Budgetzaken: rust en ruimte

Om mezelf van een militair commando te veranderen in een persoon die het leven wat relaxter opvat, zijn veel stappen nodig. Maar hoe doe ik dat? Ik heb inmiddels geleerd dat hoe geforceerder ik probeer iets te veranderen, hoe moeilijker het is. In mijn zoektocht naar meer rust en ruimte schreef ik in januari:

Kan ik veranderen zonder te veel de nadruk op het veranderen te leggen? Welke accenten wil ik gaan leggen om mezelf meer ruimte en rust te geven?  Kan ik vinden zonder zoeken?

De kunst is het in het kleine te zoeken. Keuzes maken die nét wat meer ruimte opleveren. Daarbij is het handig als je leert te accepteren dat het leven niet maakbaar is, ook niet als je alles controleert. Want die voortdurende controle levert gedoe op en is alles behalve rustgevend.

Daarom besloot ik na een leuke uitwisseling van gedachten met lezer Mark op dit blog om mijn manier van budgetteren eens onder de loep te nemen. Hoe ging dat budgetteren dan?

  • Alles werd hier altijd tot de nul gebudgetteerd en sowieso werd alles, echte elke denkbare uitgave gebudgetteerd
  • Geld voor reserveringsuitgaven werd apart gezet op een speciale rekening en ervan afgehaald indien nodig
  • Na storting van salaris en uitkering werd er meteen maximaal afgelost en gespaard

Zo omgaan met geld heeft ons veel opgeleverd. We hebben veel kunnen aflossen op de hypotheek, we hebben veel inzicht gekregen in wat we met ons geld doen en we komen nooit meer tekort. Er is geld voor noodgevallen en pret.

Nadelen leverde het echter ook op. Ik stelde vaak onrealistisch hoge doelen zodat we regelmatig na een kleine financiële tegenvaller de rest van de maand moesten gebruiken om uit te komen, omdat ik het geld dan niet van de spaarrekening wilde halen. In de praktijk kwam het erop neer dat ik veel met geld aan het schuiven was om zo kleine tegenvallers op te vangen. Dus hoewel het op papier allemaal prima liep, leverde het best veel werk op en ook een gevoel van krapte. Wat werkelijk nergens op slaat want we hebben een prachtig inkomen en we doen het prima.

Dus was de vraag die ik mezelf half  januari stelde: kan ik op een andere manier met de financiën omgaan?  Het goede behouden en het slechte schrappen? Wat was het plan?

  • Wel de uitgaven blijven bijhouden
  • Wel doelen blijven stellen op aflosgebied
  • De spaarpotten drastisch terugbrengen, van 14 naar 4 (Grote buffer, kleine buffer, sparen auto, studie kind)
  • Niet meer werken met reserveringen voor periodieke betalingen
  • De vaste lasten nog wel budgetteren maar de variabele lasten zijn vager. Ik ga het meer zien als een besteedbaar bedrag dat niet vooraf volledig opgesplitst moet worden in verschillende posten

We zijn nu een maand verder, hoe staat het er voor?
Er is veel meer rust gekomen. Ik ben minder met de financiën bezig en ervaar het als een opluchting dat er – nu ik niet meer de rekening meteen leeghaal om alles naar de spaarrekening te boeken – voldoende op de betaalrekening staat om alles gewoon te kunnen betalen.

We hebben de buffer aangevuld tot een gewenste hoogte en gebruiken wat overblijft om af te lossen. Aan het begin van februari keek ik wat een realistisch aflosbedrag voor die maand was en maakte dat over naar de hypotheekverstrekker. Maar ik ging niet tot het gaatje. En dat gaf wel een gevoel van ruimte. Zoals het er nu naar uitziet houden we deze maand geld over. Grappig genoeg is dat een nieuwe ervaring, geld overhouden en dat geeft een gevoel van ruimte! Want ik budgetteerde altijd zo krap dat we nooit overhielden maar nu kan het geld dat overblijft naar de kleine buffer. Die is dan bedoeld voor alle onverwachte zaken en pech maar ook voor als we zomaar iets leuks willen gaan doen, we zien wel. En hoeven we niet meer aan de grote buffer te komen die echt bedoeld is voor kapotte wasmachines, een dakkapel, reparaties aan het huis, etc.

