Toenadering

Op kattengebied is toenadering het woord van de laatste tijd. Op alle gebieden. Onderling, tussen mens en kat, tussen kat en mensen buiten het gezin. Heel fijn om te zien.

Dibbes is na 2,5 jaar zover dat hij niet meer obsessief op mij gericht is. Hij was al erg op zijn gemak bij M, maar de laatste paar maanden zoekt hij nu ook toenadering tot anderen. Bij S. door echt om knuffels te vragen en uitgebreid tegen hem aan te liggen:

een goed gesprek

Maar ook naar anderen toe, Hij heeft al een paar keer bij Oma op schoot gelegen, vraagt aandacht van bezoek, en heeft na een aanvankelijk aarzeling zelfs half op de voet liggen rollen van een ex-collega die hem bij wijze van omkopen (hij vond haar eerst een beetje eng) wat lekkere brokjes gaf.

Gerrie zoekt ook meer toenadering. Met mij zet hij tegenwoordig stappen die verder gaan dan alleen voorzichtig naast me liggen. Hij ligt nu vaak op schoot en soms vind ik hem in de nacht zelfs naast me liggen met zijn hoofd op mijn kussen. Ik weet het, ik ben een watje, maar ik vind dit lief.

Hij probeert ook steeds meer bij de andere katten, met wisselend succes. Vooral omdat hij niet goed weet hoe hij het aan moet pakken en nog steeds niet kattensignalen voldoende begrijpt. Eigenlijk is alleen Smoes gediend van meer toenadering omdat deze kat over het algemeen wel alles best vindt tegenwoordig. Dus betrapte ik ze laatst op een knuffelsessie waarbij Smoes flink werd afgelebberd door Gerrie. Dat was niet eenmalig, want zojuist betrapte ik ze weer en nu had ik een camera in de buurt….

wil wel knuffelen maar hoe pak ik dat aan?

eerst maar eens synchroon zitten, werkt meestal wel goed

 

en hop, ik doe het gewoon!

doe ik goed he?

ja ho maar, denkt Smoes, genoeg!
even gapen want ik weet me geen houding te geven
is toch mooi gelukt!

en Smoes kan weer verder dutten

17 gedachtes over “Toenadering

  1. Geweldig. En wat een mooie foto's.Dan zie je wat liefde en respect naar elk levend wezen kan doen.Hier ziijn ook altijd dieren met een bluts en een deuk.Als je dat ziet opbloeien naar een zich veilig en geliefd voelend wezen ziet opbloeien is dat geweldig. Dat is mijn rijkdom zech ik vaak. Nu sinds oktober een weggooihondje in huis erbij.Kost enorm veel geduld en tijd. Maar… van de week werd ik wakker. Hondje naasdt me. Poot op mijn neus en een voorhoofd wat afgelebberd werd.En dan ben ik ook dat watje wat je weg kan sjouwen. Hier 4 katten en 2 honden die met elkaar eten,spelen en slapen.En ik mag dan voor de broodnodige dingen zorgen haha. Als de mensheid zo leeft als mijn veestapel, was de wereld er stukken beter aan toe.

    Like

  2. Geweldig Martine, wat er bereikt is met deze getraumatiseerde beestjes. Enig zo'n beeldverhaal. Wat heerlijk is dat, dat is pas geluk. Niet in geld uit te drukken. Carola

    Like

Zeg het maar!

