Dagelijks mediteren

Op mijn opmerking in de vorige blogpost over mijn dagelijkse meditaties  reageerde Kruidig Meisje:

2x per dag mediteren. En dat lukt je! Wat goed! Stel nou dat je een keertje inspiratie hebt en energie (ergens in de toekomst hè), dan zou ik zo graag horen hoe je jezelf in dat ritme hebt gekregen. Ik heb hier wel meditatieboeken (en genoeg ervaring om te weten welke bij mij werken), een meditatiestoeltje en een heerlijk hoekje. Maar dat ritme…… En ik WEET hoe goed het voor me is.

Nou vooruit, daar komt ie (vind ik hartstikke leuk om over te schrijven)….

Toen ik jaren geleden – ik was iets van 25 jaar of zo – bij een uitgeverij werkte, kwam ik tijdens een boekenbeurs in aanraking met een uitgeverij van ‘zweefboeken’, zo ook boeken over mediteren. Ik raakte aan de praat met een medewerker van deze uitgeverij en zij vertelde me dat ze al jaren mediteerde. Ik was niet bekend met het fenomeen maar wel meteen gefascineerd. Want met een toen ook al onrustig en manisch brein, snakte ik naar de gemoedstoestand die zij beschreef.

Daar snak ik nog steeds naar ;-0. De één bereikt dat overduidelijk sneller en makkelijker dan de ander. Maar, ik heb inmiddels wel al iets meer dan 20 jaar ervaring met mediteren, het is een levenslange haat-liefdeverhouding geworden. Ik heb meerdere malen op meditatieclubjes gezeten, ben jarenlang een uur eerder opgestaan om voor vertrek naar het werk te mediteren en heb net zo vaak ook weer alles laten versloffen. Omdat het even niet uitkwam. Omdat mediteren met een kleine baby, een vol leven en een drukke baan moeilijk is, want het komt nooit uit. En de bereidheid om een uur eerder op te staan om te mediteren verdwijnt natuurlijk acuut als je last hebt van chronisch slaapgebrek omdat je een kleine baby hebt.

Maar toch. Toch keer ik telkens terug naar mediteren. Omdat het me veel oplevert.  Als mediteren op je verlanglijst staat en het er nooit van komt, heb jij als lezer misschien wat aan mijn ervaring…