Wat het meeste opleverde (in mijn hoofd dan hè, niet financieel) is het loslaten van de weekbudgetten van de boodschappen. Grappig genoeg zie ik nu al dat het qua hoogte van de uitgaven geen drol uitmaakt, ik gaf net zo veel uit als wat ik voorheen deed. Alleen ik maak me er niet meer druk om.

Mijn angst was dat ik mezelf rijker zou voelen dan ik feitelijk ben en dat ik dus met geld zou gaan smijten. Ik had altijd de neiging om geld dat geen directe bestemming heeft, te zien als geld dat opgemaakt kan worden. Maar dat is niet meer het geval. Ik gaf wel wat geld uit aan onverwachte zaken maar dat deed ik ook toen ik heel strak budgetteerde. En toen was het er niet (stond het meteen op een spaarrekening en moest ik het dus terugboeken) en nu was het er wel.

Laten we eens kijken naar de beroemde leercirkel:
1. Onbewust Onbekwaam
2. Bewust Onbekwaam
3. Bewust Bekwaam
4. Onbewust Bekwaam

Ik ben gewoon heel lang in stap 3 blijven hangen! Uit onzekerheid, angst om de controle los te laten maar dat is nergens voor nodig.  Zo lang het maar bewuste keuzes blijven waar het geld naar toe gaat. Conclusie na een maand: er is meer rust op geldgebied juist door de controle meer los te laten.

Op andere gebieden proberen we dat ook te bereiken. Ik wil meer ruimte voor ontspanning en pret en kunnen genieten. Dus hebben we tegenwoordig ook weer een glazenwasser voor de buitenboel, gewoon omdat we een schijthekel hebben aan ramen wassen, ik de energie niet heb en M. hoogtevrees heeft.

Toen we zo rond 2010 de financiën onder de loep namen en serieus begonnen met consuminderen was dat noodzaak. We kwamen niet goed uit en de lasten waren te hoog. Nu zo veel jaar later is het nodig om weer opnieuw keuzes te maken. Want we komen nu uitstekend uit. Tegelijkertijd is onze situatie nog steeds zodanig dat meer gemak veel kan opleveren, ook al kost dat wat. Ik heb nog steeds heel weinig energie en M. werkt fulltime. Dus bedenk ik nu vaker wat we kunnen doen om hem te ontlasten en droom ik zelfs stiekem wel eens van een energieverslindende wasdroger. En zo probeer ik nu vaker te doen wat prettig is op het moment zelf in plaats van dat ik altijd maar handel naar hoe ik vind dat ik hoor te leven. Want dat kan enorm in de weg zitten. Dus bak ik nu regelmatig glutenvrij brood, gewoon omdat het makkelijk is, ik er trek in heb en het makkelijker is dan altijd maar strikt paleo te eten. Om maar een voorbeeld te geven.

Ga ik nu weer mijn neus snuiten….

Waar sta jij in de leercirkel? Blijf jij ook wel eens hangen in een fase zonder dat je het door hebt?

32 gedachtes over “Budgetzaken: rust en ruimte

  1. Oh knap zeg dat je dat los kan laten nu!
    Zou willen dat ik dat kon…
    En een wasdroger is zo fijn Martine als je weinig energie hebt!
    Ik zou zeggen..doen! Wij kochten er vorig jaar 1 en ik zou hem niet meer willen missen.

