Boodschappen en uitgaven

We komen dit jaar erg goed uit. Op zich komen we al jaren goed uit maar in mijn hoofd voelt dat niet altijd zo. Nu ik de begroting wat meer laat voor wat het is, ben ik minder met posten aan het schuiven en ontstaat er meer ruimte, in mijn hoofd. En zie ik dat het allemaal prima loopt. In plaats van elke cent te begroten, is er nu buiten de vaste lasten in de begroting meer alles op een hoop gegooid. We hebben nu een vrij besteedbare ruimte voor variabele lasten zoals boodschappen, dieren, uitgaan, etc. Maar het is dus niet meer zo dat ik bij een overschrijding van de ene categorie, ruimte moet zoeken in een andere categorie. Ik probeer gewoon binnen een bepaald totaalbedrag te blijven en dat lukt heel goed.

Losser budgetteren heeft ook tot gevolg dat ik minder vaak de administratie doe. Ik werk het nu hoogstens een keer per week bij, dan noteer ik de uitgaven. Dat is zo gedaan want het meeste betalen wij digitaal. Ik hoef dus geen bonnen te bewaren en terug te denken wat ook al weer wat was.

Losser budgetteren heeft niet tot gevolg dat we makkelijker uitgeven. Daar was ik vooraf en beetje bang voor. Nou ja, bang is misschien een wat heftig woord. Maar ik had echt gedacht dat ik dan een stuk nonchalanter zou worden. Tot nu toe is dat niet het geval.

Op zich vind ik het wel frappant. Ik had namelijk verwacht dat wij meer aan de boodschappen zouden hebben uitgegeven. Sinds de tweede helft vorig jaar hebben wij door omstandigheden tijdelijk regelmatig twee gasten die aan tafel aanschuiven en sinds een maand of drie gebeurt dat minimaal een keer per week maar vaker toch wel twee tot drie keer per week. Toch gaf ik niet heel veel meer uit aan boodschappen. Dat verwondert me wel. Ik ben me er niet van bewust dat ik bijvoorbeeld zuiniger ben gaan koken. We eten eigenlijk al jaren met de seizoenen mee en gemiddeld 3 keer per week vlees. Doen we nu ook nog steeds. Ook is nog steeds een groot deel biologisch.  Ik gaf in de eerste 3 maanden van dit jaar gemiddeld €507 per maand uit een boodschappen en vorig jaar in dezelfde periode €491. Ik merk ook dat het mij niet echt uitmaakt of ik voor 3 of voor 5 personen kook. Wel heb ik nog steeds de  neiging – ik heb niet voor niets als kok gewerkt – om mensen te verrassen met een feestelijke maaltijd en moet ik mezelf soms afremmen omdat ik niet zozeer mijn budget dan wel mijn energie in de gaten moet gaan houden.

Geef jij wel meer geld uit als er regelmatig mensen mee eten? Of herken je bovenstaande?

17 gedachtes over “Boodschappen en uitgaven

  1. Hey Martine, zo fijn om te lezen dat op deze manier budgetteren ook lijkt te werken voor jou! Lijkt me een heerlijk gevoel om niet steeds met budgetten te moeten rekening houden en geld te moeten verschuiven. Wij werken al jaren ongeveer zo. Wat een inzicht ook, dat je met meer mensen om voor te koken niet meer geld uitgeeft! Bij ons is dat toch anders vrees ik :-/ maar wij zijn dan ook niet zo een doorwinterde koks hier 😉
    Nog een fijn weekend!
    Groetjes, Nina

    Like

  2. Wat heerlijk, dat je het budgetteren wat meer los kan laten. Ik doe het ook al een langere periode op deze manier en hier werkt dat ook erg goed. Als er mensen mee eten, zijn we niet echt meer geld kwijt. Wel als we iets bijzonders eten, maar dat doen we zonder gasten ook weleens en dan is bijvoorbeeld een gourmet voor 4 of voor 6 ook niet perse veel duurder. En mocht het wel iets duurder zijn, merk ik dat niet in mijn budget. Zo lang we niet de 600 Euro overschrijden p/m voor alle boodschappen, kleding, dierenarts e.d. is er sowieso niets aan de hand. Als dit wel een keer gebeurd door erg veel extra kosten op 1 hoop (wat bijna nooit gebeurd), dan haal ik na heel even slikken gewoon weer geld van de spaarrekening af. Ik spaar iedere maand een behoorlijk bedrag nog van die 600, dus dat mag dan ook. groetjes Esther

    Like

  3. 507 euro voor drie maanden boodschappen! Dat vind ik een klein wonder. Ik streef naar 650 per maand oeps, wel voor vier volwassenen waarvan twee flinke sporters, ja smoesjes moet je hebben natuurlijk. Of gaat de 507 alleen over het eten? Kijk dat zou me nu weer een beetje geruststellen 😉

    Like

  4. Ik woon alleen en mijn budget voor boodschappen is € 35, = per week. Er eten gemiddeld 4 mensen per week mee. Alles vers en van een goede slager!
    Ik heb een huishoudgeldboekje, daarin schrijf ik links de boodschappenuitgaven en rechts de eventuele extra uitgaven. Zo houd ik altijd controle en gaat alles digitaal. Een per jaar maak ik een jaaroverzicht en eens per 3 maanden controleer ik of alles goed is gegaan. Werkt voor mij perfect.
    Groetjes Tineke

    Like

  5. Wat een rust, dat deze manier goed werkt. Zelf merk ik het niet, als een vriendin na de koffie mee eet met de lunch. Of als mijn zus een dag komt. Maar een weekend twee mensen er bij, dan moet ik echt meer kopen.

