Over zaken die het hart aangaan…

Voor wie hier leest voor de blogs over geld, nog even geduld, maandag plaats ik een bericht over hoe het staat met het meer loslaten van het tot de nul budgetteren. Nu gaan we even verder met het dierenziekenhuis…

In december constateerde de dierenarts een hartruis bij Dibbes. Gisteren zijn we naar een dierenziekenhuis in Amsterdam gegaan om met behulp van een hartecho te laten onderzoeken of deze hartruis de voorbode is van een hartaandoening.

Voor wie hier al langer mee leest weet dat het een heel gedoe is om Dibbes in een reismand te krijgen. Wel is het zo dat het steeds beter gaat. Hij doet er nu af en toe ervaring mee op en weet  inmiddels dat in de mand gestopt worden, betekent dat hij dan aan het eind van de dag gewoon weer thuis is. Evengoed is er wel wat drugs voor nodig om alles in goede banen te leiden. Dus slikte hij de week er aan voorafgaand al zylkène om hem wat vrolijker en meer ontspannen te maken. Donderdagavond maakte ik de kleine kamer in orde, ik zette de reismand daar neer, deed er een lekker kleedje in en spoot rijkelijk met kattenkruidspray. En wat deed die schat, hij stapte zo de mand in. Helaas 10 uur te vroeg maar het goede begin was er!

Omdat hij nuchter op de afspraak moest verschijnen, vertelde ik tot vervelens toe aan de huisgenoten dat ‘de katten geen eten krijgen bij het opstaan vrijdag, niet vergeten hoor!‘ Voor de zekerheid kladde ik dat ook op een groot vel papier en legde dat op het aanrecht. En schoot alsnog om 4 uur in de nacht wakker omdat ik me realiseerde dat geen eten geven betekende dat ook eten dát al gegeven was maar niet opgegeten, afgepakt moest worden. Dus hobbelde ik naar beneden om de bakken met droge brokken weg te halen. Omdat ik niet écht wakker als in helemaal wakker wilde worden, deed ik het licht niet aan en stapte per ongeluk op een staart. Dus toen toch maar het licht aan gedaan om te zien wie de ongelukkige was, maar ik zag geen gekwetste ziel, integendeel ze zagen er allemaal heel verwachtingsvol uit, ik had immers de bakken met brokken in mijn handen. Dan maar even naar de plee en vervolgens was ik wakker en blééf ik wakker, een goede begin van de dag dus ;-).

drugs toegediend, beetje onzeker over wat er gaat komen

Afijn, om een uur of 9 kreeg Dibbes zijn drugs en daarna sloot ik me met hem in het kleine kamertje op. Dat doe ik omdat ik niet wil dat hij de trap aflazert of door de huiskamer gaat zwalken. In deze kamer staat een bed en hij blijft dan meestal gewoon bij mij in de buurt tot hij steeds slomer wordt. Dan is het een kwestie van hem na een uur of 2 in de mand stoppen. De eerste keer was dat een drama maar tegenwoordig lukt dat goed en krijgt hij geen paniekaanval meer. Dus we krijgen er al een aardige routine in. Enige kink in de kabel dit keer was dat Gerrie enorm ging zitten jammeren aan de andere kant van de deur en dat Dibbes daar wat onrustig van werd. Volgens mij was het pure pisnijd van Gerrie – je zit in een kamer met Dibbes en hij krijgt nu meer aandacht! – en had hij natuurlijk niet door dat het niet bedoeld was als extra knuffeltijd.

In het dierenziekenhuis aangekomen waren we snel aan de beurt. Dibbes liet alles gelaten over zich heen komen al was het overduidelijk heel eng voor hem. Maar zo lang hij flink geaaid werd door M. en mij was het goed. Toen M. even stopte met aaien omdat hij op het beeldscherm van de echomachine keek, raakte Dibbes meteen in paniek. Het is ook nogal wat: okseltjes geschoren, gel erop en daarna 20 minuten in een soort houdgreep gehouden worden om een echo te laten maken. 

Wat ze zagen was een hart dat het goed deed, geen lekkende hartkleppen maar wel een verdikte hartspier. En dat is niet de bedoeling want het kan de voorbode zijn van HCM, een ziekte die veel bij katten voorkomt en uiteindelijk leidt tot hartfalen.

Omdat hij verder in stralende staat is en geen klachten heeft, kan het ook ‘gewoon’ een verdikte hartspier zijn. Over een jaar moeten we nogmaals een hartecho laten maken. Zou het HCM zijn dan zou er een bepaalde mate van progressie van deze aandoening te zien moeten zijn op een echo. In de tussentijd moeten we letten op zijn ademhaling, gaat die snel of wordt hij hijgerig, dan moeten we eerder langskomen.

Het is natuurlijk wel jammer dat we niet echt zijn gerustgesteld want eigenlijk weten we nu nog niets. Toch vind ik het fijn om te weten waar we op moeten letten, dat de kans aanwezig is dat hij HCM ontwikkelt en is het goed om dit in de gaten te houden. En hebben we voor nu wat Dibbes betreft even rust….

mens en dier liggen bij te komen na enerverende ochtend…

16 gedachtes over “Over zaken die het hart aangaan…

  1. Pfff, wat een gedoe voor dat beestje! Wel mooi dat jullie met hem heen geweest zijn en fijn dat het tot nu toe dan toch best goed lijkt! Ik kan me voorstellen dat het daarna echt even bijkomen is, voor allebei! En voor de rest zal het ook wel fijn zijn als alles weer even bij het oude is.