  • mediteren hoeft niet op een prachtig ingerichte plek. Het kan altijd en overal. Natuurlijk is het fijn als je je kunt terugtrekken maar het kan ook in de trein, in de huiskamer of in een rommelige slaapkamer. Voorheen was ik altijd bezig met de perfecte meditatieplek. Maar die gooide ik dan vol met rotzooi en dan was dat natuurlijk een perfect excuus om niet te mediteren. Want eerst moest die plek op orde worden gemaakt
  • mediteren hoeft niet prettig te zijn – hoe meer ik dat nastreef hoe moeilijker het voor mij is om te mediteren. Nu ik ‘gewoon’ mediteer en het voor mij een onderdeel van mijn dagroutine is, net als tanden poetsen, is het niet meer zo zwaar. Het is iets wat ik gewoon doe. En de ene keer gaat het heerlijk en de andere keer helemaal niet. Die keren dat het niet lukt is dan hoogstens een signaal dat ik wat overprikkeld ben. En gooi ik er een extra meditatie tegenaan. Wat dat betreft is de opmerking die ik ooit las ‘mediteer elke dag een half uur. Tenzij je daar geen tijd voor hebt, mediteer dan een uur‘ ideaal als richtlijn. Want hoe minder het uitkomt, hoe beter het uitpakt
  • mediteren is niet je brein leeg maken. Het is observeren wat er in je hoofd omgaat en leren daar afstand van te nemen. Je gedachten zijn wolken die voorbij drijven, kijk ernaar maar je bent niet die wolk zoals dat zo mooi gezegd wordt. Met je ademhaling als anker waar je telkens naar terugkeert op het moment dat je ineens met een boodschappenlijstje bezig bent of in gedachten een mail aan het schrijven bent, lukt het vaker afstand te nemen. De voordelen daarvan merk ik niet alleen tijdens de meditatie maar vooral ook de rest van de dag, als ik merk dat mijn concentratie beter wordt.  
  • Door mijn behandelaar Gupta heb ik geleerd dat meditaties een geweldige manier zijn om naar pijn en ongemak te kijken. Vaak zijn we geneigd in het dagelijks leven dingen weg te drukken die ons niet bevallen, die ons ongemak bezorgen of die ons verdriet geven. Door het ongemak juist tijdens sommige meditaties bewust op te zoeken, wordt de lading vaak minder en kan ik er beter mee omgaan. 
  • Ik ben hier – niet daar… door te mediteren, juist als het helemaal niet uitkomt omdat ik stress heb over iets of iemand – kan ik iets afstand nemen. Ik ben niet de stress, ik ervaar alleen stress. Maar ik kan ook een stap achteruit doen. Mijn gedachten focussen op mijn ademhaling, voelen dat ik hier en nu ben. Niet met mijn gedachten bij de stress of de pijn, maar hier en nu bij mijn ademhaling. Het helpt me te voorkomen dat ik te zeer word meegesleept door prikkels/pijn/emoties
  • Mediteren kan overal zoals ik zei, maar ook op elke manier. Natuurlijk is het geweldig als je met gekruiste benen in meditatiehouding kunt zitten op je kussen. Ik heb er ook een geweldig mooi kussentje voor, zoals jullie bovenaan deze blogpost zien. Alleen mijn ME/CVS lijf kan niet meer zo zitten, op de grond. En dat was heel lang een uitstekend excuus om niet meer te mediteren 😉 Tegenwoordig mediteer ik liggend, onder een deken. En dat gaat prima!
  • Weet wat voor meditatie geschikt is voor jou – jarenlang was mediteren een enorm geworstel. Ik deed vooral ademhalingsmeditaties of mediteerde op één klank of woord en vaak in groepsverband. Dat ging heel moeizaam. Tot ik geleide meditaties ontdekte en de meditatieclubjes links liet liggen. Heerlijk! Het één is niet beter dan het ander, doe wat bij jou past. 
  • Ik mediteer meestal twee keer per dag. Niet op een vast tijdstip maar wel op een vast moment. Als ik tegen mezelf zeg dat ik bijvoorbeeld elke dag om 10 uur wil mediteren, word ik meteen enorm gestrest en ervaar ik een druk. Maar als ik het plaats in een volgorde van handelingen die ik doe – ongeacht een tijdstip – dan voelt het prima en lukt het meestal ook. Na het opstaan handel ik meestal dingen in een bepaalde volgorde af en ergens daar tussen – na de eerste koffie en mijn krantje en voor mijn ontbijt – mediteer ik. En dat doe ik ook zo in de namiddag. Na de middagrust doe ik wat dingen afhankelijk van mijn energie. En dan ergens vóór het koken doe ik weer een meditatie. Daarbij moet ik wel opmerken dat ik natuurlijk geen verplichtingen heb, niet vroeg hoef op te staan om naar het werk te gaan. Dat maakt dat ik veel vrijheid heb om tot een bepaalde dagindeling te komen, die overigens wel wordt gedicteerd door mijn energie
  • de voordelen van mediteren merk je eigenlijk heel snel. En dan is het vaak een kwestie van doen omdat het als een behoefte voelt. Voor mij werkt het het beste als ik weer begin met mediteren door te zeggen: oke, dit gaan we gewoon weer een weekje doen. Een week, dat lukt wel, vast. Net als dat een week niet snoepen lukt, of een week elke dag een kleine wandeling maken lukt. En na die week merk je misschien op dat je je rustiger voelt. Minder geagiteerd. Dat je beter slaapt. Echt. En dan ben je om. En toch laat je het weer versloffen. Net als dat je toch ooit weer gaat snoepen of te weinig beweegt. Het gaat niet zozeer om het volhouden tegen heug en meug dan wel om het elke keer weer gewoon op te pakken
  • kom ik op het laatste punt: Ik wil graag twee keer per dag mediteren. Omdat ik merk dat ik daar baat bij heb. Maar soms lukt dat niet. Omdat ik te beroerd ben. Of juist tegenovergesteld, omdat ik een goede dag heb en we iets leuks doen.  Voorheen was ik geneigd om als een meditatie werd gemist, die op een ander moment te gaan inhalen. En dan voelde ik weerstand. Dus doe ik dat niet meer. Mediteren is niet iets wat ik moet inhalen. Ik mag mediteren maar moet het niet. Hoe meer ik er zo naar kan kijken, hoe beter het lukt en hoe fijner ik het vind om die routine te hebben.

