Loslaten: meer gemak

Niet alleen op budgetgebied probeer ik wat losser te worden, ook op andere gebieden. Dat is goed voor mij. Ik deed de afgelopen 8 jaar heel veel om mijn gezondheid te verbeteren, ik probeerde zowat elke beschikbare behandeling, slikte me suf aan voedingssupplementen en paste mijn leefstijl noodgedwongen aan. Betere voeding, rust pakken tussen activiteiten door, vermijden van stress, leren nee zeggen, vermijden van prikkels en over het algemeen een leefstijl hanteren waar een bejaarde van in slaap valt, is het beste voor mij.

Zo bezien ben ik een heel eind. Maar het kan altijd beter. Want ook in het aanpassen van de leefstijl kan ik wat rigoureus zijn. Alles altijd helemaal verantwoord, biologisch, suikervrij, alles altijd vers en zelf snijden. Dus snijd ik in etappes een rode kool als die op het menu staat. Want voorgesneden kopen doen we niet, dat is duurder en minder vers.

Zojuist kreeg ik een mail van mijn lieve mailmaatje uit Zandvoort die me vertelde dat ze het idee heeft dat ik aan zelfkastijding leid, dit vanwege het ontbreken van een wasdroger in dit huis. Ik kan het alleen maar helemaal eens met haar zijn, jammer genoeg, het klopt helemaal. En van altijd maar de beste en meest verantwoorde keuze maken, kun je ook heel veel stress krijgen. Dát heb zelfs ik eindelijk ontdekt. Dus besloot ik de prioriteiten eens om te draaien, de oplettende bloglezer heeft deze nieuwe rode draad in mijn leven natuurlijk al lang opgemerkt. Niet langer het beste of het meest verantwoorde, maar dat wat voor mij het meeste gemak op het moment zelf oplevert, zou de juiste keuze moeten zijn.

Tijd voor verandering, dus:

  • namen we een glazenwasser (dat is oud nieuws want dit vertelde ik al eerder maar ik ben er blijkbaar heel trots op)
  • kocht ik vorige week niet één, maar twee zakjes voorgesneden soepgroenten voor in de tomaten-pompoensoep mensen! (en nu niet allemaal mailen dat ik op goede momenten groenten kan fijnsnijden en in de vriezer flikkeren om die er op de slechte momenten weer uit te halen want dat kan ik ook zelf bedenken en dat deed ik dus niet omdat ik mezelf probeer af te leren altijd vooruit te denken…)
  • kocht ik glassex toen ik net toch bij de HEMA was. U weet wel dat spul voor luie huisvrouwen. Ik maakte geen sopje met soda en azijn om in mijn hervulbare spuitflacon te doen maar kocht gewoon zomaar een fles voorgefabriceerd spul. En glanzen dat die ramen doen!
  • haalden we de afgelopen maanden bijna eens per 2 weken patat, gewoon wegens lekkere trek en omdat het zo uitkwam Ik genoot daar volop van en grappig genoeg is mijn gewicht 5 kilo minder dan vorig jaar om deze tijd….
  • maak ik tegenwoordig geen dagplanning meer. Leidend is wat voor energie ik op het moment voel en wat voor weer het is. Dus, wil ik oefeningen gaan doen maar begint de zon te schijnen? Schijt aan die oefeningen, die komen later wel, nu eerst in het zonnetje zitten!

Alleen de wasdroger is er nog niet. Nu is het feit dat er hier geen wasdroger is, niet zozeer te wijten aan vrekkigheid van mijn kant maar wordt meer veroorzaakt door een ruimtegebrek. Waar moet dat ding staan? In de schuur is er alleen plek voor als we voortaan een fiets buiten laten staan. In de keuken is geen plek. Boven is er wel een plek in onze slaapkamer achter een wand met louvredeurtjes, maar daar staat nu de vriezer. We kunnen een droger er bovenop zetten maar dan moet er eerst in die hoek een stopcontact worden geplaatst. Want de vriezer staat daar met een verlengsnoer. Twee grote apparaten en een verlengsnoer is vragen om moeilijkheden.

Er zou eventueel plek kunnen worden gemaakt in een andere ruimte maar dat wordt wel enorm proppen. We hebben een heerlijk huis maar wel met kamers die allemaal heel smal zijn. Ik kan bijvoorbeeld niet zomaar om ons bed heen lopen, ik schuifel langs de randen eromheen, meer ruimte is er niet. In onze slaapkamer staat ons bed en aan weerszijden van die bedden twee oude kleuterstoeltjes van S. voor onze boeken die we op dat moment lezen. Verder is de kamer leeg, op die ingebouwde kastenwand na. Die je niet zomaar even weghaalt want dan moeten alle muren opnieuw gestuct worden…En verder is het dus niet zo dat we ergens nog een vergeten niet gebruikte hoek hebben in het huis, dat je de hoek omslaat en ineens denkt maar natuurlijk, die droger kan hier staan! Dus zijn we nog wat aan het dubben en piekeren hierover. Maar juist dat dubben en piekeren zorgt voor onrust in mijn hoofd dus heb ik het onderwerp wasdroger even geparkeerd. Wordt vervolgd.