    Like

  2. Mooi zeg, zo'n ontwikkeling! En ook hoe je jezelf dan weer 'bijschaaft'! Ik denk dat ik een beetje tussen de fases 3 en 4 schipper. Veel gaat vanzelf, maar ik merk wel dat ik er vaak bij stil moet staan om nóg beter resultaat te krijgen. Om b.v. echt stevige doelen te halen. Maar qua sparen richt ik me ook vaak maar op een paar dingen (nu hypotheek, autolening, buffer), anders wordt het echt te onoverzichtelijk. Ik vind het wel handig om potjes voor andere dingen te hebben, maar ik ga niet elke maand m'n inkomsten zó gedetailleerd verdelen.

    Ik denk wel dat het misschien weer wat verandert als ik dit huis verkocht heb en weet waar ik financieel sta. Ik hoop dat dat dit voorjaar/deze zomer wordt, waardoor ik er gelijk met mijn autolening vanaf ben en eigenlijk met een compleet schone lei kan beginnen. Nu WIL ik daar niet echt op wachten, maar onbewust zijn het toch wat extra ballen die daardoor nog in de lucht blijven hangen.

    Like

  3. Oh, en een wasdroger is idd niet eens zo heel duur en superhandig voor bv beddengoed enzo. Je hoeft hem niet altijd te gebruiken om er veel (eigen) energie mee te besparen! Ik heb hem ergens in 2007 gekocht voor ongeveer €350, ik gebruik hem misschien 10 keer in het jaar, maar ik zou hem niet graag missen, omdat hij me een hoop gedoe bespaart op de momenten dát ik hem gebruik. En dan heb ik nog niet eens te kampen met jouw klachten!

    Like

  4. Wat knap van je dat je het op die manier hebt aangepakt en durft los te laten. Dat geen onzin kopen zit er na zo lang opletten ook goed in, dat zal je heus zonder budget ook niet opeens gaan doen.

    Nou gaat natuurlijk iedereen beginnen over die wasdroger, in plaats van die leercirkel en ik ook want energieverslindend valt best mee en liever energie die uit het stopcontact komt dan de jouwe, toch?

    Heb trouwens ook nog wel geregeld van zo'n 'aha-moment'. Dat ik mezelf echt dom vind dat ik iets altijd wel of niet deed, terwijl me al heel vaak verteld is dat het andersom beter gaat.

    Like

  5. Wat heerlijk om te lezen. Ik ben aan het herstellen van een burn out en hang tussen fase 2 en 3 om mijn perfectionisme LOS te kunnen laten. Onlangs kreeg ik het boek Vrij van Marnix Pauwels. Een aanrader om in dit kader eens te lezen. Fijn om te zien dat we allemaal worstelen zo nu en dan en dat er dan uiteindelijk toch dingen veranderen. Dat geeft de burger moed.

    Like

  6. Goed bezig Martine! Controle meer loslaten zal zo nu en dan ook voor wat psychisch ongemak zorgen maar je kunt er vanuit gaan dat het op de langere termijn voor een betere gemoedstoestand zorgt. Geniet van het loslaten!

    Grt Mark

    Like

  7. Fijn dat je dat inzicht nu hebt. Ik heb ook even tot 0 gebudgetteerd, maar werd hier gewoon zenuwachtig van en ben hier snel van afgestapt. De reserveringen voor de periodieke afschrijvingen laat ik nu gewoon op de lopende rekening staan en gaat nu als vanzelf. Spaarpotjes heb ik nog wel, maar heb toevallig vandaag die voor kleding geschrapt. Dit kan ook makkelijk van het geld dat overblijft. Mijn wasdroger heb ik een hele tijd niet gebruikt, maar zo nu en dan kan ik er echt blij mee zijn (zelfde gevoel als een buffer hebben).