Niet iedereen is overigens geschikt om te mediteren, voor sommigen is het bovendien te zweverig. Ik voel me er fijn bij maar het is dus niet het ‘ding’ van iedereen. Er zijn ook heel veel andere activiteiten die minstens hetzelfde effect kunnen hebben: op je blote voeten in het warme zand lopen, op je rug in het gras liggen en naar de wolken kijken, kijken hoe een spin een web maakt,  je kind knuffelen, een lekkere warme douche nemen, met aandacht koken en eten, breien of haken of schilderen of hardlopen, dansen, tekenen, kleien….waar het omgaat – vind ik dan toch – is dat je doet wat goed voelt voor jou en dat je vaker activiteiten oppakt waarvan je merkt dat ze goed voor je zijn en die je opladen. En dat je zaken die je leegslurpen meer links laat liggen.

Heb jij iets met meditatie of lijkt het je helemaal niets?

Advertenties

26 gedachtes over “Dagelijks mediteren

  1. Ik vind het ook fijn, althans, ik voel me beter, veel minder gehaast dan wanneer ik niet mediteer. Ik heb het een hele tijd aan de kant geschoven, geen tijd/zin/behoefte etc. Nu ben ik weer begonnen. Iedere ochtend tien minuten en 's avonds een half uur. Tenzij ik plannen heb, dan sla ik over. Mooie beschrijving van je hoofd leeg maken (niet leeg maken dus), dat is het idd!

    Like

  2. Ik mediteer sinds kort 's avonds in bed als ik klaar lig om te gaan slapen met de geleide meditaties van de app Stop, Breathe, and Think. Sindsdien val ik sneller in slaap, slaap ik dieper en word ik met een veel lekkerder gevoel wakker. Elke dag lukt nog niet, maar dat hoeft ook niet. Niets moet!

    Like

  3. Wat vertel je er mooi over. De bevlogenheid en passie spat van het scherm af! Ik vind het zo ontzettend knap dat je ontdekt wat voor jou werkt.
    Want als ik jouw verhaal zo lees denk ik echt: joepie, dat ga ik doen! Na een burn-out ben ik nu bij een haptonoom en dat “werkt” voor mij ook goed. En met mediteren en haptonomie leer je toch weer luisteren naar je lichaam en dat heb ik eigenlijk wel nodig.
    Dank je wel voor je blog hierover. Dank je wel voor de stof tot denken. Hier ga ik weer verder mee.

    Like

  4. ik mediteer s ochtends voordat ik opsta. Dit als onderdeel van het wakker worden. Door s ochtends niet meer te sluimeren, dus nog lekker met mijn hoofd op kussen 6 keer de wekker af te laten gaan, maar actief rustig wakker te worden en op te staan begin ik met mediteren. Gelijk een buteyko ademhaling erbij, gewoon tussendoor. Dan nog een beetje lezen of gewoon rustig wakker liggen en ik begin mijn dag veel beter. En s avonds voor ik ga slapen mediteer ik ook, lekker ontspannen en ik kan veel loslaten voordat ik ga slapen. Beide keren dus gewoon liggend op bed, voor mij ook het beste.
    Verder merk ik meer en meer dat ik jarenlang de energie gevers als breien lezen en foto's maken behoorlijk ondergesneeuwd was geraakt, sinds ik op ander gebied meer loslaat komt hier automatisch meer ruimte voor en ook dat zijn voor mij fijne momenten om echt wat meer tot rust te komen.