Maar voor de rest. Grote stappen gezet! U ziet het, er is duidelijke een glijdende schaal, ik zak helemaal af en laat behoorlijk wat punten vallen op consuminder- en milieugebied. Maar, het is wel een transformatie van manische zelfkastijder naar ontspannen levensgenieter! De punten op het gebied van ontspanning stijgen met sprongen en goed dat het voelt! Ik kan het van harte aanbevelen.

40 gedachtes over “Loslaten: meer gemak

  1. En zo maar in het wilde weg boeken bestellen, oh oh oh 😉
    Hartstikke fijn dat jij je er zo goed bij voelt. Duurzame en besparende keuzes zijn hartstikke goed, maar het moet jou niet de kop gaan kosten zeg.

    Like

  2. Er zijn inmiddels 2 mensen in onze nabije omgeving jong overleden. De derde weet dat ze binnen een aantal maanden afscheid van het leven zal moeten nemen op 62 jarige leeftijd. Meer in het NU leven is inmiddels belangrijker voor ons geworden dan de focus op het geld te blijven houden. Gewoon normaal doen met geld. Bewustzijn op het moment dat er geld uitgegeven moet worden en aan het eind van de maand kijken wat er dan nog overblijft voor eventuele aflossing. Geen budgetten etc. voor ons. Heerlijk genieten van een patatje en het gemak van voorgesneden groente hoort daar ook bij. De mindset m.b.t geld is goed, dus dat kun je dan loslaten en probeer je bewust te zijn van de kleine positieve alledaagse dingen. Dat is naar mijn idee echte rijkdom.

    Like

  3. Goed dat je wat minder streng bent voor jezelf. Herkenbaar ook, sinds mijn diagnose ben ook wat losser geworden in een hoop dingen. Ik spaar minder, geef meer geld uit, ben bij vlagen milieu-bewust, maar vaak ook niet. Ik doe mijn best, maar het belangrijkste motto is: geen stress.
    Momenteel ben ik geveld door de griep, dus zeker nu kies ik erg voor gemaksvoer. Kant en klaar stamppotje van de groenteboer, voorgesneden stukken ananas in een plastic bakje, vers geperst sinaasappelsap in een plastic fles… Ik vind het belangrijker dat ik vitaminen binnen krijg dan te letten op verpakkingsmateriaal. Al is er ook niks mis met een patatje. Mmmm… je schrijft erover, ik heb er meteen trek in…

    Like

  4. Ik ben vooral blij dat je het voor jezelf een stukje makkelijker maakt, dat zal vast rust en ruimte in je hoofd geven. Toen mijn jongens nog heel klein waren wilde ik alles zo graag góed doen dat ze (bij wijze van spreken) helemaal gedrild werden, toen stierf er een kindje even oud als mijn zoontje en ik dacht, waar gaat dit over… per se aan tafel moeten zitten met een koekje (want eten doe je aan tafel) elke avond alle speelgoed keurig opgeruimd op zijn plekje……Mijn zoons zijn keurig opgevoed hoor qua eten en alles maar voortaan mochten ze bij mij bijna alles, vriendjes spelen, logeren, bouwwerken tot de volgende dag laten staan, logeren in de zelfgemaakte hut in de woonkamer (en later in de tuin), van alles maken en bouwen…. ik ben een veel lossere moeder geworden door het inzicht dat het leven echt zo maar eindig is. Ook op andere vlakken ben ik daar door veel milder of gemakkelijker geworden en toch is mijn leven helemaal geen rommeltje 😉 Dat kan dus gewoon.

    Like

  5. Martine, ik zie het niet als zelfkastijding (wat een woord) hoe je bezig was. Je was heel hard aan het werk om beter te worden. Ik heb dat ook en dan ga je ver om dat doel te bereiken.
    Ik ben ook makkelijker geworden. Ik eet nog steeds glutenvrij, dat kan helaas niet anders. Al ben ik erg blij dat ik nu normaal glutemvrij kan eten. Verrder rommel ik wat aan en eet ik wel gezond, maar doe niet meer moeilijk. Zo geniet ik ook meer van het eten.
    Ik ben erachter gekomen dat het voor mij goed werkt als Ik niet teveel prikkels krijg. Dus niet continu de radio aan als ik aan het rommelen ben. Of bij elke pauze mijn ipad pakken.

    Kun je misschien bij de buren je was in de droger doen tegen betaling? Wellicht fijn als tussenoplossing als het nogal vochtig weer is. Mijn zoons hebben ook vaak de was opgehangen.

    Like

  6. Beste Martine,

    Lekker bezig zeg, kun je trots op zijn!!