    Like

  2. er worden dan medicijnen worden gegeven ter verlichting van de klachten. Het is niet te genezen. Bij een jonge kat waar HCM geconstateerd wordt is de ziekte vaak heel snel progressief en overlijdt een kat snel. Bij een oudere kat verloopt het wat vaak wat trager en milder.
    “Wij schrijven medicijnen voor die bedoeld zijn om vocht af te drijven of hartritmestoornissen te behandelen, als deze problemen zich voordoen. Ook kunnen we medicatie voorschrijven om de kans op het ontstaan van bloedstolsels te verminderen (bloedverdunners).”
    citaat van MCD Amsterdam (http://www.mcvoordieren.nl/hcm-bij-de-kat)

    Like

  3. Wel goed te weten dat het voor nu nog goed genoeg er uitziet.
    Alleen jammer dat je inderdaad nog niet veel weet over hoe en wat.
    Nu lekker weer bijkomen en hopelijk voorlopig niet weer terug.

    Like

  4. Knap hoe jullie Dibbes zo relaxed mogelijk in de mand gekregen hebben. Voor hem zal het belangrijkste zijn, dat jullie er gewoon bij waren, hij vertrouwd jullie volledig, hoe spannend hij het ook vond. Ik ga duimen dat hij zo gezond en tierig blijft als dat hij dat nu is. Neemt niet weg dat ik me zo goed kan voorstellen dat het voor jullie echt een zware uitslag was.

    Like

  5. Wel goed dat jullie het onderzoek hebben laten doen en ook al is de uitslag niet duidelijk, een gewaarschuwd mens etc… Onze kater was binnen een paar uur overleden omdat niemand in de gaten had wat er met hem aan de hand was. Hcm dus, maar het was al te laat om hem te helpen.

    Like

  6. Over een jaar weer. Het is niet niks zeg, om Dibbes mee te krijgen. Had ik vroeger geweten hoe ik kat vooraf rustig kon krijgen, had me dat veel gedoe gescheeld. Het was een enorm gedoe. Ik ben toen niet meer jaarlijks naar de dierenarts met haar geweest.

    Like

  7. Je vrolijkte mij wel op met dat stukje over die voedselbakjes die je 's nachts ging weghalen. Ik zag het helemaal voor me hoe verwachtingsvol de poezenbeesten naar je gekeken moeten hebben: “wat een leuke verrassing baasje, een nachtelijk extra hapje”. Dat zal ze wel tegengevallen zijn, haha.
    Tja, je weet nu wat, maar eigenlijk nog niks. Maar je weet nu iig op welke signalen je moet letten.
    En nu eerst weer bijkomen van dit avontuur, succes!
    Jolanda

    Like

  8. De kater van mijn dochter was ineens heel benauwd en hoeste alsof h ij een haarbal moest ophoesten ,maar dst gebeurde niet. Mijn dochter was heel bezorgd en ging ten einde raad naar de dierenarts, haar lieverd moest blijven en gelijk in de zuurstoftank. Dat ging maar net want hij is aan de stevigd kant. Gisteren mocht ze hem ophalen, ruim 600 euro armer en met mogelijk nog meer kosten, want er is een slijmmonster opgestuurd naar het lab, vervelend maar het is niet anders, nu maar hopen dat er niets ernstigs met hem is. Hij had ook nog voor flink wat opschudding gezorgd door midden in de nacht uit de zuurstoftank te ontsnappen en het alarm af te laten gaan, waardoor de dierenarts ook nog midden in de nacht zijn bed uit moest

    Like

  9. Goed dat jullie het onderzoek hebben laten doen en ondanks dat je nog geen zekerheid hebt kun je hem toch goed in de gaten houden. Mijn kat heeft 5 jaar geleden dus de diagnose HCM gehad en er werd meteen erg negatief over gedaan. Nu vijf jaar verder en met inderdaad diverse medicatie gaat het best nog aardig goed met haar. Ze is welliswaar 16 jaar maar geniet nog echt van het leven. Ik leef wel met de dag maar maak me (meestal;)) niet zo'n zorgen. Ik doe wat ik kan en wat medisch mogelijk is en geniet ervan zolang ze er nog is. En gezien het pessimisme van mijn dierenartsen dus nog boven verwachting lang. 🙂

    Lieve foto's weer. Ik hoop dat jullie nog lang van elkaar kunnen genieten.

    Like

  10. Nou, goed dat jullie Dibbes hebben laten onderzoeken. Je weet in elk geval waar je op moet letten en er is in elk geval geen acuut probleem. Dan kunnen jullie toch weer samen genieten. Lief hoor, die Dibbes. Onze Kaatje is inmiddels bijna 6 maanden en zit in de puberteit! Ondeugend, maar ook zó schattig. Jammer dat ik geen foto kan uploaden. Ze is een hele schattige two-face schildpad. Hoe reageerden de andere poezen toen jullie weer terug waren met Dibbes?

    Like

  11. Moos en smoes reageerden niet, Gerrie deed een beetje pesterig.
    Er is weinig solidariteit en inlevingsvermogen tussen het kattenvolk onderling…
    Je katje klinkt heel mooi. Leuk een schildpad poes, staat ook nog op mijn verlanglijstje, en een rooie kater.
    Maar dan moet er eerst weer plek zijn….

    Like

  12. Wat vetvelend dat jouw kat HCM heeft. Ik hoop dat je nog lang van gaar kubt genieten en dat haar klachten te doen zijn. Inderdaad gewoon maar met de dag leven.
    Wat Dibbes betreft ga ik ervan uit dat we de kwaliteit van zijn leven al 1000% hebben verbeterd en dat elk geleefd jaar mooi mee genomen is.

    Like

Zeg het maar!

