Ritme, rust en boeken

Deze week probeerde ik over te gaan tot de orde van de dag en mijn ritme weer te vinden. Na de toch wat onrustige weken door het ziekenhuisonderzoek, heb ik daar grote behoefte aan. Maar dat valt niet mee. De boel in de bovenkamer is nog wat geagiteerd. Ook al is het sein veilig gegeven, mijn brein begrijpt dat niet helemaal. Dat is overigens gewoon iets wat bij het hebben van ME hoort. Prikkels komen harder binnen, er wordt sneller alarm geslagen en ook al staan alle stoplichten op groen, de spoorwegovergang blijft nog een paar weken rinkelen. Gewoon, voor de zekerheid.

Natuurlijk heb ik inmiddels trucjes om daarmee om te gaan dus hield ik de agenda zo goed als leeg, sliep veel en probeerde weer meer te mediteren. Wat ik altijd weer verbazend vind, is dat de weerstand tegen mediteren groter is in tijden dat ik het meer nodig heb. Op de één of andere manier lukt het minder goed om tot rust te komen en rust te pakken en zoek ik afleiding in andere dingen. Maar goed, ik ken de valkuilen en weet ook dat het vanzelf weer overdrijft. En tot die tijd vermaak ik me met veel lezen.

Voor wie van fantasy houdt. Ik las – nou nee, ik verslond – de boeken van Brian Staveley:

Dit zijn de eerste twee delen van een trilogie over het keizerrijk Annoer waar een machtsvacuüm is als de keizer wordt vermoord. Zijn drie kinderen, een monnik, een krijger en een politica proberen de moord op hun vader op te lossen en te zorgen dat de troon veilig wordt gesteld voor de rechtmatige opvolger. Gaandeweg lopen hun belangen steeds meer uiteen en het wordt steeds spannender. Normaal ben ik niet zo van boeken met veel knok-werk en beschrijvingen van vechtpartijen maar deze trilogie is daar een uitzondering op omdat het gewoon verdomd spannend is. Het verhaal wordt wisselend vanuit het perspectief van de monnik, de krijger en de politica geschreven. Heel beeldend en enorm meeslepend. Deel drie is nog niet verschenen dus ik zal nog even geduld moeten hebben.

Na Staveley stortte ik me op Trudi Canavans trilogie ‘Het tijdperk van de vijf’. Ik las ‘Priester’ en ‘Magiër’ en verwacht vandaag ‘Godin’ uit te lezen. Ook dit is een fantasyreeks maar dan heel anders dan de boeken van Staveley, meer sprookjesachtig. Ook deze boeken lees je achter elkaar door in één adem uit.

Nou, een weinig diepgaande review, maar zo was het ook niet echt bedoeld, zie het meer als aanraders. Ga ik nu lekker verder lezen. Fijne zondag allemaal!

ps. hoewel ik een enorme vreetlezer ben is fantasy redelijk onontgonnen gebied voor mij, dus als jullie tips hebben, deel ze hier!

17 gedachtes over “Ritme, rust en boeken

  1. Die Staveley ga ik ook opzoeken! Enne, lezen is toch zo goed als mediteren? Aanrader: de Deverry saga van Katherine Kerr. Daar ben je wel even zoet mee, want die is laaaaaang 😉

    Like

  2. Ik lees ook graag om op deze manier uit te rusten en met de stress van cvs om te gaan. Ik lees graag levensverhalen. Liefst in de VS of Aaustralie en dan met een historsiche achtergrond of een religieuze (amish, mennonieten). Zo voelt het alsof ik heel veel levens mee maak. Ik lees het liefst angelsaksische schrijvers omdat ik vind dat zij zo verhalend schrijven.

    Like

  3. Wat was ook alweer het devies: als je geen tijd hebt (zin hebt) om een half uur te mediteren, mediteer dan een uur….Heel herkenbaar overigens.
    Ken je de reiziger serie van Diana Gabaldon?

    Like

  4. Had je maar een draaiknopje aan je hoofd om je hersens en gedachtens even wat sneller tot ruststand te kunnen brengen. Dank je voor de leestip. Ken de de boeken van Ian Laverman? Hij schrijft ook fantasyboeken. Erg spannend om te lezen.

    Like

  5. De raven serie van Maggie stiefvater. De laatste 2 boeken zijn alleen niet in het Nederlands. Maar deze serie is zo goed, dat dit niet uitmaakt. Groetjes Turfie

    Like

Zeg het maar!