    In jouw manier van omgaan met het wasdrogerdilemma zie ik nog wel wat kenmerken van de oude 'kwaal'. Enerzijds stress en piekeren, anderzijds ' parkeren' (uitstellen/wegstoppen/vermijden/alles afwegen/controle vergaren? ;-)).

    Misschien tijd voor het volgende experiment. Bespreek de hele lastige wasdrogerkwestie met je man, laat hem over 2 dagen met de volgens hem best denkbare oplossing komen en laat het op die manier gebeuren :-).

    Hoe zou een geslaagd experiment er uitzien?

    Ik blijf je blog lezen maar zal niet meer reageren. Aan alles merk ik dat je prima weet wat voor jou uiteindelijk het beste is en daar zul je uiteindelijk de vruchten van gaan plukken!

    Gr Mark

    Like

  7. Je bent geweldig Martine, echt super zoals je dingen verandert.
    Gemak is gewoon heel fijn als het qua gezondheid niet zo goed gaat met je.
    Wij kiezen ook voor gemak tegenwoordig en dat is echt heel fijn.

    Like

  8. Ik weet niet of iemand het al opperde, ga niet alles lezen maar ik gebruik al 35 jaar een wasmachine met droger. Dus 2 in 1. Nooit begrepen waarom andere mensen dat niet doen.Ik heb hier de ruimte maar ik wil niet 2 apparaten. Ik best erg tevreden en nog nooit reparaties. Onder tussen ben ik aan mijn derde was/droog machine hoor niet dat je denkt dat ik al die tijd dezelfde heb.

    Like

  9. Precies, pick your battles enzo. Sommige van die consuminderstokpaardjes zijn gewoon stom. Ben dolblij als ik doekjeswas van zes man incl. veel spugende baby in de droger kan douwen. Of gewoon een keer met de kinderen bij ikea wat eten, omdat ze daar zo van genieten. Ga ik niet zitten hoor, met mijn zelfgemaakte bammetjes en laffe ranja.

    Like

  10. Het kwartje is eindelijk gevallen. Ik zou er ook doodmoe van geworden zijn als ik zo dwangmatig met geld en andere dingen bezig zou zijn. Gewoon ontspannen leven en het nemen zoals het valt. Dat hoeft overigens niet te betekenen dat al het geld uitgegeven moet worden. Wat liever voor jezelf zijn kan al een hoop schelen. Ik heb mijn hele getrouwde leven (42 jaar) al een droger en vaatwasser in gebruik. Die apparaten zijn er om het leven aangenamer te maken en dat stroomverbruik merk ik echt niet. Gewoon de rekening betalen en je bent er van af.
    Succes!

    Like

  11. Geweldig hoe je het doet!!!! Super ook hoe het laten vieren van de touwtjes zoveel rust en plezier kan geven. Waar ik echt een voorbeeld aan wil nemen is dat alles laten vallen en genieten van het zonnetje. Ik zit nog in de modus ik ben ziek, ik kan niet werken en dus ook niet in het zonnetje zitten. Ik weet dat het onzin is, maar ik ben nog niet zover om dat echt te geloven en net als jij toch te gaan genieten van dat zonnetje. Vanaf nu ga ik dat ook proberen. Volgens mij heb jij zoveel baat bij dat lekkere zonnetje en het wat loslaten van de regels om alles altijd zelf te snijden. Ik koop de laatste jaren ook gewassen en gesneden andijvie, soepgroenten en gewassen spinazie. Ik koop het in de aanbieding en de soepgroente bij de goedkopere supermarkt en dan is het eigenlijk ook helemaal niet zo duur. Het gemak is wel groot. Ik zou het onderwerp droger ook even parkeren en wellicht is als jouw wasmachine ooit de geest geeft de combi wasmachine en droger wel een optie. Vond ik een super idee:).

    Like

  12. ik heb een wasdroger gehad, maar vond het een onding.
    als de droger klaar was moest je meteen de was er uithalen anders kreukelde die alsnog. Aan de waslijn kan ik de was laten hangen totdat ik zin of tijd heb om te vouwen en te strijken.

    Like

  13. Ik heb een studiegenoot gehad die ook zo verantwoord wilde leven dat hij er overspannen van werd. Het was idealisme dat uiteindelijk verwerd tot perfectionisme en bijna dwangmatig gedrag. Het is goed gekomen maar wel met moeite en ook pijn.
    Ook zelf heb ik die neiging tot doordraven (of om het positiever te verwoorden: die behoefte om de lijn consequent door te trekken). Maar ik heb er wel van geleerd om te zien hoe een ander er ellendig van werd, en me voorgenomen om niet diezelfde weg te gaan.

    Like

  14. Ach, het is ook voor mij best herkenbaar, het dwangmatige, het perfectionisme, tot je er impel stimpel stapel van wordt. Wat is dat toch met ons? Sterkte met loslaten 😉
    Joanne.

    Like

Zeg het maar!