    Like

  5. Huishoudelijk werk doen zonder de radio aan of andere prikkels geeft me positieve energie. Geestelijk sowieso, licamelijk wisselt het want het blijft fysiek werk.
    Ik heb op een meditatiecursus gezeten en in die periode mediteerde ik regelmatig en ik werd er niet blij van. Eerder teveel los van de aarde. Dat heb ik ook als ik helemaal vegan eet. Ik word daar zweverig en heel gevoelig van.
    Ik mediteer tegenwoordig het vaakst als ik in de tandartsstoel lig. Dat gebeurt me het laatste halfjaar zeer regelmatig. Ik doe dan mijn ogen dicht en richt me op het punt op mijn voorhoofd, tussen mijn ogen (het 'derde' oog). Dat geeft een gevoel van ontspanning en je hersengolven gaan naar een ander niveau.

    Like

  6. Bij mij gaan de meditaties ook door een golfbeweging….de ene keer wat meer en dan tijden wat minder. Toch keer ik er ook steeds naar terug. Ik heb een cursus transcendente meditatie gedaan en ben bij lezingen van tich hath hahn geweest. Door deze laatste mediteer ik nu vaak 'zomaar' terwijl ik met mijn hond in het park loop. heerlijk. Eigenlijk gaat het allemaal over bewustwording. Wat voel ik nu, wat leeft er in mij en dan met de geest (die overal een mening over heeft) uitgeschakeld. Geleide meditaties, ademhalingsmeditaties, mantrameditatie alles is goed als het je goed doet.

    Like

  7. Ik mediteer maandelijks in een groepje (in het kader van Stadsverlichting) en probeer thuis ook iedere dag een halfuurtje te mediteren. Dat lukt niet altijd maar vaak wel.
    Soms gebruik ik een meditatiekruk, soms lig ik, maar het liefst zit ik op een stoel. Soms doe ik een geleide meditatie maar meestal 'zit' ik gewoon in stilte. Gedachten laat ik komen en gaan. En heel af en toe 'betrap' ik mezelf op een gedachteloos moment. Dat voorbij is op het moment dat ik me realiseer dat ik even nergens aan dacht. 😉

    Eigenlijk is alles wat je met aandacht doet een vorm van meditatie. Het is helemaal niet moeilijk of zweverig en er is geen goed of fout. Dwalen je gedachten af? So what? Dan concentreer je je weer op waar je mee bezig bent. Tót er weer een moment komt waarop je gedachten afdwalen. Want dan doen gedachten nu eenmaal. Ook dan ga je gewoon weer terug naar je bezigheid. Enzovoorts en zo verder. 🙂

    Like

  8. wat ik wil vragen is eigenlijk een beetje moeilijk. hoe reageren je man en zoon erop dat je mediteerd, het is hier nl een heikel onderwerp , ik mediteer, maar mijn man vindt het eng en sekte achtig, en wat ik ook zeg, het komt niet aan, dus moet ik het nu doen als hij er niet is, ben benieuwd groet maartje

    Like

  9. Wat heb je een mooie en bruikbare uitleg gegeven!
    In allerlei vormen mediteer ik al heel wat jaren. In de vorm van verschillende yoga oefeningen, mindfullness, ochtendgymnastiek. In 2011 ben ik begonnen met een meditatie opleiding en dat was een schot in de roos. Ik liep vast in mijn leven en die opleiding raakte precies de goede snaar. Ik mediteer bij vlagen elke dag en bij vlagen af en toe. Zitten lukt niet meer sinds ik aan mijn been ben geopereerd, nu lig ik het liefst bij de oefeningen.
    Katten zijn ook heel goed in yoga, trouwens 🙂

    Like

  10. Als ik niet in slaap kan komen mediteer ik of om pijn te verminderen. Geleerd tijdens yoga. Daar voor had ik geen idee wat het inhield. Je beschrijft het goed. Je kan overal mediteren.1

    Like

  11. Ik doe het regelmatig voor het slapen gaan, mijn man doet dan mee. Meestal redden wij het einde van de meditatie niet en dan zijn we al in slaap gevallen. Ik moet het meet doen, maar ook hier allerlei excuses waardoor het versloft. Zo mooi beschreven Martine.

    Like

  12. Ik mediteer al jaren alleen niet thuis maar met een groepje doe ik aan zen-meditatie.
    Thuis zie ik breien als meditatie en werken in de moestuin ook.
    Ik heb er veel profijt van mijn even is een stuk rustiger en als iemand zich erg druk maakt om iets trekt dat me niet gelijk mee hun putje in.
    Ik blijf er rustiger onder.

