Hergebruik

Hoewel wij ons huis aardig ontrommeld hebben, staat er nog steeds best veel in. En dat vinden we prima zo. Veel bewaren we voor ‘als ooit en wellicht handig voor‘. En hoewel een beetje minimalist dan natuurlijk zegt dat dit zich nooit voordoet en dat je dus die meuk weg moet doen, ben ik het daar niet mee eens. Ik heb best vaak iets weg gedaan waar ik later tóch spijt van had. Niet die 20 handdoeken die ik teveel had, of die kampeerzooi die lag te beschimmelen. Maar wel de boeken die ik soms te rigoureus weg deed. Of die ene trui die ik weliswaar niet heel vaak droeg maar soms toch wel. Misschien voel ik niet goed aan wat weg kan. Of misschien ben ik te impulsief, dat kan ook.

Ik ben dus geen minimalist en zoek mijn gemoedsrust op andere vlakken. Ik ben meer een hamsteraar die al te erge excessen weet te voorkomen. Je kunt dus gewoon lopen in ons huis, het is redelijk georganiseerd, er valt niets uit kasten als je ze opendoet, maar we hebben wel veel. Veel schoenen (word ik blij van!) veel jassen (word ik ook blij van!) Veel katten (die blijven maar aanlopen en word ik ook blij van!) enzovoort enzoverder. Op zich zou je kunnen concluderen dat wij gewoon van heel veel blij worden en dat er niet zo snel iets in de weg staat.

We bewaren dus best veel. Voor als ooit en dan. Bijvoorbeeld hout. En echt waar, M. maakt daar dan dingen van die handig zijn. Of mooi zijn. Of allebei, zoals een wijnrek van resten hout waarvan ik al 2 jaar dacht ‘pleur het toch weg’. Of dan maakt hij van hele kleine latjes afkomstig van de oude louvredeurtjes van een kast die al 10 jaar geleden instortte, ineens met engelengeduld een zijkant van een CD-kast.

Soms zijn we te laat met echt iets te gebruiken voor als ooit. En dat is dan meestal mijn schuld. Zo sleepte ik tijdens een aanval van opruimwoede 2 oude deuren die opgeknapt moeten worden uit de schuur. En dan heb ik het over echt heel erg opknappen wil het ooit nog wat worden. Maar wel paneeldeuren, dat dan weer wel. Die al 8 jaar vreselijk in de weg stonden in de toch al veel te kleine schuur. De té kleine schuur waar ik dit najaar onze tuintafel in wilde zetten. De tafel kan worden ingeklapt en past dan net in de schuur, als die klote deuren daar dan niet verschrikkelijk in de weg zouden staan, al 8 jaar dus. Even denken: links op de weegschaal van het geweten rot deuren die al 8 jaar wachten op een opknapbeurt en verschrikkelijk in de weg staan (al 8 jaar, ik zeg het nog maar eens) óf  rechts onze mooie tuintafel netjes opbergen zodat deze niet weg rot en we die kunnen blijven gebruiken.

Dus deuren eruit, tafel erin. Die deuren lagen de hele winter in de tuin. Want ik sleepte ze weliswaar uit de schuur maar meer zat er niet in, wegens energie. En M. besloot natuurlijk dat hij toch iets met de deuren wilde gaan doen, dus een ritje vuilstort zat er niet in.

Afijn, na een winter in de tuin, zijn ze dan nu wél rijp voor de vuilstort. M. deed een paar weken geleden nog een reanimatiepoging maar helaas. Tot grote opluchting concludeerde M. dat er met de deuren boven die door deze paneeldeuren zouden worden vervangen, op zich niets mis is, dus die crisis is mooi afgewend. De klusbehoefte moest natuurlijk wel ergens anders op afgekoeld worden. Gelukkig had hij wijn besteld. En soms wordt de wijn in een kistje afgeleverd. Daar maakte hij al eerder deze prachtige kattenbakkies van door ze helemaal op te schuren zodat de heren zich niet verwonden aan uitstekende splinters:

En van de laatste vorige week geleverde wijnkist maakte hij deze mooie administratiebak voor kind, zodat hij voortaan zijn schoolspullen goed kan opbergen:

Nu wil ik natuurlijk ook zo’n bakje. Want ik kan er ook best een zooitje van maken:

Dus is M. naarstig op zoek naar nieuwe wijn – in een kist -, u begrijpt gevalletje overmacht, want zijn vrouw heeft een administratiebak nodig. Ach ja, zo houden we elkaar lekker bezig in dit huis….