    Like

  8. Fijn dat je dat inzicht nu hebt. Ik heb ook even tot 0 gebudgetteerd, maar werd hier gewoon zenuwachtig van en ben hier snel van afgestapt. De reserveringen voor de periodieke afschrijvingen laat ik nu gewoon op de lopende rekening staan en gaat nu als vanzelf. Spaarpotjes heb ik nog wel, maar heb toevallig vandaag die voor kleding geschrapt. Dit kan ook makkelijk van het geld dat overblijft. Mijn wasdroger heb ik een hele tijd niet gebruikt, maar zo nu en dan kan ik er echt blij mee zijn (zelfde gevoel als een buffer hebben).

    Like

  9. Wat voor mij een leermoment was om geld voor mezelf uit te geven. Dat deed ik nauwelijks totdat ik er een budget voor had en vond dat dat 'mocht'. We hadden een paar jaar zo krap gezeten en wist daardoor even niet zo goed meer hoe met meer geld om te gaan.
    Martine, ik krijg de indruk dat het vooral jouw afdeling is hoe met geld om te gaan. Bij ons vind ik het heel fijn dat we allebei financieel onderlegd zijn. Manlief wel veel meer dan ik, maar we kunnen zo samen goed overleggen welke keuzes we maken en we hebben samen een begroting gemaakt.
    Ik denk dat ik vooral onbewust bekwaam ben, al heb ik nog steeds het idee dat ik nog van alles kan leren 🙂

    Like

  10. Ja dat herken ik zeker. Daarom ben ik zo blij dat we onszelf zakgeld geven.
    De geldzaken worden wel gezamenlijk besproken in de zin van dat we samen bedenken wat we willen en hoe dat mogelijk gemaakt kan worden.
    Ik ben dan vooral degene die dat vertaalt naar een begroting, deels omdat ik wel van dat gepuzzel houd en deels omdat het M. niet heel erg boeit. Hij is voor zijn werk al de hele dag met cijfers en excel bezig.

    Like

  11. Heerlijk. Dit is een hele vette felicitatie waard en ik hoop dat dit nieuw verkregen inzicht een stukje bij kan dragen aan het krijgen van meer energie. Want denkwerk vreet energie.
    Om op jouw vraag terug te komen waar ik denk dat ik sta?
    Ik ben bewust onbekwaam.
    Ik ben dan wel bezig om mijn hypotheek af te lossen, ik ben wel bezig met sparen voor mijn oude dag en niet beleggen wat veel meer oplevert, ik heb naast mijn hypotheekschuld geen andere schuld. MAAR: ik weet dat ik teveel betaal voor mijn overlijdensrisicoverzekering (die niet verpand is aan de hypotheek) maar ik kan mij er niet toe zetten om deze over te sluiten. Ik weet dat ik teveel (ongeveer 10 euro per maand) voor mijn energierekening betaal en ga nu pas stappen ondernemen om het te veranderen. Datzelfde geldt voor mijn telefoon/internet/tv. Ik durf niet eens te kijken naar mijn andere verzekeringen. En als ik helemaal gesloopt ben kan ik niet eens koken en haal wat uit de vriezer wat ik in het vooruit heb gekookt. Ik weet dat ik regelmatig teveel betaal voor de boodschappen maar dan ben ik te moe om voor aanbiedingen naar de stad te fietsen als ik thuis kom van het werk.
    Ik ben zo moe. Nu dat mijn kind twee dagen per week extern woont lig ik 2 dagen per week heel vroeg in mijn bed. En op mijn vrije dag lig ik op bed verloren slaap in te halen dus die tijd is ook verloren om efficiënter met het geld om te gaan. Dus bewust onbekwaam.

    Like

  12. Ik hang al verschillende jaren vast in nummer 3. Ook omdat ik bang ben dat ik teveel uitgeef. En dat is het gekke. Wat zou het uitmaken als je dat al doet. Ik geloof dat ik komende maand ook eens geen boodschappengeld, benzinegeld en uitjesgeld pak. Eens zien wat er gebeurd.
    Ik vind het erg knap hoor hoe je het aangepakt hebt.
    En die droger? Gewoon doen.

