Budgetzaken: loslaten, de volgende stap

Vorige week schreef ik over de stappen die ik heb gezet om iets meer ruimte in mijn hoofd te scheppen met betrekking tot budgetteren. Ben jij iemand die nooit een overzicht maakt, nooit weet waar je geld naar toe gaat en altijd tekort komt? Dan begrijp je vast niets van mijn ‘probleem’. En raad ik je van harte aan eerdere blogposten over budgetteren te lezen want daar staat tot op de millimeter en cent uitgelegd hoe je meer grip krijgt.

Mijn probleem? Ik weet té goed waar het geld naar toe gaat. Ik bedenk veel te veel en veel te ver vooruit wat ik met het beschikbare geld wil gaan doen. Ik stel onrealistische doelen en hoewel ik ze soms wel haal (€10.000 afgelost vorig jaar!) levert dat ook stress op.Natuurlijk leef ik niet in mijn eentje op een eiland maar in een gezin. Wat M.  betreft vind hij alles wel best zo lang er ruimte is voor dingen waar we van genieten of die hij fijn vindt. Dat én dat alle vaste lasten betaald kunnen worden natuurlijk. Maar hoe dat allemaal gebudgetteerd wordt of bijgehouden wordt, dan interesseert hem weinig. Dus bespreken wij wel wat we willen op financieel gebied maar is de daadwerkelijke uitvoering en het bijhouden er van, mijn taak in dit gezin. En mag het van mij dus allemaal wel wat losser. Dat is goed voor mijn oververhitte manische brein. Dus stelde ik mezelf (toch weer!) een aantal doelen, maar dan met betrekking tot loslaten:

  1. Wel de uitgaven blijven bijhouden
  2. Wel doelen blijven stellen op aflosgebied
  3. De spaarpotten drastisch terugbrengen, van 14 naar 4 (Grote buffer, kleine buffer, sparen auto, studie kind)
  4. Niet meer werken met reserveringen voor periodieke betalingen maar deze uitgaven gewoon van de lopende rekening betalen
  5. De vaste lasten nog wel budgetteren maar de variabele lasten zijn vager. Ik ga het meer zien als een besteedbaar bedrag dat niet vooraf volledig opgesplitst moet worden in verschillende posten

Punten 1 t/m 4 zijn de afgelopen maand met succes afgehandeld. Nummer 5 ook maar ik durfde niet alles meteen helemaal los te laten. Dus experimenteerde ik met wat budgetten cdie wat minder specifiek waren, niet elke post werd gebudgetteerd of in week uitgesplitst. Dat beviel me heel goed.

Vanmorgen werd de betaalrekening weer gevuld en begon er een nieuwe boekhoudkundige maand. Ik sloot de maand €125 in de plus af, heel bemoedigend. Minder controle en dan juist meer overhouden! Of hier nu een bepaalde logica achter zit ga ik binnenkort natuurlijk eens lekker uitpluizen. Is mijn gedrag veranderd? Werkt niet alles tot op elke cent budgetteren juist als een rem bij mij? Ik ga er vast over schrijven binnenkort!

Wat mij betreft is het tijd voor de volgende stap. Voor wat betreft de variabele lasten heb ik geen opsplitsing meer verdeeld over verschillende categorieën zoals boodschappen, zakgeld of uitgaan. Ik heb nu gewoon één totaal bedrag voor alle variabele uitgaven, klaar, huppakee. Nou als dat niet met mijn ogen dicht in het ijskoude water springen is, dan weet ik het niet.

Of dit gaat bevallen, geen flauw idee. Ik werd er wel al meteen wat giechelig van, dat is in ieder geval een vrolijk begin!