17 gedachtes over “Hergebruik

  1. Dank je wel voor dit blogje. Ik ben verdrietig want ik kom net van een crematie van een collega van me. En nu moest even lachten dank zij jou stukje. Ik zie het helemaal voor me: wijn bestellen voor het houten kistje zodat er een bakje voor de administratie gemaakt kan worden. Goede reden om wijn te drinken! En tegelijk het leven te vieren, hoe oneerlijk het leven soms (b)lijkt te zijn. Zonder dat ik iemand wil kwetsen met mijn opmerking.

    Like

  2. Het leven vieren…..daar ben ik het hartgrondig mee eens. Wel worstel ik altijd met de twee gedragingen waartussen ik moet kiezen: genieten van alles wat ik lekker vind (o.a, wijn dus, maar ik weet ook dat alcohol bewezen kankerverwekkend is) of kiezen voor alles ” zo gezond mogelijk” maar daardoor veel genietmomentjes verliezen. Hm…ik ben gaan dubben nadat im enkele jaren geleden met kanker geconfronteerd werd. Voorlopig kies ik de middenweg. Alleen wijn in het weekend (en gebak en snacks).
    Mooie bakjes Martine, wat heb je toch een handige man!

    Like

  3. Ja, die kistjes zijn leuk 🙂
    Hier al een tijd geen wijn gezien wat me verbaasde omdat manlief in het verleden regelmatig een fles wijn of zo'n houten kistje wijn kreeg als relatiegeschenk. Ik vroeg manlief er laatst naar. Aangezien wij geen alcohol drinken geeft hij de wijn weg op zijn werk. Helemaal prima, al zal ik hem wel vragen of ie de kistjes wil bewaren.

    Hier hebben we eenzelfde soort 'minimalisme' als bij jullie. Praktische spullen worden bewaard. En ik maak ook dezelfde fouten. Boeken doe ik niet snel meer weg want daar heb ik vaak spijt van gehad. Kocht ik ze later tweedehands weer terug. En met kleding net zo. Vlak voor de verhuizing was ik flink afgevallen en ik heb toen twee mooie spijkerbroeken die me toem te groot waren weggedaan. Nu zes kilo zwaarder had ik ze graag nog gehad. Ik heb vaak gedacht dat ik de kilo's niet kwijt kon raken en dan viel ik heel,gemakkelijk ineens vijf kilo af. Dan denk ik dat ik niet zwaarder word en dan zitten ze er ineens weer bij. Ik weet dus bijna niet meer of ik kleding die te groot is of te klein weg moet gooien. En al helemaal niet omdat ik niet graag kleding koop. Veel te vermoeiend.

    Like

  4. Die kattenkistje op de vensterbank zijn echt een gouden idee! Ik zou gewoon heel veel wijn gaan drinken, vervolgens kattenkistjes maken en dan met winst verkopen op Marktplaats.

    Like

  5. Haha geweldig. Ik heb zo moeten lachen. Ik zie het je ook allemaal doen.ik vind de kattenmandjes echt super mooi. Wat zullen de mannen daar zalig in liggen. Eerste rang. Zo zalig voor het raam. Ik kan ook erg slecht weggooien, dat vind ik zonde. Ik neem wel afscheid van dingen die we echt niet gebruiken. Maar wel met pijn in mijn hart. Op zolder ligt echt nog veel wat weg kan. Soms neem ik afscheid van dingen waar ik achteraf best spijt van heb. Tassen. Kleding en schoenen heb ik in overvloed. Daar ben ik zuinig op en doe ik bijna niets van weg. Of het moet echt kapot zijn.

    Like

  6. Het is soms een bepaalde gemoedstoestand waarin ik veel weg kan doen. Ik maak er graag gebruik van, alleen heb ik ook wel eens spijt.. Maar fijn dat het weer wat beter met jou lijkt te gaan (als in blijer, vrolijker) gr. Julia

    Like

  7. Haha, leuk verhaal Martine 🙂
    En vooral dan de wijn die gekocht moet voor een nieuw administratiebakje…
    Ik doe ook weleens teveel weg, daar moet ik echt heel goed op letten want dat kost geld als je het echt nog weer nodig hebt…

    Liefs,Marga

    Like

  8. Wij gebruiken een wijndoosje voor de kattenbrokjes boven. Past precies een hele zak in en staat heel leuk in de open kast, waar 'ie z'n plekje heeft. Een katten-slaap-plaats kan er aankomende kerst (dan krijgen we altijd minimaal 2 dozen wijn) ook vast van gemaakt worden. Leuk idee! groetjes Esther

    Like

Zeg het maar!

