Wat een daadkracht

Zo zeg, sla ik even spijkers met koppen. Nadat we dit weekend een vriendin hielpen met een heleboel geld uitgeven door met haar een nieuwe tweedehands auto uit te kiezen, regelden we meteen samen met haar een autoverzekering. En ontdekten dat wij zelf inmiddels te veel betalen. Onze auto is uit 2009 dus hoeft niet meer WA-Casco verzekerd te zijn. Dát aanpassen scheelde toch weer € 11 in de maand.

Omdat ik toen de geest kreeg, deed ik meteen maar nog een rondje verzekeringen en paste ook de woonverzekering en de aansprakelijkheidsverzekering aan. Daar zullen we niet rijk van worden, scheelt € 4 in de maand, maar toch. Dat is voortaan onze € 4 en niet die van de verzekeraar.

Eigenlijk heb ik een verschrikkelijke hekel aan dit gehop. Ik vind het altijd gedoe al het uitzoeken. Maar na jaren van schaven aan de begroting is duidelijk dat de ruimte moet komen uit dit soort acties. Wij leven niet heel zuinig maar maken wel bewuste keuzes. We eten overwegend biologisch, het hebben van 4 katten is ook niet bepaald consuminderig, we lossen onze hypotheek af en proberen ook nog hier en daar een keer op vakantie te gaan. Veel wensen en maar zoveel inkomsten. Nuchter kijken naar de begroting en kijken óf er nog ruimte is, kan natuurlijk altijd. Er zijn buiten de krant geen abonnementen om op te zeggen en die krant blijft. Dus zocht en vond ik ruimte in het omzetten van een aantal verzekeringen. Toch weer € 150 per jaar, wie het kleine niet eert….

Dat ik dan aan de andere kant zonder te knipperen met mijn ogen 3 dure handdoeken koop waarover Jolanda 1,5 week geleden schreef (wel na dagen nadenken hoor…) én een afvalbak met drie afdelingen voor de scheiding van afval zegt wel wat over mij natuurlijk. Maar ik ga er vast blij van worden en onderaan de streep heb ik met de ene actie (omzetten van de verzekeringen) de andere actie vergoed. Zolang ik het nog begrijp, is er niets aan de hand 😉

Neemt niet weg dat gedrag altijd aangepast kan worden. Zo wil ik voorzichtiger of gematigder worden met inkopen (zeg ik terwijl er eind vorige week een grote doos met 18 pakken amandelmelk werd afgeleverd, kuch). Maar, ik wil niet meer telkens als ik iets lees over een glutenvrije meelsoort, dat dan maar in het groot inslaan. Ik hoef niet kokosmeel, teffmeel, amandelmeel, chufameel én kastanjemeel op voorraad te hebben als ik tegenwoordig bij voorkeur brood bak van teff en gebak of lekkers van amandelmeel.

Dat gedrag is trouwens makkelijker aan te passen door bepaalde sites niet meer te bezoeken. Foodbloggers hebben er een handje van om lekker te schrijven over paleoproof pasta of een ‘dit of dat’. En elke keer weer denk ik, ‘o, interessant, zou wel wat zijn’ en jongens, wat kost dat sloten met geld. Doen we niet meer, basta!

En zo tobben we wat voort. Beetje gedrag aanpassen en beetje verzekeringen omzetten. Om meer ruimte te hebben voor sparen en aflossen, want er komt ook een aantal grote en  noodzakelijke uitgaven aan.

Ga ik nu van de zonnige dag genieten!

18 gedachtes over “Wat een daadkracht

  1. Wat herkenbaar heerlijk even in de lach geschoten, bedankt hiervoor en ik ga ook eens even bewust rekenen of mijn aanschaffen wel echt nodig zijn.

    Like

  2. Hoi,

    Wat een leuk stukje weer, en wat hebben al die anderen stukken tekst 2 jaar gelden ons
    leven op de kop gezet. En wat een handige tips, wil je daar erg voor bedanken.
    Met name de aflos verhalen waren echt super lees ze soms nog even terug op me te blijven sterken en door te gaan. En natuurlijk het boek HYPOTHEEK VRIJ.
    Wens je vanuit Groningen een fijne dag.