19 gedachtes over “Budgetzaken: loslaten, de volgende stap

  1. Ik kan mij ook aardig verliezen in het bijhouden van budgetten, en heb mij dit ook gerealiseerd en maatregelen genomen. Ook iets minder spaardoelen (6 ipv 10) en ik twijfel nu of ik mijn maandbudget wat ook netjes is opgedeeld in diverse potjes, ook wat meer los te laten. Ik heb nu huisdieren, cadeaus. kleding, huis en diversen, medisch/verzorging, kantoorartikelen, zakgeld en leuke dingen. Die potjes worden elke maand met bedrag gevuld en het wordt bijgehouden. Maar ik zou ook het maandbedrag voor cadeaus,huis, kantoor bv bij elkaar kunnen stoppen en dan maar zien. Dat weet ik nog niet. Wat bij jouw opvalt, is dat je geen spaardoel hebt voor een echte wens. Iets dus wat niet moet maar wel leuk is. Prima natuurlijk als je daar geen behoefte aan hebt, maar ik heb wel een potje 'aankopen' als spaardoel om daarvan iets te kopen wat niet nodig is maar wat ik (we) graag willen hebben. Dat motiveert mij juist ook om wat meer los te laten, immers het sparen moet geen levensdoel worden. Maar ik wil ook niet zomaar in de wilde weg uitgeven, dus vandaar ook voor wat leukere grote aankopen netjes een spaarpot en dan kan ik zelf beslissen wanneer ik er iets mee wil. Om zo ook er bewust van te zijn dat zowel verstandig wil zijn als wil leven.

    Like

  2. Toen mijn man voor dit jaar een begroting maakte om te zien wat we mogelijk extra konden aflossen heeft hij stelposten gemaakt. Dat klinkt voor mij toch minder dwingend dan budgetten.
    Ik ga verder gewoon door met consuminderen en momenteel gaat er een schepje bovenop omdat het zo leuk is om extra af te lossen. Manlief vindt het al net zo verslavend 🙂
    Al vind ik het soms ook best moeilijk dat het maandbedrag zo weinig naar beneden gaat door een extra aflossing van 1500 euro. Maar als we zo doorgaan dit jaar dan hebben we volgend jaar januari toch ons maandbedrag met 100 euro verlaagd. Als ik kijk naar begin vorig jaar, toen betaalden we 150 euro meer per maand.

    Like

  3. Je hebt inzicht gekregen en als je lang streng geweest bent is dat ingesleten. Je hoeft dan niet meer streng te zijn, want je doet al verstandig. Pas als je erg uit de pas begint te lopen, is rigider beleid nodig. Geniet van deze vrijheid.

    Like

  4. Goed hoor Martine! Ik merkte vorig jaar dat het bijhouden van alle uitgaven in verschillende budgetten me niet gelukkig maakte, dus daar ben ik mee gestopt. Ook omdat de inkomsten weer omhoog gingen en uitmeten van uitgaven niet meer perse nodig was, dus ik durfde het aan. Het geeft me meer rust en ik geef minder uit, hoe vreemd is dat? Succes met het loslaten, het is een hele stap voor je maar wel een goede denk ik! Zie het anders als het herbudgeteren van je energie: in overzicht en leuke dingen in plaats van Totale Controle;)

    Like

  5. Ik werk al langere tijd met één (ruim) budget voor alle variabele uitgaven p/m. Voor ons werkt dit heel erg goed. Het staat hier op 600 Euro en dat halen we bijna nooit. Meestal heb ik twee maal per jaar dat de volledige 600 er doorheen word gedraait. Dat is dan ook prima. De overige maanden hou ik over en gaat het niet uit gegeven geld gewoon door naar de (enige) spaarrekening. Die hou ik standaard op 3000 Euro buffer. Alles daarboven gaat naar aflossing of zomaar eens een uitspatting, zoals afgelopen jaar een nieuw bankstel, waar we ons suf van genieten!! Vroeger had ik meer potjes en rekeningen, maar naarmate het goed bleef gaan, gaf ik mezelf de vrijheid om losser te budgetteren. Wat hier dus ook heel goed werkt! groetjes Esther

    Like

  6. Ik heb altijd geleefd zonder budgetten.
    Ook toen ik nauwelijks geld had na scheiding heb ik niets speciaals gedaan behalve lijstjes van vaste en variabele lasten en wanneer die werden afgeschreven. Zo wist ik ongeveer wat ik per week te besteden had en ik had 1 week reserve ingebouwd. Ruimte om te sparen was er niet ik moest ook nog paar kleine schulden ten gevolge van scheiding afbetalen.
    Nu is dit ook alweer 25 jaar geleden en was er nog geen blogleven.

    Ik deed gewoon wat ik dacht dat goed was en dat ging prima. Met werken en puberdochter en extra klein kind in de vorm van ex-man die nog erg op me leunde had ik al genoeg op mijn bordje..