    Like

  6. Als we gasten hebben ga ik flink over het budget heen, in mijn hoofd hoort bij gastvrijheid ook veel en lekker eten.
    Dan koop ik dus ook dingen die ik voor ons zelf niet koop omdat het te duur is.
    Maar meestal eten we daarna nog zeker 2 dagen restjes, Dus dat scheelt dan wel weer.
    Verder leven we goed maar redelijk zuinig qua boodschappen, dus af en toe de rem los met gasten mag best weleen

    Like

  7. Aha dat is duidelijk nu ben ik een beetje opgelucht 😉 Ik geef inderdaad wel meer uit wanneer er gasten komen. Wanneer het mensen zijn die vaker komen of het is geen bijzondere gelegenheid dan eten ze eigenlijk gewoon mee.

    Like

  8. Ook toen ik nauwelijks iets te besteden had heb ik nooit gebudgetteerd. Als salaris binnen kwam keek ik wat er aan vaste lasten uitging en de hoeveel de rest was. Afhankelijk van dat bedrag zette ik meteen wat op de spaarrekening en met de rest moest ik uitkomen. Simpel en effectief, de tering naar de nering zetten.
    Em eigenlijk doe ik dat nog steeds 20 jaar later.

    Like

  9. Kost het je niet heel veel energie om steeds die mensen over de vloer te hebben? Je bent zo gewend aan rust en regelmaat dat me dat een ontzettende inbreuk lijkt…….

    Like

  10. Ja, dat kost zeker energie. Het gaat dan ook te koste van andere dingen. Maar dat is een bewuste keuze. Wel is t zo dat naarmate ze vaker hier zijn, t steeds vertrouwder wordt. Inmiddels voelt t als familie 😉
    Ik heb er ook veel van geleerd, bijv wel gewoon mijn routines behouden met mediteren ook al zijn er anderen in huis en zijn de omstandigheden niet ideaal. Of aangeven dat iets me teveel wordt, dat ik bijv niet ga kletsen maar ga lezen of liggen. Als mensen zo vaak over de vloer komen hoef je ze natuurlijk niet te 'vermaken' zoals gasten, zij gaan ook hun eigen gang.
    Wel ben ik blij dat er nu binnenkort een einde aan deze periode komt, er is inmiddels een huis,en binnenkort gaan ze over.

    Like

  11. Ik zit met twee personen op €338 gemiddeld voor de eerste drie maanden excl. konijnenvoer. Ik vind altijd dat we veel aan boodschappen uitgeven en dan eet ik geen vlees, maar weer wel duur speltbrood en Alpro soya producten. Vanwege mijn pds. Maar misschien valt het toch mee per maand, weet niet wat gangbaar is voor twee volwassenen.

    Like

  12. Ik werk nooit met budgetten maar houd wel alle inkomsten en uitgaven per maand bij. Wat ik aan huishoudelijke kosten per maand uitgeef, is per maand nogal verschillend aangezien ik, indien iets in superaanbieding staat, er een voorraad van aankoop.Vaak combineer ik zo'n superaanbieding ook nog met kortingsbons dus extra voordeel.

    Wij zijn met twee en als ik de uitgaven van voorbije maanden bekijk, schommelen de uitgaven tussen de 75 euro en 250 euro. Tja, als ik de ene maand veel producten uit aanbiedingen gekocht heb, moet ik 'die' uitgaven de andere maanden niet doen. Bederfbare producten uit aanbieding gaan in de diepvriezer voor 'later' gebruik, niet bederfbare producten gaan in mijn voorraadkast.

    Wij hebben een grote groententuin en in de zomer eten we heel vaak groenten uit onze tuin en overtollige oogst gaat in de vriezer. Wat ik dan nog teveel heb, geef ik aan buren familie

    Wij hebben elke week wel eters en financieel 'voel' ik dat niet aangezien ik altijd van alles in voorraad en in de diepvriezer heb. Als de oudste met haar gezin komt eten (6 personen) mag ik er wel op rekenen dat er dan ongeveer 4 dagporties voor mij en mijn man 'weg' zijn aangezien de gezinsleden van onze dochter grote eters zijn. De jongste eet hier ook wel wekelijks één of twee keer gekookt mee en als hij komt eten, voorzie ik voor hem het dubbel van wat mijn man of ik eet.
    Ik voel het financieel niet als ik eters heb, maar zie dan wel mijn voorraad serieus verminderen.

    Like

Zeg het maar!