    Like

  13. Ik wilde wel ,maar ja….hoe en hoe moet het en hoe vind ik de rust.
    Nu vond ik het boekje met cd van slaap yoga.

    Super simpel en ik voel me echt verfrist als ik weer op sat.
    Of ik meer ga mediteren?
    Geen idee?
    Maar dit is fijn!

    groetjes, Franca.

    Like

  14. Ik mediteer dagelijks. Elke ochtend. Niet verplicht een half uur, maar zolang als het goed voelt. Meestal is dat 20 minuten en meer. Ik heb diverse vormen van meditatie geprobeerd. Sinds ik vorig jaar een boek van davidji heb gelezen over verschillende vormen van meditatie ben ik weer eens wat anders gaan proberen. Ik vind vooral chakra meditatie als onderdeel van mijn “gewone” ritueel erg prettig.
    Mijn meditatiemoment is na het ontbijt. Rustig gaan zitten en pas daarna douchen. Davidji en ook wel anderen geven vaak aan dat het makkelijker is om de routine erin te krijgen door OPM te volgen. Opstaan, plassen, mediteren. Dan begin je ook rustiger aan je dag. Het is maar wat je prettig vindt. En is mediteren altijd fijn? NEE. Het kan heel confronterend zijn om te merken dat je afdwaalt, dat je fantaseert, herinnert, verlangt, hoort, lijstjes maakt. Maar als je leert om vriendelijk te zijn voor jezelf, jezelf niet te veroordelen om het afdwalen, jezelf steeds weer vriendelijk naar de adem terugbrengt..dan kunnen er hele mooie dingen gebeuren. En wanneer gebeurt dan dan? En na hoe lang? Dat is per persoon verschillend. Dank je welk Martine, voor een kijkje in jouw meditatie leven.

    Like

  15. Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me heerlijk als je het kunt. Waar ik van kan ontspannen is het in mijn eentje luisteren naar Ierse muziek, beetje mystiek….maar dat is vast geen mediteren 😉

    Like

  16. Dank je. Een uitleg die blijft hangen in m'n hoofd, dus dan is t 'n goeie. Ik denk het me wel gaat helpen.
    Stel nou dat ik in een weekend tijd heb om langs te fietsen, kan ik dan een bod doen op je meditatie kussen? Hoe is de Marie Kondo status van dit kussen?

    Like

  17. Ik heb het regelmatig geprobeerd, en zie er de waarde van in, maar heb het opgegeven. Anderzijds ga ik wel twee keer daags rustig zitten en luister dan 30 minuten naar klassieke muziek en laat mezelf tot rust komen. Maar ik weet niet of dat onder meditatie valt.

    Huisvlijt

    Like

  18. Goeie tips! Zelf zou ik niets kunnen verzinnen wat minder zweverig is dan meditatie. In feite is het iets heel alerts, waarbij je de werkelijkheid onder ogen ziet en niet wegduwt. Helaas zijn er zweverige types die er allerlei flauwekul aan op hangen, daar kan ik ook niet zo goed tegen. Misschien verwarren mensen die het 'zweverig' noemen het ook wel met dagdromerij.
    Of ze hebben er de rust niet voor, dan voelt het ook al snel navelstaarderig. Wat ik overigens heel erg herken, vaak ga ik ook liever hardlopen, dansen, of met keiharde muziek het fornuis schoonmaken. Maar ook die dingen kunnen heel meditatief zijn. Zag er net toevallig een mooie uitzending over met Thich Nhat Hanh:
    https://www.youtube.com/watch?v=2PCXeHNL3s8#t=1888

    Like

  19. Ook fijn is Yoga Nidra ;languit en stil liggen, en dan meegaan in de geleide meditatie ( gratis te vinden op internet).
    Verder vond ik Qi Gong een fijne manier van mediteren terwijl je langzame bewegingen maakt.
    Luisteren naar minimalistische klassieke muziek zoals van Arvo Part, of van Eric Satie helpt me ook om 'dieper' in m'n lichaam te zakken terwijl ik gewoon zit.

    Like

Zeg het maar!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s