    Like

  13. Martine echt ik neem mijn petje voor je af. Wat een gigantische ommekeer. Wat heerlijk dat het een gevoel van ruimte geeft. Je hebt zo opgelet al die jaren dat het een gewoonte/ levensstijl geworden is. Ik denk dat ook ik niet heel gek ga doen als ik niet meer budgeteer. Maar om eerlijk te zijn vind ik dat nu nog niet prettig ivm de onbekende financiële toekomst. Ik budgeteer altijd heel erg ruim en heb er geen stress van. Ik hoop ooit net als jij zo een stap te kunnen maken. Echt super stoer. Goed dat de glazenwasser weer terug is. Wij hebben ook een droger die alleen gebruikt wordt voor het beddengoed en de hand en theedoeken. Als je de ruimte hebt, zou ik zeggen lekker doen:).

    Like

  14. In geval van jullie huishouden met een man die naast een fulltimebaan heel veel huishouden op zich neemt zou ik geen seconde aarzelen over de aanschaf van een droger.
    Het scheelt gewoon heel veel werk. Sokken, onderbroeken, handdoeken washandjes, vaatdoeken, theedoeken, beddengoed…..zo fijn om dat niet meer allemaal te hoeven ophangen. En zo fijn dat je al dat vocht in huis kwijt bent. Daar zou ik met liefde iets meer energie (uit het stopcontact) voor kwijt willen zijn. Kleding doen wij er niet in wegens krimpen.
    Fijn dat je op de goede weg bent 🙂

    Like

  15. Koop een droger. Direkt. Niet over nadenken. Spaaaaaaaart bakken met energie. Van jou. Kan geen geld tegenop. Warmtepompdroger schijnt redelijk energiezuinig te zijn (ik doe al 15 jaar met onze oude condensdroger). Werkelijk, gun jezelf dat nou. En verder ben je goed bezig. Dat weet je wel, maar ik typ het toch even. En ik vind je lief, ook al heb ik je maar 1x ontmoet. Digitale knuffel.

    Like

  16. Ik doorloop de gehele cirkel en herhaal van de ene fase van ontwikkeling naar de andere met hervormingen op gebied van levensstijl en -houding. Ik lees momenteel 'rich dad poor dad' van Robert Kiyosaki.

    Eye-opener en hulp bij bewustwording voor verdiepingsslag met waar we al mee bezig zijn thuis.

    Een quote:
    'Most people have a price. And they have a price because of human emotions named fear and greed. First, the fear of being without money motivates us to work hard, and then once we get that paycheck, greed or desire starts us thinking about all the wonderful things money can buy. The pattern is then set.

    The pattern of get up, go to work, pay bills, get up, go to work, pay bills… Their lives are then run forever by two emotions, fear and greed. Offer them more money, and they continue the cycle by also increasing their spending. This is what I call the Rat Race.'

    Daarnaast blijf ik alles ook van andere kanten zie zodat ik net als jij in staat blijf me aan te passen en te bewegen als 1 manier of weg niet meer werkt of blijkt te zijn.

    Mooi dat je al zo'n effect merkt.

    Like

  17. Klinkt goed! Zo fijn dat het rust geeft, ga zo door. En laat die droger maar snel komen, beter voor jullie eigen energie. Ik vind het in de winter en vooral voor de kleine dingen, ondergoed, sokken, washandjes e.d. ideaal. En anders heb je al het vocht in huis en moet de luchtontvochtiger weer aan. Die kost ook eneregie.

    Like

  18. Klinkt goed! Zo fijn dat het rust geeft, ga zo door. En laat die droger maar snel komen, beter voor jullie eigen energie. Ik vind het in de winter en vooral voor de kleine dingen, ondergoed, sokken, washandjes e.d. ideaal. En anders heb je al het vocht in huis en moet de luchtontvochtiger weer aan. Die kost ook eneregie.

