk ik toch redelijk normaal te zijn. 😛

    Like

  7. Ik heb veel te veel buffer:-) komt w.s. omdat mijn hypotheek afgelost is en er dus niets meer nodig is voor de aflossing. Heb geen auto en de spaarrekening is goed gevuld. Wat ik wel mis is de vraag of je (al dan niet buitenshuis wonende) studerende kinderen hebt waarvoor DUO verwacht dat je een ouderbijdrage aan hen betaalt (al dan niet in natura).

    Like

  8. Yeah…heb volgens het Nibud Min of Meer (echt waar!) hetzelfde bedrag als de geadviseerde buffer achter de hand. Waarbij inventaris wel een heel groot bedrag is. Niet realistisch, want allemaal cheap en vijfdehands en geen plannen om te vervangen.
    Maar; geen auto, geen partner, geen kinderen te voeden of te kleden meer in huis, huurhuis en minimum inkomen. Zou bijna zeggen: Hoera!

    Like

  9. Ik vind de bufferberekenaar van het Nibud inderdaad zo algemeen dat ik er niks mee doe. Onze buffer is groot genoeg in onze ogen.
    En mensen die erg weinig verdienen, netaan rond kunnen komen, die kun je wel vertellen dat de buffer te klein is, maar ze zijn misschien niet in staat iets meer te sparen…….

    Like

  10. Het is inderdaad maar wat je onder buffer verstaat. Na snel lezen van je stukje heb ik het ingevuld en tot mijn grote verbazing bleken we meer dan 10x meer buffer te hebben dan nibud zegt! Na beter gelezen te hebben bedoelen ze met de buffer geld om noodzakelijke dingen te vervangen. Ik versta onder onze buffer hoelang kunnen we simpel doorleven zonder inkomsten (ik ziek, vriend goede baan maar matige gezondheid en niet geheel stabiele baan).

    misty

    Like

  11. Stond erbij toch? Dat eerste bedrag van het rijtje ; inboedel zoals wasmachine en dergelijke. Wij hebben 3 kleine kinderen en onze inboedel bedraagt in totaal 4000 Euro. We vinden het fijn om eenvoudig te leven en hebben geen dure spullen in huis.

    Like

  12. Stond erbij toch? Dat eerste bedrag van het rijtje ; inboedel zoals wasmachine en dergelijke. Wij hebben 3 kleine kinderen en onze inboedel bedraagt in totaal 4000 Euro. We vinden het fijn om eenvoudig te leven en hebben geen dure spullen in huis.

    Like

  13. Blijft grappig om in te vullen en te bekijken. En heel hard te lachen om 7800 euro buffer voor…. inventaris. Voor 'noodzakelijke meubelen en apparaten'. Het enige dat ik toch nodig heb is een wasmachine. En twee kookplaatjes.
    Buffer hebben goed, 7800 voor meubels en apparaten slecht 😀

    Like

  14. ik was zo tevreden over onze financiële situatie, is het volgens t Nibud toch niet genoeg 3,500 euro te weinig 🙂
    Maar ze vragen niets over extra bezittingen, alsof alleen een auto en een huis meetellen
    Maar deze berekenaar is wel een verbetering vergeleken bij de vorige

    Like

  15. Onze buffer is hoger dan geadviseerd wordt door het Nibud. Wij willen die hoge buffer aanhouden omdat we het ook zien als sociale verzekering. Iedereen kan werkeloos worden en het is de vraag hoe snel je dan weer werk hebt. Verder is manlief de enige van ons twee die in staat is om een betaalde baan te hebben.

    Like

  16. Ja precies ik lig echt altijd in een deuk. Een wasmachine is handig maar die kan ik tegenwoordig kopen voor €100 eurie bij de kringloop. En mijn campingstelletje doet het prima. Buffer is handig om de huur hypo en andere noodzakelijke dingen te betalen. Een paar maanden lang. De kids fietsen maar naar school wahha (30 km heen 😉

    Like

  17. Dat geeft toch alleen een voorbeeld van één van de dingen die in huis kapot kunnen gaan. Er bestaan niet eens consumenten wasmachines van 4000 euro. Neem naast al je elektrische apparaten ook eens al je andere spullen in huis mee en voordat je het weet ben je er al overheen. Denk bijvoorbeeld aan al je spullen in de keuken, badkamer, woonkamer, slaapkamer, etc. Denk verder aan een oven, afwasmachine, wasmachine, droger, stofzuiger, tv, etc.

    Like

Zeg het maar!