    Like

  3. Ik gebruik vaak dit als basis:
    http://teffcentre.nl/teff_broodmix?product_id=51

    Dit recept gaat uit van een mix van teff met wat pitten en zaden. Als jij puur teff hebt voeg je gewoon zelf wat pitten en zaden toe en nog een andere zetmeelsoort. Het beste resultaat bereik ik met een combinatie van teff en glutenvrij havermoutmeel. Levert een lekker stevig en smakelijk brood op.

    Maar, ik moet eerlijk zeggen, toen het gewone teffmeel op was heb ik de teff broodmix gekocht. Om uit te proberen en dat bevalt nog beter en daarvan is het resultaat constanter…(altijd goed)
    Dat is deze broodmix:http://teffcentre.nl/teff_broodmix/teff_broodmix_bruin?product_id=52

    Like

  4. Ze zijn net geleverd. Prachtige handdoeken, mooie kwaliteit. En op te rollen tot heel klein pakketje. Dat gaf bij ons de doorslag aangezien we deze zomer in een huisje zitten waarbij we alles zelf mee moeten nemen zoals beddengoed, keukenspullen,gewone handdoeken en zo.
    Maar de mannen willen ook een gitaar mee, dus wordt t proppen met wat er mee kan. Die handdoeken vormen geen probleem alvast 😉

    Like

  5. Hebje weer goed gedaan. Vele kleintjes maken een grote:). Goede uitgave die handdoeken als ik het zo lees. Ha even teruglezen ben nu ook nieuwsgierig geworden:)

    Like

  6. Leuk zeg die handdoeken 🙂 Maar helaas toch wel erg prijzig. Ik neem gewoon flink wat mee in onze auto en gelukkig staat er een wasmachine op de camping haha Ik herken wel wat van wat je zegt.

    Like

  7. Och ja, alles wat je niet uitgeeft is mooi meegenomen toch. Ze verdienen echt meer dan genoeg aan onze collectieve stompzinnigheid / onwetendheid / onzekerheid. Hoe komen ze anders aan die idiote gebouwen….

    Die neiging om dingen te kopen, had ik vooral met weggooien. Mayo met E385? Chips met E621? Moet DOOOOOD!!! Maar ja, een paar dagen later flikkert iemand het vrolijk weer in het karretje, omdat het op was.

    Die handdoeken…. mooi!

    Misschien een idee om gewoon glutenvrij / paleo te gaan eten zonder melk- en meeldeegvervangdingen? Dat kan ook he 😉 Scheelt je een boel voorraad. En geld. Of zeg ik nu iets lelijks?

    Like

  8. Ja zeg jij! Nu wil ik van die handdoeken, omdat die we hebben nooit meer droog worden in onze niet drogende schimmelige badkamer, dus ik zie van die mooie handdoeken hangen op rekje boven de kachel, netjes een per persoon per week… ideaal, minimalistiesss en mijn handdoeken kan ik dan vermaken tot nog meer vaatdoekjes want ik wil geen microvezel meer gebruiken wegens microplastics.
    Ik stuur je de rekening wel okee 😀

    Like

  9. Nee hoor, je zegt niets lelijks. Heb ik me ook al 100 keer voorgenomen ;-). Tot ik daar van afwijk en ineens toch weer 5 verschillende soorten op voorraad heb.
    Ach ja, er zijn ergere dingen. Misschien nu gewoon op de muren schrijven dat als ik bak de voorkeur naar teff- en amandelmeel gaat en de rest links laten liggen…

    Like

  10. haha Valhalla toch… ik heb hier nu 4 schapenvachten liggen nav jouw blog, ik MOEST ze hebben hebben hebben 🙂 Ze worden hier gelukkig wel echt gebruikt. (gelukkig haha)

    Like

Zeg het maar!

