April

Terugkijkend op april kan ik de conclusie trekken dat het op financieel gebied een rustige maand was. Geen onverwachte grote uitgaven of pech. We deden volgens planning een extra aflossing van €300, stopten €150 in de spaarpot ‘nieuwe auto’, stopten €150 in het studiepotje van kind en aan het eind van de maand bleef er nog een kleine € 200 over die naar de gewone buffer ging. Daarmee is die nu op de gewenste hoogte en zou pas weer moeten worden aangevuld als er flink van af wordt gehaald. Wat er de komende tijd overblijft hopen we aan het eind van het jaar in het aflossen van de hypotheek te stoppen. We lossen dat buiten de maandelijkse vaste extra aflossing van € 300 niet meteen af, maar willen dit pas aan het eind van het jaar doen. Wat dat betreft zijn we voorzichtiger en gematigder dan vorig jaar.

Voor het eerst in lange tijd werkte ik weer eens onze planning van de aflossingen bij. Onze aflossingsvrije hypotheek zou in 2028 afgelost kunnen zijn. Er staat nu nog een bedrag van iets meer dan €120.000 open. In 12 jaar tijd moet dat te doen zijn. Aan de andere kant lijkt het ook weinig zinvol zo ver vooruit te kijken want je weet nooit wat er gebeurt, of M. wel zijn baan houdt en of het wel lukt om te blijven aflossen. Maar bij leven en welzijn, zoals je dat dan zegt, zou het moeten lukken om in 2028 alleen nog een klein restbedrag voor de annuïteitenhypotheek te hebben openstaan. Die loopt af in 2033. Dat is ruim voor het pensioen van M. in 2040. Mijn pensioendatum is in 2036 (ik ben iets ouder dan M.). Dat betekent dat we in een ideale situatie in de jaren voor het pensioen geld overhouden om te sparen voor na het pensioen. Maar we hebben dan beduidend minder geld nodig want er zijn na het pensioen geen hypotheeklasten meer.

Wat ook een optie is dat M. eerder stopt met werken of flink minder gaat werken. Daar voel ik veel voor. Met een pensioendatum die tegenwoordig de verkeerde kant opschuift is het natuurlijk heel aantrekkelijk om lang voor die tijd ons leven zo in te richten dat er minder gewerkt hoeft te worden en er meer kan worden genoten van vrije tijd. Ik voel me regelmatig flink lullig en schuldig als ik zie hoe hard hij moet werken en hoeveel stress hij regelmatig heeft door het werk. Mijn situatie is niet zodanig dat ik die last kan overnemen of verlichten dus zal de ruimte ergens anders vandaan komen.

Wel blijf ik het moeilijk vinden om zover vooruit te kijken. Hoewel ik nogal manisch met geld kan bezig zijn, en niet alleen met geld,  is het zó ver in de toekomst kijken en met verschillende scenario’s rekening houden, nooit mijn hobby of sterke punt geweest. Omdat ik weet dat het leven niet maakbaar is en de pech meestal nou net uit die hoek komt die je niet in de picture had.

Het motto blijft voorlopig dus maar gewoon hetzelfde: uitkomen met wat er binnenkomt, iets opzij zetten voor pech, aflossen wat lukt en genieten van wat kan.

18 gedachtes over “April

  1. Maak je dan ook graag grafiekjes of jaarplanningen en eentje voor de lange termijn? Of juist niet?
    Mijn man heeft ons jaarbudget een beetje geëxtrapoleerd, en daardoor een 5 jaren plan en 10 jaren plan gecreëerd, zonder moeite. En dan wat aangepast. Bijvoorbeeld in jaar 2018 nieuwe keuken, in 2020 dit etc. Ziet er wel leuk uit, maar ik vind het ook wel spannend. Je weet idd nooit of dingen blijven zoals ze zijn.

    Ik vind trouwens dat je goed bezig bent met loslaten. Super!

    Like

  2. Ik vind het goed dat jullie overwegen om nu al met deeltijdpensioen te gaan!

    Als het kan, dan kan het. Wij consuminderaars en aflossers hebben soms de neiging om wat door te slaan naar het sparen voor later, terwijl ondertussen iedere dag nooit meer terug komt.

    Ook ik vind het lastig om in de verre toekomst te kijken en daarom heb ik de neiging om “maar gewoon” veel te blijven werken, sparen en aflossen.
    Ik liet zelfs een financieel plan maken door mijn accountant en daaruit bleek dat ik, met mijn aflossingstempo, op termijn over veel geld zou beschikken.
    Maar… ook als ik 60 of 70 ben word ik van geld niet gelukkig. Er zijn grenzen aan hoe goed je het wilt hebben als oude taart….

    Wat was voor jullie oorspronkelijk de aanleiding om te gaan aflossen? Voor mij was dat om ervoor te zorgen geen restschuld over te houden en als ik het saldo in de tegenrekening van mijn spaarhypotheek mee tel, zou ik al een flinke winst behalen wanneer ik mijn huis voor de WOZ-waarde inschatting zou kunnen verkopen… (de makelaars die twee jaar geleden langskwamen gaven een indicatie af die tienduizend euro hoger lag dan de WOZ waarde).

    Doel bereikt dus en daarom heb ik onlangs besloten om die geweldig haast die ik had in het aflossen, wat los te laten en ervoor te kiezen om minder te werken. Toch los ik nog steeds af: het is namelijk superfijn om die optie om minder te werken ineens te hebben en ook dát smaakt naar meer!