    Like

  19. Koop die droger! Mij mankeert niks en ben fulltime huisvrouw en gebruik de droger elke week! Word je echt geen slechter mens van hoor 😉
    Heb een warmtepompdroger die voor een volle 8kg trommel net 1,5 kW aantikt… Scheelt al leuk met de gewone condensdroger die 3,5kW verbruikte voor minder droge was en meer herrie 🙂

    Like

  20. Ook nog even mijn idee over een droger 🙂 Ik heb hem niet en ik wil hem ook niet. Zo wil ik ook geen vaatwasser (ik heb er een, maar die is kapot). Ik heb meer energie dan Martine, maar het houdt niet over. Voor mij is het huishouden een manier om in beweging te zijn. Het is voor mij qua energie makkelijker om in huis te rommelen dan sociale dingen te doen. Op deze manier kan ik in conditie blijven en heb ik wat om handen. Voel ik me nuttig en verdien ik op mijn manier geld. Mocht ik te moe zijn om was op te hangen dan kan ik het altijd aan een van mijn zoons vragen want zij werken thuis.

    Like

  21. Bewust onbekwaam. Ik weet dat er nog heel veel onderzoekwerk nodig is voordat wij onze financien optimaal georganiseerd hebben. Wel met de kanttekening dat het een jaar of vijf heeft geduurd voordat mijn man en ik op een lijn zaten voor wat betreft financiele opinies, inzichten en prioriteiten. En dat we in die periode toch een flinke buffer hebben opgebouwd en al veel langer volledig schuldvrij (afgezien van hypotheek) waren. Het geeft een sterker gevoel van verbondenheid als je het eens kunt zijn over de financiele aanpak en richting, ik heb het wel heel moeilijk gevonden en zelfs eenzaam. Ook om steeds degene te zijn die vond, dat iets niet nodig was of wel goedkoper (of later) kon. Nu is er meer en beter overleg en heb ik ook het gevoel dat we de volgende stap in de leercirkel kunnen nemen.
    Wat heerlijk om te lezen Martine, dat je je wat vrijer voelt door de nieuwe vorm van budgetteren. Dat het jullie maar veel mag geven, die ruimte.

    Like

  22. Genoeg gespaard en een wasdroger is zo fijn. Ik kocht 1 bij de kringloop voor 35 euro. Gebruik hem niet erg vaak maar als het nodig is, super handig. 6 jaar oud is hij dit jaar.
    Maar er gaat niks boven was laten wapperen aan de lijn. In jou geval zou ik morgen 1 aanschaffen. Ik gebruikte hem eerst alleen voor de witte was maar de synthetische was doe ik er tegenwoordig ook in als het nodig is. Maakt strijken ook overbodig.

    Like

  23. Wat leuk om te lezen! Goed bezig. Ik doe juist alle kleine dingen in de droger, zoals sportsokken, onderbroeken, hemden en witte shirts, handdoeken en keukenspullen, die kosten zoveel tijd om op te hangen (op zaterdag, goedkoop tarief) En het beddengoed hang ik juist op, dat droogt altijd zo slecht in de droger, van die grote lappen. Die hangen juist goed in het trapgat. Succes! Pauline

    Like

  24. Hoi wat fijn dat je tot dit inzicht bent gekomen Martine! knap van je dat je het aandurfde.
    Jazeker, ik ben ook wel in een bepaalde cirkel blijven hangen, namelijk het vechten voor mijn kinderen. Die zijn alle drie veel te vroeg geboren bij 27 weken en ik moest voor ze vechten. 1 van hen verbleef een jaar in het ziekenhuis en daarna was hij nog niet beter, maar wel thuis. Als er nu wat is dan heb ik de neiging direct in de vechthouding te schieten. dat is moeilijk om af te leren, maar nu gaat het wel steeds beter. Al moet ik mezelf wel streng toespreken zo nu en dan.

    Like

Zeg het maar!