    Like

  7. Ik vind het echt super dat je dit zo snel kan loslaten…..en dan nog geld overhouden ook 🙂 goed bezig. Ik ben bezig wat mer inzicht te krijgen in mijn huishuidenpost (wat een vreemd woord) omdat alles daarvan afgaat en ik ineens veel meer kwijt was….Daar bleek ineens best veel geld te gaan naar (goed) eten voor de kittens en nogal wat naar de dierenarts ivm oudere hond en kat. Misschien moet ik daar een apart budget voor maken 😉

    Like

  8. Heb alles georganiseerd via Y.nab classic. Er horen 4 regels bij, die erg lijken op je oude systeem. Een van de regels is dat je mag schuiven tussen de potjes. Gaaf, er stond nog nooit zoveel geld op mijn rekening, en dat blijft daar ook, zodat een onverwachte rekening gewoon betaald kan worden.. K

    Like

  9. Knap hoor. Ik heb naast de vaste lasten ook 5 potjes. Ik ben nu nog in de fase van goed inzicht krijgen dus ik hou het nog wel dagelijks bij. O.a. omdat we onze buffers nog op orde moeten krijgen en volgend jaar een auto moeten vervangen. Bovendien vind het nog veel te leuk om in mijn excel te schuiven. hahaha

    Like

  10. Zou het niet zo zijn dat, omdat je voor alles wel een potje had, je toen dwangmatig bezig was met het leeg maken (uitgeven dus) van die potjes. Zo van “het is er toch voor, dus kan ik het uitgeven”? Daarom ben ik er nooit aan begonnen, aan die budgetten. Ik heb wel van die neurotische trekjes 😉
    Of het is natuurlijk gewoon toeval, en heb je weinig extra uitgaven gehad.
    Maar desondanks heel knap dat je het nu zo los kan laten, en het ook nog als prettig ervaart!
    Groet, Jolanda

    Like

  11. Ik vind het knap hoor. Afgelopen maand heb ik nog even gedacht. Dat ga ik ook doen. Maar, vandaag heb ik weer mijn envelopjes gevuld. Ik voel me daar erg goed bij.
    Het excel bestand doet de rest. Ik weet waar alles naartoe gaat. Ben daar niet zo heel veel mee bezig. Alles staat op papier.

    Like

  12. Ik werk ook met budgetten maar geen ramp als ik er eens overheen ga, dat geld is er gewoon, maar de realiteit is dat ik ook meestal geld eraan over houd. Maandelijks wegleggen coor de jaarrekeningen vind ik wel heel handig. Het in 1 keer betalen van bijvoorbeeld ziektekosten gaat niet van mijn maandsalaris. Ik zou het ook gewoon van de grote spaarpot kunnen betalen (bestemd voor vervroegd pensioen) maar daar kom ik niet graag aan. Dus toch apart potje voor jaarrekeningen, katten, zakgeld. Maandelijks 1 budget voor boodschappen en andere variabele kosten. Beetje los maar toch niet te los, werkt prima voor mij en minder verplichtend dan tot op de cent budgetteren.

    Like

  13. Ik heb jaren lang onze uitgaven bijgehouden, geld weggezet voor doelen of onverwachtse uitgaven. Aflossen was voor mij ook zo' n stresspuntje. Ik loste altijd te veel af na mijn mans zin. Inmiddels plukken we daar wel de vruchten van. Waar we wel en niet geld aan uit kunnen geven zit ook gebeiteld in mijn brein. Ik heb nog wel 6 spaarrekeningen om toch enigzins overzicht te houden. Eindelijk heb ik het budgetteren een plannen los kunnen laten. Maar ik heb er heel wat jaren over gedaan. Bij jou lijkt het sneller te gaan, het loslaten, dan bij mij. Volgens mij ben je op de goede weg. Volhouden dat loslaten.

    Like

  14. Heel erg knap dat je de touwtjes zo laat vieren. Klinkt goed dat je er giegelig van wordt. Ik hoop dat het echt zo fijn blijft boeken, wat een gevoel van rust zal je krijgen, echt top.

    Like

  15. Hoe doe je dat toch zo snel, dat loslaten?!
    Ik zit altijd bovenop het geld, ben er altijd te druk mee.
    Dus ik heb alvast jouw voorbeeld gevolgd door de doelen terug te brengen van 10 naar 3.
    En eerlijk gezegd bevalt dat nu al goed. We hebben ook ruimer gepland voor maandbudget zodat ik daar niet over hoef te stressen. En wie weet ga ik straks ook wel weer jouw voorbeeld volgen door dat maandbudget niet meer onder te verdelen.

    Like

Zeg het maar!