    Ik zeg… doen, dus: MINDER WERKEN!!

    Like

  3. Dat is een goed motto! Jullie zijn toch heel mooi op weg voor een stabiele financiële toekomst.
    Mede door jouw blog zijn man en ik aan het aflossen geslagen maar de laatste tijd vliegt het geld alle kanten op (behalve de goede). Ik vraag me vaak af hoe andere mensen dat doen met toch wel substantiële bedragen die zomaar tussendoor komen. Zo had ik de laatste maanden aardig wat dierenartskosten, zo een 120 euro per maand. Helaas hebben we onze superlieve hond in moeten laten slapen (gelukkig kon dat thuis). De kosten daarvoor lopen aardig op. Oudste zoon zijn laptop had het begeven die heeft hij wel nodig met zijn studie. Jongste zoon gaat een minor doen met een extra cursus van 650 euro. Ook moest er een nieuw net pak komen voor hem (de oude was ineens driekwart) in verband met afdansen (en volgens jaar hbo diploma uitreiking). Geen kleine kostenposten dus en hierover lees ik bijna nooit op consuminderblogs. Ook moest er nog een longfoto van een van de katten worden gemaakt (140 euro). Het geld vliegt er dus uit hier en dat gaat helaas wel ten koste van onze aflossingen. Gelukkig kunnen we het wel uit de lengte of de breedte betalen 🙂

    Like

  4. Nee geen spectaculaire grafieken voor mij
    Wel maak ik in en sheet een berekening van het aflossen tot einde hypotheek.
    Voor wat dingen als nieuwe keuken betreft of grote klussen, nee niet echt. Er is een buffer, wat eraf gaat wordt weer aangevuld. Voor de auto is een aparte spaarpot.

    Like

  5. De oorspronkelijke reden van het aflossen was dat de maandlasten te hoog waren. Doordat ik ziek werd is mijn inkomen veel minder geworden, maar de lasten niet. Ook stonden we onder water.
    Nu betalen we inmiddels 268 euro minder aan rente per maand en staan we niet meer onder water. Er is dus neer ruimte om keuzes te maken.
    Minder werken zal dan over een paar jaar aan de orde zijn.

    Like

  6. Dat soort bedragen betalen wij van de buffer, die is daarvoor bedoeld. Kleinere pech tot een paar honderd euro kan in principe meestal wel zo worden opgevangen maar daarboven haal ik het van de spaar.
    In principe weet je natuurlijk dat een laptop of een pak ooit moet worden vervangen of dat er dierenarts kosten zullen zijn, dus daar zetten we regelmatig voor opzij.

    Like

  7. Heb je wel eens overwogen om flink kleiner/eenvoudiger te gaan wonen, of te gaan huren? Dat zou meer financiele ruimte kunnen geven, waardoor je man wat minder zou kunnen gaan werken. Ik snap het dat je daar misschien niet direct op zit te wachten, maar aangezien je aangeeft dat minder werken ook een wens is…

    Like

  8. Hoi Lars, ja dat hebben we zeker overwogen! Ik zou dat op zich prima vinden, kleiner wonen in een koophuis. Huren zal ik niet gaan doen. Want een huurwoning kost als snel net zo veel als wij binnenkort gaan betalen aan rente en terwijl die rente steeds daalt door het aflossen zal die huur niet dalen.
    Mijn vriend wil niet verkopen/iets goedkopers zoeken, die wil hier heel graag blijven. Dus zoeken we de ruimte in voor nu aflossen en dan over een paar jaar minder werken.
    Op zich is er hier al wel ruimte gevonden in de manier waarop er gewerkt wordt, hij werkt regelmatig vanuit huis en gaat ook vaak na de file pas rijden, en start zo in de ochtend dus eerst op.

    Like

  9. Bij ons gebeurt dat dus ook zo, maar er wordt dan wel niet/minder gespaard. Het gekke is dat zodra het op de spaarrekening staat er een enorme drempel is om het er weer af te halen.

    Like

  10. Ja doet het super met het loslaten. Goed dat jullie bekijken of M. In de toekomst wat minder kan werken. Ik vind je tekst zo mooi over uitkomen wat er binnenkomt etc. Zo is het hier ook.

    Like

  11. Wij hebben ook al eens gekeken naar later, bij leven en welzijn, en omdat ik ouder ben is het allemaal financieel wat gunstiger. Manlief ontvangt een pre pensioen uitkering van zijn 62-65e jaar. En met zijn 63e hebben we geen hypotheek meer. Vanaf zijn 67e ontvangen wij veel pensioen.
    Het moet bij ons dus ook mogelijk zijn om manlief eerder te laten stoppen, of minder te laten werken.

    Like

  12. Ik kan me voorstellen dat het wel erg ver weg voelt. Dat heb ik ook wel. Een nichtje van mijn kreeg op 1 januari te horen dat ze alvleeskanker heeft, en haalt misschien juni niet eens meer. En er was nooit wat aan de hand!

    Je weet inderdaad niet hoe het loopt…

    Huisvlijt

    Like

  13. Ik herken dat enorm van het schuldig voelen, ook de baan van de man hier geeft regelmatig veel stress. En hij is 10 jaar jonger dan ik, samen met pensioen gaan betekend met zijn pensioenleeftijd dat ik bijna 80 ben…ik vind dat een vreemd idee,hoop echt dat hij eerder minder kan gaan werken.

    Like

Zeg het maar!

